آیت الله جنتی: قانون و شرع باید در انتخابات رعایت شود






دبیر شورای نگهبان روز گذشته در جمع فرمانداران کشور، خواستار تعامل وزارت کشور با این شورا در سراسر کشور و رعایت قانون و شرع، در برگزاری انتخابات شد. آیت الله احمد جنتی با اشاره به اینکه وزارت کشور و این شورا در انتخابات باید با هم هماهنگ و دوست باشند و در مقابل هم نباشند، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای وزارت کشور علناً در مقابل شورای نگهبان ایستاد و کار به آنجا رسید که به ما گفتند، حق ندارید در شهرها و استان ها دفتر داشته باشید. حتی آنها ادعا می‌کردند دفتر شما را می‌بندیم چون قانونی نیست. ما چنین گذشته‌ای داشتیم، البته دوره هایی هم کاملاً خوب بود و شورای نگهبان و وزارت کشور به یکدیگر کمک می‌کردند.
به گزارش ایرنا، وی سال جاری را به دلیل وقوع دو انتخابات مهم مجلس و خبرگان رهبری، سال انتخابات دانست و افزود: دولت و وزارت کشور نمی‌توانند به یک جریان گرایش داشته باشند. آن جریان هرچه می‌خواهد باشد، چپ و راست، مستقیم و غیرمستقیم هیچ تفاوتی نمی‌کند. نمی‌توانند این کار را بکنند. وی با بیان اینکه دولت و وزارت کشور باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند، حال هر جریانی می‌خواهد به نفعش یا به ضررش باشد، از اینکه برخی مقامات گرایش های خود را مخفی نمی‌کنند، ابراز تأسف کرد. جنتی با طرح این سؤال که آیا عضو فلان حزب می‌تواند در انتخابات به نفع این حزب کار نکند، گفت: قانون و شرع باید در انتخابات رعایت شود که اگر رعایت شد، پیش خداوند و مردم احترام داریم و اعتماد مردم به حاکمیت بیشتر می‌شود و شما باید برای چنین عملی آماده باشید. وی با بیان اینکه بسیاری کارهایی انجام می‌دهند که با هیچ معیاری مطابقت ندارد، به برخی اظهارنظرها درباره انتخابات آتی اشاره کرد و افزود: برخی اظهارنظرها که اگر مجلس را گرفتیم، جای خود باقی می‌مانیم و اگر مجلس را نگیریم در غیر این صورت جایگاه خود را از دست می‌دهیم، معنی بدی دارد یعنی دخالت در امر انتخابات است.
آیت الله جنتی، دخالت دولت در انتخابات را خلاف قانون عنوان کرد و در ادامه به مسائل روز کشور اشاره کرد و گفت: یکی از این مسائل، فتنه است. مسأله فتنه، مسأله روز است و رهبر معظم انقلاب هم در این باره فرمودند که فتنه خط قرمز ما است یعنی این مسائل، مسائل روز ما است و کهنه نشده و نباید فراموش شود. آیت الله جنتی خطاب به فرمانداران گفت: شما باید این مسأله را باور داشته باشید زیرا این داستان همچنان ادامه دارد. فتنه گران هنوز هستند و موضوع را رها نکرده اند و با کمال تأسف بعضی پست ها و مقام ها را اشغال و در همه جا حضور پیدا می‌کنند و حمایت و پشتیبانی هم می شوند.  
آیت الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به احراز شرایط و صلاحیت ها اشاره کرد و گفت: مسأله احراز شرایط را نتوانستیم به بعضی ها که مدعی حقوقدانی هستند، بفهمانیم. وی با بیان اینکه شرط باید احراز شود، افزود: به طور مثال در نماز شرط این است که فرد وضو داشته باشد. باید بداند که وضو دارد و احراز شود. در انتخابات نیز مدرک تحصیلی شرط است که داوطلب باید آن را نشان دهد و ثابت شود که این مدرک درست است و جعلی نیست، یعنی این مدرک علمی را احراز کنید، بنابراین اگر عده‌ای تأیید صلاحیت نمی‌شوند برای این است که شورای نگهبان احراز نمی‌کند.
آیت الله جنتی ادامه داد: بعضی ها از اروپا و امریکا می‌آیند و هوس می کنند در انتخابات شرکت کنند، در صورتی که ما سوابق آنها را نداریم و نمی شناسیم، باید صلاحیت آنها احراز شود، باید بدانیم فرد چه‌کاره است و سوابقش چیست، نمی شود هرکس که ثبت نام کرد به آنها صلاحیت داد. وی همچنین گفت: باید شرایط و مواردی که برای نامزدهای انتخابات لحاظ شده به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. شورای نگهبان بی‌تردید درمورد افرادی که سوابق آنها مشخص نیست و درباره آنها تحقیق می کنیم و به جایی نمی رسیم، حق ندارد صلاحیت آنها را تأیید کند. جنتی افزود: تأیید صلاحیت ها کار بسیار سنگینی است؛ چرا که باید در مدت کوتاهی شرایط چند هزار نفر احراز شود. ما در مقابل ملت و مجلس باید پاسخگو باشیم چرا که ورود افراد نالایق به مجلس شورای اسلامی چهار سال موجب ضرر به ملت می‌شود و این حق بر گردن شورای نگهبان است.


 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/21/312225/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها