«بلاتر» بازی بزرگ را بُرد

در میان موج مخالفت امریکا و اروپا و فشارهای افکار عمومی بعد از افشای فساد مدیران فیفا سپ بلاتر رئیس سوئیسی 17 سال اخیر این سازمان ، ریاست خود بر این سازمان را برای چهار سال دیگر تمدید کرد

 وصال روحانی

کفاشیان: حالا وقت امتیاز گرفتن از بلاتر است
علی کفاشیان که در اجلاس طوفانی دو روزه اخیر فیفا در زوریخ سوئیس حاضر بود، گفت حالا که سپ بلاتر به لطف حمایت یکپارچه آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها در سمت خود ماندنی شده و از حمله گسترده تشکیلاتی امریکا و بخشی از اروپا جان سالم به در برده، لابد قدر قاره‌های کهن و سیاه را بهتر از گذشته می‌داند. رئیس فدراسیون فوتبال ایران که طبعاً رأی خود و ایران را به بلاتر داد، گفت: در این مدت نیروهای غربی با طراحی امریکا و با برنامه‌ریزی قبلی یک تهاجم گسترده را به بلاتر انجام دادند و دستگیری‌ها و گرفتن چند مقام ارشد فیفا نیز در همین راستا انجام شد. آنها می‌خواستند بن حسین اردنی رئیس فیفا شود، اما تنها اثر کارشان طولانی‌تر شدن روند ابقای بلاتر بود. کفاشیان افزود: اتفاق خاص تازه‌ای در فیفا روی نخواهد داد زیرا آنجا روی یک سیستم استوار است و به افراد وابسته نیست، اما فایده اتفاقات اخیر برای ما آسیایی‌ها این است که بتوانیم امتیازات بیشتری را از بلاتر و فیفا به پاس حمایت‌مان از او بگیریم و حالا بیش از پیش وظیفه بلاتر است که به ما کمک و فوتبال دو قاره آسیا و آفریقا را تقویت کند. کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا از خبر دروغین بمب‌گذاری در هتل محل اقامت میهمانان فیفا نترسیده است، گفت: هتل کاملاً تحت مراقبت قرار داشت و جایی برای نگرانی نبود. تازه ما بچه جنگیم و از این بمب‌ها زیاد دیده‌ایم!


سپ بلاتر رئیس سوئیسی 17 سال اخیر فیفا، جمعه شب ریاست خود بر این سازمان را برای چهار سال دیگر تمدید کرد. در رأی گیری جدید نهاد حاکم بر فوتبال جهان، وی شاهزاده علی‌بن حسین اردنی را با اختلاف زیادی پشت سر گذاشت و برای پنجمین بار به این سمت برگزیده شد. همزمانی این انتخابات با تهاجم بی سابقه و مشکوک امریکا و بریتانیا به فیفا و دستگیری بیش از  10 تن از مدیران ارشد فعلی و سابق این نهاد شانس‌های مقام 79 ساله سوئیسی را برای یک پیروزی تازه ظاهراً کاهش داده بود و بخشی از اروپا و قسمت اعظم قاره امریکا فقط به قصد سرنگونی بلاتر پشت سر بن حسین تنها رقیب بلاتر ایستاده بودند، اما این مسأله نیز سبب نشد بن حسین فزون‌تر از 73 رأی در مقابل 133 رأی مدیر پیر ولی همچنان هوشمند و مکار و مقاوم سوئیسی کسب کند. این میزان رأی چون به دو سوم مورد نیاز برای پیروزی قطعی در انتخابات نمی‌رسید، کار را به مرحله دوم کشاند اما بن حسین که می‌دید در مرحله اول با اختلاف چشمگیری به بلاتر باخته و طبعاً بختی برای مرحله نهایی ندارد انصراف داد و کار را به سود بلاتر یکسره و تمام‌کرد.
محاکمه در امریکا!
نواب رئیسان بازداشت شده فیفا که برای محاکمه به امریکا برده خواهند شد (!) اتهاماتی همچون پولشویی و رشوه‌گیری در امر تعیین میزبان‌های چند دوره اخیر جام جهانی را دارند اما هدف اصلی غربی‌ها که سرنگون کردن بلاتر به قصد لوث کردن انتخاب روسیه و قطر به‌عنوان میزبانان جام های جهانی 2018 و 2022 و گرفتن میزبانی از آنها بود حاصل نیامد و حالا که بلاتر با حمایت روسها و تمامی آسیا و آفریقا در مسند قبلی‌اش ابقا شده، بدیهی است که میزبانی دو کشور فوق را نیز محفوظ نگه خواهد داشت. در عین حال همه شعارهای بلاتر در خصوص پاک کردن فوتبال از فساد مالی هم که چه در نطق قبل از شروع رأی‌گیری و چه طی سخنرانی او بعد از پیروزی ادا شد وعده‌هایی نشان داد که مقام سوئیسی قطعاً اصراری بر انجام آن نخواهد داشت زیرا او در دوره قبلی انتخاب شدنش هم که با تهاجم ملایم‌تری از همین دست توسط نیروهای مخالف مواجه شد، فریاد زده بود که ریشه رشوه‌گیری را در فیفا خشک خواهد کرد اما اینک گفته می‌شود قطر میزبانی جام‌جهانی 2022 را با کشیدن چک‌های کلان و متعدد برای این و آن کسب کرده است.
منتظر اصلاحات نباشید!
بنابراین حاصل اجلاس شصت‌و پنجم فیفا که به مدت دو روز در شهر زوریخ سوئیس مقر فیفا برگزار شد فقط رو‌شن‌تر شدن خط و خطوط بین طرفین دعوا بود. دعوایی که بلاتر می‌داند نباید اصراری بر تکرار  آن در چهار سال بعد داشته باشد زیرا رقبا در مرتبه بعدی با ادوات کارآمدتری او را نشانه خواهند گرفت. این در حالی است که عدم وجود پرونده‌ای روشن برای خود بلاتر در زمینه فساد مالی ناظران جهانی را متحیر کرده و آنها از خود می‌پرسند چطور در نهادی که از رأس تا ذیل آن رشوه می‌گرفته و در پولشویی کم یا زیاد سهیم بوده‌اند، رئیس اصلی از همه اتهامات مبرا مانده است و همه زندانی شده‌اند جز خود او؟!
بلاتر: قادر به کنترل داخل فیفا نیستم!
بلاتر در نطق بعد از پیروزی‌اش در حالی که آثار پیری در او هویداتر از هر زمانی بود ضمن تشکر چندباره از حضار در یک موضع‌گیری سیاستمدارانه متذکر شد که لابد فرد ایده‌آلی برای این سمت نیست. اما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا فیفا را پاکسازی کند. او با تأکید مجدد بر این که نمی‌تواند تمامی اجزای فیفا را بررسی و از صحت کارشان حصول اطمینان کند، گفت: دیدید که این توانایی را داشتم که یک بار دیگر مسئول این نهاد شوم و به محض این که ببینم کارم تمام است خودم انصراف خواهم داد. تصور من این است که یک همکاری همه جانبه بین من و سایر اعضای جامعه جهانی فوتبال می‌تواند حلال مشکلات باشد و در صورتی که کنار یکدیگر قرار گیریم و قصد ضربه زدن به طرف مقابل را نداشته باشیم کارها بهتر انجام خواهد شد.
بن حسین: آنها که به من رأی دادند شجاع بودند
بن حسین اردنی که یکی از نواب رئیسان فیفا است و به رغم حمایت کاملاً سازماندهی شده اروپایی‌ها و امریکایی‌ها از وی باز مغلوب مرد مسن سوئیسی شد و از مرحله آخر رقابت گریخت، دیروز افراد رأی دهنده به خود را شجاع خواند و از آنها تشکر کرد. او از تبریک گفتن به بلاتر خودداری کرد و مدعی شد به رغم شکست در انتخابات جدید زوریخ تجربه زیادی اندوخته است که در آینده به کارش خواهد آمد. او تأکید کرد بررسی پرونده‌های مشکوک و بیلان کار مقام‌های بازداشت شده و نشده فیفا برای سالم‌تر شدن نهاد حاکم بر فوتبال جهان الزامی است.
تبریک پوتین به بلاتر
در حالی که اکثر کشورهای اروپا در یک حرکت سازماندهی شده توسط امریکا علیه سپ بلاتر موضع گرفته‌اند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیروز انتخاب مجدد این مقام دیرپای سوئیسی به سمت ریاست فیفا را به وی تبریک گفت.
تأسف اروپایی‌ها از انتخاب مجدد بلاتر
اکثر روزنامه‌های اروپا دیروز از انتخاب مجدد سپ بلاتر به عنوان رئیس فیفا به گونه‌ای ابراز تأسف کردند و متذکر شدند ابقای وی به معنای استمرار فساد مالی و تشکیلاتی در نهاد حاکم بر فوتبال جهان است. بجز اسپانیا و چند کشور معدود دیگر، سایر اروپایی‌ها در انتخابات جمعه شب ریاست فیفا به ضرر بلاتر رأی دادند اما تیرشان به سنگ خورد.
فیگو: فوتبال بازنده شد
دیروز لوییس فیگوی مشهور و پرتغالی نیز یک بار دیگر به انتقاد از سپ بلاتر پرداخت و انتخاب مجدد وی را عقبگردی بزرگ برای فیفا و کل فوتبال دانست و گفت بلاتر اگر کمی منصف بود قبل از انتخابات انصراف می‌داد و راه را به روی گزینه‌ای بهتر می‌گشود. وی که 20 روز پیش با تصور باخت قطعی مقابل بلاتر و بدون پیش‌بینی توفان سازماندهی شده‌ای که امریکا و بخشی از اروپا علیه بلاتر به راه خواهند انداخت از کاندیدایی انصراف داده بود، افزود: متأسفم که بگویم فوتبال بازنده شد و هر کسی که این ورزش را دوست دارد باید غصه بخورد. چه چیزی بدتر از این‌که بلاتر به جای دادن قول اصلاحات می‌گوید هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند همه تحولات را در فیفا بررسی و کنترل کند؟!
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5942/1/312251/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها