امریکا کوبا را از فهرست حامیان تروریسم خارج کرد



پس از مدت‌ها گمانه‌زنی و انتظار، وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، پیرو مکاتبات انجام شده با کاخ سفید و کنگره، نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شد. به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه امریکا در این بیانیه افزود: در اواخر سال گذشته میلادی باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا در نامه‌ای به وزیر امور خارجه خواستار تحقیق درباره کوبا به عنوان کشور حامی تروریسم و ارسال نتیجه آن طی شش ماه شده بود. جان کری وزیر امور خارجه امریکا حذف نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم را رسماً اعلام کرد. کری با اشاره به اینکه امریکا همچنان نگرانی‌های گسترده‌ای در رابطه با سیاست‌های کوبا بویژه در خصوص مسائل مربوط به حقوق بشر در این کشور دارد، گفت: این نگرانی‌ها خارج از محدوده مربوط به موضوع قرارگرفتن کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم است.
نخستین بار دسامبر سال 1979 بود که واشنگتن با معرفی سوریه، عراق، یمن جنوبی و لیبی به عنوان حامیان دولتی تروریسم، پایه فهرست کشورهای حامی تروریسم را گذاشت.  کوبا در مارس 1982 وارد این فهرست شد و حالا پس از 33 سال و تنها چند ماه پس از آنکه به مخاصمه رسمی با واشنگتن پایان داد، از این فهرست خارج شده است.این اقدام واشنگتن درحالی صورت می‌گیرد که مقامات دو کشور در ماه‌های اخیر سرگرم رفع موانع موجود برای عادی‌سازی روابط سیاسی دوجانبه هستند. مسئولان هاوانا و واشنگتن همچنان معتقدند بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نخستین و مهمترین قدم در جهت عادی‌سازی روابط سیاسی کوبا و امریکا خواهد بود. پاییز گذشته امریکا و کوبا پایان خصومت 50 ساله را اعلام کردند و در مسیر ترمیم روابط گام نهادند.هاوانا بارها اعتراض خود را نسبت به افزودن نام کوبا در این فهرست سیاه اعلام کرده بود چون این اقدام باعث شده بود تا به بازارهای جهانی دسترسی نداشته باشد. این اقدام گامی در راستای احیای روابط دیپلماتیک میان این دو دشمن دوران جنگ سرد است و به کوبا اجازه می‌دهد به تسهیلات بانکی امریکا و کمک‌های این کشور دسترسی بهتری داشته باشد و برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های مربوط به تجارت و صادرات و فروش سلاح برداشته شود. البته تحریم اقتصادی علیه کوبا که در سال 1962 اعمال شده، همچنان باقی است.اوباما و رائول کاسترو دسامبر 2014 توافق کردند روابط بین دو کشور را احیا کنند. هیأت‌های دو طرف از ژانویه و با هدف یافتن راهی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها چهار بار با یکدیگر ملاقات کردند که نخستین گام برای عادی‌سازی روابط از سال 1961 است اما مقام‌های امریکایی می‌گویند که هنوز هیچ چارچوبی برای این مسأله وجود ندارد.
 

 

 




سفارت عربستان در صنعا تسلیم انصارالله شد


در ادامه تلاش‌های مقابله جویانه نیروهای مردمی و جنبش انصارالله نسبت به حملات مرگبار هوایی عربستان، این نیروها طی حمله‌ای سفارتخانه این کشور را در صنعا به تصرف خود درآوردند. همزمان با این اقدام نیروهای ائتلاف عربی بخش کنسولگری سفارت روسیه در شهر عدن را هدف قرار دادند.به گزارش ایرنا به نقل از  منابع رسانه‌ای یمن در حمله نیروهای امنیتی یمن به سمت سفارتخانه عربستان این منطقه بدون هیچ گونه درگیری به کنترل انصارالله درآمد. بر اساس گزارش‌ها نیروهای انصارالله باورود به ساختمان اصلی سفارتخانه خواستار خروج مسالمت‌آمیز تمامی کادر‌ها و حافظان سفارتخانه شده بود و  نگهبانان این سفارت نیزکه تعداد شان  به 40 نفر می‌رسید بدون هیچ مقاومتی سفارت را تحویل انصارالله داده‌اند. خبر دیگر اینکه مجید الصمدی، یکی از رهبران جنبش انصار الله اعلام کرد: رزمندگان انصار الله با کمک کمیته‌های مردمی و ارتش سایت نظامی السرداح و پادگان معسکر العین و جبل الدخان در استان جیزان را هدف حملات موشکی و خمپاره‌ای قرار دادند که در نتیجه این حملات شماری از نظامیان ارتش سعودی از جمله چند تن از فرماندهان آنها کشته شدند. در همین حال رسانه‌های امریکایی خبر دادند 4 شهروند این کشور از سوی نیروهای انصارالله حبس شده‌اند.
بمباران کنسولگری روسیه در حملات ائتلاف عربی در عدن
نیروهای ائتلاف عربی بخش کنسولگری سفارت روسیه در شهر عدن را هدف قرار دادند. به گزارش شبکه المیادین، در حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی، کنسولگری روسیه و تعدادی از خانه‌های خور مکسر در عدن هدف حملات قرار گرفت که در نتیجه این حملات قسمت اعظمی از ساختمان کنسولگری روسیه تخریب و کارکنان آن از محل حادثه دور شدند.
جزئیات «پیش‌نویس توافق» انصارالله و ائتلاف عربی با نظارت عمان
اخبار ضد و نقیضی از نتایج مذاکرات میان گروه‌های یمنی به میانجیگری عمان منتشر شده است. درحالی که خبرگزاری ایرنا به نقل از منابع یمنی از وجود اختلاف نظرهای جدی در میان طرف‌های گفت‌و‌گو بر سر
 عقب نشینی نیروهای انصارالله و همچنین نحوه مشارکت و چیدمان آینده قدرت یمن خبر می‌دهد، ایسنا به نقل از الشرق الاوسط گزارش داد گروه‌های یمنی بر سر نحوه تقسیم قدرت و بازگرداندن ثبات و آرامش به یمن
 به توافق رسیده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/20/312182/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها