در جمع فرمانداران سراسر کشور اعلام شد

هشدار ها و توصیه های انتخاباتی روحانی

معیار بررسی صلاحیت باید نظر مراجع قانونی باشد ونه چیز دیگر


گزیده سخنان رئیس جمهوری در جمع فرمانداران

فرمانداران در برابر هیچ حزب و فشاری مرعوب نشوند.
هیچ تفکر سیاسی و جناحی در کشور به دلیل داشتن ریشه‌های دینی، فکری، اعتقادی و علمی قابل حذف نیست.
همه نهادها همانند دولت در برابر رأی مردم مسئول هستند.
دولت به هیچ‌وجه به عنوان حامی این جناح یا آن جناح وارد انتخابات و درگیر جریان‌های سیاسی نخواهد شد.
مبادا در هیچ‌کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار یا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصی است.
جریان رأی‌گیری و شمارش آرا باید به گونه‌ای باشد که شفافیت و سلامت انتخابات پیش‌روی همه مردم آشکار شود.
ما دارای عصمت نیستیم، خواب هم متأسفانه نمی‌بینیم و به فال و جن گیر هم معتقد نیستیم. مبنای هر اقدام دولت، مشورت با صاحبنظران بوده.
چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار جبهه دیپلماسی کشور، حرف بزند؟ این بی‌ادبی از کجا نازل شده است.


«هشدارها و تمهیدهای انتخاباتی» محور سخنان روز گذشته رئیس جمهوری در جمع فرمانداران بود. رئیس جمهوری در هشداری به نهادهای «شبه دولتی و سایر جمع های قدرتمند»، آنان را از ورود به انتخابات و حمایت از نامزدها برحذر داشت و هم به عنوان تمهیدی برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور، به فرمانداران تأکید کرد که نباید مرعوب هیچ جریانی شوند و جز به اجرای قانون رضایت ندهند. رئیس دولت یازدهم نه تنها خواستار رأی‌گیری و شمارش آرا به صورت شفاف شد، بلکه صریح‌ترین هشدار انتخاباتی خود را این طور بیان کرد: «در انتخابات اسفندماه، رئیس جمهوری به عنوان مجری قانون اساسی وارد عمل خواهد شد.»
حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش فرمانداران سراسر کشور، پیروزی دولت را برگزاری یک انتخابات پرشور، رقابتی، آزاد و سالم دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی با اشاره به اینکه دولت فرای جناح و حزب است و در انتخابات مجری قانون است، اظهار کرد: رأی مردم بسیار مهم است و در اسلام نیز بر آن تأکید شده است و استانداران و فرمانداران در برابر هیچ حزب و فشاری نباید مرعوب شوند.
هیچ تفکر سیاسی قابل حذف نیست
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه باید انتخاباتی برگزار کنیم که مایه آبروی نظام شود، افزود: هیچ تفکر سیاسی و جناحی در کشور به دلیل داشتن ریشه‌های دینی، فکری، اعتقادی و علمی قابل حذف نیست و البته انتخابات نیز بدون رقابت امکانپذیر نیست. در جامعه ما افکار متفاوت وجود دارد و همه در بیان نظر و افکار خود آزادند، بنابراین در این جامعه جناح‌ها و به نوعی احزاب حضور دارند.
روحانی تصریح کرد: انتخابات بدون رقابت امکانپذیر نیست و باید همه شرایط رقابت را فراهم کنیم تا الگوی جمهوری اسلامی ایران را آنگونه که شایسته است، به دنیای اسلام، منطقه و جهان معرفی کنیم.
معیار صلاحیت، قانون است
رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اتهامات، شایعات و برچسب‌هایی که به افراد مختلف زده می‌شود، گفت: همه ما در درون جامعه اسلام، قانون اساسی، انقلاب، امام(ره) و رهبری را قبول داریم، بنابراین هر گروه جناح و حزبی که قانونی است، باید بتواند فعالیت قانونی کند. معیار صلاحیت و عدم صلاحیت افراد در چارچوب قانون، برمبنای نظر مراجع قانونی است و نه چیز دیگر. به هیچ وجه در انتخابات به اتهامات و شایعات نمی‌توانیم توجه کنیم. وی با تأکید بر اینکه دولت به هیچ‌وجه به عنوان حامی این جناح یا آن جناح وارد انتخابات و درگیر جریان‌های سیاسی نخواهد شد، در ضرورت اتخاذ این رویکرد گفت: دولت، فرای جناح‌ها، احزاب و تجمعات سیاسی است و تنها به عنوان مجری قانونی وارد عمل می‌شود. درست است که دولت باید پایش را از رقابت‌های سیاسی بیرون بکشد، اما نباید این گونه باشد که قوای دیگر و شبه دولتی‌ها و سایر جمع‌های قدرتمند حق داشته باشند به عنوان حامی جریان‌های سیاسی وارد انتخابات شوند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه رئیس‌ جمهوری دارای دو حیثیت رئیس دستگاه اجرایی و پاسدار قانون اساسی است، تصریح کرد: نباید به خاطر انتخابات کاری کنیم که دین‌مان را برای دنیای دیگران بفروشیم. بدون تردید مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جایگاه رفیعی دارند، مهم این است که مردم چه کسی را از بین افراد صاحب صلاحیت به عنوان اصلح برمی‌گزینند.
هشدار به دخالت نهادهای شبه دولتی
رئیس جمهوری انذار انتخاباتی خود را این طور ادامه داد: مبادا در هیچ‌کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار یا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصی است، زیرا این حرف برای انتخابات سم است. همه مقامات و صاحبان قدرت و مدیران رده بالای کشور که مسئولیت‌شان فراتر از احزاب و جناح‌ها است باید به شیوه‌ای عمل کنند که این تهمت به آنها زده نشود.
روحانی با تأکید بر اینکه باید گذاشت انتخابات شفاف و رقابتی برگزار شود و مردم مطمئن باشند که رأی آنان به عنوان حق‌الناس بر کرسی خواهد نشست، خطاب به فرمانداران و مدیران انتخابات وزارت کشور گفت: به همه شما به صراحت می‌گویم در ماجرای انتخابات در برابر هیچ حزب، جریان و گروهی مرعوب واقع نشوید و در عین حال در برابر هیچ جریانی نیز مفتون نباشید و به آنچه حق و اصل است پایبند باشید، زیرا انتخابات یعنی عدالت و عدالت یعنی فرصت برابر برای همه مردم. رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تفاوت انتخابات در رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: در نظام اسلامی انتخابات تشریفاتی و تزئینی نیست و مشروعیت سیاسی و حتی بخشی از مشروعیت دینی از آرای مردم به دست می‌آید.
رأی‌گیری و شمارش آرا باید شفاف باشد
روحانی با بیان اینکه در روند برگزاری انتخابات نباید هیچ‌ سوء ظنی ایجاد شود، گفت: جریان رأی‌گیری و شمارش آرا باید به گونه‌ای باشد که شفافیت و سلامت انتخابات پیش‌روی همه مردم آشکار شود. ان‌شاء‌الله انتخابات خوب، شفاف و رقابتی که مایه آبروی نظام است، برگزار خواهد شد و دست‌اندرکاران وزارت کشور، همان طور که رهبر معظم انقلاب گفتند صندوق‌ رأی را حق‌الناس و امانت در نظر خواهند گرفت.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استانداران و فرمانداران سراسر کشور، نمایندگان عالی نظام در سراسر میهن اسلامی هستند و اعمال و رفتار آنان به عنوان اعمال و رفتار نظام تلقی می‌شود گفت: به همین دلیل اعمال و رفتار ما اهمیت خاصی دارد و عمل، رفتار، نگاه، برخورد و تعامل ما به عنوان نحوه‌ای از برخورد و تعامل نظام تلقی می‌شود.
مردم در 24 خرداد حرف خود را پای صندوق ها زدند
رئیس دولت یازدهم به برگزاری انتخابات پرشور ۲۴ خرداد دو سال قبل اشاره کرد و با بیان اینکه مردم از طریق صندوق آرا و به صورت امانتی ۴ ساله قدرت را در اختیار این دولت گذاشته است، افزود: آنان حرف‌های خود را این گونه زدند که قدرت را به شرط عدالت اجرای قانون اساسی به دولت واگذار می‌کنیم و انتظار داریم دولت ما متعادل و تعامل‌گرا باشد و اخلاق، راستگویی و امانتداری را مدنظر داشته باشد. روحانی با اشاره به اینکه مردم از اختلافات و دعواهای سیاسی و شعارهای بی‌محتوا خسته شده بودند، خاطرنشان کرد: ملت ما ملتی صلح‌طلب و آشتی‌خواه و خواهان تعامل سازنده با جهان است. امروز ما در جامعه نیازمند وحدت هستیم، اقوام و اقلیت‌ها باید محترم باشند و امنیت پایدار در کشور و منطقه وجود داشته باشد. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه این نداها و مطالبات با زبان آشکار و بلند، فریاد زده شده و ما شنیدیم، گفت: در رقابت‌های انتخاباتی و در تمام سخنرانی‌ها آنگاه که حرف از آشتی، صلح، تعامل، رونق اقتصادی و احیای اخلاق مطرح می‌شد، مردم با فریاد بلند آن را تأیید می‌کردند.


ادامه در صفحه 21


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/2/312231/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها