سالک چیست و چگونه درمان می‌شود؟





مناطق مختلفی از ایران درگیر بیماری سالک هستند و سالانه حدود 19 هزار نفر در کشور مبتلا به سالک می‌شوند. به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی طبایی، متخصص پوست و معاون جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب می‌گوید: «سالک یک بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل شده و پس از تکثیر در محل پوست، ضایعات پوستی به شکل زخم ایجاد می‌کند. این انگل در بدن برخی از موجودات زنده از جمله انسان به عنوان مهم‌ترین مخزن، سگ، موش صحرایی و برخی دیگر از جوندگان تکثیر می‌شود به طوری که وقتی یک پشه انسان آلوده‌ای را بگزد انگل را دریافت کرده و به انسان دیگر منتقل می‌کند، این بیماری در بسیاری از موارد مزمن می‌شود و ممکن است بهبودش یک سال طول بکشد.»
به گفته او مهمترین فاکتور مبارزه با سالک پیشگیری است و رعایت استانداردهای لازم برای دفع زباله و فاضلاب شهری و روستایی بسیار ضروری است، زیرا با این کار امکان تکثیر مخزن این انگل و تجمع پشه خاکی وجود نخواهد داشت، همچنین مدیریت نخاله‌های ساختمانی و کودهای حیوانی و جلوگیری از تجمع آنها در مناطق مسکونی الزامی است. حتی در مناطق روستایی شکاف دیوارها و جاهایی که می‌تواند محل تکثیر پشه خاکی باشد، باید بهسازی شوند. دکترطبایی می‌گوید: «در مناطقی که شیوع سالک زیاد است، باید از پشه‌بند در هنگام خواب و نصب توری برای پنجره‌ها استفاده کرد البته جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و جلوگیری از تکثیر موش‌های صحرایی نیز امری ضروری به شمار می‌رود.»
روش‌های درمانی سالک
سالک روش‌های درمانی مختلفی دارد، این متخصص پوست معتقد است که مهمترین و اصلی‌ترین روش درمان این بیماری، استفاده از آمپول گلونتانتیم است که می‌تواند هم داخل عضلانی و هم در داخل ضایعات تزریق شود تا بتدریج انگل‌ها از بین بروند، البته کرایوتراپی یا سوزاندن زخم سالک به عنوان روش درمانی دیگر نیز مؤثر بوده، البته در سال‌های اخیرسلول درمانی نیز به عنوان روشی جدید معرفی شده است که همچنان در مرحله تحقیقات قرار دارد.
این متخصص یادآوری می‌کند: «متأسفانه برای پیشگیری از بیماری سالک هنوز واکسن مؤثری تولید نشده است.»
 

 



عفونت چشمی نتیجه استفاده از لنزتماسی


اگر به دلیل استفاده از لنز تماسی چشمان تان دچار خارش شد یا ترشحات چشمی غیرطبیعی داشتید، دیگر از لنز تماسی استفاده نکنید. یک جراح و متخصص چشم با بیان اینکه حساسیت ناشی از لنز تماسی به صورت قرمزی و خارش چشم و ایجاد ترشحات فراوان و غلیظ بروز می‌کند، گفت: مؤثرترین درمان این نوع حساسیت توقف استفاده از لنز تماسی است.
دکتر احمد شجاعی، جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه رسوب‌های پروتئینی روی لنز و محلول‌های تمیز‌کننده لنز می‌توانند زمینه‌ساز حساسیت‌های چشمی باشد، می‌گوید: «خوابیدن با لنز تماسی احتمال ایجاد حساسیت را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد، در صورت امکان باید در صورت مشاهده عوارض مربوط به استفاده از لنز تماسی مانند قرمزی و خارش و ترشحات غلیظ از استفاده مجدد این‌گونه لنزها خودداری کرد، به طور معمول چند هفته پس از کنار گذاشتن لنزهای تماسی مشکلات مربوط به آن از بین می‌رود.» به گفته او بهتر است از عینک استفاده کنید ولی چنانچه امکان استفاده از عینک ندارید، حتماً باید لنزهای خود را به طور مرتب تمیز کنید.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/15/312128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها