گزارش خبری

امریکا: رفتارهای پکن مغایر با استانداردهای بین‌المللی است




اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در «نشست امنیتی شانگری لا» در سنگاپور با طرح اتهام انجام «رفتارهای خارج از عرف و قوانین بین‌المللی» از سوی چین،   خواستار پایان اقدامات این کشور در دریای چین جنوبی شد. منازعه چین و امریکا در یکی دو هفته اخیر با انتشار تصاویری از احداث جزایر مصنوعی در دریای چین که امریکا معتقد است با اهداف نظامی ساخته می‌شود، بالا گرفته است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی در این نشست که وزیران دفاع و مقام‌های بلندپایه نظامی 26 کشور جهان حضور داشتند، تصریح کرد: در درجه اول خواستار راه حل صلح‌آمیز در تمام مناقشات هستیم و با هر اقدامی که منجر به نظامی شدن شرایط منطقه شود، مخالفیم اما برای نیل به این هدف باید تمامی فعالیت‌های پکن در اراضی و جزایر موجود در دریای چین جنوبی به صورت قطعی و پایدار متوقف شود. سایر کشورهای مدعی در دریای چین جنوبی نیز پایگاه‌هایی در این دریا دارند اما این چین است که از همه سریع‌تر و بیشتر در حال گسترش پایگاه‌های خود است.
کارتر با بیان این مطلب که ساخت و سازهای چین در این دریا امنیت حوزه آسیا - اقیانوسیه را تضعیف می‌کند، از چین و 10 کشور عضو سازمان همکاری کشورهای جنوب شرق آسیا خواست، در سال جاری مجموعه قوانینی را برای این دریای مناقشه‌آمیز تدوین کنند.
پکن در واکنش به اظهارات کارتر، آنها را بی‌جا توصیف کرد و اظهار داشت، متهم کردن چین به تضعیف صلح و امنیت منطقه از طریق ساخت و ساز در دریای چین جنوبی اشتباه است.وزیر دفاع امریکا همچنین با اشاره به واقعه هفته گذشته مبنی بر هشدار نیروهای چین به هواپیمای شناسایی امریکا در دریای چین جنوبی اظهار کرد: اشتباه نکنید، امریکا درهر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، مانند تمام نقاط جهان به پرواز، دریانوردی و عملیات خود ادامه خواهد داد.هشام الدین حسین، وزیر دفاع مالزی نیز در «نشست امنیتی شانگری لا» در سنگاپور هشدار داد، اختلافات و تنش‌ها در جنوب دریای چین می‌تواند به یکی از مرگبارترین درگیری‌های جهان در عصر حاضر تبدیل شود.چین از اقدامات خود در اراضی دریای چین جنوبی دفاع کرده و می‌گوید، واشنگتن پکن را به اقدامی متهم می‌کند که سایر کشورها نیز دست به آن می‌زنند. بنا بر ادعای پکن، تقریباً تمامی دریای مورد مناقشه چین جنوبی متعلق به این کشور است؛ دریایی که علاوه بر منابع غنی نفت و گاز یکی از راه‌های دریایی مهم محسوب می‌شود.دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره دارد که در مجموع ۱۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. این جزایر عموماً خالی از سکنه هستند و بیشترشان زیر آب است. بجز چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز بر کل یا بخش‌هایی از این جزایر ادعای مالکیت دارند.
 

 

پاسخ چین


اظهارات اخیر اشتون کارتر را می‌توان یکی از شدیدترین موضع‌گیری‌های امریکا در قبال استراتژی جزیره‌سازی چین در دریای جنوبی چین دانست. اما سؤال کلیدی اینجاست که واشنگتن بجز این کلمات و عبارات شدید‌اللحن چه اقدام عملی و مؤثری می‌تواند علیه پکن انجام دهد. پروازهای اخیر هواپیمای شناسایی نظامی امریکا بر فراز دریای چین جنوبی با هشدار رادیویی چین مبنی بر ترک منطقه مواجه شد تا به نگرانی‌هایی درباره امکان برخی اقدامات هوایی و دریایی متقابل و متشنج شدن روابط پکن – واشنگتن، دامن بزند. چین معتقد است که مرتکب هیچ اقدام اشتباهی در دریای چین جنوبی نشده و دیگر کشورهای منطقه نیز اقدام‌های مشابه پکن را در دریای چین جنوبی انجام می‌دهند. اما با توجه به منطقه پرواز ممنوعی که پکن در گذشته در شرق دریای چین اعلام کرد، این بحث به طور جدی مطرح است که محدودیت‌های رصد و آزادی حرکت در دریای جنوبی چین نیز اعمال شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/20/312185/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها