ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
روحانی در جمع مدیران صدا و سیما:
برای نقد کردن از این دولت نقدتر نداریم
ادامه از صفحه اول
وی تأکید کرد: یکی از آثار کرونا که شر زیادی برای ما داشت اما این بود که خیری هم داشت و صداوسیما و دولت را مقداری به هم نزدیک کرد. این نزدیکی میتواند به ما کمک کند. معنای این رفاقت و نزدیکی این نیست که صداوسیما دولت را نقد نکند نه! اصلاً برای نقدکردن از این دولت نقدتر نداریم!
رئیس جمهوری خطاب به مدیران ارشد صداوسیما تصریح کرد: شما از دولت نقد نکنید از چه کسی میخواهید نقد کنید؟ جز دولت چه کسی را اصلاً میتوان نقد کرد؟ سخت است از قوای دیگر یا مثلاً نیروهای مسلح که باید به خاطر جایگاهشان، ابهتشان حفظ شود، نقد کنید. روحانی افزود: پس من هیچ انتظاری ندارم که صداوسیما دولت را نقد نکند یا کسی در آن از وزرا نقد نکند اما بگوییم که شرایط دولت چگونه است و خدمات دولت را هم بگویید. شما باید نقد کنید که کارتان پیش برود وگرنه بدون نقد که نمیشود.
وی یادآور شد: آرامش، امید و نشاط برای مردم بسیار مهم است. معنی اصلی امنیت همان آرامش است. اگر مردم آرامش داشتند آنوقت امنیت معنا پیدا میکند وگرنه این امنیت نظامی و انتظامی هم که میگوییم همه برای همان آرامش داشتن مردم است. رئیس جمهوری خطاب به مدیران صداوسیما تصریح کرد: تمام دولت از آخر بهمن که کرونا آمد هیچ روزی برای ما نبود که تعطیل باشیم. همان سیزدهم فروردین که شاهکار مردم رخ داد در همکاری برای حفظ سلامت، ما در همان روز جلسه دولت داشتیم آن هم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی. پس نه شما از آن روز تعطیل بودید و نه ما تعطیلی داشتیم. روحانی تأکید کرد: اینکه ما در این دو سال و چندماه مقابل تحریم بینظیر امریکا بایستیم این خودش پیروزی است. نگذاشتیم آموزش و بهداشت و درمان و داروی مردم قطع شود، این پیروزی است. اینکه نگذاشتیم در فروشگاههای ما صف درست شود این پیروزی است.
وی افزود: همین وضعیت روستاها را الان خود صداوسیما وضعیت را با هفت سال پیش مقایسه کند. از نظر راهکشی و ایجاد اتصال راهآهن میان استانها بررسی کنید. گازرسانی را در میان بخشهای مختلف روستایی مقایسه کنید. اولینبار در زابل و زاهدان گازرسانی در دولت تدبیر و امید انجام شد. این در تاریخ سیستان و بلوچستان بیسابقه است. رئیس جمهوری گفت: بزرگترین طرح محیط زیستی تاریخ ما الان در دریاچه ارومیه در غرب کشور در حال انجام است که با اتمام آن در غرب کشور تحولی ایجاد میشود. این قرن ۵۷ سالش در اختیار طاغوت بود و ۴۳ سال آن هم در اختیار انقلاب اسلامی است. بروید و خودتان این دو دوره را از لحاظ سازندگی و آبادانی مقایسه کنید، ببینید چه کسی چه کارهایی انجام داده است. روحانی تأکید کرد: صداوسیما طبق قانون اساسی برای آزادی بیان و نشر افکار در چارچوب موازین اسلام و حفظ امنیت ملی است. پس صداوسیما یک رسانه فراجناحی است باید صدای همه نظام و دولت و مردم باشد.
وی تأکید کرد: یکی از آثار کرونا که شر زیادی برای ما داشت اما این بود که خیری هم داشت و صداوسیما و دولت را مقداری به هم نزدیک کرد. این نزدیکی میتواند به ما کمک کند. معنای این رفاقت و نزدیکی این نیست که صداوسیما دولت را نقد نکند نه! اصلاً برای نقدکردن از این دولت نقدتر نداریم!
رئیس جمهوری خطاب به مدیران ارشد صداوسیما تصریح کرد: شما از دولت نقد نکنید از چه کسی میخواهید نقد کنید؟ جز دولت چه کسی را اصلاً میتوان نقد کرد؟ سخت است از قوای دیگر یا مثلاً نیروهای مسلح که باید به خاطر جایگاهشان، ابهتشان حفظ شود، نقد کنید. روحانی افزود: پس من هیچ انتظاری ندارم که صداوسیما دولت را نقد نکند یا کسی در آن از وزرا نقد نکند اما بگوییم که شرایط دولت چگونه است و خدمات دولت را هم بگویید. شما باید نقد کنید که کارتان پیش برود وگرنه بدون نقد که نمیشود.
وی یادآور شد: آرامش، امید و نشاط برای مردم بسیار مهم است. معنی اصلی امنیت همان آرامش است. اگر مردم آرامش داشتند آنوقت امنیت معنا پیدا میکند وگرنه این امنیت نظامی و انتظامی هم که میگوییم همه برای همان آرامش داشتن مردم است. رئیس جمهوری خطاب به مدیران صداوسیما تصریح کرد: تمام دولت از آخر بهمن که کرونا آمد هیچ روزی برای ما نبود که تعطیل باشیم. همان سیزدهم فروردین که شاهکار مردم رخ داد در همکاری برای حفظ سلامت، ما در همان روز جلسه دولت داشتیم آن هم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی. پس نه شما از آن روز تعطیل بودید و نه ما تعطیلی داشتیم. روحانی تأکید کرد: اینکه ما در این دو سال و چندماه مقابل تحریم بینظیر امریکا بایستیم این خودش پیروزی است. نگذاشتیم آموزش و بهداشت و درمان و داروی مردم قطع شود، این پیروزی است. اینکه نگذاشتیم در فروشگاههای ما صف درست شود این پیروزی است.
وی افزود: همین وضعیت روستاها را الان خود صداوسیما وضعیت را با هفت سال پیش مقایسه کند. از نظر راهکشی و ایجاد اتصال راهآهن میان استانها بررسی کنید. گازرسانی را در میان بخشهای مختلف روستایی مقایسه کنید. اولینبار در زابل و زاهدان گازرسانی در دولت تدبیر و امید انجام شد. این در تاریخ سیستان و بلوچستان بیسابقه است. رئیس جمهوری گفت: بزرگترین طرح محیط زیستی تاریخ ما الان در دریاچه ارومیه در غرب کشور در حال انجام است که با اتمام آن در غرب کشور تحولی ایجاد میشود. این قرن ۵۷ سالش در اختیار طاغوت بود و ۴۳ سال آن هم در اختیار انقلاب اسلامی است. بروید و خودتان این دو دوره را از لحاظ سازندگی و آبادانی مقایسه کنید، ببینید چه کسی چه کارهایی انجام داده است. روحانی تأکید کرد: صداوسیما طبق قانون اساسی برای آزادی بیان و نشر افکار در چارچوب موازین اسلام و حفظ امنیت ملی است. پس صداوسیما یک رسانه فراجناحی است باید صدای همه نظام و دولت و مردم باشد.
مخالفت واشنگتن و اصرار مسکو بر تشکیل نشست اعضای دائمی شورای امنیت به همراه آلمان و ایران
رایزنی لاوروف و پمپئو درباره پیشنهاد پوتین
گروه سیاسی/ وزرای خارجه روسیه و امریکا درخصوص برگزاری نشست سران اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان و ایران بر سر مسائل مربوط به تهران رایزنی کردند. روز جمعه و همزمان با جلسه شورای امنیت درباره بررسی قطعنامه امریکا برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران، رئیس جمهوری روسیه هم پیشنهاد برگزاری یک نشست آنلاین بین اعضای دائمی شورای امنیت (روسیه، امریکا، فرانسه، انگلیس و چین) و ایران و آلمان را داد. درباره جزئیات این پیشنهاد اطلاعات زیادی منتشر نشده و در بیانیه کاخ کرملین به این بسنده شده بود که «پوتین خواستار برگزاری این نشست برای بحث و تبادل نظر درباره مسأله تحریمهای تسلیحاتی ایران شده است.» بعدتر برخی رسانهها هم اعلام کردند که در این جلسه قرار است درباره مسائل خلیج فارس و ایران و کاهش تنشها بحث شود.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اولین مخاطب این پیشنهاد بود که در همان روز جمعه موافقت خود با حضور در این نشست را اعلام کرد. با این حال دونالد ترامپ بعد از شکست فاحشی که در شورای امنیت و عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی این کشور علیه ایران بهدست آورده بود، در کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به این سؤال که آیا دعوت ولادیمیر پوتین را میپذیرد یا نه، گفت: «هنوز چیزی در این باره به من گفته نشده است. چیزهایی در این باره شنیدهام اما هنوز چیزی به من اطلاع داده نشده است.»
با این وجود رسانهها از مخالفت ترامپ برای شرکت در چنین نشستی خبر دادند. اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «پیشنهاد مسکو برای نشست شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت ایران و آلمان حتی پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا روی میز باقی است و وضعیت و شرایط ایجاب میکند که این نشست به تعویق نیفتد.» حالا همزمان با اعلام گفتوگوهای وزرای خارجه روسیه و امریکا دراینباره، مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کرده که در نشست پیشنهادی پوتین با حضور ایران شرکت نمیکنیم. به گزارش ایسنا به نقل از هفتهنامه نیوزویک، رابرت اوبراین، در گفتوگو با شبکه ان.بی.سی درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه برای برگزرای نشستی با حضور اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (P5) همچنین ایران و آلمان گفت: «ما تا پیش از انتخابات نشستی با پوتین نخواهیم داشت. چیزی که پوتین پیشنهاد کرده است برگزاری نشستی با حضور P5 و آلمان برای تلاش در جهت زورگویی به امریکا است». اوبراین در پاسخ به این سؤال که بنابراین امریکا کاری با این نشست ندارد، گفت: «نه، ما آن را رد کردهایم و موضوع فقط روسیه نیست. چیزی که روسها پیشنهاد میکنند نشستی با حضور روسیه، آلمان، ایران و دیگر اعضای P5 برای زورگویی به امریکا در جهت بازگشت به توافق وحشتناک برجام (توافق هسته ای) است.»
با این همه وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتوگویی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در خصوص برگزاری نشست ویدئویی سران اعضای دائم شورای امنیت به همراه ایران و آلمان بر سر مسأله ایران به رایزنی پرداخته است».
ترکیب پیشنهادی پوتین برای نشست یاد شده، همان ترکیب اعضای مذاکرهکننده توافق هستهای است. پیش از این ایران در برابر درخواستهای مکرر امریکا برای گفتوگو اعلام کرده که کانال انجام این گفتوگو همان برجام است. حالا هر چند توضیحات بیشتری درباره پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه ارائه نشده است، اما پیش از برگزاری نشست روز جمعه در شورای امنیت، وزیر خارجه آلمان راهی مسکو شد و موضوع ایران هم یکی از محورهای گفتوگوهای هایکو ماس و لاوروف بود.
وزیر خارجه روسیه پس از نشست مشترک با همتای آلمانی خود از ارائه شماری راهکار برای از سرگیری مذاکرات درخصوص برنامه هستهای ایران خبر داده بود. سرگئی لاوروف، اعلام کرد: «درخصوص مسائل دیگری که آلمان و روسیه به شکلی فعالانه با همدیگر همکاری دارند، مایل هستم به اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کنم. همکاران اروپاییمان ایدههای متفاوتی را در این خصوص مطرح میکنند. روسیه در عوض شماری پیشنهاد را ارائه کرده است که به نظر ما، به از سرگیری همکاریها میان تمامی امضاکنندگان برجام بدون هیچ استثنایی کمک خواهد کرد. من امیدوارم که این راهکارها در جزئیات بزرگتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.» در همان روزها برخی رسانههای منطقهای هم مدعی شده بودند که گفتوگوهایی با واسطه آلمان بین ایران و امریکا در حال انجام است که البته از سوی وزارت خارجه کشورمان تکذیب شد. به هر روی ایران هنوز هیچ موضع رسمی درباره پیشنهاد پوتین و برگزاری نشست اعضای دائمی شورای امنیت به همراه آلمان و ایران اعلام نکرده است. روز گذشته مهدی ذاکریان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره پیشنهاد رئیس جمهور روسیه به ایسنا گفت: «پیشنهاد پوتین هم مثل روندی که در شورای امنیت اتفاق افتاد به نفع ایران تمام میشود اگر منطق گفتمان ما مبتنی بر تنشزدایی و همکاری بینالمللی باشد که دولت روحانی و آقای ظریف تاکنون پیش بردند. ما بدون هزینه کردن برای یک گلوله به نتیجه مورد نظرمان رسیدیم اما اگر روندی غیر از این دنبال کنیم نتیجه برعکس خواهد شد. نباید هیچ نگرانی درباره روند و نتیجه حاصل از پیشنهاد آقای پوتین داشته باشیم.»
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اولین مخاطب این پیشنهاد بود که در همان روز جمعه موافقت خود با حضور در این نشست را اعلام کرد. با این حال دونالد ترامپ بعد از شکست فاحشی که در شورای امنیت و عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی این کشور علیه ایران بهدست آورده بود، در کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به این سؤال که آیا دعوت ولادیمیر پوتین را میپذیرد یا نه، گفت: «هنوز چیزی در این باره به من گفته نشده است. چیزهایی در این باره شنیدهام اما هنوز چیزی به من اطلاع داده نشده است.»
با این وجود رسانهها از مخالفت ترامپ برای شرکت در چنین نشستی خبر دادند. اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «پیشنهاد مسکو برای نشست شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت ایران و آلمان حتی پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا روی میز باقی است و وضعیت و شرایط ایجاب میکند که این نشست به تعویق نیفتد.» حالا همزمان با اعلام گفتوگوهای وزرای خارجه روسیه و امریکا دراینباره، مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کرده که در نشست پیشنهادی پوتین با حضور ایران شرکت نمیکنیم. به گزارش ایسنا به نقل از هفتهنامه نیوزویک، رابرت اوبراین، در گفتوگو با شبکه ان.بی.سی درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه برای برگزرای نشستی با حضور اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (P5) همچنین ایران و آلمان گفت: «ما تا پیش از انتخابات نشستی با پوتین نخواهیم داشت. چیزی که پوتین پیشنهاد کرده است برگزاری نشستی با حضور P5 و آلمان برای تلاش در جهت زورگویی به امریکا است». اوبراین در پاسخ به این سؤال که بنابراین امریکا کاری با این نشست ندارد، گفت: «نه، ما آن را رد کردهایم و موضوع فقط روسیه نیست. چیزی که روسها پیشنهاد میکنند نشستی با حضور روسیه، آلمان، ایران و دیگر اعضای P5 برای زورگویی به امریکا در جهت بازگشت به توافق وحشتناک برجام (توافق هسته ای) است.»
با این همه وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتوگویی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در خصوص برگزاری نشست ویدئویی سران اعضای دائم شورای امنیت به همراه ایران و آلمان بر سر مسأله ایران به رایزنی پرداخته است».
ترکیب پیشنهادی پوتین برای نشست یاد شده، همان ترکیب اعضای مذاکرهکننده توافق هستهای است. پیش از این ایران در برابر درخواستهای مکرر امریکا برای گفتوگو اعلام کرده که کانال انجام این گفتوگو همان برجام است. حالا هر چند توضیحات بیشتری درباره پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه ارائه نشده است، اما پیش از برگزاری نشست روز جمعه در شورای امنیت، وزیر خارجه آلمان راهی مسکو شد و موضوع ایران هم یکی از محورهای گفتوگوهای هایکو ماس و لاوروف بود.
وزیر خارجه روسیه پس از نشست مشترک با همتای آلمانی خود از ارائه شماری راهکار برای از سرگیری مذاکرات درخصوص برنامه هستهای ایران خبر داده بود. سرگئی لاوروف، اعلام کرد: «درخصوص مسائل دیگری که آلمان و روسیه به شکلی فعالانه با همدیگر همکاری دارند، مایل هستم به اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کنم. همکاران اروپاییمان ایدههای متفاوتی را در این خصوص مطرح میکنند. روسیه در عوض شماری پیشنهاد را ارائه کرده است که به نظر ما، به از سرگیری همکاریها میان تمامی امضاکنندگان برجام بدون هیچ استثنایی کمک خواهد کرد. من امیدوارم که این راهکارها در جزئیات بزرگتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.» در همان روزها برخی رسانههای منطقهای هم مدعی شده بودند که گفتوگوهایی با واسطه آلمان بین ایران و امریکا در حال انجام است که البته از سوی وزارت خارجه کشورمان تکذیب شد. به هر روی ایران هنوز هیچ موضع رسمی درباره پیشنهاد پوتین و برگزاری نشست اعضای دائمی شورای امنیت به همراه آلمان و ایران اعلام نکرده است. روز گذشته مهدی ذاکریان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره پیشنهاد رئیس جمهور روسیه به ایسنا گفت: «پیشنهاد پوتین هم مثل روندی که در شورای امنیت اتفاق افتاد به نفع ایران تمام میشود اگر منطق گفتمان ما مبتنی بر تنشزدایی و همکاری بینالمللی باشد که دولت روحانی و آقای ظریف تاکنون پیش بردند. ما بدون هزینه کردن برای یک گلوله به نتیجه مورد نظرمان رسیدیم اما اگر روندی غیر از این دنبال کنیم نتیجه برعکس خواهد شد. نباید هیچ نگرانی درباره روند و نتیجه حاصل از پیشنهاد آقای پوتین داشته باشیم.»
ماجرای یادآوری «ثبات رأی» جان بولتون از سوی ظریف چیست
اعتراف بولتون: توسل به مکانیسم ماشه ارزش ریسک ندارد
گروه سیاسی/ محمدجواد ظریف روز گذشته در توئیتی از «ثبات رأی» جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی دولت امریکا و از محورهای اصلی مخالفت با ایران یاد کرد. اما موضوع این توئیت و اشاره به ثبات رأی بولتون که حالا دیگر مسئولیتی در دولت امریکا ندارد چیست؟ ماجرا به تلاش های کاخ سفید بعد از شکست در جلسه شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و استفاده از مکانیسم ماشه برمیگردد. بر اساس این طرح جدید دولت امریکا درصدد است با استفاده از سازوکارهای داخلی برجام علیه آن اقدام کند و با ارائه قطعنامهای جدید به شورای امنیت تحریم های وضع شده بر اساس قطعنامههای شورای امنیت که بعد از توافق هستهای لغو شده را به صورت خودکار برگرداند. حال در همین باره جان بولتون در مقالهای در روزنامه امریکایی «والاستریت ژورنال» به دولت امریکا هشدار داده است. به گزارش فارس، او در این مقاله نوشت که سازوکار بازگشت تحریمهای ایران ارزش خطر نداشته و میتواند حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل را که در راستای منافع امریکا در سازمان ملل است، تضعیف کند. بولتون در این مقاله مدعی شد که توافق شماره 2 با ایران ممکن است در دولت بایدن یا حتی در دوره دوم ترامپ حاصل شود و ترامپ قاطعانه پیش بینی کرده که طی چهار هفته میتواند به یک توافق با ایران برسد.او در ادامه با تکرار ادعای های سابق خود علیه برجام، نوشت:«روز جمعه دولت ترامپ تلاش کرد تا تحریم شورای امنیت را تمدید کند اما به طور ویرانگری شکست خورد. رأیها 2-2 با 11 رأی ممتنع بود. روسیه و چین رأی منفی دادند. تأیید این قطعنامه نیازمند
9 رأی مثبت بدون هیچ گونه رأی وتو بوده است.» مشاور سابق امنیت ملی امریکا نوشت: «دولت تهدید کرد در صورتی که تمدید شکست بخورد، مکانیسم بازگشت تحریمها برای بازگرداندن تمامی تحریمهای تعلیق شده را رقم خواهد زد.» بولتون در ادامه به پاراگراف یازدهم قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که دولت ترامپ قصد دارد با استناد به این پاراگراف، تحریمها علیه ایران را بازگرداند. وی در ادامه نوشت: «حامیان توافق استدلال کردهاند که واشنگتن از توافق خارج شده و نمیتواند از این بند برای بازگرداندن تحریمها استفاده کند. آنها حق دارند. این خیلی زرنگ بازی است که ما بگوییم برای هدفی که ما میخواهیم به عنوان عضوی از توافق به شمار میآییم اما برای چیزهای دیگر، ما عضو آن نیستیم. این به تنهایی دلیل کافی است که نتوان روند بازگشت تحریمها را کلید زد.» بولتون در ادامه هشدار داد که تلاش دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریمها به کمک سازوکار مذکور باعث تضعیف حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل میشود و این آسیب دائمی خواهد بود. در واکنش به این مواضع بود که محمدجواد ظریف در توئیتی نوشت: «بولتون نکتهای را تکرار کرد که در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ نیز، وقتی که مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ بود، بیان کرده بود. حداقل بولتون ثبات رأی داشته است، خصیصهای که بویژه در دولت امریکا غایب است. توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در [قطعنامه] ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است.» ظریف روز یکشنبه هم در همین باره و در توضیح اینکه تلاش امریکا برای متوسل شدن به مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک» غیرقانونی است، گفته بود: «هشتم مه ۲۰۱۸ بولتون در اوج سرخوشی از اینکه برجام را نابود کرد و ظرف سه ماه ایران را هم نابود میکند در مصاحبه مطبوعاتیاش در کاخ سفید اعلام کرد که ما دیگر عضو برجام نیستیم که از اسنپ بک استفاده کنیم. هنوز صورتجلسه روی سایت کاخ سفید است مگر اینکه من بگویم بروند آن جمله را بردارند.» در همین ارتباط «آنتونی بلینکن»، مشاور جو بایدن نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز در پیامی توئیتری یادآوری کرده: «راهکارهای موجود در قطعنامه 2231 برای کشورهای عضو توافق در دسترس هستند. کاخ سفید در خروج از توافق هستهای، دقیقاً آن را پایان مشارکت امریکا در برجام عنوان کرد. پایبند بودن به توافقی کارساز و دارای قدرت، عاقلانه میبود.» چین و روسیه هم پیش از این تأکید کردهاند که امریکا از برجام خارج شده و لذا حق استفاده از سازوکارهای این توافق را ندارد. روز یکشنبه همچنین سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که امریکا بهدلیل خروج از برجام، حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.
اخبار
رئیس قوه قضائیه:
افشاگری بدون اقدام و عمل مؤثر نیست
رئیس قوه قضائیه به صاحبان قلم و تریبون و چهرههای متنفذ سیاسی و اجتماعی توصیه کرد که از پیشداوری و گمانه زنی درباره پروندههای قضایی پرهیز کنند. بهگزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای توسعه روابطشان را نتیجه فریب خوردن اماراتیها دانست و با خائنانه خواندن این توافقنامه نسبت به اسلام و قدس شریف و آرمانهای فلسطین، به حاکمان این کشور که در برجهای شیشهای نشستهاند هشدار داد که منتظر واکنش مردم با غیرت امارات و دیگر کشورهای جهان باشند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: پروندههایی که در قوه قضائیه تشکیل میشود یا گزارشهایی که به این قوه میرسد، با دقت و حوصله و بر اساس قانون و عدالت مورد رسیدگی قرار میگیرند. آیتالله رئیسی با بیان اینکه قضات متعهد و پر تلاش دستگاه قضا تحت تأثیر جوسازیها و فشارها قرار نگرفته و دین خود را به دنیای دیگران نمیفروشند و ملاک آنها در دادرسیها، حقیقت و اجرای عدالت است، به صاحبان قلم و تریبون و چهرههای متنفذ سیاسی و اجتماعی توصیه کرد که از پیشداوری و گمانه زنی پرهیز کرده و حوصله به خرج داده و اجازه دهند گزارشهایی که به قوه قضائیه میرسد، بر اساس عدالت مورد رسیدگی قرار گیرد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مردم خواستار رسیدگی به کاستیها، نارساییها و برخورد متناسب با خیانتها، تخلفات و مفاسد هستند، گفت: افشاگریها درباره تخلفات و مفاسد هم اگر به اقدام و عمل مورد انتظار مردم منتهی نشود، برای جامعه اعتمادآفرین و مؤثر نخواهد بود. آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح نفتی دولت گفت که این طرح در شورای هماهنگی سران قوا مطرح شده و قوه قضائیه هم مانند دیگر قوا نظراتش را پس از هم اندیشی با کارشناسان اقتصادی اعلام و به دولت منتقل کرده است. رئیس قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد که دولت شرایط اعلام شده از سوی نخبگان اقتصادی و دستگاه قضایی را بهصورت جامع در طرح نفتی خود لحاظ نماید تا اجرای آن
گره گشای مسائل و مشکلات کشور و مردم باشد.
بررسی چالشهای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در وزارت کشور
نشست بررسی وضعیت و چالشهای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، دیروز با حضور وزیر کشور، جمعی از معاونین وزارت کشور و استانداران تهران، مازندران، گیلان، گلستان و البرز در این وزارتخانه برگزارشد. به گزارش «ایران»، رحمانی فضلی در این نشست پس از استماع گزارشی از وضعیت ساخت و ساز غیرقانونی در کشور و اقدامات استانهای حاضر در جلسه، با اشاره به پیگیریهای مسبوق و مکرر به عمل آمده و تلاشهای مستمر و موفقیتهای خوب در این عرصه گفت: با اینحال کماکان شاهدیم که این مسئله متوقف نشده است. به گفته وزیر کشور یکی از آسیبهای بی توجهی به قوانین و مقررات در ساخت و سازهای غیرمجاز این است که فرهنگ بی اعتنایی به قانون در جامعه را رواج میدهد و این مخربترین نتیجه ممکن است. وی با تأکید بر تدوین طرحهای کارشناسی برای رفع قانونی نیازهای موجود به ساخت و ساز خصوصاً در استانهای شمالی کشور، تصریح کرد: این موضوع پیش از این به دولت ارائه و تصویب شده و بر اساس آن پهنههای مشخصی تعریف میشود تا با اعمال کافی نظارتهای قانونی و در یک روند کاملاً قانونی، نیازهای موجود برطرف و همچنین از ساخت و ساز غیرقانونی خصوصاً در اراضی ملی جلوگیری میشود. استانداران حاضر در این نشست، ضمن ارائه گزارش پیشرفتهای به عمل آمده در مبارزه با ساخت و سازهای غیر قانونی و تشریح موفقیتهای مهم به دست آمده در این عرصه در سالهای اخیر، به موانع مهم اصلی یا حاشیهای در این زمینه پرداختند و موضوعاتی چون وجود تعارضات قانونی، مداخلات بخشهای مختلف، ناکارآمد بودن طرحهای عمران شهری و روستایی و اتکای شهرداریها بر درآمد فروش تراکم را از عوامل مؤثر بر عدم توقف کامل ساخت و ساز غیرقانونی بر شمردند.
سرمایه سیاسی کشور را تخریب نکنید
ادامه از صفحه اول
آنان که به قول آقای ظریف تا حالا چندین بار برای برجام مراسم تشییع جنازه برگزار کرده بودند نمیتوانستند بپذیرند که برجام چنین نقشی در انزوای امریکا داشته است. آنان میکوشند که زبان و منطق دیپلماتیک این دولت را ناکارآمد جلوه دهند. همان کوششی که مخالفان این کشور در ورای مرزهای ایران پیشه کردهاند. آنان توجه ندارند که قطعنامههای زمان دولت مورد حمایت آنان علیه ایران به طور معمول با اتفاق 15 رأی تصویب میشد. 15 رأیی که در حقیقت همگی به سبد سرمایه سیاسی ایالات متحده واریز میشد. اکنون کار به جایی رسیده که فقط دومینیکن باید از ایالات متحده حمایت کند. این نحوه توصیف و تحلیل مخالفان دولت در داخل کشور، مردم را به این نتیجه میرساند که گویی آنان دوست داشتند که این قطعنامه با اکثریت آرا تصویب شود. برخی از آنان دوست داشتند که قطعنامه رأی بیاورد ولی با وتوی روسیه یا چین رد شود، تا این کار را دستاورد سیاستهای خود معرفی کنند، ولی هیچگاه دوست نداشتند که قطعنامه، ضعیفترین رأی تاریخ شورای امنیت سازمان ملل را به خود اختصاص دهد، و حتی نیازی به وتوی مؤثر روسیه و چین نباشد. به همین علت است که آنان در مخالفت با منافع کشور و خواست مردم تا آنجا پیش میروند که صریحاً اعلام میکنند اگر بایدن به جای ترامپ بیاید، شورای امنیت دوباره علیه ایران وحدت پیدا میکند و لذا انتخاب شدن ترامپ را ترجیح میدهند. در حالی که نمیدانند توافق برجام و لغو همه تحریمهای سازمان ملل در حضور دمکراتها رخ داد. قرار نیست که با جهان سرشاخ شویم که از وحدت آنان علیه خودمان بترسیم. در واقع اگر این ادبیات و منطق دیپلماتیک نبود، حتی همین ترامپ هم میتوانست جهان و شورای امنیت را علیه ایران متحد کرده و در پشت خود قرار دهد. آنچه او را سرشکسته کرده است، مواضع سنجیده و دقیق و دیپلماتیک ایران است.
کسانی که با حقوق و مقررات بینالمللی آشنا هستند میدانند که تاکنون هیچ کشوری از تحریمهای شورای امنیت مشابه آنچه در دولت اصولگرا علیه ایران وضع شد نتوانسته سالم عبور کند، ولی ایران توانست این تحریمها را لغو و شرایط را عادی کند، و اکنون قدرتمندترین کشور جهان را در مواجهه با این حقیقت در موضع انفعال و انزوا قرار داده است. ای کاش قدر داشتههای خود را میدانستیم و این حد بیپروا مشغول تخریب سرمایههای سیاسی خودمان نمیشدیم.
آنان که به قول آقای ظریف تا حالا چندین بار برای برجام مراسم تشییع جنازه برگزار کرده بودند نمیتوانستند بپذیرند که برجام چنین نقشی در انزوای امریکا داشته است. آنان میکوشند که زبان و منطق دیپلماتیک این دولت را ناکارآمد جلوه دهند. همان کوششی که مخالفان این کشور در ورای مرزهای ایران پیشه کردهاند. آنان توجه ندارند که قطعنامههای زمان دولت مورد حمایت آنان علیه ایران به طور معمول با اتفاق 15 رأی تصویب میشد. 15 رأیی که در حقیقت همگی به سبد سرمایه سیاسی ایالات متحده واریز میشد. اکنون کار به جایی رسیده که فقط دومینیکن باید از ایالات متحده حمایت کند. این نحوه توصیف و تحلیل مخالفان دولت در داخل کشور، مردم را به این نتیجه میرساند که گویی آنان دوست داشتند که این قطعنامه با اکثریت آرا تصویب شود. برخی از آنان دوست داشتند که قطعنامه رأی بیاورد ولی با وتوی روسیه یا چین رد شود، تا این کار را دستاورد سیاستهای خود معرفی کنند، ولی هیچگاه دوست نداشتند که قطعنامه، ضعیفترین رأی تاریخ شورای امنیت سازمان ملل را به خود اختصاص دهد، و حتی نیازی به وتوی مؤثر روسیه و چین نباشد. به همین علت است که آنان در مخالفت با منافع کشور و خواست مردم تا آنجا پیش میروند که صریحاً اعلام میکنند اگر بایدن به جای ترامپ بیاید، شورای امنیت دوباره علیه ایران وحدت پیدا میکند و لذا انتخاب شدن ترامپ را ترجیح میدهند. در حالی که نمیدانند توافق برجام و لغو همه تحریمهای سازمان ملل در حضور دمکراتها رخ داد. قرار نیست که با جهان سرشاخ شویم که از وحدت آنان علیه خودمان بترسیم. در واقع اگر این ادبیات و منطق دیپلماتیک نبود، حتی همین ترامپ هم میتوانست جهان و شورای امنیت را علیه ایران متحد کرده و در پشت خود قرار دهد. آنچه او را سرشکسته کرده است، مواضع سنجیده و دقیق و دیپلماتیک ایران است.
کسانی که با حقوق و مقررات بینالمللی آشنا هستند میدانند که تاکنون هیچ کشوری از تحریمهای شورای امنیت مشابه آنچه در دولت اصولگرا علیه ایران وضع شد نتوانسته سالم عبور کند، ولی ایران توانست این تحریمها را لغو و شرایط را عادی کند، و اکنون قدرتمندترین کشور جهان را در مواجهه با این حقیقت در موضع انفعال و انزوا قرار داده است. ای کاش قدر داشتههای خود را میدانستیم و این حد بیپروا مشغول تخریب سرمایههای سیاسی خودمان نمیشدیم.
ستاد کل نیروهای مسلح: هرگونه تهدید سایبری را با قدرت پاسخ میدهیم
مرکز فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیهای تأکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تهدیدات سایبری از سوی هر دولت، گروه یا فردی را در هر سطحی با قدرت پاسخ خواهند داد. به گزارش ایرنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: تمامی سازمانها و نهادهای ذی ربط درکشور با توجه به واگذاری مأموریت دفاعی به نیروهای مسلح و وفق فرمان مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا مدظله العالی، میبایستی با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی و همافزایی داشته باشند و از آنجا که فضای سایبری به اذعان متخصصین امر قلمرو جدیدی در حوزه دفاعی و امنیتی است، سند پیش رو به عنوان «بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در قبال حقوق بینالملل فضای سایبری»، مفاهیم، سیاستهای کلان و چارچوب اقدامات نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری را تبیین میکند. در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به اینکه قواعد حقوق بینالملل معاصر حکایت از وجود قلمرو محصور در مرزهای جغرافیایی دولتهایی دارد و حاکمیت یا لااقل صلاحیت خود را درون آن مرزهای جغرافیایی اعمال میکنند، تصریح کرد: به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حاکمیت سرزمینی و صلاحیت دولت، بر تمامی اجزای فضای سایبری نیز تسری دارد. هرگونه استفاده عامدانه از زور سایبری با پیامدهای فیزیکی یا غیرفیزیکی که تهدیدی برای امنیت ملی بوده یا منجر به بیثباتی آن به واسطه بیثباتی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود، ناقض حاکمیت دولت است.
در این بیانیه آمده است: به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تردیدی نیست که آن دسته از عملیات سایبری که منتج به ایراد خسارات مادی به اموال یا صدمه به افراد در گستره و شدت لازم میشود یا به طور منطقی احتمال زیادی دارد که چنین آثاری را به بار آورد، توسل به زور محسوب میشود. اگر این نوع از عملیات زیرساختهای حیاتی ملی شامل زیرساختهای دفاعی را متأثر سازند، طبیعتاً ناقض قاعده توسل به زور تلقی خواهند شد، اعم از اینکه در مالکیت حکومت یا بخش خصوصی باشند. این بیانیه افزود: به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چنانچه شدت عملیات سایبری به زیرساختهای حیاتی کشور به آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقا یابد، حق دفاع مشروع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.
سیر تاریخی مفهوم «استقلال» از کودتای 28 مرداد تا انقلاب
ادامه از صفحه اول
این وضعیت ایرانیان را دچار حس تحقیر ملی کرد. بخشی از واکنش به این حس به ملی شدن صنعت نفت و شکلگیری نوعی ناسیونالیسم دموکراتیک با پرچمداری دکتر مصدق منتهی شد و در نهایت به تعارض میان او با انگلیس و امریکا و کودتای 28 مرداد 32 انجامید.
مفهوم استقلال در 28 مرداد 1332 از چنین بستری بیرون میآید و اتفاقاً این کودتا کار را بدتر کرد و آن حس تحقیر ملی که از سال 1320 تا 1332 وجود داشت، بیشتر شد و حس بدبینی نسبت به نیروهای خارجی را در بخشی از نیروهای مخالف نظام سیاسی موجود تقویت کرد.
در سیر تاریخی این مفهوم، انقلاب 1357 رخ میدهد که گفتمان آن از ناسیونالیسم برنمیآید بلکه مبتنی بر یک نگاه فقهی و بر اساس قاعده نفی سبیل است. البته همچنان نیروهای ناسیونالیسم حضور دارند اما قدرت در دست روحانیت شیعی است که از نگاه فقهی خود استقلال را تعریف کرد و در شعارهای انقلاب اسلامی هم بروز یافت. قاعده نفی سبیل یعنی مسلمانان خودشان باید در امور خود تصمیم بگیرند و این اتفاق رخ میدهد. چنانکه شماری از دانشجویان سفارت امریکا را اشغال میکنند و بعدها به وضوح مشاهده میشود که حداقل نفوذ کشورهای خارجی هم از میان میرود؛ یعنی واقعاً یک نظام تصمیمگیری به معنای واقعی مستقل شکل میگیرد که رویکرد آن در جنگ با عراق دیده میشود و ایران در نهایت خودش تصمیم به صلح میگیرد نه تحت فشار کشورهای خارجی. اصل عدم مداخله کشورهای خارجی در قانون اساسی هم به صراحت مورد اشاره قرار گرفت و این سیاست در گفتمان حاکمیت و سیاست خارجی در مقابله با نظام سلطه تحت عناوین مختلف از جمله حمایت از محور مقاومت یا جنبشهای آزادیبخش متجلی شد.
بعد از پایان جنگ سرد در سیاست بینالملل به جای واژه استقلال، مفهوم وابستگی متقابل شکل گرفت یعنی اگر در گذشته استقلال برای کشورها اهمیت داشت و نشانه اعمال حاکمیت بود در دهه 90، بحث جهانی شدن و گشایش در عرصههای فرهنگی و ارتباطاتی مطرح میشود و مفهوم وابستگی متقابل جایگزین مفهوم استقلال و به یک ارزش تبدیل میشود که ذیل آن منطقهگرایی در اروپا، امریکای لاتین و امریکا و همه جای دنیا شکل میگیرد؛ اما بعد از یازده سپتامبر که امریکا بحث مبارزه با تروریسم را پیش میکشد دوباره نیروهای ناسیونالیسم در سیاست بینالملل سر بر میآورند. جریان راست افراطی یا ناسیونالیستهای راستگرا در اروپا رشد میکنند و در نهایت موفق میشوند یکی از بزرگترین و مؤثرترین پروژههای خود را که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست، رقم بزنند. بعد از 2010 جریان احیای مجدد ناسیونالیسم به راه میافتد که در امریکا به شکل انتخاب ترامپ، حضور اردوغان در ترکیه و در روسیه با حضور پوتین و... ظهور میکند بنابراین موجی از ناسیونالیسم جدید راه افتاده که نه در مقابل استعمار که در مقابل فرآیند جهانی شدن قد علم کرده است. از نظر این جریان یازده سپتامبر و بدتر شدن وضعیت اقتصادی اروپا در نتیجه بیتوجهی به مرزها و عدم جلوگیری از حضور مهاجران بود.
در ایران هم جریانهایی به مواجهه با سیاستهایی پرداختند که از منظر آنها استقلال کشور را خدشهدار کرده است. باید دید این منتقدان از چه گفتمانی صحبت میکنند. به عنوان مثال توافق راهبردی 25 ساله ایران و چین به عنوان یکی از کشورهای بزرگ حوزه شرق با انتقاداتی روبهرو شد. این در حالی است که اصولگرایان جریان سیاسی پیشروی رابطه با شرق بودند و اصلاحطلبان علاقه چندانی به این رویکرد نداشتند. در اینجا منتقدان توافق با چین دو گروه هستند؛ گروهی که ممکن است از زاویه قاعده نفی سبیل بگویند که این قرارداد موجب سلطه چین بر امور داخلی ایران میشود که شمار منتقدانی که از این دیدگاه سخن میگویند، کم است. عده دیگر سلطنتطلبانی هستند که خارج از ایران خود را داعیهدار ناسیونالیسم ایرانی میدانند. ادعای این گروهها در حالی مطرح میشود که بیشترین نفوذ در ایران زمانی بوده که اتفاقاً همین سلطنتطلبان فعلی قدرت را در دست داشتند. چنانکه شاهد بودیم انگلیسیها در آستانه ششم شهریور 1320 در گزارش معروفی که به رضا شاه دادند گفتند که چندصد نیروی جاسوسی سرویسهای اطلاعاتی آلمان در ایران به نام مهندس، پزشک و معلم فعالیت میکنند.
در مقطع کنونی سیاست گروه اپوزیسیون که در موضوع توافق چین یا توافق خزر علیه دستگاه دیپلماسی جوسازی میکنند، مبتنی بر فراموشی گذشته است. تندترین سلطنتطلبان هم میپذیرند 28 مرداد یک کودتا علیه مصدق بوده است و نقش سازمانهای اطلاعاتی انگلیس و امریکا در آن به اثبات رسیده است. بنابراین واضح است کسانی که امروز میگویند که خزر ایران فروخته شد، کسانی هستند که کودتای آشکار علیه مصدق را یک قیام مردمی اعلام میکنند. نسل جدید این منتقدان سلطنتطلب به دلیل عدم آشنایی با تاریخ ایران، تصویری فانتزی از نکات مثبت رژیمهای گذشته را بدون اشاره به اصل واقعیات ساختهاند و بر دوش مردمی که ممکن است تحت تأثیر تنگنای اقتصادی قرار گرفته باشند، موجسواری میکنند. این گروه اما باید به یک سؤال بزرگ جواب دهند که اگر شرایط گذشته به اندازهای خوب بوده است که آنها ادعا میکنند چرا مردم انقلاب کردند؟ نگاه آنها برآمده از یک نگاه دیکتاتوری است که میگوید مردم اشتباه کردند و ما شرایط را بهتر تشخیص میدهیم. بنابراین قاعده نفی سبیل همچنان بر سیاست خارجی ایران حاکم و هنوز هم ایران نسبت به نفوذ خارجی حساس است.
این وضعیت ایرانیان را دچار حس تحقیر ملی کرد. بخشی از واکنش به این حس به ملی شدن صنعت نفت و شکلگیری نوعی ناسیونالیسم دموکراتیک با پرچمداری دکتر مصدق منتهی شد و در نهایت به تعارض میان او با انگلیس و امریکا و کودتای 28 مرداد 32 انجامید.
مفهوم استقلال در 28 مرداد 1332 از چنین بستری بیرون میآید و اتفاقاً این کودتا کار را بدتر کرد و آن حس تحقیر ملی که از سال 1320 تا 1332 وجود داشت، بیشتر شد و حس بدبینی نسبت به نیروهای خارجی را در بخشی از نیروهای مخالف نظام سیاسی موجود تقویت کرد.
در سیر تاریخی این مفهوم، انقلاب 1357 رخ میدهد که گفتمان آن از ناسیونالیسم برنمیآید بلکه مبتنی بر یک نگاه فقهی و بر اساس قاعده نفی سبیل است. البته همچنان نیروهای ناسیونالیسم حضور دارند اما قدرت در دست روحانیت شیعی است که از نگاه فقهی خود استقلال را تعریف کرد و در شعارهای انقلاب اسلامی هم بروز یافت. قاعده نفی سبیل یعنی مسلمانان خودشان باید در امور خود تصمیم بگیرند و این اتفاق رخ میدهد. چنانکه شماری از دانشجویان سفارت امریکا را اشغال میکنند و بعدها به وضوح مشاهده میشود که حداقل نفوذ کشورهای خارجی هم از میان میرود؛ یعنی واقعاً یک نظام تصمیمگیری به معنای واقعی مستقل شکل میگیرد که رویکرد آن در جنگ با عراق دیده میشود و ایران در نهایت خودش تصمیم به صلح میگیرد نه تحت فشار کشورهای خارجی. اصل عدم مداخله کشورهای خارجی در قانون اساسی هم به صراحت مورد اشاره قرار گرفت و این سیاست در گفتمان حاکمیت و سیاست خارجی در مقابله با نظام سلطه تحت عناوین مختلف از جمله حمایت از محور مقاومت یا جنبشهای آزادیبخش متجلی شد.
بعد از پایان جنگ سرد در سیاست بینالملل به جای واژه استقلال، مفهوم وابستگی متقابل شکل گرفت یعنی اگر در گذشته استقلال برای کشورها اهمیت داشت و نشانه اعمال حاکمیت بود در دهه 90، بحث جهانی شدن و گشایش در عرصههای فرهنگی و ارتباطاتی مطرح میشود و مفهوم وابستگی متقابل جایگزین مفهوم استقلال و به یک ارزش تبدیل میشود که ذیل آن منطقهگرایی در اروپا، امریکای لاتین و امریکا و همه جای دنیا شکل میگیرد؛ اما بعد از یازده سپتامبر که امریکا بحث مبارزه با تروریسم را پیش میکشد دوباره نیروهای ناسیونالیسم در سیاست بینالملل سر بر میآورند. جریان راست افراطی یا ناسیونالیستهای راستگرا در اروپا رشد میکنند و در نهایت موفق میشوند یکی از بزرگترین و مؤثرترین پروژههای خود را که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست، رقم بزنند. بعد از 2010 جریان احیای مجدد ناسیونالیسم به راه میافتد که در امریکا به شکل انتخاب ترامپ، حضور اردوغان در ترکیه و در روسیه با حضور پوتین و... ظهور میکند بنابراین موجی از ناسیونالیسم جدید راه افتاده که نه در مقابل استعمار که در مقابل فرآیند جهانی شدن قد علم کرده است. از نظر این جریان یازده سپتامبر و بدتر شدن وضعیت اقتصادی اروپا در نتیجه بیتوجهی به مرزها و عدم جلوگیری از حضور مهاجران بود.
در ایران هم جریانهایی به مواجهه با سیاستهایی پرداختند که از منظر آنها استقلال کشور را خدشهدار کرده است. باید دید این منتقدان از چه گفتمانی صحبت میکنند. به عنوان مثال توافق راهبردی 25 ساله ایران و چین به عنوان یکی از کشورهای بزرگ حوزه شرق با انتقاداتی روبهرو شد. این در حالی است که اصولگرایان جریان سیاسی پیشروی رابطه با شرق بودند و اصلاحطلبان علاقه چندانی به این رویکرد نداشتند. در اینجا منتقدان توافق با چین دو گروه هستند؛ گروهی که ممکن است از زاویه قاعده نفی سبیل بگویند که این قرارداد موجب سلطه چین بر امور داخلی ایران میشود که شمار منتقدانی که از این دیدگاه سخن میگویند، کم است. عده دیگر سلطنتطلبانی هستند که خارج از ایران خود را داعیهدار ناسیونالیسم ایرانی میدانند. ادعای این گروهها در حالی مطرح میشود که بیشترین نفوذ در ایران زمانی بوده که اتفاقاً همین سلطنتطلبان فعلی قدرت را در دست داشتند. چنانکه شاهد بودیم انگلیسیها در آستانه ششم شهریور 1320 در گزارش معروفی که به رضا شاه دادند گفتند که چندصد نیروی جاسوسی سرویسهای اطلاعاتی آلمان در ایران به نام مهندس، پزشک و معلم فعالیت میکنند.
در مقطع کنونی سیاست گروه اپوزیسیون که در موضوع توافق چین یا توافق خزر علیه دستگاه دیپلماسی جوسازی میکنند، مبتنی بر فراموشی گذشته است. تندترین سلطنتطلبان هم میپذیرند 28 مرداد یک کودتا علیه مصدق بوده است و نقش سازمانهای اطلاعاتی انگلیس و امریکا در آن به اثبات رسیده است. بنابراین واضح است کسانی که امروز میگویند که خزر ایران فروخته شد، کسانی هستند که کودتای آشکار علیه مصدق را یک قیام مردمی اعلام میکنند. نسل جدید این منتقدان سلطنتطلب به دلیل عدم آشنایی با تاریخ ایران، تصویری فانتزی از نکات مثبت رژیمهای گذشته را بدون اشاره به اصل واقعیات ساختهاند و بر دوش مردمی که ممکن است تحت تأثیر تنگنای اقتصادی قرار گرفته باشند، موجسواری میکنند. این گروه اما باید به یک سؤال بزرگ جواب دهند که اگر شرایط گذشته به اندازهای خوب بوده است که آنها ادعا میکنند چرا مردم انقلاب کردند؟ نگاه آنها برآمده از یک نگاه دیکتاتوری است که میگوید مردم اشتباه کردند و ما شرایط را بهتر تشخیص میدهیم. بنابراین قاعده نفی سبیل همچنان بر سیاست خارجی ایران حاکم و هنوز هم ایران نسبت به نفوذ خارجی حساس است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
برای نقد کردن از این دولت نقدتر نداریم
-
رایزنی لاوروف و پمپئو درباره پیشنهاد پوتین
-
اعتراف بولتون: توسل به مکانیسم ماشه ارزش ریسک ندارد
-
اخبار
-
سرمایه سیاسی کشور را تخریب نکنید
-
ستاد کل نیروهای مسلح: هرگونه تهدید سایبری را با قدرت پاسخ میدهیم
-
سیر تاریخی مفهوم «استقلال» از کودتای 28 مرداد تا انقلاب
اخبارایران آنلاین