ضرورت رعایت حریم شخصی




یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار
برخورد با سگ گردانی در کشور سال‌هاست که مورد توجه مراجع و مسئولان مربوطه است؛ موضوعی که در پی اتفاق حمله دو سگ وحشی به کودکی دریکی از پارک‌های لواسان دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.
درست زمانی‌که یک خانواده برای دورهمی‌هایشان تصمیم گرفتند به پارکی در حوالی لواسان بروند بی‌خبر از آنکه دو سگ پتی بول و ژرمن شپرد در کمین آنها نشسته است. پس از حمله این دو سگ وحشی به بهار کودک 10ساله بود که این موضوع دوباره مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. مخصوصاً وقتی که پدر و خانواده این کودک اعلام کردند که حمله این دو سگ باعث پاره شدن 15سانتیمتر از پوست این کودک و قلوه‌کن شدن پاهای او شده اما با وجود این، فرد خاطی به همراه سگ‌هایش با قید وثیقه همچنان در شهر می‌چرخند!
 کاربران فضای مجازی هم البته در این ماجرا بیکار ننشستند. زمانی‌که برخی از مسئولان اعلام کردند که مجازات فرد خاطی تنها پرداخت دیه است. این کاربران فضای مجازی بودند که آنقدر تصاویر قلوه کن شدن پاها و دست‌های کودک را دست‌به‌دست کردند که رئیس حوزه قضایی لواسانات، سگ گردانی در پارک‌های این شهرستان را ممنوع کرد.
این موضوع البته در سال‌های گذشته هم در قالب طرحی برای ممنوعیت سگ گردانی در معابر و حتی خانه‌ها توسط مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود که در نهایت به سرانجام نرسید.
به‌همین علت مهم‌ترین سؤالی که این روزها ذهن مخاطبان را به خود مشغول کرده این است که تکلیف رعایت حقوق شهروندان در این ماجرا چه می‌شود؟
البته داشتن حیوان به خودی خود جرم نیست اما اگر این مسأله موجب رنجش و سلب آسایش شهروندان شود و حوادث ناشی از آزار و اذیت حیوانات برای آنها مشکلاتی ایجاد کند لازم است تا برای تأمین حقوق شهروندی تصمیمات جدی ترو قوانین کارآمدی اتخاذ شود  پسران و دختران لاکچری زیادی این روزها برای جلب توجه در محیط‌های عمومی با سگ‌های گران قیمت‌شان گشت و‌گذار می‌کنند. بی‌آنکه شهروندان شاهد برخورد پلیس یا نهادهای مسئول با آنها باشند. برای اثبات این موضوع تنها کافیست در یکی از پارک‌های شلوغ پایتخت چند ساعتی مشغول استراحت باشید تا به چشم خود شاهد این موضوع باشید. برخی حتی حاضر هستند برای گرداندن سگ‌های خود روزانه 150 هزار تومان هزینه کنند.
حیواناتی که حتی جلوی چشم همه اجابت مزاج می‌کنند و هیچ‌کس هم جلوی صاحبان آنها را نمی‌گیرد. این اتفاق تنها مربوط به شمال شهر نمی‌شود و هر روز زوایای تازه‌ای پیدا می‌کند. به‌طوری که برخی در جنوب شهر هم برای جلب توجه و گاهی برای ایجاد ترس و وحشت مردم سگ‌های خود را به خیابان‌ها می‌برند. مانند همین چند روز پیش که پسری با ظاهر آشفته در یکی از میدان‌های پر رفت و آمد منطقه 14 به همراه سگ عظیم الجثه‌اش توقف کرد تا یکی از طلبکارهایش را بترساند. او به همراه سگ‌اش که مدام بی‌قراری می‌کرد به یکی از مغازه‌ها رفت و با دست پر و خندان به همراه طلب‌اش برگشت. در اینجا باید از مسئولان پرسید سگ‌گردانی در پارک‌ها باید چند کودک دیگر را قربانی کند تا آنها برای تصویب قوانین جدید و برخورد با خاطیان اقدام جدی و اساسی کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6983/11/498814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها