لزوم مراقبت از حیات وحش البرز در فصل زاد و ولد






 کرج - ایران واشقانی فراهانی وجود زیستگاه‌های مناسب برای حیات وحش در استان البرز منجمله منطقه حفاظت‌شده در شهرستان کرج با مساحت تقریبی 64 هزار هکتار و منطقه شکارممنوع طالقان در شهرستان طالقان با مساحت 75 هزار هکتار باعث شده تا شاهد فراوانی و تنوع گونه‌های جانوری غنی در این مناطق باشیم.
این مناطق که تحت حفاظت و مدیریت ادارات حفاظت محیط زیست کرج و طالقان قرار دارد به جهت حفاظت مستمر توسط مأموران محیط‌بان، تنوع بالایی از حیات وحش را در خود جای داده است؛ به طوری که از گونه‌های جانوری شاخص در این مناطق، می‌توان به گونه‌های کل و بز وحشی، قوچ و میش (کرج)، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه وحشی، کفتار و گراز اشاره کرد. از بین گونه‌های جانوری اشاره شده، کل و بز وحشی به جهت وجود شرایط زیستگاهی مناسب و اقدام‌های حفاظتی محیط بانان البرز، دارای جمعیت قابل توجهی در این مناطق است. هر چند جمعیت این گونه ارزشمند چون سایر گونه‌های جانوری علاوه بر دشمنان طبیعی، همواره از سوی افراد ناآگاه و شکارچیان غیرمجاز مورد تهدید و خطر جدی قرار داشته و متأسفانه افراد فرصت طلب در فصل زاد و ولد به بزغاله‌های تازه متولد شده هم رحم نمی‌کنند.
«فردین حکیمی» رئیس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان البرز در این باره بیان کرد: هر سال همزمان با شروع فصل بهار و آغاز زمان زاد و ولد حیات وحش بویژه بز وحشی، بر اثر ورود گردشگران، افراد محلی (به بهانه جمع‌آوری سبزی‌های کوهی و... ) یا دامداران در مناطق، حیات وحش آرامش خود را از دست داده به طوری که برخی بزغاله‌های تازه متولد شده از مادر جدا شده و از آنجایی که این بزغاله‌ها به جهت آسیب پذیر بودن و نبود توانایی بدنی، قادر به فرار یا ادامه حیات در طبیعت نیستند براحتی مورد طعمه سگ‌های گله یا در دسترس افراد فرصت طلب قرار می‌گیرند که در این‌صورت این افراد با جداکردن این بزغاله‌ها از زیستگاه طبیعی، یا اقدام به فروش آن به افراد سودجو نموده یا خود اقدام به نگهداری آن‌ها در منزل می‌کنند. این در حالی است که متأسفانه در صورت کشف و بازپس‌گیری آن‌ها به جهت تغذیه دستی و انس‌گیری با انسان و از طرفی دیگر نبود آموزش مهارت‌های لازم جهت زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به زیستگاه‌های طبیعی را ندارند و به ناچار باید ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند که در نهایت با حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل مؤثر باشد، لطمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود. رئیس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه فعالیت‌های حفاظتی مأمورین یگان حفاظت درفصل زایمان گونه‌های ارزشمند بویژه بز، دو چندان خواهد بود، گفت: انتظار داریم که شهروندان در این فصل از سال در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زنده‌گیری حیات وحش یا گونه‌های آسیب دیده، موضوع را بلافاصله به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان کرج یا طالقان اطلاع دهند یا با شماره تلفن‌های 35353385- 44723073 - 026 یا شماره 4رقمی 1540 تماس حاصل نمایند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/14/312151/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها