نوای تنبور و کمانچه در تالار رودکی




ندا سیجانی
خبرنگار
حیدر کاکی از نوازنده‌های شناخته شده ساز تنبور قرار است همراه با فرزندش همایون کاکی روز جمعه پنجم بهمن ماه ساعت 21 در تالار رودکی تهران کنسرت دو نوازی برگزار ‌کنند؛ کنسرتی براساس برخی ازمقام‌های موسیقی تنبور.
حیدرکاکی می‌گوید: کنسرت دونوازی تنبور و کمانچه، با محوریت موسیقی و مقام‌های کهن تنبورکه یکی از سازهای اصیل ایران باستان است و بهره‌مندی از موسیقی سنتی با همراهی کمانچه اجرا می‌شود. قرار است در این کنسرت که شامل دو بخش بوده مقام‌های کهن تنبوربه همراه کمانچه روایت شود. در بخش نخست، قطعاتی در مقام «شاخوشینی» که یکی از قدیمی‌ترین مقام‌های تنبور است اجرا می‌شود. مقامی که با دستگاه چهارگاه موسیقی سنتی ایرانی نقاط مشترکی دارد و از اشتراکات این دو استفاده کرده و قطعاتی آماده اجرا کرده‌ایم. دربخش دوم قطعاتی درمقام‌های «ساروخانی»، «سحری»، «غریبی» اجرا می‌شود که مقام‌های این بخش با دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران چون شور و ماهور اشتراک دارد.
حیدر کاکی متولد کرمانشاه است و حدود 20 سال است که در تهران زندگی می‌کند و در رشته موسیقی تحصیل کرده و فوق لیسانس آهنگسازی دارد. کاکی به ساز تنبوربسیار علاقه‌مند است و نوازندگی تنبور را از کودکی شروع کرده و محضر استادان قدیمی تنبور مانند درویش علی میردرویشی و سید قاسم افضلی را درک کرده و در سال‌های متمادی از محضر استاد علی‌اکبر مرادی بهره‌های فراوان برده است. وی در زمینه فراگیری موسیقی دستگاهی از محضر استاد علی‌اکبر شکارچی، استاد عطاءالله جنگوک و داریوش پیرنیاکان و در زمینه پژوهش موسیقی نیز از محضر پروفسور محسن حجاریان و دکتر ساسان فاطمی و در زمینه موسیقی کلاسیک غربی نیز از محضر استادان مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان و دکتر کیاوش صاحب نسق بهره‌مند شده است.
او تار و سه‌تارهم می‌نوازد اما علاقه ای که به تنبور داشت سبب شد به‌صورت جدی‌تر در این زمینه کار کند همچنین پژوهش و تحقیقاتی هم دراین زمینه داشته است. کاکی بیان می‌کند: دوکتاب درخصوص ساز تنبور نوشته‌ام که یکی در مورد شناخت تنبور بوده که یک کتاب پژوهشی است ودیگری آوانویسی مقام‌های مجلسی و مجازی تنبوراست که منتشر شده است. کاکی بیان می کند: این کتاب پژوهشی زیر نظر استادان بزرگ موسیقی ایرانی و در خصوص قدمت ساز تنبور و صحبت این بزرگان در مورد این ساز و تاریخ ادبیات ایران و فرهنگ تنبور است و اینکه تنبور در مراسم‌های مختلف به چه صورت استفاده می‌شود. کاکی براین نظر است اینکه می‌گویند ساز تنبور از سوی مردم یارسان در کرمانشاه حفظ شده درست است اما واقعیت این بوده که موسیقی مقامی ایران بخشی از پیشینه موسیقی ایران است و یکی از ریشه‌های موسیقی ردیفی ما مقام‌های تنبور است درواقع موسیقی سنتی ما ریشه در موسیقی محلی دارد و تنبور یکی از آنهاست و اگر جوانان با علم موسیقی و ساز تنبور آشنا شوند درواقع با پیشینه فرهنگی کشورشان آشنا شده‌اند. ما وظیفه داریم برای حفظ فرهنگ و پیشینه موسیقایی فرهنگ خودمان تمام تلاشمان را داشته باشیم چرا که هیچ گونه حمایتی از سوی دولت وجود ندارد حتی سالن رایگان هم در اختیار ما نمی‌گذارند و مجبوریم 4 میلیون تومان برای یک شب اجرا در سالن رودکی پرداخت کنیم. درواقع موسیقی‌های بی‌کلام کمتر مورد حمایت است و تنها با کمک خود هنرمندان، دانشجویان و فرهیختگان این موسیقی‌های مهجور حفظ شده است اما هیچ گاه فراموش نمی‌شوند چرا که هستند افرادی که با عشق آن را نگاهبانی می‌کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6983/12/498815/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها