معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران»:
امسال 5 /3 برابر متوسط سالانه آزادراه ساخته میشود
در صورت تأمین اعتبار 6 هزارمیلیارد تومانی، امسال متوسط ساخت آزادراه در کشور 3.5 برابر میشود
گروه اقتصادی/ آزادراههای مختلفی در کشور درحال ساخت است وامسال تکمیل 4 محور اصلی در دستور کار قرار دارد. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی، در گفتوگو با «ایران» با اشاره به توجه دولت به توسعه حمل و نقل در کشور، گفت: تکمیل 4محور مهم آزادراهی با کاهش مسافت و زمان سفر، کاهش هزینه، مصرف سوخت و افزایش ایمنی، منافع اقتصادی را افزایش میدهد و محور ترانزیتی ایران را برای حمل بار جذاب میکند.
توسعه راهها بهعنوان زیرساخت توسعه حمل و نقل، اهمیت بالایی در کسب درآمدهای ارزی دارد. مهمترین برنامه برای سرعت بخشی به ساخت محورهای شریانی، کدام است؟
در حال حاضر 2هزارو 700کیلومتر آزادراه در حال بهرهبرداری و هزارو 50کیلومتر هم درحال ساخت داریم. برنامه این است آزادراههایی که پیشرفت فیزیکی بالا دارند در اولویت بهرهبرداری در سال 1401 قرار بگیرند. 275کیلومتر آزادراه که شامل 4 آزادراه است، دارای شرایط برای افتتاح در سال 1401 است. این 4آزادراه بالای 80درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
کدام آزادراهها در اولویت تکمیل است؟
بخشی از آزادراه شیراز به اصفهان به طول 210کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 95درصد، آزادراه منجیل-رودبار که 8کیلومتر طول و بالای 80درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یک باند از منطقه دو آزادراه تهران-شمال به طول 22کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود 82درصد و قطعات دو و سه آزادراه مراغه-هشترود به طول 35کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 83درصد، در اولویت تکمیل و بهرهبرداری است. مجموع طول این 4آزادراه 275کیلومتر است که عدد خوبی به نسبت متوسط سالانه ساخت آزادراه است. متوسط ساخت آزادراه در کشور حدود 80کیلومتر بوده است، اگر بتوانیم امسال 275کیلومتر آزادراه را به اتمام برسانیم، عدد ساخت آزادراه 3.5 برابر متوسط سالانه میشود. اعتبار مورد نیاز اتمام این 4طرح آزادراهی 6هزارمیلیارد تومان است که 3هزارمیلیارد تومان آن سهم دولت و 3هزارمیلیارد تومان نیز سهم سرمایهگذاران بخش خصوصی است که در ساخت این آزادراهها فعالیت دارند. با توجه به شرایط اقتصادی و سابقه وضعیت اعتباری که در گذشته تخصیص داده شده، به نظر نمیرسد سهم 3هزارمیلیارد تومانی دولت بموقع تأمین شود ولی قطعاً 210کیلومتر از این آزادراهها تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد و قابل افتتاح خواهد بود. اگر حداکثر تا پایان شهریورماه سهم 3هزارمیلیارد تومانی دولت تخصیص داده شود، طول آزادراه ساخته شده 275کیلومتر خواهد بود که میتواند یکی از بهترین عملکردها در توسعه شبکه آزادراهی در سال 1401 را رقم بزند.
برای توسعه شبکه ارتباطی در مناطق محروم و استانهای دورافتاده چه اقداماتی قرار است انجام شود؟ برای مثال استان سیستانوبلوچستان یکی از استانهایی است که بیشتر آمار تلفات جادهای را دارد و علت آن هم توسعهنیافتگی زیرساختهای حملونقل در این استان عنوان میشود.
در بخش آزادراهی برای ساخت و توسعه، دو مسأله وجود دارد اول اینکه سرمایهگذار بخش خصوصی باید برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کند و متناسب با آن، دولت هم سهم خودش را واریز کند. دوم اینکه پروژههای آزادراهی چون عموماً بهصورت مشارکتی با بخش خصوصی است در نقاطی که از نظر بار ترافیکی امکان احداث آزادراه باشد و صرفه اقتصادی برای سرمایهگذار بخش خصوصی فراهم باشد، امکان ساخت آزادراه ایجاد میشود. باتوجه به افزایش هزینه ساخت آزادراه، به همین میزان افزایش هزینه عوارضی که بخش خصوصی برای عبور از آزادراه دریافت میکند، بالا است. به همین دلیل در مناطق محروم، احداث آزادراه حتی مردم را تحتفشار میگذارد. بنابراین احداث شبکه بزرگراهی در مناطق محروم در اولویت است که صددرصد سرمایه آن را دولت تأمین کند. مثلاً در استان سیستانوبلوچستان اقدامات خوبی در حال انجام است. تقریباً همه محورهای استان در حال تبدیل شدن به بزرگراه است. محور بم-زاهدان که عملاً استان را به مرکز کشور متصل میکند و ادامه این محور به سمت زاهدان و زابل در حال اجرا است. محور زاهدان-خاش-ایرانشهر -چابهار نیز بهعنوان یکی از کریدورهای مهم بزرگراهی در حال عملیات اجرایی است. در سواحل جنوبی استان از چابهار به سمت هرمزگان نیز در قالب کریدور نوار ساحلی جنوب در حال ساخت است؛ چون سیستانوبلوچستان استان پهناوری است مسیرهای ارتباطی طول زیادی دارد و نیاز به توجه بیشتری در ساخت راه دارد. دولت در سال 1400 بیشترین توجه در توسعه شبکه بزرگراهی در استان سیستانوبلوچستان را انجام داد و نقدینگی تمام تعهدات سفر دولت در این استان تأمین شده و اکثر پروژههای استان فعال است. سیستانوبلوچستان فعالترین استان در پروژههای راهسازی است.
یکی از مهمترین پروژههای حملونقل، آزادراه تهران-شمال است که بیش از 30سال ساخت آن طول کشیده است. برنامه تکمیل این آزادراه در دولت سیزدهم چه وضعیتی دارد؟
در منطقه دو آزادراه تهران-شمال با جدیت دنبال میشود، منطقه یک و 4 زیر بار ترافیک است. در منطقه دو، یک باند تونل البرز که سختترین قسمت ساخت در این باند بود، در حال بهرهبرداری است. مابقی منطقه دو اینگونه اولویتبندی شده که با همکاری دولت و سرمایهگذار، تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد. از جاده فعلی میتوان بهعنوان باند برگشت منطقه دو استفاده کرد. تا انتهای منطقه دو اگر یک باند ساخته شود، به صورت رفتوبرگشت میتوان از این منطقه استفاده کرد. منطقه 3 آزادراه 47کیلومتر طول دارد. برآورد ما برای ساخت این منطقه حداقل 30هزارمیلیارد تومان است، قرار شد با توجه به نیاز منابع مالی سنگین این منطقه، از جذب سرمایهگذاری خارجی هم بتوانیم منابع ساخت منطقه سه آزادراه تهران-شمال را فراهم کنیم. از فاینانس و یا سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ساخت منطقه سه آزادراه تهران-شمال استقبال میکنیم.
پروژه مهم دیگر آزادراه حرم تا حرم است که تکمیل آن نقش مهمی در کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال بار دارد. تکمیل این محور در چه مرحلهای قرار دارد؟
در گرمسار، پروژه آزادراه قم-گرمسار و ادامه آن به سمت سمنان را در برنامه داریم. قم-گرمسار بهعنوان یکی از مهمترین آزادراههای کشور به اتمام رسیده و عملاً کنارگذر شرقی تهران است و ترافیکی که از جنوب و مرکز کشور به سمت شمالشرق در حرکت است، دیگر به تهران منتقل نمیشود. این ترافیک به سمت گرمسار و از آنجا به شمالشرق و شمال کشور میرود. ادامه این آزادراه در قالب آزادراه حرم تا حرم از گرمسار به سمت سمنان است که 100کیلومتر در برنامه کاری است و 50کیلومتر آن در حال اجرا است. تکمیل محور گرمسار- فیروزکوه، سفر از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور به سمت استانهای شمالی و شمالشرقی تسهیل شده و بار ترافیکی محورهای قم- تهران، تهران- گرمسار، تهران- فیروزکوه و تهران- آمل کاهش مییابد.
محور جدیدی در شهرستان گرمسار و استان سمنان مطرح است. این مسیر از گرمسار به سیمین دشت و از آنجا به فیروزکوه است. این مسیر جدید است و با تکمیل آن ترافیک از جنوب به شمال کشور به این مسیر منتقل میشود. این مسیر از منطقه خاصی در کنار بستر رودخانه عبور میکند، طراحی جاده آن انجام شده و برای اتمام محدوده استان سمنان به طول 18کیلومتر 300میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا مسیر به اتمام برسد و تأمین اعتبار آن درحال انجام است.
تکمیل مسیرهایی که به آنها اشاره کردید چه تأثیری بر کاهش هزینههای حملونقل و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور دارد؟
اگر تمام مسیرهای دارای اولویت ساخت به بهرهبرداری برسد، منافع مالی برای کشور دارد. آزادراه شیراز-اصفهان 140کیلومتر مسیر بین دو شهر و 2تا 2.5 ساعت زمان سفررا کوتاه میکند. این محور، هم بین دو استان شیراز و اصفهان و هم محور ارتباطی بوشهر و هرمزگان به سمت مرکز کشور است. کوتاهی مسیر، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی برای مسیر آزادراهی مرکز کشور با تکمیل آزادراه شیراز-اصفهان حاصل میشود. آزادراه تهران-شمال تأثیر زیادی در رفع موانع گلوگاهی به سمت شمال کشور دارد. مسیر هشترود -مراغه بخش جنوبی استان آذربایجانشرقی را به آزادراه تهران-تبریز وصل میکند که درنهایت مسیر سفر و حمل بار از این منطقه را به سمت تهران کوتاه میکند. 8کیلومتر مسیر رودبار- منجیل نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی از تهران به سمت رشت دارد. آزادراه قزوین-رشت در این مسیر است. 8کیلومتر آزادراه باقیمانده عامل رفع ترافیک این مسیر است. طولانیترین پل آزادراهی به طول 1300کیلومتر در این منطقه در حال ساخت است. با تکمیل و بهرهبرداری از 4آزادراه مهم کشور، ترانزیت بار نیز متحول خواهد شد.
وزیرراه و شهرسازی خبر داد
ساخت 2 میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تا مردادماه
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه حدود یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در دست اجرا قرار گرفته است از افزایش این تعداد تا مردادماه به ۲ میلیون واحد مسکونی خبر داد.
رستم قاسمی در حاشیه نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استانها در خصوص روند تکمیل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به ارائه توضیحاتی از روند پیشرفت اجرای طرح مسکن در کشور پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جلسات حضوری ماهانه و جلسات هفتگی ویدیوکنفرانسی با مدیران کل راه و شهرسازی استانها در خصوص میزان پیشرفت پروژههای نهضت ملی مسکن انجام میشود، گفت: یکی از اهداف مهم دولت و قانون مجلس اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که خوشبختانه گزارشهایی که مدیران کل راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و پیشرفت پروژهها ارائه کردند حاکی از آن است که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن روند مناسبی است.
عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: برنامه وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش دو میلیونی است تا بتوان در پایان دولت سیزدهم وعده دولت را در خصوص مسکن به مرحله عمل رساند. امروز نیز با مدیران کل راه و شهرسازی توافق کردیم که حداکثر تا مردادماه عملیات اجرایی شدن ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شود.
قاسمی با اشاره به اینکه هماکنون حدود یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است که در مراحل مختلف از فوندانسیون تا مراحل نازک کاری هستند، اعلام کرد: در برنامه است تا از مردادماه به بعد افتتاح پروژههای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص بیشترین اجرای واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن نیز اعلام کرد: طبیعتاً در بین استانها، استان تهران، خراسان رضوی و استانهایی که جمعیت بیشتری دارند نیازهای بیشتری نیز به مسکن دارند و تعداد واحدهای در حال اجرا و متقاضیان نیز در این استانها با جمعیت بالا بیشتر است.قاسمی افزود: امروز با تمامی استانها در خصوص موضوع زمین و ساخت گفتوگو کردیم. بهزودی تا مردادماه ۲میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن شروع شده در کشور خواهیم داشت. با این کار در دو بخش دو میلیونی موفق خواهیم شد تا در دولت سیزدهم به تعهدات خود در خصوص ساخت مسکن عمل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به شایعاتی از کند بودن مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن روند مناسبی دارد و به رغم آنکه سوابق ساخت مسکن مهر در کشور بوده است، ما در دولت سیزدهم و کمتر از ۸ ماه حدود یک میلیون واحد مسکونی را در دست اجرا داریم.
وی در خصوص نتیجه مذاکراتی که با سایر کشورها انجام شد نیز توضیح داد: مذاکرات با کشورهای دیگر در دست اجراست. این مذاکرات بیشتر برای آوردن کارخانجات صنعتیسازی است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم.
تأمین قطعی زمین برای ۹۸۰ هزار واحد
همچنین محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی ۶ ماه گذشته تأمین قطعی شده است.
محمودزاده با اعلام جزئیاتی جدید از پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن ضمن بیان این نکته که مجموع پروژههای حمایتی ساخت مسکن که اکنون عملیات ساخت آن در حال اجراست، ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی است که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است، گفت: وظیفه دولت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که در مسکن شهری معادل سالی ۸۰۰ هزار واحد میشود و ۲۰۰ هزار واحد دیگر ساخت مسکن روستایی است؛ اکنون از سقف ساختوساز مسکن شهری هم جلوتر هستیم.
وی افزود: در هفت ماه اخیر مهمترین کار اجرایی در بخش مسکن که تأمین زمین بوده، انجام شده است. تأییدیه طرح، اخذ پروانه ساختمان، تأیید نقشههای فنی و فراخوان برای تعیین سازنده در مراحل بعدی است که انجام شده است و تا امروز (در هفت ماه اخیر) بیش از ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد مراحل اجرا شده که این تعداد واحد جدا از سایر طرحهای حمایتی است که در دولتهای قبل شروع شده بود.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: علاوه بر ساخت ۳۲۱ هزار واحد، ۱۰۸ هزار واحد نیز در قالب پروژههای خودمالک اخذ تسهیلات شده و به بانک معرفی شدهاند. جمع این ارقام ۴۳۰ هزار واحد مربوط به ساخت مسکن شهری است و آمار ساخت مسکن روستایی جدا است.
محمودزاده درباره آخرین وضعیت تأمین زمین نیز گفت: حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی شش ماه گذشته تأمین قطعی شده است.
توافق ساخت کشتی باری با کشتیرانی
قرارداد ساخت دومین کشتی چندمنظوره حمل بار خشک و کانتینر به ظرفیت ۳۵۰۰ تن یکشنبه ۴ اردیبهشت میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یک شرکت داخلی منعقد میشود. این کشتی میتواند ۱۲۲ کانتینر را حمل کند و تا حداکثر ۳۵۰۰ تن ظرفیت حمل بار دارد. این کشتی ۱۱۲ متر طول، ۱۴.۸ متر عرض و ۵.۵ متر ارتفاع دارد و حداکثر سرعت آن به ۱۰ گره دریایی میرسد.
پرداخت تسهیلات بانکی برای تکمیل پروژههای عمرانی
معاون وزیر راه و شهرسازی بر استفاده از سهم وزارت راه و شهرسازی از تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی بانکها به پروژههای عمرانی تأکید کرد.
امیرمحمود غفاری، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در جلسه بررسی نحوه تأمین مالی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای وزارت راه و شهرسازی از محل تسهیلات بند «ز» تبصره ۴ قانون بودجه سالجاری، با بیان اینکه اعتبارات بند «ز» تبصره ۴ قانون بودجه کشور نقش بسزایی در تسریع و اتمام پروژههای وزارت متبوع دارد، گفت: با جذب منابع مذکور بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز طرحها و پروژههای مهم نیمه تمام حوزه حملونقل تأمین خواهد شد.
وی مانع عمده استفاده بهینه از ظرفیت این ماده قانونی را با توجه به سوابق آن در سالهای گذشته، تطویل فرایند اجرایی آن ذکر کرد و گفت: اگرچه، هم با تغییرات ایجاد شده در متن قانون بودجه امسال و هم با هماهنگیهایی که در سطوح مختلف از ابتدای سالجاری در حال انجام است همه اقدامات لازم برای تسهیل این فرایند اجرایی صورت گرفته، ولی ضرورت دارد دستگاههای مجری طرحهای زیرمجموعه وزارتخانه با توجه به معیارهای مهم تسهیل تردد، کاهش سوانح رانندگی، بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی و... با فوریت نسبت به احصاء و معرفی مستدل پروژههای اولویتدار خود به معاونت برنامهریزی اقدام کرده و مجموعه وزارتخانه با عزم راسخ و جدیت برای استفاده بهینه از این ظرفیت قانونی جهت بهرهمندی حداکثری آحاد مردم از تکمیل و بهرهبرداری پروژههای زیرساختهای حمل و نقلی تلاش کنند.
امروز پروازهای فرودگاههای امام مهرآباد و پیام ۴ ساعت متوقف است
به مناسبت رژه روز ارتش، امروز دوشنبه ۲۹ فروردین پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره)، مهرآباد و پیام کرج ۴ ساعت متوقف است.
همه ساله در روز ارتش، سازمان هواپیمایی کشوری نوتام (اطلاعیه هوانوردی) در خصوص توقف پروازهای ۳ فرودگاه استانهای تهران و البرز صادر میکند.