ایران در ایران




اهدای سکه طلای
امیر هاشمی مکه به موزه آستان‌قدس‌رضوی
 مشهد - خبرنگارایران   یک عدد سکه طلای نفیس از دوران حکومت بزرگ خاندان هاشمی بر حجاز، توسط یک مجموعه‌دار سکه، به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی اهدا شد.
این سکه کمیاب متعلق به دوره حکومت «حسین‌بن‌علی» (شریف‌حسین)؛ بزرگ خاندان هاشمی بر حجاز است. «حسین‌بن‌علی»، حاکم عثمانی بر منطقه حجاز بوده که بعدها علیه عثمانی قیام کرد و برمنطقه حجاز مسلط شد و در سال 1916 میلادی، خود را شاه حجاز نامید و سکه ضرب کرد.
مرمت خانه مشروطه «جونقان» شهرکرد
 شهرکرد - هوشنگ فرجی‌فر مرمت موزه بزرگ تاریخی شهر «جونقان» که معرف مشاهیر و مفاخر چهارمحال و بختیاری از جمله سردار «اسعد بختیاری»، شهید «علیمردان خان بختیاری»، سردار «بی بی‌مریم بختیاری» و دیگر مشروطه خواهان است، تا پایان امسال  به اتمام می‌رسد.  
«بهمن عسگری سوادجانی» مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: کارمرمت این خانه مشروطه که در ۴۲ کیلومتری شهرکرد مرکز این استان قرار دارد، از سال 92 آغاز شده و تاکنون یک میلیارد و 330 میلیون تومان برای آن هزینه شده است. سوادجانی با اعلام این مطلب که با اتمام مرمت این بنا طبقه اول آن برای نگهداری اسناد، مدارک و ادوات جنگی دوران مشروطه استفاده خواهد شد، افزود: طبقه دوم  این بنا نیز برای حفظ کتاب‌های تاریخی و عکس‌های مربوط به زمان مشروطه در نظر گرفته شده است.   
کشت 45گونه گیاه دارویی در 15 استان
 کاشان – خبرنگار «ایران» کشت و بررسی 45 گونه گیاهی در 15 استان در 5 سال آینده بررسی می‌شود و در صورت موفقیت، این طرح در کل کشور اجرا خواهد شد.
«محمدباقر رضایی» رئیس تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی در حاشیه نخستین همایش تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس در پژوهشکده قمصر دانشگاه کاشان اظهار داشت: بحث کشت دیم گونه‌های متنوع گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی طراحی و به مرحله اجرا درآمده است.
رضایی توسعه، فرآوری و اقتصاد متمرکز یک گونه در هر استان را پیشنهاد داد و یادآور شد: نتایج این طرح تاکنون در 8 استان کشور مشخص شده است.
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران با تأکید بر استفاده از سبزیجات در سبدغذایی خانوارها با حداقل 7 رقم گیاه دارویی در آن، افزود: متأسفانه بهره‌گیری از سبزیجات در سفره ایرانی فقط جنبه تزئینی دارد.
به گفته وی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی به دلیل استقبال فراوان از سبزیجات و گیاه خواری کشت دیم باید در اولویت کشاورزی قرار گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/14/312159/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها