تأثیر جنسیت جنین بر دیابت بارداری






بر اساس آخرین تحقیقات، به نظر می‌آید جنسیت نوزاد بر احتمال ابتلای مادر به دیابت در طول دوران بارداری و دیابت نوع ۲ بعد از بارداری تأثیر دارد.
به گزارش مهر، محققان داده‌های مربوط به حدود ۶۴۳ هزار زن را در کانادا که بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ صاحب فرزند اول شده بودند بررسی کرده و دریافتند زنانی که نوزاد پسر داشتند در معرض احتمال بیشتر ابتلا به دیابت دوران بارداری بودند، اما مادران نوزادان دختری که در طول بارداری مبتلا به دیابت شده باشند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بعد از بارداری خواهند بود. دکتر «بایجو شاه»، از دانشگاه تورنتو کانادا، در این زمینه می‌گوید: «دیابت دوران بارداری به دلیل تلفیق ناهنجاری‌های مهم متابولیسمی در مادر و تغییرات موقتی متابولیسمی که در طول دوران بارداری روی می‌دهد، اتفاق می‌افتد.»



جنگ ذهن‌های فعال با افکار وسواسی



شیرین کسرایی کارشناس روانشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: افراد مبتلا به وسواس، اعتماد به نفس ندارند و کمال‌گرا هستند. این افراد نمی‌توانند افکار وسواسی را از خود دور کنند، به همین دلیل احساس حقارت بیشتری خواهند داشت. از مهم‌ترین دلایل وسواس فکری مجموعه‌ای از ترس‌هایی است که درون ما ریشه دارد. پس باید ریشه آن را پیدا کرد.
گاهی اتفاق می‌افتد که فکری به ذهنمان راه پیدا می‌کند و به هیچ ترتیبی نمی‌توانیم از آن رها شویم. این فکر ناراحت‌کننده گاهی ذهنمان را چنان اشغال می‌کند که پرداختن به سایر کارها برایمان ممکن نیست. بستن برنامه‌های معیوب ذهن، به سادگی نیست. با وجود این، با به‌کار بستن بعضی توصیه‌ها، می‌توانیم گره‌های فکری‌مان را باز کنیم.
برای اینکه بتوانیم یک فکر وسواسی را از ذهن خود بیرون کنیم، اول باید دریابیم در چه موقعیتی هستیم. برای این کار می‌توانیم دویدن خود را روی تردمیل تصور کنیم. ما روی تردمیل حرکت نمی‌کنیم با اینکه نمی‌توانیم متوقف شویم. اما این امکان وجود دارد که از روی تردمیل پیاده شویم. در مورد افکار وسواسی باید گفت می‌توانیم با «توقف فکر»، «تسلط بر اندیشه» و «حواس پرتی» جلوی این جریان را بگیریم.
یک ذهن بیکار ناخودآگاه امکان بیشتری دارد که سراغ فکر وسواسی برود درحالی‌که بدن فعال، افکار وسواسی را غیرفعال می‌کند.



سوء‌هاضمه داشتم
نه سرطان معده!


سرطان معده معمولاً با علائمی مشابه سوء‌هاضمه نمایان می‌شود و به همین دلیل در مراحل ابتدایی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. دکتر محمدرضا قوام نصیری با بیان این مطلب می‌گوید: متأسفانه بیشتر بیماران مبتلا به سرطان معده، در مراحل پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند. بیشتر اوقات تأخیر در تشخیص، ‌باعث می‌شود بیمار به درمان‌ها، پاسخ مناسب ندهد و شاهد مرگ و میر بسیار بالای ناشی از سرطان معده باشیم. رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران با تأکید بر اینکه لازم است پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان معده مد نظر قرار بگیرد اعلام می‌کند: فقط نباید به فکر درمان بود و باید پیشگیری را مد نظر قرار داد. بنابراین توصیه می‌شود، افراد با مشاهده علائم ابتدایی به پزشک مراجعه کنند، در این راستا گایدلاین یا راهنمای بالینی سرطان معده از لحاظ تشخیص و درمان تدوین و به مراکز درمانی ارسال شده است.



 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/15/312124/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها