ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» درباره تأثیر کرونا در افزایش آمار ازدواج در کشور
نرخ ثبت ازدواج پس از ۱۷ سال تصاعدی شد
مهسا قویقلب
خبرنگار
براساس آمارهای منتشر شده در سال گذشته پس از ۱۷ سال پیاپی نرخ ازدواج تصاعدی شد و در حدود ۵ درصد میانگین کشوری آمار ازدواج نسبت به سال گذشته رشد داشت. گفتنی است در سال ۹۸ به میزان ۵۳۳ هزار و یکصد و شصت و پنج ازدواج در کشور ثبت شد که این رقم در سال ۹۹ به ۵۵۶ هزار و 699 رسید. به عنوان نمونه به گزارش سازمان ثبت احوال کشور در سال ۹۸ در استان فارس ۲۹ هزار و 992 مورد ازدواج ثبت شده بود که این رقم در سال ۹۹ به ۳۰ هزار و 29 مورد رسید. به گفته متخصصان و کارشناسان اجتماعی، این رشد، دلایل مختلفی دارد، این در حالی است که باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا دوباره شاهد پسرفت نرخ ازدواج همانند سالهای قبل نباشیم.
کمک کرونا به برگزاری مراسم ازدواج
محمد متولد سال ۶۷ و کارمند است که چند ماهی است ازدواج کرده. او به «ایران» میگوید: «حدود دو سال با همسرم نامزد بودیم، ولی به دلیل بالا بودن هزینههای مراسم ازدواج و مشکل تهیه پول پیش مسکن و لوازم اولیه خانه، قادر به شروع زندگی مشترک نبودیم، اما با شروع کرونا و ساده شدن مراسم و به نوعی حذف کامل مراسم ازدواج، ما هم مبلغی را که برای برگزار کردن مراسم جمع کرده بودیم، روی پول پیش خانه گذاشتیم و با برگزاری مراسم خیلی سادهای با حضور پدر و مادرهایمان در یک دفترخانه ازدواج عقد کردیم، حالا هم چند ماهی است که زندگی مشترک را شروع کردهایم. کرونا شاید خیلی نتایج منفی به همراه داشت، ولی یک جنبه مثبت آن حذف مراسم مفصل عروسی بود که حذف همین مراسم، کمک زیادی به من کرد تا بتوانم زودتر زندگی مشترکم را شروع کنم. به نظر من در این خصوص باید فرهنگسازیهای خیلی گستردهای شود تا بعد از پایان بیماری کرونا هم با حذف مراسم پر زرق و برق و پر هزینه ازدواج که هیچ فایدهای هم به دنبال ندارد، جوانان ترس را کنار گذاشته و تشویق به ازدواج شوند.»
نسیم، دانشجوی سال آخر رشته زبان هم حدود یک سال پیش قرار عقد و عروسی را با علی که همکارش بود قطعی کرد. آن روزها هیچکس فکر نمیکرد که کرونا تا این حد ماندگار باشد، آنها قرار گذاشتند تا سه ماه بعد دفترخانه بروند و تالار بگیرند و پس از اجرای مراسم به سرعت زندگی مشترک را آغاز کنند. او به «ایران» میگوید: «هرچقدر صبر کردیم که کرونا تمام شود، نشد که نشد و در نهایت علیرغم میل باطنی، من و خانوادهام رضایت دادیم تا بدون گرفتن مراسم با یک عقد ساده در دفترخانه زندگی مشترک را شروع کنیم. من همیشه آرزو داشتم مراسم عروسی خوبی داشته باشم و همه چیز بر اساس سنتها پیش برود، اما حالا هم راضی هستم، به فامیل هم قول دادیم، بعد از تمام شدن کرونا مراسم مختصری بگیریم.»
نقش پاندمی کرونا در افزایش ازدواج
محمد میرزایی، جامعهشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه کرونا یک پدیده پارادوکسیکال است، به «ایران» میگوید: شرایط پاندمی کرونا در افزایش میزان ازدواج نقش داشت، با توجه به اینکه کرونا آثار منفی زیادی داشت ولی در زمینه ازدواج، سبب رشد نرخ آن شد. فارغ از این مقوله، افزایش میزان ازدواج منجر به این میشود که رشد جمعیت هم افزایش پیدا کند و این مسأله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. ساختار سنی ما از نقطه ازدواج که سنین ۲۵ تا ۳۵ سال بود، کمکم خارج شده است، یکی از دلایل مهم افزایش تصاعدی نرخ ازدواج در آخرین آمارگیری، میتواند انباشتگی ازدواجهای به تعویق افتاده هم باشد. خیلیها منتظر تمام شدن کرونا بودند، اما کرونا تمام نشد و این انباشتگیها به ازدواج و شروع زندگی مشترک رسید. بهطور کلی در شرایط عادی، توانمندسازی جوانان و ایجاد اشتغال، نقش مهمی در افزایش نرخ ازدواج دارد، در حال حاضر میزان بیکاری بالاست، بخصوص میزان اشتغال تحصیلکردههای دانشگاهی باید از آنچه که هست بالاتر برود، چون بیشتر جوانان تحصیلکرده، میخواهند که ازدواج کنند، کمتر کسی پیدا میشود که شرایط کافی را داشته باشد اما تمایلی به تشکیل زندگی مشترک نداشته باشد. در تسهیل پدیده ازدواج، مهمترین گام ایجاد اشتغال است، زیرا اشتغال مولد و زمینه ساز افزایش آمار ازدواج است، حتی اگر جوانان بخواهند با قناعت ازدواج کنند، باز هم نیاز به شغل دارند.
به گفته این جامعهشناس، حذف زرق و برق در مراسم ازدواج و کاهش تجملات تحمیلی برای برگزاری مراسم، در شرایط کرونا منجر به گسترش و ترویج فرهنگ ازدواج آسان شد. تکلفهای تحمیلی از نظر شرعی هم شایسته نیست، مراسم عجیب و غریب و پرهزینه از جمله موانع بزرگ ازدواج هستند و فرهنگسازی در این مقوله بسیار مهم است، ریخت و پاشهای تحمیلی باید حذف شود و افراد باید به این نتیجه برسند که با یک جشن معمولی و بدون تجملات هم میتوان زندگی تشکیل داد؛ در نهایت کرونا توانسته علیرغم تمام جنبههای منفی که به همراه داشته، در زمینه افزایش ازدواج، مثبت عمل کرده و به سایرین بفهماند که با ساده گرفتن مراسم هم میتوان یک زندگی مشترک را آغاز کرد.
حذف مهریههای سنگین
سارا باقری، فعال اجتماعی و حقوقدان نیز با اشاره به اینکه دلیل اصلی افزایش نرخ ازدواج میتواند کرونا باشد، به «ایران» میگوید: تجملگراییها حذف شده، تا قبل از شیوع کرونا، ازدواجها با انواع رسم و رسومات خانوادگی در شهرهای مختلف باید برگزار میشد، اما پاندمی کرونا این امکان را از مردم گرفته، طی سالها بحث آسانسازی ازدواج مطرح شده بود، ولی خانوادهها خیلی نسبت به بحث ازدواج آسان تمایل نشان نمیدادند، حالا در شرایط کرونا این اتفاق مهیا شده است. در فضای مجازی هم میبینیم که ازدواجهای بسیار آسان نمایش داده شده و با مراجعه ساده به یک دفترخانه زندگی در خانهای مشترک آغاز میشود. قطعاً شرایط بهتر از قبل شده، ضمن اینکه در این مدت به واسطه اینکه بیشتر افراد در خانه بودند و ارتباطات کاهش پیدا کرد، اکثراً از طریق فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با دنیای بیرون ارتباط گرفتند، عمده مشاورههای آنلاین هم توسط متخصصین حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی بهطور رایگان و به صورت لایو در اینستاگرام و بقیه شبکههای مجازی انجام شد و آگاهسازیها بیشتر از قبل صورت گرفت، امروزه آگاهیها در مسائل خانوادگی بیشتر شده و مردم میدانند که در همه جای دنیا این اتفاق افتاده و تنها از طریق کلیپهای آنلاین و مجازی تبریکات ازدواج رد و بدل میشود.
به گفته باقری، فرهنگسازیها در زمینه حذف تجملگراییها، سبب افزایش آمار ازدواج شد، تا سالهای سال خیلیها درگیر این سنتشکنیها بودند، اما با کمک کرونا، این اتفاق افتاد، البته علاوه بر آن بحث مهریهها هم فرهنگسازی شده، مهریههای سنگین، تقریباً بین اقشار تحصیلکرده و روشنفکر جامعه حذف شده و به جای آن وکالت در طلاق گرفته میشود و به شروط ضمن عقد توجه بیشتری میشود تا شرایط بین زوجین به سمت برابری و مساوات پیش برده شود. مهریههای نجومی یکی از علل کاهش تمایل به ازدواج بود که دیگر خیلی کمرنگ شده است، دریافت سکههای سنگین با توجه به شرایط اقتصادی امروز سبب شده بود که آقایان تمایلی به ازدواج نداشته باشند و خانوادهها هم سختگیریهای بیمورد در این زمینه میکردند، اما حالا اطلاعرسانیها و آگاهسازیهای بیشتر در نهایت سبب شد، خیلی از سختگیریها در این خصوص کمتر شده و تمایل افراد به ازدواج بیشتر شود. به اعتقاد من با تداوم این قبیل آگاهی رسانیها میتوانیم امیدوار باشیم که این رقم تصاعدی حفظ شده و حتی افزایش داشته باشد.
رونمایی از سامانه «همدم» با حضور رئیس مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نهاد خانواده، گفت: زن، ستون محبت در خانواده است و اگر خواستار تحول در جامعه هستیم و خانواده پایدار میخواهیم باید به زنان توجه کنیم.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین بهرهبرداری از پلتفرم (سامانه) همدم که از سوی مؤسسه تبیان در راستای انتخاب آگاهانه و ازدواج پایدار در سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، ضمن تبریک این روز گفت: زمانی که مطلع شدم چنین برنامهای تدبیر شده است دو نگاه شکل گرفت، یکی اینکه این برنامه در شأن حضور رئیس قوه است یا خیر، که بنده احساس کردم در کنار تمام اقداماتی که سازمان تبلیغات انجام داده است، این اقدام یک کار ماندگار بوده و برای حل یکی از مشکلات اساسی جامعه است، لذا حضور در این مراسم را وظیفه دانستم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: پیش از انقلاب تنها ۳۰ درصد زنان سواد داشتند و بعد از آن این میزان به بالای ۸۰ درصد رسید؛ همچنین در حال حاضر بالای ۴۵ درصد دانشجویان را بانوان تشکیل میدهند اما آیا ثمرهای که از خانواده میخواستیم، گرفتهایم.
وی افزود: زمانی که فعالیت کارخانهای را دنبال میکنیم، زنجیره تولید مهم است لذا خانواده را نیز باید همچون یک پروژه نگریست که زنجیره تشکیل آن نیز مهم است و صرف تحصیل زنان در آن کفایت نمیکند و نقش زن آنقدر مهم است که مردان در هر بخشی از زمان زندگی خود به محبت متفاوت ۴ زن شامل مادر، خواهر، همسر و دختر نیاز دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه پلتفرم همدم، چهار رویکرد شفافسازی، هوشمندسازی، مردمیسازی و کارآمدسازی را با هم دربر دارد، عنوان کرد: هر مجموعهای که این ۴ رویکرد را داشته باشد میتواند مجموعه موفقی باشد ضمن اینکه باید به ۴ موقعیت مکانی که در زندگی انسان تأثیرگذار است، توجه کرد که این مکانها شامل منزل، مسجد، مدرسه و محله است که اگر این مکانها بهدرستی و مثل ساعت با هم کار کنند، در تمامی امور حتی امور اقتصادی میتوانیم موفق باشیم.
خبرنگار
براساس آمارهای منتشر شده در سال گذشته پس از ۱۷ سال پیاپی نرخ ازدواج تصاعدی شد و در حدود ۵ درصد میانگین کشوری آمار ازدواج نسبت به سال گذشته رشد داشت. گفتنی است در سال ۹۸ به میزان ۵۳۳ هزار و یکصد و شصت و پنج ازدواج در کشور ثبت شد که این رقم در سال ۹۹ به ۵۵۶ هزار و 699 رسید. به عنوان نمونه به گزارش سازمان ثبت احوال کشور در سال ۹۸ در استان فارس ۲۹ هزار و 992 مورد ازدواج ثبت شده بود که این رقم در سال ۹۹ به ۳۰ هزار و 29 مورد رسید. به گفته متخصصان و کارشناسان اجتماعی، این رشد، دلایل مختلفی دارد، این در حالی است که باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا دوباره شاهد پسرفت نرخ ازدواج همانند سالهای قبل نباشیم.
کمک کرونا به برگزاری مراسم ازدواج
محمد متولد سال ۶۷ و کارمند است که چند ماهی است ازدواج کرده. او به «ایران» میگوید: «حدود دو سال با همسرم نامزد بودیم، ولی به دلیل بالا بودن هزینههای مراسم ازدواج و مشکل تهیه پول پیش مسکن و لوازم اولیه خانه، قادر به شروع زندگی مشترک نبودیم، اما با شروع کرونا و ساده شدن مراسم و به نوعی حذف کامل مراسم ازدواج، ما هم مبلغی را که برای برگزار کردن مراسم جمع کرده بودیم، روی پول پیش خانه گذاشتیم و با برگزاری مراسم خیلی سادهای با حضور پدر و مادرهایمان در یک دفترخانه ازدواج عقد کردیم، حالا هم چند ماهی است که زندگی مشترک را شروع کردهایم. کرونا شاید خیلی نتایج منفی به همراه داشت، ولی یک جنبه مثبت آن حذف مراسم مفصل عروسی بود که حذف همین مراسم، کمک زیادی به من کرد تا بتوانم زودتر زندگی مشترکم را شروع کنم. به نظر من در این خصوص باید فرهنگسازیهای خیلی گستردهای شود تا بعد از پایان بیماری کرونا هم با حذف مراسم پر زرق و برق و پر هزینه ازدواج که هیچ فایدهای هم به دنبال ندارد، جوانان ترس را کنار گذاشته و تشویق به ازدواج شوند.»
نسیم، دانشجوی سال آخر رشته زبان هم حدود یک سال پیش قرار عقد و عروسی را با علی که همکارش بود قطعی کرد. آن روزها هیچکس فکر نمیکرد که کرونا تا این حد ماندگار باشد، آنها قرار گذاشتند تا سه ماه بعد دفترخانه بروند و تالار بگیرند و پس از اجرای مراسم به سرعت زندگی مشترک را آغاز کنند. او به «ایران» میگوید: «هرچقدر صبر کردیم که کرونا تمام شود، نشد که نشد و در نهایت علیرغم میل باطنی، من و خانوادهام رضایت دادیم تا بدون گرفتن مراسم با یک عقد ساده در دفترخانه زندگی مشترک را شروع کنیم. من همیشه آرزو داشتم مراسم عروسی خوبی داشته باشم و همه چیز بر اساس سنتها پیش برود، اما حالا هم راضی هستم، به فامیل هم قول دادیم، بعد از تمام شدن کرونا مراسم مختصری بگیریم.»
نقش پاندمی کرونا در افزایش ازدواج
محمد میرزایی، جامعهشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه کرونا یک پدیده پارادوکسیکال است، به «ایران» میگوید: شرایط پاندمی کرونا در افزایش میزان ازدواج نقش داشت، با توجه به اینکه کرونا آثار منفی زیادی داشت ولی در زمینه ازدواج، سبب رشد نرخ آن شد. فارغ از این مقوله، افزایش میزان ازدواج منجر به این میشود که رشد جمعیت هم افزایش پیدا کند و این مسأله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. ساختار سنی ما از نقطه ازدواج که سنین ۲۵ تا ۳۵ سال بود، کمکم خارج شده است، یکی از دلایل مهم افزایش تصاعدی نرخ ازدواج در آخرین آمارگیری، میتواند انباشتگی ازدواجهای به تعویق افتاده هم باشد. خیلیها منتظر تمام شدن کرونا بودند، اما کرونا تمام نشد و این انباشتگیها به ازدواج و شروع زندگی مشترک رسید. بهطور کلی در شرایط عادی، توانمندسازی جوانان و ایجاد اشتغال، نقش مهمی در افزایش نرخ ازدواج دارد، در حال حاضر میزان بیکاری بالاست، بخصوص میزان اشتغال تحصیلکردههای دانشگاهی باید از آنچه که هست بالاتر برود، چون بیشتر جوانان تحصیلکرده، میخواهند که ازدواج کنند، کمتر کسی پیدا میشود که شرایط کافی را داشته باشد اما تمایلی به تشکیل زندگی مشترک نداشته باشد. در تسهیل پدیده ازدواج، مهمترین گام ایجاد اشتغال است، زیرا اشتغال مولد و زمینه ساز افزایش آمار ازدواج است، حتی اگر جوانان بخواهند با قناعت ازدواج کنند، باز هم نیاز به شغل دارند.
به گفته این جامعهشناس، حذف زرق و برق در مراسم ازدواج و کاهش تجملات تحمیلی برای برگزاری مراسم، در شرایط کرونا منجر به گسترش و ترویج فرهنگ ازدواج آسان شد. تکلفهای تحمیلی از نظر شرعی هم شایسته نیست، مراسم عجیب و غریب و پرهزینه از جمله موانع بزرگ ازدواج هستند و فرهنگسازی در این مقوله بسیار مهم است، ریخت و پاشهای تحمیلی باید حذف شود و افراد باید به این نتیجه برسند که با یک جشن معمولی و بدون تجملات هم میتوان زندگی تشکیل داد؛ در نهایت کرونا توانسته علیرغم تمام جنبههای منفی که به همراه داشته، در زمینه افزایش ازدواج، مثبت عمل کرده و به سایرین بفهماند که با ساده گرفتن مراسم هم میتوان یک زندگی مشترک را آغاز کرد.
حذف مهریههای سنگین
سارا باقری، فعال اجتماعی و حقوقدان نیز با اشاره به اینکه دلیل اصلی افزایش نرخ ازدواج میتواند کرونا باشد، به «ایران» میگوید: تجملگراییها حذف شده، تا قبل از شیوع کرونا، ازدواجها با انواع رسم و رسومات خانوادگی در شهرهای مختلف باید برگزار میشد، اما پاندمی کرونا این امکان را از مردم گرفته، طی سالها بحث آسانسازی ازدواج مطرح شده بود، ولی خانوادهها خیلی نسبت به بحث ازدواج آسان تمایل نشان نمیدادند، حالا در شرایط کرونا این اتفاق مهیا شده است. در فضای مجازی هم میبینیم که ازدواجهای بسیار آسان نمایش داده شده و با مراجعه ساده به یک دفترخانه زندگی در خانهای مشترک آغاز میشود. قطعاً شرایط بهتر از قبل شده، ضمن اینکه در این مدت به واسطه اینکه بیشتر افراد در خانه بودند و ارتباطات کاهش پیدا کرد، اکثراً از طریق فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با دنیای بیرون ارتباط گرفتند، عمده مشاورههای آنلاین هم توسط متخصصین حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی بهطور رایگان و به صورت لایو در اینستاگرام و بقیه شبکههای مجازی انجام شد و آگاهسازیها بیشتر از قبل صورت گرفت، امروزه آگاهیها در مسائل خانوادگی بیشتر شده و مردم میدانند که در همه جای دنیا این اتفاق افتاده و تنها از طریق کلیپهای آنلاین و مجازی تبریکات ازدواج رد و بدل میشود.
به گفته باقری، فرهنگسازیها در زمینه حذف تجملگراییها، سبب افزایش آمار ازدواج شد، تا سالهای سال خیلیها درگیر این سنتشکنیها بودند، اما با کمک کرونا، این اتفاق افتاد، البته علاوه بر آن بحث مهریهها هم فرهنگسازی شده، مهریههای سنگین، تقریباً بین اقشار تحصیلکرده و روشنفکر جامعه حذف شده و به جای آن وکالت در طلاق گرفته میشود و به شروط ضمن عقد توجه بیشتری میشود تا شرایط بین زوجین به سمت برابری و مساوات پیش برده شود. مهریههای نجومی یکی از علل کاهش تمایل به ازدواج بود که دیگر خیلی کمرنگ شده است، دریافت سکههای سنگین با توجه به شرایط اقتصادی امروز سبب شده بود که آقایان تمایلی به ازدواج نداشته باشند و خانوادهها هم سختگیریهای بیمورد در این زمینه میکردند، اما حالا اطلاعرسانیها و آگاهسازیهای بیشتر در نهایت سبب شد، خیلی از سختگیریها در این خصوص کمتر شده و تمایل افراد به ازدواج بیشتر شود. به اعتقاد من با تداوم این قبیل آگاهی رسانیها میتوانیم امیدوار باشیم که این رقم تصاعدی حفظ شده و حتی افزایش داشته باشد.
رونمایی از سامانه «همدم» با حضور رئیس مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نهاد خانواده، گفت: زن، ستون محبت در خانواده است و اگر خواستار تحول در جامعه هستیم و خانواده پایدار میخواهیم باید به زنان توجه کنیم.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین بهرهبرداری از پلتفرم (سامانه) همدم که از سوی مؤسسه تبیان در راستای انتخاب آگاهانه و ازدواج پایدار در سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، ضمن تبریک این روز گفت: زمانی که مطلع شدم چنین برنامهای تدبیر شده است دو نگاه شکل گرفت، یکی اینکه این برنامه در شأن حضور رئیس قوه است یا خیر، که بنده احساس کردم در کنار تمام اقداماتی که سازمان تبلیغات انجام داده است، این اقدام یک کار ماندگار بوده و برای حل یکی از مشکلات اساسی جامعه است، لذا حضور در این مراسم را وظیفه دانستم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: پیش از انقلاب تنها ۳۰ درصد زنان سواد داشتند و بعد از آن این میزان به بالای ۸۰ درصد رسید؛ همچنین در حال حاضر بالای ۴۵ درصد دانشجویان را بانوان تشکیل میدهند اما آیا ثمرهای که از خانواده میخواستیم، گرفتهایم.
وی افزود: زمانی که فعالیت کارخانهای را دنبال میکنیم، زنجیره تولید مهم است لذا خانواده را نیز باید همچون یک پروژه نگریست که زنجیره تشکیل آن نیز مهم است و صرف تحصیل زنان در آن کفایت نمیکند و نقش زن آنقدر مهم است که مردان در هر بخشی از زمان زندگی خود به محبت متفاوت ۴ زن شامل مادر، خواهر، همسر و دختر نیاز دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه پلتفرم همدم، چهار رویکرد شفافسازی، هوشمندسازی، مردمیسازی و کارآمدسازی را با هم دربر دارد، عنوان کرد: هر مجموعهای که این ۴ رویکرد را داشته باشد میتواند مجموعه موفقی باشد ضمن اینکه باید به ۴ موقعیت مکانی که در زندگی انسان تأثیرگذار است، توجه کرد که این مکانها شامل منزل، مسجد، مدرسه و محله است که اگر این مکانها بهدرستی و مثل ساعت با هم کار کنند، در تمامی امور حتی امور اقتصادی میتوانیم موفق باشیم.
معاون وزیر علوم:
واکسیناسیون دانشجویان بر اساس اولویتبندی دانشگاهها انجام میشود
هدی هاشمی
خبرنگار
روند واکسیناسیون در کشور فراز و فرودهای بسیاری دارد. همین مشکلات موجب شده تا بسیاری بر این باور باشند که واکسینه شدن مردم با کندی پیش میرود و برخیهای دیگر که نگران سیستم آموزشی کشورند، میگویند، با این روند واکسیناسیون، تکلیف بازگشایی مدارس و دانشگاهها برای سال تحصیلی جدید چه میشود؟ آیا به خاطر شرایط واکسیناسیون همچنان باید شاهد آموزش مجازی و افت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان باشیم؟ پاسخ مسئولان وزارت بهداشت به نگرانیهای کارشناسان آموزشی این بود که تلاش میکنیم، واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاهها را از مردادماه سال جاری آغاز کنیم. موضوعی که علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم هم به آن اشاره میکند: «حدود ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار دانشجو در وزارت علوم تحصیل میکنند و با توجه به جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم، قرار شده در مرداد ماه استادان و کارکنان دانشگاهها را واکسینه کنیم و بعد از این گروه دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن دریافت میکنند. البته پیشبینی ما این است که دانشجویان در شهریور، مهر و آبان واکسن را دریافت خواهند کرد.»
یک سال و چند ماهی از آموزش مجازی در دانشگاهها میگذرد، شما وضعیت این مدل آموزش را در این یک سال چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا موفقیت دانشگاهها به لحاظ آموزش غیرحضوری و همچنین ارتباط استادان با دانشجویان را در این آموزشها بررسی کردهاید؟
دانشگاهها، آموزش الکترونیکی را از اسفند ماه سال ٩٨ شروع کردند. اگر بخواهیم روند پیشرفت این مدل آموزشی را توضیح دهم باید بگویم، دانشگاههای ما در آن روزها هیچگونه زیرساختی برای این مدل آموزشی نداشتند. استادان، کارشناسان و دانشجویان مان هم عمدتاً این فضای آموزشی را نمیشناختند لذا در ابتدای کار دانشگاهها مشکلات بسیاری داشتند. اما در طول زمان، زیرساختها در اکثر دانشگاهها ایجاد شد همینطور استادان و کارشناسان هم آموزش دیدند و مسلط به آموزشهای غیرحضوری شدند، از سوی دیگر کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کرد. وزارت علوم در این مدت پیگیریهایی داشته است و براساس آخریننظر سنجی که از دانشگاهها داشتیم عملکرد آموزش خوب بوده است؛ البته ارزیابیها متوقف نشده است و ما همچنان با دانشگاهها درارتباطیم؛ اما در اینجا لازم است بگویم که کیفیت آموزش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با هم متفاوت است. در برخی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کارهای بسیار خوبی انجام شده است.اما متأسفانه در برخی از دانشگاههای ما این توسعه یافتگی وجود ندارد و سطح کیفی آموزش الکترونیکی هم مطلوب نیست؛ لذا موضوع کیفیت آموزش در دانشگاهها متفاوت و متنوع است. این موضوع بستگی به مدیریت دانشگاه و نحوه آموزش استادان دارد؛ اما در مجموع با توجه به اینکه بین تعطیلی آموزش و آموزش الکترونیکی در سال ٩٨ باید یکی را انتخاب میکردیم طبیعتاً ما خیلی خوشحالم که آموزش الکترونیکی را انتخاب کردیم.
یکی از موضوعات مهم در آموزش مجازی افت آموزش در دانشگاهها است. بسیاری از دانشجویان فنی و تجربی در این مدت نتوانستند کارهای عملی و آزمایشگاهی را یاد بگیرند همین موضوع لطمه بسیاری به دانشجویان زده است. شما چه برنامهای برای این موضوع دارید؟
رشتههای پزشکی را همکارانمان در وزارت بهداشت باید پیگیری کنند. اما دانشجویان ما در وزارت علوم با مشکلات جدی در دروس آزمایشگاهی و کارگاهی روبهرو شدند. در این زمینه دچار چالش شدهایم و دانشگاهها در حال برنامهریزی در این زمینه هستند.
هم اکنون بحث هاى مختلفى در ارتباط با واکسیناسیون دانشجویان و استادان مطرح شده است. آیا امکان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان شهریور ماه با توجه به فراز و فرودهای واکسن در کشور امکان پذیر است؟
با مسئولان وزارت بهداشت جلساتی داشتیم و تصمیمی که گرفتهایم این است که در مرداد ماه استادان و کارکنان دانشگاهها را واکسینه کنیم و بعد از این گروه دانشجویان واکسن دریافت میکنند. البته پیشبینی ما این است که دانشجویان در شهریور، مهر و آبان واکسن را دریافت خواهند کرد. وزارت بهداشت هم اعلام کرده است که در آذر ماه همه واکسینه میشوند.
بر این اساس تکلیف سال تحصیلی جدید دانشگاهها چیست؟ آیا دانشگاهها حضوری هستند یا غیرحضوری؟
تمام تلاشمان این است که از مهرماه ١٤٠٠ بخشی از دانشجویان کلاس هایشان را حضوری برگزار کنند. اما این را هم میدانیم که ممکن است تا پایان شهریور ماه همه واکسن دریافت نمیکنند، طبیعتاً بخشی از کلاسهای ما غیرحضوری برگزار می شود. واکسیناسیون دانشجویان بر اساس اولویتبندی است که در دانشگاهها انجام میشود. ستادی در وزارت علوم تشکیل شده است که این اولویتبندی را با هماهنگی دانشگاهها انجام میدهد. بنابراین فکر میکنم بخشی از دانشجویان بتوانند حضوری در کلاس درس شرکت کنند و برخی دیگر هم برای ترم بعد یعنی بهمن ماه در دانشگاه حاضر خواهند شد.
اولویت تشکیل کلاسهای حضوری با چه دانشجویانی است؟
دریافت واکسن براساس یک اولویت خواهد بود. دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی بویژه دوره دکتری اولویت اول خواهند بود.در مرحله بعد دانشجویان کارشناسی ارشد و در مرحله سوم دانشجویانی که دروس عملی دارند، واکسن دریافت میکنند. البته برخی دانشگاهها دانشجوی ارشد ندارند که آن دانشگاهها اولویت اولشان هم دانشجویان کارشناسی است. تنوع زیرنظامها و تنوع دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به گونهای است که نمیشود یک فرمول واحد برای همه دانشگاهها داد. بنابراین باید یک چارچوب کلی را تنظیم کرد اینکه از حالا بگوییم که دانشجویان دکتری اولویت دارند درست نیست چون دانشگاههایی داریم که دکتری ندارند یا دانشگاههایی داریم که فقط دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارند یا فنی هستند.
آیا قرار است وزارت بهداشت واکسن را بین دانشگاهها پخش کند؟
طرح نهایی هنوز تأیید نشده است، اما اتفاقی که میافتد این است که دستههای دانشجویی اولویتبندی میشوند و دانشگاهها براساس آن به دانشجویان واکسن می زنند و کلاسهای درس حضوری هم شروع میشود.
خبرنگار
روند واکسیناسیون در کشور فراز و فرودهای بسیاری دارد. همین مشکلات موجب شده تا بسیاری بر این باور باشند که واکسینه شدن مردم با کندی پیش میرود و برخیهای دیگر که نگران سیستم آموزشی کشورند، میگویند، با این روند واکسیناسیون، تکلیف بازگشایی مدارس و دانشگاهها برای سال تحصیلی جدید چه میشود؟ آیا به خاطر شرایط واکسیناسیون همچنان باید شاهد آموزش مجازی و افت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان باشیم؟ پاسخ مسئولان وزارت بهداشت به نگرانیهای کارشناسان آموزشی این بود که تلاش میکنیم، واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاهها را از مردادماه سال جاری آغاز کنیم. موضوعی که علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم هم به آن اشاره میکند: «حدود ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار دانشجو در وزارت علوم تحصیل میکنند و با توجه به جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم، قرار شده در مرداد ماه استادان و کارکنان دانشگاهها را واکسینه کنیم و بعد از این گروه دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن دریافت میکنند. البته پیشبینی ما این است که دانشجویان در شهریور، مهر و آبان واکسن را دریافت خواهند کرد.»
یک سال و چند ماهی از آموزش مجازی در دانشگاهها میگذرد، شما وضعیت این مدل آموزش را در این یک سال چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا موفقیت دانشگاهها به لحاظ آموزش غیرحضوری و همچنین ارتباط استادان با دانشجویان را در این آموزشها بررسی کردهاید؟
دانشگاهها، آموزش الکترونیکی را از اسفند ماه سال ٩٨ شروع کردند. اگر بخواهیم روند پیشرفت این مدل آموزشی را توضیح دهم باید بگویم، دانشگاههای ما در آن روزها هیچگونه زیرساختی برای این مدل آموزشی نداشتند. استادان، کارشناسان و دانشجویان مان هم عمدتاً این فضای آموزشی را نمیشناختند لذا در ابتدای کار دانشگاهها مشکلات بسیاری داشتند. اما در طول زمان، زیرساختها در اکثر دانشگاهها ایجاد شد همینطور استادان و کارشناسان هم آموزش دیدند و مسلط به آموزشهای غیرحضوری شدند، از سوی دیگر کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کرد. وزارت علوم در این مدت پیگیریهایی داشته است و براساس آخریننظر سنجی که از دانشگاهها داشتیم عملکرد آموزش خوب بوده است؛ البته ارزیابیها متوقف نشده است و ما همچنان با دانشگاهها درارتباطیم؛ اما در اینجا لازم است بگویم که کیفیت آموزش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با هم متفاوت است. در برخی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کارهای بسیار خوبی انجام شده است.اما متأسفانه در برخی از دانشگاههای ما این توسعه یافتگی وجود ندارد و سطح کیفی آموزش الکترونیکی هم مطلوب نیست؛ لذا موضوع کیفیت آموزش در دانشگاهها متفاوت و متنوع است. این موضوع بستگی به مدیریت دانشگاه و نحوه آموزش استادان دارد؛ اما در مجموع با توجه به اینکه بین تعطیلی آموزش و آموزش الکترونیکی در سال ٩٨ باید یکی را انتخاب میکردیم طبیعتاً ما خیلی خوشحالم که آموزش الکترونیکی را انتخاب کردیم.
یکی از موضوعات مهم در آموزش مجازی افت آموزش در دانشگاهها است. بسیاری از دانشجویان فنی و تجربی در این مدت نتوانستند کارهای عملی و آزمایشگاهی را یاد بگیرند همین موضوع لطمه بسیاری به دانشجویان زده است. شما چه برنامهای برای این موضوع دارید؟
رشتههای پزشکی را همکارانمان در وزارت بهداشت باید پیگیری کنند. اما دانشجویان ما در وزارت علوم با مشکلات جدی در دروس آزمایشگاهی و کارگاهی روبهرو شدند. در این زمینه دچار چالش شدهایم و دانشگاهها در حال برنامهریزی در این زمینه هستند.
هم اکنون بحث هاى مختلفى در ارتباط با واکسیناسیون دانشجویان و استادان مطرح شده است. آیا امکان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان شهریور ماه با توجه به فراز و فرودهای واکسن در کشور امکان پذیر است؟
با مسئولان وزارت بهداشت جلساتی داشتیم و تصمیمی که گرفتهایم این است که در مرداد ماه استادان و کارکنان دانشگاهها را واکسینه کنیم و بعد از این گروه دانشجویان واکسن دریافت میکنند. البته پیشبینی ما این است که دانشجویان در شهریور، مهر و آبان واکسن را دریافت خواهند کرد. وزارت بهداشت هم اعلام کرده است که در آذر ماه همه واکسینه میشوند.
بر این اساس تکلیف سال تحصیلی جدید دانشگاهها چیست؟ آیا دانشگاهها حضوری هستند یا غیرحضوری؟
تمام تلاشمان این است که از مهرماه ١٤٠٠ بخشی از دانشجویان کلاس هایشان را حضوری برگزار کنند. اما این را هم میدانیم که ممکن است تا پایان شهریور ماه همه واکسن دریافت نمیکنند، طبیعتاً بخشی از کلاسهای ما غیرحضوری برگزار می شود. واکسیناسیون دانشجویان بر اساس اولویتبندی است که در دانشگاهها انجام میشود. ستادی در وزارت علوم تشکیل شده است که این اولویتبندی را با هماهنگی دانشگاهها انجام میدهد. بنابراین فکر میکنم بخشی از دانشجویان بتوانند حضوری در کلاس درس شرکت کنند و برخی دیگر هم برای ترم بعد یعنی بهمن ماه در دانشگاه حاضر خواهند شد.
اولویت تشکیل کلاسهای حضوری با چه دانشجویانی است؟
دریافت واکسن براساس یک اولویت خواهد بود. دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی بویژه دوره دکتری اولویت اول خواهند بود.در مرحله بعد دانشجویان کارشناسی ارشد و در مرحله سوم دانشجویانی که دروس عملی دارند، واکسن دریافت میکنند. البته برخی دانشگاهها دانشجوی ارشد ندارند که آن دانشگاهها اولویت اولشان هم دانشجویان کارشناسی است. تنوع زیرنظامها و تنوع دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به گونهای است که نمیشود یک فرمول واحد برای همه دانشگاهها داد. بنابراین باید یک چارچوب کلی را تنظیم کرد اینکه از حالا بگوییم که دانشجویان دکتری اولویت دارند درست نیست چون دانشگاههایی داریم که دکتری ندارند یا دانشگاههایی داریم که فقط دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارند یا فنی هستند.
آیا قرار است وزارت بهداشت واکسن را بین دانشگاهها پخش کند؟
طرح نهایی هنوز تأیید نشده است، اما اتفاقی که میافتد این است که دستههای دانشجویی اولویتبندی میشوند و دانشگاهها براساس آن به دانشجویان واکسن می زنند و کلاسهای درس حضوری هم شروع میشود.
گزارش «ایران» از شتاب واکسیناسیون در تهران و استانها
تزریق واکسن فقط منوط به دریافت پیامک
گروه اجتماعی : روز گذشته واکسیناسیون گروه سنی 68 تا 70 سالهها آغاز شد. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دوز رسید. در چنین شرایطی با ورود محمولههای جدید واکسن به کشور پیشبینی میشود واکسیناسیون شتاب قابل قبولی به خود بگیرد. دراین باره فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران میگوید: هم اکنون گروه سنی ۶۸ تا ۷۰ سال در نوبت تزریق واکسن قرار دارند که این گروه باید بر اساس ثبت در سامانه سلامت به مراکز تزریق مراجعه کنند.
دکتر علیرضا زالی میافزاید: با آغاز رسمی واکسیناسیون عمومی برای این گروههای سنی، آخرین نوبت تزریق برای جاماندگان بالای ۷۰ سال نیز انجام میشود. او تأکید میکند: پیشبینی میکنیم در تهران، حدود ۴۰۰ هزار نفر در گروه سنی بالای ۶۰ سال باشند که بخش اعظم این گروه بین ۶۵ تا ۷۰ سال هستند و برای تزریق واکسن فراخوان میشوند.
زالی با اشاره به اینکه برخی کارکنان بیمارستانی و درمانی نیز بر اساس اعلام خود مراکز بهداشتی، در نوبت تزریق واکسن تلقی میشوند بیان میکند: در مجموع نحوه حضور مردم و شهروندان بر اساس ثبت در سامانه سلامت است و مردم باید براساس سازوکارهای نوبتدهی به مراکز مراجعه کنند تا ازدحام ایجاد نشود. البته به خاطر اقدامات اخیر در کشور و همچنین در استان تهران که بخش زیادی از آن ناشی از کاستی در تأمین واکسن بین دو هفته اخیر بوده، در روند تزریق واکسن اختلال ایجاد شد و جای عذرخواهی از مردم وجود دارد. به همین دلیل ما از وزارت بهداشت درخواست کردیم که با تأمین مستمر و از پیش تعیین شده واکسن شرایطی را فراهم کنند تا دانشگاههای علوم پزشکی نیز بتوانند بدرستی به وظیفه خود عمل کنند.
واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد
براساس تدابیر صورت گرفته مقرر شده از ابتدای مرداد ماه سالجاری واکسیناسیون گروهی دیگر از افراد جامعه در دستور کار قرار بگیرد. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه میشوند و مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد.
دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه کمتر از ۵درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸سال هستند میگوید: افراد زیر ۱۸سال اگر به کرونا مبتلا شوند بسرعت بهبود مییابند براساس مطالعات نیز انتقال کرونا از دانشآموز به دانشآموز بسیار کم است.
او با اشاره به پیشبینی یونسکو مبنی بر افزایش کودکان کار و بازماندگان از تحصیل براثر تعطیلی مدارس و آسیب روحی – روانی دانشآموزان، ادامه میدهد: یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در کنکور سال گذشته و امسال شرکت کردند و مشکلی از نظر کرونا نداشتند.
افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در هفته گذشته
در شرایطی که تاخت و تاز دلتا کرونا در کشور موجی از نگرانی را به همراه داشته همچنان شاهد فرایند رو به رشد شاخصها و افزایش تعداد کرونا مثبت در کشور هستیم. هرچند شاخص مرگ و میر هنوز خیلی متناسب با میزان مراجعات سرپایی افزایش نداشته است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین باره میگوید: در هفته گذشته تعداد مراجعههای سرپایی کرونا مثبت در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و همچنین شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت بستری به علت کرونا و افزایش ۱۰ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبلتر بودیم.
سیما سادات لاری میافزاید: میانگین بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور ۱۳.۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است و استانهای ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور هستند.
او ادامه میدهد: همچنین میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری حدود ۱۲.۱۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است و استانهای سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا هستند.
لاری تأکید میکند: رعایت دستورالعملهای بهداشتی در کشور با حد مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و استانهای یزد و هرمزگان دارای پایینترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور هستند.
دکتر علیرضا زالی میافزاید: با آغاز رسمی واکسیناسیون عمومی برای این گروههای سنی، آخرین نوبت تزریق برای جاماندگان بالای ۷۰ سال نیز انجام میشود. او تأکید میکند: پیشبینی میکنیم در تهران، حدود ۴۰۰ هزار نفر در گروه سنی بالای ۶۰ سال باشند که بخش اعظم این گروه بین ۶۵ تا ۷۰ سال هستند و برای تزریق واکسن فراخوان میشوند.
زالی با اشاره به اینکه برخی کارکنان بیمارستانی و درمانی نیز بر اساس اعلام خود مراکز بهداشتی، در نوبت تزریق واکسن تلقی میشوند بیان میکند: در مجموع نحوه حضور مردم و شهروندان بر اساس ثبت در سامانه سلامت است و مردم باید براساس سازوکارهای نوبتدهی به مراکز مراجعه کنند تا ازدحام ایجاد نشود. البته به خاطر اقدامات اخیر در کشور و همچنین در استان تهران که بخش زیادی از آن ناشی از کاستی در تأمین واکسن بین دو هفته اخیر بوده، در روند تزریق واکسن اختلال ایجاد شد و جای عذرخواهی از مردم وجود دارد. به همین دلیل ما از وزارت بهداشت درخواست کردیم که با تأمین مستمر و از پیش تعیین شده واکسن شرایطی را فراهم کنند تا دانشگاههای علوم پزشکی نیز بتوانند بدرستی به وظیفه خود عمل کنند.
واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد
براساس تدابیر صورت گرفته مقرر شده از ابتدای مرداد ماه سالجاری واکسیناسیون گروهی دیگر از افراد جامعه در دستور کار قرار بگیرد. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه میشوند و مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد.
دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه کمتر از ۵درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸سال هستند میگوید: افراد زیر ۱۸سال اگر به کرونا مبتلا شوند بسرعت بهبود مییابند براساس مطالعات نیز انتقال کرونا از دانشآموز به دانشآموز بسیار کم است.
او با اشاره به پیشبینی یونسکو مبنی بر افزایش کودکان کار و بازماندگان از تحصیل براثر تعطیلی مدارس و آسیب روحی – روانی دانشآموزان، ادامه میدهد: یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در کنکور سال گذشته و امسال شرکت کردند و مشکلی از نظر کرونا نداشتند.
افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در هفته گذشته
در شرایطی که تاخت و تاز دلتا کرونا در کشور موجی از نگرانی را به همراه داشته همچنان شاهد فرایند رو به رشد شاخصها و افزایش تعداد کرونا مثبت در کشور هستیم. هرچند شاخص مرگ و میر هنوز خیلی متناسب با میزان مراجعات سرپایی افزایش نداشته است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین باره میگوید: در هفته گذشته تعداد مراجعههای سرپایی کرونا مثبت در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و همچنین شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت بستری به علت کرونا و افزایش ۱۰ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبلتر بودیم.
سیما سادات لاری میافزاید: میانگین بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور ۱۳.۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است و استانهای ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور هستند.
او ادامه میدهد: همچنین میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری حدود ۱۲.۱۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است و استانهای سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا هستند.
لاری تأکید میکند: رعایت دستورالعملهای بهداشتی در کشور با حد مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و استانهای یزد و هرمزگان دارای پایینترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور هستند.
همبستگی اجتماعی در جامعه متکثر ایران
حمزه نوذری
جامعهشناس و استاد دانشگاه
یکی از سؤالات مهم امروز ما این است که چگونه میتوان همبستگی اجتماعی در جامعه متکثر ایران ایجاد کرد و اعتماد و مشارکت را در جامعه افزایش داد؟ به شکل دقیقتر چگونه میتوان آرایش مناسبی بین جامعه مدنی، دولت و اقتصاد ایجاد کرد؟ بخش مهمی از ارتباط و تعامل مناسب بین جامعه مدنی و دولت در گرو پاسخگویی به مطالبات و خواستههای شهروندان و شفافیت در مسائل است. امروزه مشروعیت و مقبولیت دولت به معنای عام آن از مسیر پاسخگویی و شفافیت بهدست میآید. مسائل و چالشهای عمدهای در جامعه ایران وجود دارد که گروههای مختلف اجتماعی خواهان اطلاعرسانی شفاف هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه هستند. تا این مسائل برای جامعه مدنی روشن نشود نمیتوان از جامعه توقع همکاری، مشارکت و یا اعتماد داشت. مسأله نحوه هزینه کرد بودجه یکی از مسائل مهم است. اختصاص بودجه به سازمانها و نهادهایی که فقط روی کاغذ وجود دارند یا سازمانهایی که پاسخگوی عملکرد و نحوه هزینهکرد خود به قوه مجریه و جامعه مدنی نیستند و حتی گاهی علیه جامعه مدنی عمل میکنند یکی از مطالبات اصلی جامعه است. در ایران مسأله بوروکراسی دولتی همواره یک چالش اساسی بوده است. در جامعه ما هرگونه سازوکاری برای سازماندهی امور و ارائه خدمات فقط براساس بوروکراسی، قانونی و موجه شناخته میشود. مسأله بوروکراسی روزبهروز چالشهای بیشتری در جامعه ایجاد میکند از جمله اینکه نابرابری در دسترسی به خدمات را تشدید کرده است و قشر بوروکرات که منافع و منابع را توزیع میکند، شکل گرفته است.
وجود انجمنها و تشکلهای صنفی و اقدام جمعی باید به رسمیت شناخته شود. تصمیمگیریهای مهم جامعه، مناسبات اجتماعی و زندگی روزمره باید بهوسیله افراد، گروههای مختلف، انجمنها و سازمانهای محلی و ملی صورت گیرد. همه باید امکان بیان و پیگری منافع فردی و اجتماعیشان را داشته باشند. به رسمیت شناختن کثرتها، به حداقل رساندن دو گانهانگاریها در مناسبات اجتماعی و حکشدگی اقتصاد و دولت در جامعه مدنی گام نخست در آرایش مناسب بین جامعه مدنی، دولت و اقتصاد و ایجاد همبستگی اجتماعی است. در صد سال گذشته همیشه نیاز به دولت قوی محل بحث بوده اما نیاز به جامعه مدنی قدرتمند به مثابه بینظمی و مخاطره تلقی شده است. در حالی که جامعه مدنی شریک قدرتمند و قابل اعتمادی برای دولت در ساماندهی اجتماعی، همبستگی و اعتماد اجتماعی است. در آرایش و ارتباط مناسب بین جامعه مدنی و دولت فساد اقتصادی و اداری کم میشود. جامعه مدنی قوی اجازه فساد نمیدهد. در ارتباط مناسب بین ایندو است که مسائلی مانند شکاف نسلها، فاصله میان ارزشهای عمومی و رسمی کم میشود و فضای مجازی خطر بزرگی تلقی نمیشود. در آرایش و ارتباط مناسب بین جامعه مدنی و دولت بیاعتمادی از بین میرود. با حکشدن دولت در جامعه مدنی میتوان برای محیط زیست تدبیر کرد و توافق عمومی و همبستگی اجتماعی بهوجود آورد. به رسمیت شناختن گروههای مختلف اجتماعی و اجازه ظهور ایدهها و راهبردهای گوناگون توسعهای به صورت همزمان که افراد و گروهها بتوانند از میان آنها دست به انتخاب بزنند و توسط دولت تأیید و دنبال شود گام نخست برای ایجاد همبستگی اجتماعی در جامعه متکثر ایران است.
جامعهشناس و استاد دانشگاه
یکی از سؤالات مهم امروز ما این است که چگونه میتوان همبستگی اجتماعی در جامعه متکثر ایران ایجاد کرد و اعتماد و مشارکت را در جامعه افزایش داد؟ به شکل دقیقتر چگونه میتوان آرایش مناسبی بین جامعه مدنی، دولت و اقتصاد ایجاد کرد؟ بخش مهمی از ارتباط و تعامل مناسب بین جامعه مدنی و دولت در گرو پاسخگویی به مطالبات و خواستههای شهروندان و شفافیت در مسائل است. امروزه مشروعیت و مقبولیت دولت به معنای عام آن از مسیر پاسخگویی و شفافیت بهدست میآید. مسائل و چالشهای عمدهای در جامعه ایران وجود دارد که گروههای مختلف اجتماعی خواهان اطلاعرسانی شفاف هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه هستند. تا این مسائل برای جامعه مدنی روشن نشود نمیتوان از جامعه توقع همکاری، مشارکت و یا اعتماد داشت. مسأله نحوه هزینه کرد بودجه یکی از مسائل مهم است. اختصاص بودجه به سازمانها و نهادهایی که فقط روی کاغذ وجود دارند یا سازمانهایی که پاسخگوی عملکرد و نحوه هزینهکرد خود به قوه مجریه و جامعه مدنی نیستند و حتی گاهی علیه جامعه مدنی عمل میکنند یکی از مطالبات اصلی جامعه است. در ایران مسأله بوروکراسی دولتی همواره یک چالش اساسی بوده است. در جامعه ما هرگونه سازوکاری برای سازماندهی امور و ارائه خدمات فقط براساس بوروکراسی، قانونی و موجه شناخته میشود. مسأله بوروکراسی روزبهروز چالشهای بیشتری در جامعه ایجاد میکند از جمله اینکه نابرابری در دسترسی به خدمات را تشدید کرده است و قشر بوروکرات که منافع و منابع را توزیع میکند، شکل گرفته است.
وجود انجمنها و تشکلهای صنفی و اقدام جمعی باید به رسمیت شناخته شود. تصمیمگیریهای مهم جامعه، مناسبات اجتماعی و زندگی روزمره باید بهوسیله افراد، گروههای مختلف، انجمنها و سازمانهای محلی و ملی صورت گیرد. همه باید امکان بیان و پیگری منافع فردی و اجتماعیشان را داشته باشند. به رسمیت شناختن کثرتها، به حداقل رساندن دو گانهانگاریها در مناسبات اجتماعی و حکشدگی اقتصاد و دولت در جامعه مدنی گام نخست در آرایش مناسب بین جامعه مدنی، دولت و اقتصاد و ایجاد همبستگی اجتماعی است. در صد سال گذشته همیشه نیاز به دولت قوی محل بحث بوده اما نیاز به جامعه مدنی قدرتمند به مثابه بینظمی و مخاطره تلقی شده است. در حالی که جامعه مدنی شریک قدرتمند و قابل اعتمادی برای دولت در ساماندهی اجتماعی، همبستگی و اعتماد اجتماعی است. در آرایش و ارتباط مناسب بین جامعه مدنی و دولت فساد اقتصادی و اداری کم میشود. جامعه مدنی قوی اجازه فساد نمیدهد. در ارتباط مناسب بین ایندو است که مسائلی مانند شکاف نسلها، فاصله میان ارزشهای عمومی و رسمی کم میشود و فضای مجازی خطر بزرگی تلقی نمیشود. در آرایش و ارتباط مناسب بین جامعه مدنی و دولت بیاعتمادی از بین میرود. با حکشدن دولت در جامعه مدنی میتوان برای محیط زیست تدبیر کرد و توافق عمومی و همبستگی اجتماعی بهوجود آورد. به رسمیت شناختن گروههای مختلف اجتماعی و اجازه ظهور ایدهها و راهبردهای گوناگون توسعهای به صورت همزمان که افراد و گروهها بتوانند از میان آنها دست به انتخاب بزنند و توسط دولت تأیید و دنبال شود گام نخست برای ایجاد همبستگی اجتماعی در جامعه متکثر ایران است.
آموزشهای پیش از ازدواج اجباری شد
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: ثبت ازدواج در دفاتر ثبت باید به همراه گواهی اتمام آموزشهای شش ساعته باشد و دریافت این گواهی برای دفاتر ثبت اجباری شد. بهگزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست «آموزشهای عمومی ازدواج» که به مناسبت روز ملی ازدواج و با حضور نمایندگان وزارتخانههای علوم، ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: شش ساعت بودن آموزشهای پیش از ازدواج بسیار مهم است و در لایحهای که دیروز به تصویب کمیسیون فرعی دولت رسید تأکید شده است که این آموزشها باید شش ساعت باشند و پیش از ثبت ازدواج حتماً باید گواهی این آموزشها ارائه شود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: مطابق با بررسیهای انجام شده حدود ۲۵ درصد از جوانان در بحث آموزش مهارتهای بهداشت جنسی برای ازدواج احساس نیاز کردهاند همچنین زوجهای جوان اظهار کردهاند که در مباحث حقوقی و حقوق زوجین نیازمند آموزش و مطلع شدن از این قوانین هستند که امیدوارم با تمرکز بر این موضوعات بتوانیم به جوانان در این راستا کمک کنیم. معاون امور زنان و خانواده یادآور شد: این معاونت ۲۳۰ موافقتنامه با دستگاههای دولتی، دانشگاهها، سازمانهای مردم نهاد و تشکلها داشته است که این فعالیتها در راستای موضوعات مختلفی ذیل سیاستهای اسناد بالادستی و تکالیفمان انجام شده و از جمله موضوعات مورد توجهمان در این همکاریها بحث خانواده و ازدواج بوده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
نرخ ثبت ازدواج پس از ۱۷ سال تصاعدی شد
-
واکسیناسیون دانشجویان بر اساس اولویتبندی دانشگاهها انجام میشود
-
تزریق واکسن فقط منوط به دریافت پیامک
-
همبستگی اجتماعی در جامعه متکثر ایران
-
آموزشهای پیش از ازدواج اجباری شد
اخبارایران آنلاین