ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با «سوروس» تا «شانگهای»!
حسامالدین برومند
1 اسفند 1389 بود که شبکه تلویزیونی «سیانان» در برنامه «جیپیاس» با اجرای «فرید زکریا» یک میهمان ویژه داشت؛ «جرج سوروس» میلیاردر سرشناس یهودیتبار امریکایی و از طراحان مشهور انقلابهای مخملی و رنگین که با ژست تحلیلگر و نظریهپرداز حوزه قدرت و سیاست در این برنامه حضور یافته بود تا به اصطلاح از ناگفتنیها بگوید یا از یک پیشبینی خارقالعاده رونمایی نماید! در این میان، آنچه این حضور و گفتههای سوروس را بیشتر قابلتوجه میکرد یکی نقش پیدا و پنهان او در سطحی از مدیریت بیرونی فتنه سال 88 در ایران بود و دیگر آنکه سوروس، مدیرعامل «بنیاد جامعه باز» بود که بهعنوان یکی از مؤسسات پوششی سازمان سیا (CIA) عمل میکند. خلاصه آنکه سوروس بدون آنکه به ناکامی و شکست محاسبات امریکا در فتنه 88 اشاره کند، در برابر سؤالات فرید زکریا و بیآنکه شواهد و قرائنی ارائه دهد یا دستکم تحلیلی چاشنی سخنانش کند، میگوید: «من متقاعد شدهام که رژیم [جمهوری اسلامی] ادامه حیات نخواهد یافت و بعید میدانم موفقیتی کسب کند.» جرج سوروس در نهایت این ادعا را پیش میکشد: «من حاضرم شرط ببندم که رژیم جمهوری اسلامی ایران تا یک سال دیگر بیشتر سر کار نخواهد بود.»
خب! نتیجه مشخص است و اسفند 90 فرا رسید و رسوایی سوروس عیان و نمایان شد؛ هر چند از ابتدا هم معلوم بود که سراب را آدرس میدهند!
2 اردیبهشت 97 بود که ترامپ، رئیسجمهور وقت امریکا در اقدامی به اصطلاح آفندی از برجام خارج شد تا اینبار او رجز بخواند و وعده بدهد که کار جمهوری اسلامی را یکسره خواهد کرد! اینجا بود که تیپهایی مانند «جان بولتون» و «رودی جولیانی» (مشاوران نزدیک به ترامپ) و لایهای از رجال سیاسی آنها این ادعا را پیش کشیدند که جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی برگزار نخواهد شد! چرا؟ چون میپنداشتند پروژه فشار حداکثری در بستر تحریمهای وحشیانه علیه ملت ایران، هم منجر به انزوای سیاسی-political isolation- کشورمان خواهد شد و هم خط به اصطلاح جدایی مردم از نظام محقق میشود!
خب! اینبار هم آرزوهای احمقهای درجه یک با واقعیت فاصله داشت و خواب آشفته آنها تعبیر نشد؛ اما سؤال کلیدی و اصلی این است که واقعیت مواجهه با ایران چیست؟
3 طی روزهای اخیر در حالی اجلاس شانگهای در ازبکستان برگزار شد که با نهایی شدن عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، «جروزالم پست» نشریه معروف اسرائیلی نوشت: «الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای چالشی برای نظم جهانی است» و اضافه کرد: «سازمان همکاری شانگهای میتواند به مانعی در برابر تلاشهای غرب برای ایجاد جهانی تکقطبی به رهبری ایالاتمتحده تبدیل شود.»
اکنون واقعیت صحنه و درک درست از قدرت ایران را باید در شرطبندی جرج سوروس دید یا توهم ترامپ؟ یا صحنه پرکشمکش روابط بینالملل که به سمت نظم جدید حرکت میکند و از قضا از «ایران قوی» در این نظم جدید میگویند؟
واقعیت آن است که به قول «استفان والت» استاد مشهور روابط بینالملل، هژمونی امریکا روبه افول است و در «فارین پالیسی» نوشت که جنگ اوکراین، نشانهای از پایان نظام تکقطبی به محوریت امریکا است.
از سوی دیگر این واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت که «برژینسکی» (وزیر خارجه اسبق امریکا) در مورد اتحاد قدرتهای شرقی در کتاب «صفحه شطرنج بزرگ: برتری امریکا و الزامات ژئواستراتژیک آن» نوشت: «خطرناکترین سناریو، ائتلاف بزرگ ضد هژمونیک میان چین، روسیه و شاید ایران است که نه با ایدئولوژی بلکه به دلیل نارضایتی [از غرب] متحد میشوند.»
بنابراین عضویت قطعی ایران در سازمان همکاری شانگهای، نه تنها قدرت دیپلماسی ایران را عیان کرد و پروژه انزوای سیاسی کشورمان را به شکست کشاند و معادله و محاسبه امریکاییها را برهم زد؛ بلکه جیغ صهیونیستها را هم درآورد که چارهای جز اعتراف به نقش ایران در آینده نظم جدید جهانی نداشتند.شانگهای اما یک درس بزرگ هم داشت؛ اینکه میشود با دیپلماسی متوازن و ابتکاری، هم به ترمیم و توسعه روابط با کشورهای قدرتمند جهان پرداخت و هم اینکه همه تخممرغهای دیپلماسی را در سبد غرب نگذاشت. اینجا است که دیپلماسی، یک «دیپلماسی امن» است و در تله مذاکره برای توافق به هر قیمتی گرفتار نمیشود و اقتصاد را معطل و شرطی نمیکند.
1 اسفند 1389 بود که شبکه تلویزیونی «سیانان» در برنامه «جیپیاس» با اجرای «فرید زکریا» یک میهمان ویژه داشت؛ «جرج سوروس» میلیاردر سرشناس یهودیتبار امریکایی و از طراحان مشهور انقلابهای مخملی و رنگین که با ژست تحلیلگر و نظریهپرداز حوزه قدرت و سیاست در این برنامه حضور یافته بود تا به اصطلاح از ناگفتنیها بگوید یا از یک پیشبینی خارقالعاده رونمایی نماید! در این میان، آنچه این حضور و گفتههای سوروس را بیشتر قابلتوجه میکرد یکی نقش پیدا و پنهان او در سطحی از مدیریت بیرونی فتنه سال 88 در ایران بود و دیگر آنکه سوروس، مدیرعامل «بنیاد جامعه باز» بود که بهعنوان یکی از مؤسسات پوششی سازمان سیا (CIA) عمل میکند. خلاصه آنکه سوروس بدون آنکه به ناکامی و شکست محاسبات امریکا در فتنه 88 اشاره کند، در برابر سؤالات فرید زکریا و بیآنکه شواهد و قرائنی ارائه دهد یا دستکم تحلیلی چاشنی سخنانش کند، میگوید: «من متقاعد شدهام که رژیم [جمهوری اسلامی] ادامه حیات نخواهد یافت و بعید میدانم موفقیتی کسب کند.» جرج سوروس در نهایت این ادعا را پیش میکشد: «من حاضرم شرط ببندم که رژیم جمهوری اسلامی ایران تا یک سال دیگر بیشتر سر کار نخواهد بود.»
خب! نتیجه مشخص است و اسفند 90 فرا رسید و رسوایی سوروس عیان و نمایان شد؛ هر چند از ابتدا هم معلوم بود که سراب را آدرس میدهند!
2 اردیبهشت 97 بود که ترامپ، رئیسجمهور وقت امریکا در اقدامی به اصطلاح آفندی از برجام خارج شد تا اینبار او رجز بخواند و وعده بدهد که کار جمهوری اسلامی را یکسره خواهد کرد! اینجا بود که تیپهایی مانند «جان بولتون» و «رودی جولیانی» (مشاوران نزدیک به ترامپ) و لایهای از رجال سیاسی آنها این ادعا را پیش کشیدند که جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی برگزار نخواهد شد! چرا؟ چون میپنداشتند پروژه فشار حداکثری در بستر تحریمهای وحشیانه علیه ملت ایران، هم منجر به انزوای سیاسی-political isolation- کشورمان خواهد شد و هم خط به اصطلاح جدایی مردم از نظام محقق میشود!
خب! اینبار هم آرزوهای احمقهای درجه یک با واقعیت فاصله داشت و خواب آشفته آنها تعبیر نشد؛ اما سؤال کلیدی و اصلی این است که واقعیت مواجهه با ایران چیست؟
3 طی روزهای اخیر در حالی اجلاس شانگهای در ازبکستان برگزار شد که با نهایی شدن عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، «جروزالم پست» نشریه معروف اسرائیلی نوشت: «الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای چالشی برای نظم جهانی است» و اضافه کرد: «سازمان همکاری شانگهای میتواند به مانعی در برابر تلاشهای غرب برای ایجاد جهانی تکقطبی به رهبری ایالاتمتحده تبدیل شود.»
اکنون واقعیت صحنه و درک درست از قدرت ایران را باید در شرطبندی جرج سوروس دید یا توهم ترامپ؟ یا صحنه پرکشمکش روابط بینالملل که به سمت نظم جدید حرکت میکند و از قضا از «ایران قوی» در این نظم جدید میگویند؟
واقعیت آن است که به قول «استفان والت» استاد مشهور روابط بینالملل، هژمونی امریکا روبه افول است و در «فارین پالیسی» نوشت که جنگ اوکراین، نشانهای از پایان نظام تکقطبی به محوریت امریکا است.
از سوی دیگر این واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت که «برژینسکی» (وزیر خارجه اسبق امریکا) در مورد اتحاد قدرتهای شرقی در کتاب «صفحه شطرنج بزرگ: برتری امریکا و الزامات ژئواستراتژیک آن» نوشت: «خطرناکترین سناریو، ائتلاف بزرگ ضد هژمونیک میان چین، روسیه و شاید ایران است که نه با ایدئولوژی بلکه به دلیل نارضایتی [از غرب] متحد میشوند.»
بنابراین عضویت قطعی ایران در سازمان همکاری شانگهای، نه تنها قدرت دیپلماسی ایران را عیان کرد و پروژه انزوای سیاسی کشورمان را به شکست کشاند و معادله و محاسبه امریکاییها را برهم زد؛ بلکه جیغ صهیونیستها را هم درآورد که چارهای جز اعتراف به نقش ایران در آینده نظم جدید جهانی نداشتند.شانگهای اما یک درس بزرگ هم داشت؛ اینکه میشود با دیپلماسی متوازن و ابتکاری، هم به ترمیم و توسعه روابط با کشورهای قدرتمند جهان پرداخت و هم اینکه همه تخممرغهای دیپلماسی را در سبد غرب نگذاشت. اینجا است که دیپلماسی، یک «دیپلماسی امن» است و در تله مذاکره برای توافق به هر قیمتی گرفتار نمیشود و اقتصاد را معطل و شرطی نمیکند.
سیاست خارجی هوشمند و متوازن؛ دریچهای به جهان آینده
نظام بینالمللی در حال تحول و دگرگونی قابل توجهی است که به موازات این دگرگونی، سیاست خارجی کشورها نیز متأثر خواهد شد. گذار نظام بینالمللی از سیستم تکقطبی به سوی جهانی چندقطبی، هرچند ممکن است بهصورت تدریجی و آرام صورت پذیرد، اما چنین گذاری یک روند اجتنابناپذیر (طبیعی و تاریخی) است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دوران نظام دوقطبی و متعاقباً اتخاذ سیاست خارجی «نه شرقی و نه غربی» الگوی نوینی از سیاست خارجی مستقل و عدم وابستگی به بلوکهای قدرت جهانی را پیش روی دولتها و ملتها قرار داد. این شعار برگرفته از روح استقلالخواهی ملت ایران در انقلاب شکوهمند اسلامی و نیز سیاست خارجی غیروابسته بوده است و تاکنون جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی خود را به هیچ کشور و بلوکی متعهد و محدود نکرده و نخواهد ساخت.
با شکلگیری دولت مردمی و تحول خواه جناب آقای دکتر رئیسی، دستگاه دیپلماسی در انتخابی جدید و مبتنی بر درک درست از تحولات نظام بینالمللی، توسعه گسترده روابط با همه کشورهای دنیا با اولویت «نگاه به آسیا» و «همسایه محوری» را پیگیری نموده است. رویکرد راهبردی «نگاه به آسیا»قطعاً به معنای نفی ارتباط با سایر مناطق جغرافیایی نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش خود را برای توسعه روابط با همه مناطق جهان همچنان ادامه خواهد داد.
در سایه دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نیز با استفاده از فرصت تغییر در معادلات جهانی، جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش به یک کنشگر فعال، مستقل و تأثیرگذار تبدیل شده که در چهارچوب سیاست خارجی خود، نه اقماری را برای خویش میطلبد و نه قمر پیرامونی سایر قدرتهای نظام بینالملل خواهد شد. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ منافع ملی، خواهان ایجاد روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با همه کشورها و با همسایگان بوده و بر تشنجزدایی و تأمین امنیت دسته جمعی در منطقه، حل بحرانهای منطقهای و مبارزه با حرکتهای تروریستی و تفکرات افراطی تأکید دارد. تلاش برای برقراری عدالت و برابری در نظام بینالمللی و مبارزه با تحریمهای غیر قانونی یک جانبه علیه ملتها از جمله راهبردهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. تداوم اعمال تحریمهای امریکا علیه ایران بهرغم تحمیل هزینههای سنگین بر کشور و ملت، مانع و رادعی در مقابل راهبرد صحیح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود. بدیهی است در راستای برقراری عدالت در نظام بینالملل، جمهوری اسلامی ایران تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی امریکا علیه ایران و سایر دولتها و ملتها را که تنها در راستای رسیدن به مقاصد سیاسی طراحی شدهاند قویاً محکوم نموده و برای بیاثر کردن آن از مسیر اجرای سریع و مؤثر برنامه توسعه پایدار اقتصادی و همزمان، به موازات مذاکرات وزارت امور خارجه ازمسیر مذاکره برای رفع تحریمها اقدام نموده است.
لازم است که دولت رئیس جمهور بایدن که ادعای تفاوت جدی با سلف خود دارد از سیاستهای یکجانبه فشار حداکثری دولت ترامپ فاصله گرفته و راهبرد جدیدی را که مبتنی بر تعامل و احترام به ملتها باشد در پیش گیرد، دولت امریکا بهتر است به این واقعیت توجه کند که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ نیز با مقاومت ملت بزرگ ایران به «شکست حداکثری» انجامیده است. ایالات متحده بهتر است سیاستهای شکست خورده و نادرست خود را اصلاح نماید.
راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح، ثبات و امنیت و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها است. اعتقاد راسخ داریم دخالت قدرتهای فرامنطقهای عامل ایجاد اختلافات، تنش و گسترش تروریسم و افراط گرایی در برخی مناطق بوده و پایان مداخلات و اشغالگری بازیگران فرامنطقهای میتواند نقطه عطفی در راستای برقراری صلح و ثبات محسوب گردد. کشورهای منطقه ما از طریق راهبرد همگرایی منطقهای، ظرفیت لازم برای حل و فصل مسالمتآمیز مشکلات بدون مداخله خارجی از طریق گفتوگو و ساز کارهای منطقهای را دارند. در این راستا، تلاش جمهوری اسلامی ایران ایجاد یک چهارچوب همکاریهای جامع سیاسی و اقتصادی میان کشورهای پیرامونی خلیج فارس برای افزایش همگرایی مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است. جمهوری اسلامی ایران همواره مسیر معاضدت و همیاری را با کشورهای منطقه برگزیده است و در این چهارچوب از ابتکار آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای گفتوگو و همکاری منطقهای استقبال مینماید.
تردیدی وجود ندارد که سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه و مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه بوده و ملتهای منطقه نیز همواره از این قهرمان شهید به عنوان یک فرد آزاده و بزرگ تجلیل و تکریم نمودهاند. ژنرال سلیمانی در مبارزه با پدیده شوم تروریسم و بازگرداندن امنیت و حفظ حرمت انسان فارغ از نژاد، دین و مذهب نقش بینظیری ایفا نمود.
جمهوری اسلامی ایران از مسیر فتوای شرعی حضرت آیتالله خامنهای و همچنین مسیر دیپلماتیک همواره تأکید کرده که به دنبال دستیابی به سلاح هستهای نیست. پروندهسازی کاذب نسبت به فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران تنها انگیزه سیاسی داشته و با هدف ایران هراسی صورت میگیرد. ایران به عنوان بانی طرح «خاورمیانه عاری از سلاح هستهای» شناخته میشود. در حالی که رژیم اشغالگر صهیونیستی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارتهای بینالمللی در حوزه هستهای نبوده و تاریخچه سیاه، طولانی و آشکاری از نقض قوانین و مقررات بینالمللی و تجاوز به حقوق ملتها و تروریسم را داشته و زرادخانه بزرگی از امکانات و تسلیحات هستهای را جمع کرده است، نمیتواند درباره فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران اظهار نظر کند اما اکنون این مسأله به یکی از طنزهای تلخ تاریخی دنیای سیاست تبدیل شده است.
موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص روند مذاکره رفع تحریم، کاملاً شفاف و مشخص است. پیام واضح جمهوری اسلامی ایران این است که به روند مذاکره و دیپلماسی برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار متعهد است. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ایدههای هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، نظرات و مواضع سازنده خود را برای هموارسازی مسیر دستیابی به توافق اعلام نمود که به اذعان طرفهای مقابل، این نظرات سازنده، معقول و منطقی بوده و در صورت واقعبینی امریکا، توافق در کوتاهترین زمان، دستیافتنی است.
جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافقی که تضمینکننده منافع اقتصادی ملت ایران ناشی از اجرای توافق برجام باشد، جدی است و تاکنون بیشترین ابتکارات را در طول مذاکرات ارائه کرده است. توپ در زمین امریکا بوده و این بر عهده واشنگتن است که باید تصمیم سیاسی خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات و توافق در آینده نزدیک اتخاذ کند. ما همچنان به تعامل سازنده ادامه میدهیم و از میز مذاکره فاصله نمیگیریم. ما مذاکره را برای مذاکره نخواستیم بلکه برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش و ملموس میخواهیم. همانگونه که پیشتر گفته شد جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش متین، قوی و فعال دیپلماتیک برای لغو تحریمهای غیرقانونی، همزمان برنامه مؤثری برای خنثیسازی تحریمها در راستای توسعه پایدار سیاسی و اقتصادی در اختیار دارد.
در پایان بار دیگر تأکید میکنم که توافق در مذاکرات بهمنظور رفع تحریمهای غیرقانونی، ممکن و قابل دسترسی است البته اگر اراده سیاسی و واقع بینی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد. ما همچنان با برخورداری از اراده واقعی و حسننیت تلاش خواهیم کرد تا به توافقی خوب، پایدار و دارای منافع اقتصادی برای مردم کشورمان دست یابیم.
با شکلگیری دولت مردمی و تحول خواه جناب آقای دکتر رئیسی، دستگاه دیپلماسی در انتخابی جدید و مبتنی بر درک درست از تحولات نظام بینالمللی، توسعه گسترده روابط با همه کشورهای دنیا با اولویت «نگاه به آسیا» و «همسایه محوری» را پیگیری نموده است. رویکرد راهبردی «نگاه به آسیا»قطعاً به معنای نفی ارتباط با سایر مناطق جغرافیایی نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش خود را برای توسعه روابط با همه مناطق جهان همچنان ادامه خواهد داد.
در سایه دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نیز با استفاده از فرصت تغییر در معادلات جهانی، جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش به یک کنشگر فعال، مستقل و تأثیرگذار تبدیل شده که در چهارچوب سیاست خارجی خود، نه اقماری را برای خویش میطلبد و نه قمر پیرامونی سایر قدرتهای نظام بینالملل خواهد شد. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ منافع ملی، خواهان ایجاد روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با همه کشورها و با همسایگان بوده و بر تشنجزدایی و تأمین امنیت دسته جمعی در منطقه، حل بحرانهای منطقهای و مبارزه با حرکتهای تروریستی و تفکرات افراطی تأکید دارد. تلاش برای برقراری عدالت و برابری در نظام بینالمللی و مبارزه با تحریمهای غیر قانونی یک جانبه علیه ملتها از جمله راهبردهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. تداوم اعمال تحریمهای امریکا علیه ایران بهرغم تحمیل هزینههای سنگین بر کشور و ملت، مانع و رادعی در مقابل راهبرد صحیح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود. بدیهی است در راستای برقراری عدالت در نظام بینالملل، جمهوری اسلامی ایران تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی امریکا علیه ایران و سایر دولتها و ملتها را که تنها در راستای رسیدن به مقاصد سیاسی طراحی شدهاند قویاً محکوم نموده و برای بیاثر کردن آن از مسیر اجرای سریع و مؤثر برنامه توسعه پایدار اقتصادی و همزمان، به موازات مذاکرات وزارت امور خارجه ازمسیر مذاکره برای رفع تحریمها اقدام نموده است.
لازم است که دولت رئیس جمهور بایدن که ادعای تفاوت جدی با سلف خود دارد از سیاستهای یکجانبه فشار حداکثری دولت ترامپ فاصله گرفته و راهبرد جدیدی را که مبتنی بر تعامل و احترام به ملتها باشد در پیش گیرد، دولت امریکا بهتر است به این واقعیت توجه کند که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ نیز با مقاومت ملت بزرگ ایران به «شکست حداکثری» انجامیده است. ایالات متحده بهتر است سیاستهای شکست خورده و نادرست خود را اصلاح نماید.
راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح، ثبات و امنیت و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها است. اعتقاد راسخ داریم دخالت قدرتهای فرامنطقهای عامل ایجاد اختلافات، تنش و گسترش تروریسم و افراط گرایی در برخی مناطق بوده و پایان مداخلات و اشغالگری بازیگران فرامنطقهای میتواند نقطه عطفی در راستای برقراری صلح و ثبات محسوب گردد. کشورهای منطقه ما از طریق راهبرد همگرایی منطقهای، ظرفیت لازم برای حل و فصل مسالمتآمیز مشکلات بدون مداخله خارجی از طریق گفتوگو و ساز کارهای منطقهای را دارند. در این راستا، تلاش جمهوری اسلامی ایران ایجاد یک چهارچوب همکاریهای جامع سیاسی و اقتصادی میان کشورهای پیرامونی خلیج فارس برای افزایش همگرایی مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است. جمهوری اسلامی ایران همواره مسیر معاضدت و همیاری را با کشورهای منطقه برگزیده است و در این چهارچوب از ابتکار آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای گفتوگو و همکاری منطقهای استقبال مینماید.
تردیدی وجود ندارد که سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه و مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه بوده و ملتهای منطقه نیز همواره از این قهرمان شهید به عنوان یک فرد آزاده و بزرگ تجلیل و تکریم نمودهاند. ژنرال سلیمانی در مبارزه با پدیده شوم تروریسم و بازگرداندن امنیت و حفظ حرمت انسان فارغ از نژاد، دین و مذهب نقش بینظیری ایفا نمود.
جمهوری اسلامی ایران از مسیر فتوای شرعی حضرت آیتالله خامنهای و همچنین مسیر دیپلماتیک همواره تأکید کرده که به دنبال دستیابی به سلاح هستهای نیست. پروندهسازی کاذب نسبت به فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران تنها انگیزه سیاسی داشته و با هدف ایران هراسی صورت میگیرد. ایران به عنوان بانی طرح «خاورمیانه عاری از سلاح هستهای» شناخته میشود. در حالی که رژیم اشغالگر صهیونیستی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارتهای بینالمللی در حوزه هستهای نبوده و تاریخچه سیاه، طولانی و آشکاری از نقض قوانین و مقررات بینالمللی و تجاوز به حقوق ملتها و تروریسم را داشته و زرادخانه بزرگی از امکانات و تسلیحات هستهای را جمع کرده است، نمیتواند درباره فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران اظهار نظر کند اما اکنون این مسأله به یکی از طنزهای تلخ تاریخی دنیای سیاست تبدیل شده است.
موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص روند مذاکره رفع تحریم، کاملاً شفاف و مشخص است. پیام واضح جمهوری اسلامی ایران این است که به روند مذاکره و دیپلماسی برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار متعهد است. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ایدههای هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، نظرات و مواضع سازنده خود را برای هموارسازی مسیر دستیابی به توافق اعلام نمود که به اذعان طرفهای مقابل، این نظرات سازنده، معقول و منطقی بوده و در صورت واقعبینی امریکا، توافق در کوتاهترین زمان، دستیافتنی است.
جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافقی که تضمینکننده منافع اقتصادی ملت ایران ناشی از اجرای توافق برجام باشد، جدی است و تاکنون بیشترین ابتکارات را در طول مذاکرات ارائه کرده است. توپ در زمین امریکا بوده و این بر عهده واشنگتن است که باید تصمیم سیاسی خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات و توافق در آینده نزدیک اتخاذ کند. ما همچنان به تعامل سازنده ادامه میدهیم و از میز مذاکره فاصله نمیگیریم. ما مذاکره را برای مذاکره نخواستیم بلکه برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش و ملموس میخواهیم. همانگونه که پیشتر گفته شد جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش متین، قوی و فعال دیپلماتیک برای لغو تحریمهای غیرقانونی، همزمان برنامه مؤثری برای خنثیسازی تحریمها در راستای توسعه پایدار سیاسی و اقتصادی در اختیار دارد.
در پایان بار دیگر تأکید میکنم که توافق در مذاکرات بهمنظور رفع تحریمهای غیرقانونی، ممکن و قابل دسترسی است البته اگر اراده سیاسی و واقع بینی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد. ما همچنان با برخورداری از اراده واقعی و حسننیت تلاش خواهیم کرد تا به توافقی خوب، پایدار و دارای منافع اقتصادی برای مردم کشورمان دست یابیم.
به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد
آیتالله رئیسی عازم نیویورک شد
گروه سیاسی / سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای تحقق منافع ملی و تلاش برای کمک به ایجاد یک نظم بینالمللی مبتنی بر چندجانبهگرایی اقتصادی به نیویورک سفر میکند. رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، با شماری از سران کشورهای شرکت کننده در این نشست نیز دیدار و گفتوگو خواهد کرد و دیدارهای جانبی دیگری نیز خواهد داشت. آیتالله رئیسی سال گذشته همچون یک سوم رهبران کشورهای جهان به دلیل محدودیتهای ناشی از کرونا به صورت برخط و غیرحضوری در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در نیویورک حاضر شد. این اولین حضور مستقیم رئیس دولت سیزدهم در نیویورک و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است که مورد توجه ویژه رسانههای خارجی قرار گرفته است.
مشارکت رئیسی در نشست جاری سازمان ملل در حالی رخ میدهد که پیش تر پیام همکاری سازنده و صلح او به جهان و ملاقاتهای مهمی که در مجامع بینالمللی از جمله دیدارهای دوجانبه و اجلاسهای منطقهای از سر گذرانده، همه چیز را مهیای آن کرده است که اعضای سازمان ملل را نسبت به مواضع او در نیویورک شنواتر کند، خاصه آنکه رئیسی در همین یک سال گذشته از آغاز به کار خود در قامت رئیس جمهور موقعیت متفاوتی را برای کشور نسبت به دورههای گذشته و حضور رؤسای جمهور پیشین درمجمع عمومی سازمان ملل رقم زده است. رئیسی حالا پرونده مذاکرات رفع تحریمها در وین را به نقطهای رسانده که امریکا در تنگنای تصمیمگیری قرار گرفته، سناریوی فشار و تحریم امریکا را با شکست روبهرو کرده، آرامش نسبی را به بازارهای داخلی آورده و نقش تأثیرگذار ایران در حل و فصل شماری از بحرانهای منطقهای را به اثبات رسانده است.
حضور متفاوت
در چنین فضایی است که رئیس دولت سیزدهم در جریان این سفر از فرصت حضور در سازمان ملل برای رایزنیهای فشرده دوجانبه و چندجانبه با شمار زیادی از کشورهای منطقه و بینالملل بهره خواهد برد. برنامههایی که در سالهای گذشته نیز برگزار میشدند اما بهدلایلی در این سفر صبغهای متفاوت یافتهاند. آنچه نخستین حضور رئیسی در جمع سران کشورهای عضو سازمان ملل را با سالهای گذشته متفاوت میسازد، باید در چند نکته کلیدی جستوجو کرد. نخست؛ اوجگیری سیاست یکجانبهگرایی امریکا و تداوم سیاست این کشور در اعمال تحریم در عین مذاکره، لزوم همگرایی کشورهای منطقهای و عضو سازمانهای بینالمللی برایگذار از امریکا و به حاشیه راندن آن را ضروری ساخته است. چه آنکه پیگیری سیاست از نوع آنچه این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت، میتواند امری قابل تکرار برای سایر کشورها باشد.
دوم آنکه پیچیده شدن بحرانهای جاری در منطقه خاورمیانه با نقش آفرینی مداخلهجویانه ایالات متحده در این حوزه بر اراده کشورهای منطقه مبنی بر خارج کردن امریکا از بازیگر اصلی تصمیمگیری در حوزه بینالملل و همچنین عاملی بحرانساز در این قالب دامن زده است. فضایی که مورد توجه قرار دادن ابتکار عملهای مطرح شده برای همگرایی کشورهای منطقه را ضروری میسازد. این در حالی است که دولت سیزدهم به عنوان یک کشور تأثیرگذار در منطقه از یکسو در قالب مذاکرات وین برای رفع تحریمها میکوشد و از سوی دیگر در فرایند مذاکرات صلح منطقه و رویارویی با سیاست فشار اقتصادی امریکا و مداخلهجویی منطقهای آن نقشی اثرگذار از خود نشان داده است. ارائه ابتکارعملهای متعدد با هدف نزدیکتر کردن کشورهای منطقه و کاستن از اختلافات درونی و ایجاد سازکار برقراری امنیت دسته جمعی از سوی ایران در چنین فضایی قابل ارزیابی است. این محورهایی است که رئیسی پیش تر در جریان ملاقات با مقامهای خارجی و همچنین در چهارچوب نشستهای منطقهای مورد تأکید قرار داده بود و اینک نیز فرصت حضور در نیویورک را مغتنم خواهد شمرد و بر ضرورت پیگیری این پیشنهادات قابل اجرا پای خواهد فشرد.
دیداری با بایدن اتفاق نخواهد افتاد
چنانکه انتظار میرفت، در آستانه عزیمت رئیس جمهور به نیویورک، شائبه ملاقات دوجانبه رؤسای جمهور ایران و امریکا به سرفصل تحلیل رسانهها و محافل خبری غرب تبدیل شده است. همزمان شدن احتمالی زمان سخنرانی «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا با روز سخنرانی رئیس جمهور کشورمان بار دیگر فرصتی را برای شایعه سازان رسانهای فراهم کرد تا از افزایش احتمال دیدار رؤسای جمهوری اسلامی و ایالات متحده سخن بگویند. با وجود این رئیسی دوباره احتمال چنین دیداری را رد کرد.
او در خلال حضور در نشست شانگهای در گفتوگویی تصویری با شبکه سیبیاس نیوز اعلام کرد که دیداری با «بایدن» اتفاق نخواهد افتاد. رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار رودررو با بایدن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل چنین گفت: «فکر نمیکنم چنین دیداری اتفاق بیفتد. نه ملاقات و نه مذاکره را مفید نمیبینم». رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چه تفاوتی میان دولت ترامپ و دولت بایدن وجود دارد؟ گفت: دولت جدید در امریکا ادعا میکند که با دولت ترامپ متفاوت است، اما ما در عمل هیچ تغییری ندیدهایم.
همراهان رئیسجمهور
ایسنا در خبری نوشت، چهار نفر از مقامات دولتی و مجلسی رئیس جمهور را در سفر به نیویورک همراهی میکنند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری و وحید جلالزاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس جمهور را در این سفر همراهی میکنند.
تأکید بر اجرایی شدن توافقات سفر به ازبکستان
رئیس جمهور همچنین در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به دستاوردهای اقتصادی اجلاس اخیر شانگهای گفت: عملیاتی شدن توافقات خوبی که در این سفر به دست آمد، نیازمند پیگیری مجدانه دستگاههای مسئول بویژه کمیسیونهای مشترک تشکیل شده با کشورهای طرف توافق است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی همچنین با اشاره به شکوه مراسم اربعین امسال از دستگاههای مسئول خواست ویژگیهای منحصر به فرد مراسم امسال و حجم تلاشهای انجام شده را برای مردم تبیین کنند. رئیس جمهور افزود: مردم و دولت عراق در حد بضاعتشان همکاری و همیاری خیلی خوبی در برگزاری مراسم اربعین امسال داشتند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت مدیریت هوشمند بازار ارز و بورس تأکید کرد و گفت: تثبیت این بازارها، آرامش بخشی به زندگی مردم را در پی خواهد داشت.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره استاد محمدحسین شهریار، شاعر نامدار ایرانی و نیز روز شعر و ادب فارسی، بر لزوم تقویت ارتباطات و تعامل با کشورهایی که با ایران دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی هستند، تأکید کرد.
بــــرش
در دیدار رئیس جمهور و رهبرانقلاب پس از بازگشت از اجلاس شانگهای صورت گرفت
ابراز خرسندی رهبرمعظم انقلاب از اقدامات صورت گرفته توسط دولت
روز گذشته رئیس جمهور کشورمان در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و گزارشی از ملاقاتها و توافقها در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای و همچنین برنامههای پیشرو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد. حضرت آیتالله خامنهای با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند. گفتنی است آیتالله رئیسی روز چهارشنبه ۲۳ شهریور در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی راهی سمرقند شد و با سران 10 کشور جهان ملاقات و گفتوگو کرد. در جریان این سفر مذاکرات دوجانبه با مقامات ازبکستان نیز صورت گرفت و ۱۷ سند همکاری در حوزههای اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت، امور فرهنگی و ورزشی با این کشور امضا شد. همچنین ایران در جریان این سفر اسناد مربوط به عضویت رسمی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد. در پی دیپلماسی فعال دولت، جمهوری اسلامی ایران در نشست آتی سازمان همکاریهای شانگهای به عنوان یکی از سران این سازمان بینالمللی شرکت خواهد کرد.
مشارکت رئیسی در نشست جاری سازمان ملل در حالی رخ میدهد که پیش تر پیام همکاری سازنده و صلح او به جهان و ملاقاتهای مهمی که در مجامع بینالمللی از جمله دیدارهای دوجانبه و اجلاسهای منطقهای از سر گذرانده، همه چیز را مهیای آن کرده است که اعضای سازمان ملل را نسبت به مواضع او در نیویورک شنواتر کند، خاصه آنکه رئیسی در همین یک سال گذشته از آغاز به کار خود در قامت رئیس جمهور موقعیت متفاوتی را برای کشور نسبت به دورههای گذشته و حضور رؤسای جمهور پیشین درمجمع عمومی سازمان ملل رقم زده است. رئیسی حالا پرونده مذاکرات رفع تحریمها در وین را به نقطهای رسانده که امریکا در تنگنای تصمیمگیری قرار گرفته، سناریوی فشار و تحریم امریکا را با شکست روبهرو کرده، آرامش نسبی را به بازارهای داخلی آورده و نقش تأثیرگذار ایران در حل و فصل شماری از بحرانهای منطقهای را به اثبات رسانده است.
حضور متفاوت
در چنین فضایی است که رئیس دولت سیزدهم در جریان این سفر از فرصت حضور در سازمان ملل برای رایزنیهای فشرده دوجانبه و چندجانبه با شمار زیادی از کشورهای منطقه و بینالملل بهره خواهد برد. برنامههایی که در سالهای گذشته نیز برگزار میشدند اما بهدلایلی در این سفر صبغهای متفاوت یافتهاند. آنچه نخستین حضور رئیسی در جمع سران کشورهای عضو سازمان ملل را با سالهای گذشته متفاوت میسازد، باید در چند نکته کلیدی جستوجو کرد. نخست؛ اوجگیری سیاست یکجانبهگرایی امریکا و تداوم سیاست این کشور در اعمال تحریم در عین مذاکره، لزوم همگرایی کشورهای منطقهای و عضو سازمانهای بینالمللی برایگذار از امریکا و به حاشیه راندن آن را ضروری ساخته است. چه آنکه پیگیری سیاست از نوع آنچه این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت، میتواند امری قابل تکرار برای سایر کشورها باشد.
دوم آنکه پیچیده شدن بحرانهای جاری در منطقه خاورمیانه با نقش آفرینی مداخلهجویانه ایالات متحده در این حوزه بر اراده کشورهای منطقه مبنی بر خارج کردن امریکا از بازیگر اصلی تصمیمگیری در حوزه بینالملل و همچنین عاملی بحرانساز در این قالب دامن زده است. فضایی که مورد توجه قرار دادن ابتکار عملهای مطرح شده برای همگرایی کشورهای منطقه را ضروری میسازد. این در حالی است که دولت سیزدهم به عنوان یک کشور تأثیرگذار در منطقه از یکسو در قالب مذاکرات وین برای رفع تحریمها میکوشد و از سوی دیگر در فرایند مذاکرات صلح منطقه و رویارویی با سیاست فشار اقتصادی امریکا و مداخلهجویی منطقهای آن نقشی اثرگذار از خود نشان داده است. ارائه ابتکارعملهای متعدد با هدف نزدیکتر کردن کشورهای منطقه و کاستن از اختلافات درونی و ایجاد سازکار برقراری امنیت دسته جمعی از سوی ایران در چنین فضایی قابل ارزیابی است. این محورهایی است که رئیسی پیش تر در جریان ملاقات با مقامهای خارجی و همچنین در چهارچوب نشستهای منطقهای مورد تأکید قرار داده بود و اینک نیز فرصت حضور در نیویورک را مغتنم خواهد شمرد و بر ضرورت پیگیری این پیشنهادات قابل اجرا پای خواهد فشرد.
دیداری با بایدن اتفاق نخواهد افتاد
چنانکه انتظار میرفت، در آستانه عزیمت رئیس جمهور به نیویورک، شائبه ملاقات دوجانبه رؤسای جمهور ایران و امریکا به سرفصل تحلیل رسانهها و محافل خبری غرب تبدیل شده است. همزمان شدن احتمالی زمان سخنرانی «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا با روز سخنرانی رئیس جمهور کشورمان بار دیگر فرصتی را برای شایعه سازان رسانهای فراهم کرد تا از افزایش احتمال دیدار رؤسای جمهوری اسلامی و ایالات متحده سخن بگویند. با وجود این رئیسی دوباره احتمال چنین دیداری را رد کرد.
او در خلال حضور در نشست شانگهای در گفتوگویی تصویری با شبکه سیبیاس نیوز اعلام کرد که دیداری با «بایدن» اتفاق نخواهد افتاد. رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار رودررو با بایدن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل چنین گفت: «فکر نمیکنم چنین دیداری اتفاق بیفتد. نه ملاقات و نه مذاکره را مفید نمیبینم». رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چه تفاوتی میان دولت ترامپ و دولت بایدن وجود دارد؟ گفت: دولت جدید در امریکا ادعا میکند که با دولت ترامپ متفاوت است، اما ما در عمل هیچ تغییری ندیدهایم.
همراهان رئیسجمهور
ایسنا در خبری نوشت، چهار نفر از مقامات دولتی و مجلسی رئیس جمهور را در سفر به نیویورک همراهی میکنند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری و وحید جلالزاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس جمهور را در این سفر همراهی میکنند.
تأکید بر اجرایی شدن توافقات سفر به ازبکستان
رئیس جمهور همچنین در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به دستاوردهای اقتصادی اجلاس اخیر شانگهای گفت: عملیاتی شدن توافقات خوبی که در این سفر به دست آمد، نیازمند پیگیری مجدانه دستگاههای مسئول بویژه کمیسیونهای مشترک تشکیل شده با کشورهای طرف توافق است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی همچنین با اشاره به شکوه مراسم اربعین امسال از دستگاههای مسئول خواست ویژگیهای منحصر به فرد مراسم امسال و حجم تلاشهای انجام شده را برای مردم تبیین کنند. رئیس جمهور افزود: مردم و دولت عراق در حد بضاعتشان همکاری و همیاری خیلی خوبی در برگزاری مراسم اربعین امسال داشتند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت مدیریت هوشمند بازار ارز و بورس تأکید کرد و گفت: تثبیت این بازارها، آرامش بخشی به زندگی مردم را در پی خواهد داشت.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره استاد محمدحسین شهریار، شاعر نامدار ایرانی و نیز روز شعر و ادب فارسی، بر لزوم تقویت ارتباطات و تعامل با کشورهایی که با ایران دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی هستند، تأکید کرد.
بــــرش
در دیدار رئیس جمهور و رهبرانقلاب پس از بازگشت از اجلاس شانگهای صورت گرفت
ابراز خرسندی رهبرمعظم انقلاب از اقدامات صورت گرفته توسط دولت
روز گذشته رئیس جمهور کشورمان در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و گزارشی از ملاقاتها و توافقها در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای و همچنین برنامههای پیشرو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد. حضرت آیتالله خامنهای با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند. گفتنی است آیتالله رئیسی روز چهارشنبه ۲۳ شهریور در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی راهی سمرقند شد و با سران 10 کشور جهان ملاقات و گفتوگو کرد. در جریان این سفر مذاکرات دوجانبه با مقامات ازبکستان نیز صورت گرفت و ۱۷ سند همکاری در حوزههای اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت، امور فرهنگی و ورزشی با این کشور امضا شد. همچنین ایران در جریان این سفر اسناد مربوط به عضویت رسمی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد. در پی دیپلماسی فعال دولت، جمهوری اسلامی ایران در نشست آتی سازمان همکاریهای شانگهای به عنوان یکی از سران این سازمان بینالمللی شرکت خواهد کرد.
گامی دیگر در مسیر تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت
هیأت 100 نفره از 65 شرکت روسی راهی تهران شد
گروه سیاسی/ پنجشنبه گذشته بود که ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه در ملاقات دوجانبه با آیتالله رئیسی، اعلام کرده بود «یک هیأت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهند شد.» حالا سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده ۶۵ شرکت روسی در قالب هیأت ۱۰۰ نفره، مذاکرات خود را از امروز (دوشنبه) در تهران و به مدت سه روز آغاز میکنند.
جزئیات زمینههای کاری هیأت اقتصادی روسیه
جزئیات ارائه شده از برنامه کاری این هیأت اقتصادی بزرگ روسی، نشاندهنده باز شدن دریچههای مهم همکاریهای اقتصادی میان دو کشور و تنوع زمینههای کاری است که بخشهای مختلف صنعتی و تجاری دو کشور تعریف کردهاند.
سخنگوی وزارت صمت در گفتوگو با مهر، با اشاره به اینکه ۶۵ شرکت روسی در قالب هیأت ۱۰۰ نفره، مذاکرات خود را از دوشنبه در تهران به مدت سه روز آغاز میکنند، اظهار کرد: در این مدت فعالان اقتصادی کشورمان در مجموع ۷۵۰ جلسه تجاری با نمایندگان شرکتهای روسی برگزار خواهند کرد. امید قالیباف افزود: حوزه فعالیت شرکتهای روسی در هیأت تجاری شامل صنایع غذایی و کشاورزی (غلات)، شیرینی و شکلات، آبزیان، تجهیزات و ماشینآلات صنایع غذایی و کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، شیشه و بلور، صنایع فلزی، سیستمهای مخابراتی و رادیویی، انرژی و بازیافت است. وی ادامه داد: همچنین طبق اعلام مرکز صادرات روسیه، تا آخر امسال بیش از ۱۰ هیأت بزرگ تجاری دیگر به ایران سفر خواهند کرد. قالیباف گفت: طرف مذاکره هیأت تجاری روسیه با محوریت اتاق بازرگانی تهران، اعضای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور و شرکتهای دانشبنیان مرتبط با حوزه تجارت است. حضور این هیأت 100 نفره از شرکتها و تجار روسی که مطابق توصیفات سخنگوی وزارت صمت حوزههای به مراتب متنوعی را تعقیب میکنند، نشاندهنده ظرفیتها و توان اقتصادی و صنعتی گسترده جمهوری اسلامی ایران است؛ ظرفیتهایی که میتواند پاسخگوی نیازهای کشوری همچون روسیه نیز باشد.
ولادیمیر پوتین نیز در دیدار پنجشنبه گذشته خود با آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژیهای پیشرفته دستاوردهای خوبی داشته است، از تمایل این کشور برای همکاریها در این زمینهها خبر داد. وی با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفتوآمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی و اظهار کرد: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.
دولت سیزدهم در مسیر رونق دیپلماسی اقتصادی
افزایش 81 درصدی حجم تجارت ایران و روسیه که ولادیمیر پوتین به آن اشاره کرده است، هرچند تحولی مهم در تجارت خارجی کشور محسوب میشود، اما تنها یکی از بخشهای پازل گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر، این اتفاق هرچند گامی مهم در توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور است، اما میتوان آن را در چهارچوب فراگیرتر «دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم» نیز تعریف کرد. دیپلماسی اقتصادی بهعنوان یکی از پیوستهای مهم سیاست همسایگی، تاکنون تحولات مهمی را در تجارت خارجی کشور از آسیا تا امریکایجنوبی به دنبال داشته است.
این رشد چشمگیر در دیپلماسی اقتصادی، از زمستان سال گذشته پس از نخستین سفرهای خارجی آیتالله رئیسی به مسکو و تاجیکستان آغاز شد. در سفر به تاجیکستان که با هدف حضور در نشست سران اکو انجام شد، زمینه احیای قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان فراهم شد و در سفر آیتالله رئیسی به روسیه نیز پایههای روابط اقتصادی نوینی بنا نهاده شد که امروز سفر هیأت بزرگ اقتصادی روسی یکی از نتایج آن است.
از زمستان سال گذشته تا امروز، یا تهران میزبان سران همسایه بوده یا همچون قطر و عمان، آیتالله رئیسی به کشورهای همسایه سفر کرده است؛ هرچند سفر به قطر با هدف حضور در اجلاس سران اوپک گازی صورت گرفت، اما چه در این سفر و چه در سفر به عمان، همکاریهای اقتصادی و رونق تجارت میان دو کشور در دستور کار بود. اگر این دستاوردها را در کنار حضور صنایع خودرویی ایران در ونزوئلا قرار دهیم، میتوان گفت امروز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ظرفیتهای تازهای را برای کشور از آسیا تا امریکایجنوبی ایجاد کرده است؛ ظرفیتهایی که علاوه بر خنثیسازی تحریمها، رونق تازهای برای اقتصاد ملی به دنبال خواهد داشت.
جزئیات زمینههای کاری هیأت اقتصادی روسیه
جزئیات ارائه شده از برنامه کاری این هیأت اقتصادی بزرگ روسی، نشاندهنده باز شدن دریچههای مهم همکاریهای اقتصادی میان دو کشور و تنوع زمینههای کاری است که بخشهای مختلف صنعتی و تجاری دو کشور تعریف کردهاند.
سخنگوی وزارت صمت در گفتوگو با مهر، با اشاره به اینکه ۶۵ شرکت روسی در قالب هیأت ۱۰۰ نفره، مذاکرات خود را از دوشنبه در تهران به مدت سه روز آغاز میکنند، اظهار کرد: در این مدت فعالان اقتصادی کشورمان در مجموع ۷۵۰ جلسه تجاری با نمایندگان شرکتهای روسی برگزار خواهند کرد. امید قالیباف افزود: حوزه فعالیت شرکتهای روسی در هیأت تجاری شامل صنایع غذایی و کشاورزی (غلات)، شیرینی و شکلات، آبزیان، تجهیزات و ماشینآلات صنایع غذایی و کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، شیشه و بلور، صنایع فلزی، سیستمهای مخابراتی و رادیویی، انرژی و بازیافت است. وی ادامه داد: همچنین طبق اعلام مرکز صادرات روسیه، تا آخر امسال بیش از ۱۰ هیأت بزرگ تجاری دیگر به ایران سفر خواهند کرد. قالیباف گفت: طرف مذاکره هیأت تجاری روسیه با محوریت اتاق بازرگانی تهران، اعضای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور و شرکتهای دانشبنیان مرتبط با حوزه تجارت است. حضور این هیأت 100 نفره از شرکتها و تجار روسی که مطابق توصیفات سخنگوی وزارت صمت حوزههای به مراتب متنوعی را تعقیب میکنند، نشاندهنده ظرفیتها و توان اقتصادی و صنعتی گسترده جمهوری اسلامی ایران است؛ ظرفیتهایی که میتواند پاسخگوی نیازهای کشوری همچون روسیه نیز باشد.
ولادیمیر پوتین نیز در دیدار پنجشنبه گذشته خود با آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژیهای پیشرفته دستاوردهای خوبی داشته است، از تمایل این کشور برای همکاریها در این زمینهها خبر داد. وی با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفتوآمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی و اظهار کرد: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.
دولت سیزدهم در مسیر رونق دیپلماسی اقتصادی
افزایش 81 درصدی حجم تجارت ایران و روسیه که ولادیمیر پوتین به آن اشاره کرده است، هرچند تحولی مهم در تجارت خارجی کشور محسوب میشود، اما تنها یکی از بخشهای پازل گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر، این اتفاق هرچند گامی مهم در توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور است، اما میتوان آن را در چهارچوب فراگیرتر «دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم» نیز تعریف کرد. دیپلماسی اقتصادی بهعنوان یکی از پیوستهای مهم سیاست همسایگی، تاکنون تحولات مهمی را در تجارت خارجی کشور از آسیا تا امریکایجنوبی به دنبال داشته است.
این رشد چشمگیر در دیپلماسی اقتصادی، از زمستان سال گذشته پس از نخستین سفرهای خارجی آیتالله رئیسی به مسکو و تاجیکستان آغاز شد. در سفر به تاجیکستان که با هدف حضور در نشست سران اکو انجام شد، زمینه احیای قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان فراهم شد و در سفر آیتالله رئیسی به روسیه نیز پایههای روابط اقتصادی نوینی بنا نهاده شد که امروز سفر هیأت بزرگ اقتصادی روسی یکی از نتایج آن است.
از زمستان سال گذشته تا امروز، یا تهران میزبان سران همسایه بوده یا همچون قطر و عمان، آیتالله رئیسی به کشورهای همسایه سفر کرده است؛ هرچند سفر به قطر با هدف حضور در اجلاس سران اوپک گازی صورت گرفت، اما چه در این سفر و چه در سفر به عمان، همکاریهای اقتصادی و رونق تجارت میان دو کشور در دستور کار بود. اگر این دستاوردها را در کنار حضور صنایع خودرویی ایران در ونزوئلا قرار دهیم، میتوان گفت امروز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ظرفیتهای تازهای را برای کشور از آسیا تا امریکایجنوبی ایجاد کرده است؛ ظرفیتهایی که علاوه بر خنثیسازی تحریمها، رونق تازهای برای اقتصاد ملی به دنبال خواهد داشت.
همدردی استاندار کردستان با خانواده داغدار مهسا امینی
استاندار کردستان همراه چند تن از مسئولان استان، در مجلس ختم مرحومه مهسا امینی شرکت و با خانواده وی ابراز همدردی کرد. به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا همراه فرمانده سپاه بیتالمقدس کردستان، معاون سیاسی امنیتی خود و نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در مراسم ختم مرحومه مهسا امینی حاضر شد و ضمن ابراز همدردی، با خانواده وی نیز دیدار کردند. پس از مراسم ختم، مسئولان استان با حضور در منزل مرحومه مهسا امینی با خانواده وی ابراز همدردی کرده و بر پیگیری موضوع از طریق مبادی قانونی تأکید کردند. استاندار کردستان روز جمعه نیز در تماس تلفنی با پدر مهسا امینی، ضمن تسلیت به وی و مادر داغدارش، بر پیگیری جدی موضوع تأکید کرده بود. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی روز جمعه در بیمارستان کسری تهران جان باخت و روز شنبه در آرامستان آیچی شهر سقز به خاک سپرده شد. در آیین تشییع پیکر و خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی، علاوه بر خانواده و بستگان مرحوم، جمع زیادی از مردم و تعدادی از مسئولان شهرستان سقز نیز حضور داشتند.
گزارشدهی وزیر کشور و رئیس سازمان انرژی اتمی به کمیسیون امنیت ملی
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سهشنبه هفته جاری با وزیر کشور و رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین وزیر پیشنهادی کار نشست خواهد داشت. به گزارش تسنیم، ابوالفضل عمویی سخنگوی این کمیسیون درباره این نشست توضیح داد: حضور احمد وحیدی وزیر کشور در کمیسیون امنیت برای ارائه گزارش نحوه برگزاری مراسم اربعین حسینی است و در ادامه اعضای کمیسیون امنیت نشست مشترکی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مسائل هستهای و مذاکرات خواهد داشت. وی سپس افزود: این کمیسیون از وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دعوت کرده است تا برنامههای خود را برای اعضای کمیسیون امنیت تشریح کند و پاسخگوی سؤالات نمایندگان باشد. یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز سهشنبه نامه معرفی محمدهادی زاهدی وفا گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام وصول میشود، گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس ۱۰ روز بعد از اعلام وصول جلسه رأی اعتماد در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد. علیرضا سلیمی همچنین از بررسی برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیونهای تخصصی مجلس در این هفته خبر داد. مجلس شورای اسلامی بعد از دو هفته تعطیلی این هفته در روزهای سهشنبه و چهارشنبه جلسه علنی دارد.
دیدار فرماندهان دفاع مقدس با رهبر انقلاب در ۳۰ شهریور
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس از دیدار پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب در روز ۳۰ شهریور خبر داد و برنامه های چهل و دومین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس را تشریح کرد. به گزارش مهر، سردار بهمن کارگر با بیان اینکه چهل و دومین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس با شعار «ما مقاوم هستیم» برگزار میشود، گفت: یک هزار و ۲۶۴ برنامه در هفته دفاع مقدس سال ۱۴۰۱ را با چهار هزار و ۹۷۷ فعالیت در سراسر کشور دنبال خواهیم کرد. وی از تجلیل و تکریم یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: این مراسم روز ۳۰ شهریور در حسینیه امام خمینی (ره) در محضر مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد و تعدادی از ایثارگران و جانبازان، خانوادههای معظم شهدا، هنرمندان و اقوام در این دیدار حضور خواهند یافت که بهصورت زنده ارتباطی نیز با استانها برقرار میشود. سردار کارگر درباره رونمایی از دستاوردهای دفاعی در هفته دفاع مقدس، گفت: یکی از برنامههای وزارت دفاع در هفته دفاع مقدس، رونمایی از تعدادی از تولیدات صنایع دفاعی است که جزئیات آن در وقت مقرر توسط وزارت دفاع اعلام خواهد شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
با «سوروس» تا «شانگهای»!
-
سیاست خارجی هوشمند و متوازن؛ دریچهای به جهان آینده
-
آیتالله رئیسی عازم نیویورک شد
-
هیأت 100 نفره از 65 شرکت روسی راهی تهران شد
-
همدردی استاندار کردستان با خانواده داغدار مهسا امینی
-
گزارشدهی وزیر کشور و رئیس سازمان انرژی اتمی به کمیسیون امنیت ملی
-
دیدار فرماندهان دفاع مقدس با رهبر انقلاب در ۳۰ شهریور
اخبارایران آنلاین