بانک‌ها در صورت رضایت مشتری می‌توانند هزینه دریافت کنند

هزینه پیامک‌های بانکی به حساب مشتریان ناراضی برمی‌گردد








پس از بانک ملت که از چند سال قبل بابت ارسال پیامک برداشت و پرداخت به مشتریان خود هرسال مبلغ 10 هزار تومان دریافت می‌کرد، بانک ملی نیز به بانک هایی که از پیامک کارمزد دریافت می‌کنند، پیوست. اواخر هفته گذشته روی تلفن همراه برخی از مشتریان بانک ملی پیامکی ظاهر شد که نشان می‌داد بابت آبونمان سامانه ساپنا مبلغ 5 هزار تومان از حساب مشتری کسر شده است.
روز گذشته نیز بانک ملی با صدور اطلاعیه‌ای دلایل برداشت این مبلغ را تشریح کرد که براساس آن رقم 5 هزار تومان نیمی از هزینه ارسال پیامک‌هایی است که در طول یک سال به دست مشتریان می‌رسد بنابراین مبلغ 5 هزار تومان دیگر از کسانی که خواستار دریافت پیامک هستند، کسر خواهد شد.  
درحال حاضر تمام بانک‌ها به مشتریان خود خدمتی ارائه می‌کنند که بنابرآن عملیات بانکی مربوط به حساب مشتریان شامل برداشت، واریز، چک و... به صورت پیامک به اطلاع مشتری می‌رسد. اما بانک ملت به عنوان نخستین بانک ارسال این پیامک‌ها را پولی کرد و با پیوستن بانک ملی به آن این رویه در حال گسترش است.
هرچند در توضیحات بانک ملی به ارقام و اعداد هزینه ارسال پیامک اشاره شده است، اما بسیاری از مشتریان این بانک نسبت به اطلاع‌رسانی ضعیف این بانک در این زمینه گلایه مندند. به گفته آنها موضوع پولی شدن ارسال پیامک‌ها اطلاع‌رسانی نشده است. این در حالی است که بانک ملی اعتقاد دارد که این طرح از طریق پیامک، درج در پایگاه اینترنتی و همچنین رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است. با این حال اغلب مشتریان این بانک از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و از آنجا که در پیامک کسر 5 هزار تومان از واژه آبونمان سامانه ساپنا استفاده شده است، سؤالات بسیاری پیش‌آمده بود.
البته در اطلاعیه بانک ملی آمده است که مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام به انصراف از خدمت مزبور کنند، مبلغ 5 هزارتومان به حساب‌شان برگشت داده می‌شود.
بانک ملی ایران در سال 1393 مبلغ 24میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت کرده و این مبلغ برای سال 1394 حدود 50میلیارد تومان برآورد شده است که به دلیل هزینه بالای این خدمت جهت برقرار ماندن آن و برخورداری مشتریان بانک از این سرویس، تصمیم گرفته شد مشابه تعدادی از بانک‌ها، این سرویس در دو سطح عمومی و ویژه دسته‌بندی و سرویس عمومی بصورت رایگان به مشتریان ارائه شده و برای سرویس ویژه که شامل ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتریان می‌باشد، آبونمان سالانه به مبلغ 100000 ریال در دو نوبت (هر نوبت 50000 ریال) اخذ شود.
 دریافت هزینه به‌شرط رضایت مشتری
در همین زمینه مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی دریافت هزینه بابت ارسال پیامک بانک‌ها را به‌شرط اعلام رضایت مشتری بدون اشکال اعلام کرد. ناصر حکیمی، درباره اعتراضاتی که برای کسر هزینه بابت ارسال پیامک یکی از بانک‌ها صورت گرفته است، اظهار داشت: بانک‌ها می‌توانند به‌ازای خدمتی که به مردم ارائه می‌دهند، پول بگیرند.وی ارسال پیامک را جزو خدمات اضافی بانک‌ها دانست و گفت: از آنجایی که ارسال پیامک جزو خدمات بانکی نیست و خدمت اضافه محسوب می‌شود بانک‌ها مختار هستند بابت آن هزینه دریافت کنند. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی ادامه داد: هزینه ارسال پیامک برای بانک‌ها خیلی بالاست و به همین خاطر تعدادی از بانک‌های بزرگ از این خدمت هزینه دریافت می‌کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/6/312170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها