شوک روز




تولد جت فضایی قدرتمند
گروه شوک: سازمان فضایی ناسا از لحظه تولد یک «جت فضایی» قدرتمند تصویری دیدنی منتشر کرد.
به گفته دانشمندان در پی مرگ یک کهکشان میزان انرژی‌های آزاد شده در این کهکشان همچون یک جت فضایی قدرتمند در فضای کیهانی به حرکت در می‌آید.
انرژی حاصل از انفجار در اطراف سیاهچاله یک کهکشان به روشنی نشان می‌دهد که تا چه میزان عناصر کیهانی در فضا منتشر می‌شوند. هر جت فضایی ناشی از انفجار برای سال‌های نوری می‌تواند فوران کند.
تلسکوپ فضایی‌هابل از لحظه انفجار کهکشان و میزان امواج ساطع شده از این کهکشان چنین تصویری را گرفته است. جت‌های فضایی میزان فعالیت‌های یک کهکشان را در نزدیکی سیاهچاله‌های کهکشان به وضوح نشان می‌دهند. در هر انفجار نور زیادی تولید می‌شود که تمام ستارگان یک کهکشان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
مرگ یک کهکشان در ادغام آن با کهکشان همجوارش صورت می‌گیرد و دو کهکشان پس از ادغام می‌توانند انرژی فراوانی را در فضای کیهانی منتشر کنند.
«روبرتو دی بولونیا» دانشمند ایتالیایی می‌گوید: 40 درصد از کهکشان‌ها در زمان ادغام، گازهای گلخانه‌ای فراوانی را در محیط اطرافشان منتشر می‌کنند.


تحلیل شوک

تلقین‌پذیری
و ارتباط آن با جرم

  دکتر حسین ابراهیمی مقدم روانشناس

همه انسان‌ها با درجات مختلفی از تلقین‌پذیری روبه‌رو هستند و این عامل یکی از ویژگی‌های انسان است اما در این میان برخی تلقین‌پذیری بیشتری دارند. این افراد عمدتاً از هوش پایین‌تری برخوردار هستند یا اینکه از درجه‌ای از سادگی و بی‌تجربگی برخوردارند به نحوی که براحتی تحت تأثیر القای دیگران قرار می‌گیرند به همین خاطر احتمال دارد این افراد بیشتر از دیگران فریب بخورند و در معرض خطرات قرار بگیرند، البته این به معنایی نیست که ما توصیه کنیم افراد بیش از اندازه حالت بدبینی و عدم اعتماد به نفس و سوءظن داشته باشند چرا که خود این قضیه می‌تواند به عنوان یک اختلال محسوب شود و حالت‌های روانشناختی فرد را دچار مشکل کند باید از زیرکی و دقت‌ نظر خوبی برخوردار باشد و حواسش را جمع کند که از سوی دیگران مشکل یا آسیب نبیند. بررسی جرایم و جنایات نشان می‌دهد عمدتاً کسانی که یا بسیار ساده‌لوح بودند یا طمعکار و می‌خواستند یک شبه راه صدساله را طی کنند تحت تأثیر تبلیغات دیگر قرار گرفته‌اند و پا در دنیای تبهکاران گذاشته‌اند به عنوان نمونه اگر به فردی که تلقین‌پذیری در او بالاست دائم گفته شود تو در دزدی موفق می‌شوی و از پس این کار بر می‌آیی، فرد گمان می‌کند یک حرفه‌ای است که بدون در خطر افتادن می‌تواند از یک سرقت پول میلیونی به جیب بزند و همین یکی از خطرات است که از سوی سودجویان رخ می‌دهد و آنها در کمین چنین شخصیت‌هایی می‌نشینند که با وعده وعید و تلقین‌پذیری اشتباه فرد را دچار مشکل کنند.
دیگر بررسی‌ها نیز نشان‌دهنده این است که بخشی از اثرات داروها اثرات تلقینی دارند یعنی در این شرایط اگر به فردی بگوییم دارویی که تجویز شده وی را درمان می‌کند وی واقعاً گمان می‌کند با دارو بهتر شده است در حالی که شاید این دارو خاصیت درمانی ندارد یا دارونما است که با باور فرد در ارتباط است. به عنوان مثال فردی که از سردرد رنج می‌برد و صرفاً از ساخارین یا آب قند استفاده می‌کند حالش بهتر می‌شود در حالی که واقعاً ‌این عوامل در درمان تأثیرگذار نیست ولی تلقین‌های کافی به او ارائه می‌شود و در 30 درصد موارد درد از این طریق کاهش می‌یابد و برعکس در صورتی که فرد درمان واقعی را هم انجام دهد ولی باور داشته باشد این دارو اثر درمانی ندارد و پزشک تخصص نداشته، با این تلقین شاهد کاهش 30 درصدی تأثیر درمان خواهیم بود.
بنابر این، این امر خیلی مهم است که ما ناخواسته القاهای نامتفاوت را به افرادی که تلقین‌پذیرند ارائه نکنیم تا مشکلاتی در این خصوص برای آنها و دیگران به وجود نیاید.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/11/312135/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها