سوریه، اسرائیل را به حملات موشکی علیه فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو تهدید کرد

فرودگاه بن گوریون در برابر فرودگاه دمشق





لاله مهرزاد
خبرنگار
نماینده سوریه در سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را تهدید کرد، در صورت تداوم حملات این رژیم علیه فرودگاه بین‌المللی دمشق، موشک‌های این کشور فرودگاه بن گوریون را نشانه خواهند رفت. این تهدید پس از افزایش حملات موشکی اسرائیل علیه فرودگاه دمشق مطرح شد.
رژیم صهیونیستی که در 24 روزی که از سال 2019 می‌گذرد، سه بار دست به پرتاب موشک به سمت فرودگاه بین‌المللی دمشق زده‌است، روز سه‌شنبه بعد از دو حمله روزهای یکشنبه و دوشنبه به این فرودگاه با انتشار تصاویری مدعی شد آسیب‌های جدی به این فرودگاه وارد آورده است. تداوم و روند افزایشی حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه فرودگاه بین‌المللی دمشق و انتشار تصاویر ادعا شده، سرانجام دولت سوریه را به واکنش تند واداشت. بشار جعفری، نماینده دمشق در سازمان ملل در سخنانی در نشست خاورمیانه شورای امنیت، ضمن تأکید بر اینکه حملات اسرائیل علیه خاک سوریه، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، با اشاره به اینکه «دیگر زمان آن فرارسیده تا شورای امنیت سازمان ملل اقدامی در جهت متوقف کردن حملات اسرائیل علیه خاک سوریه انجام دهد»، رژیم صهیونیستی را تهدید کرد: «اگر این حملات متوقف نشود، دمشق حق خود می‌داند، در راستای دفاع از خود، در اقدامی مقابله‌جویانه، حملات اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق را با حملاتی موشکی علیه فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو پاسخ گوید.» وی علت اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل در سوریه را عملکرد بد شورای امنیت دانست و با اشاره به حمایت کشورهای غربی عضو اصلی شورای امنیت از اسرائیل، این کشورها را متهم کرد، به مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت جهانی پایبند نبوده‌اند. بشار جعفری در حالی نسبت به حملات اسرائیل در خاک سوریه اعتراض کرده ‌است که از آغاز سال 2019 تاکنون، یعنی طی 24 روز گذشته اسرائیل سه حمله موشکی علیه فرودگاه بین‌المللی دمشق انجام داده است. اولین حمله 12 ژانویه رقم خورد. دومین و سومین حملات این رژیم نیز این هفته با فاصله یک روز در روزهای 20 و 21 ژانویه انجام شد.
مذاکرات مسکو
حملات اسرائیل علیه خاک سوریه باعث نگرانی‌هایی بین ناظران منطقه شده‌است و بسیاری از آنان منتظر نتیجه دیدار ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان هستند. دیداری که شب پیش در مسکو انجام شد و اولین دیدار رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه پس از دستور دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از سوریه انجام شد. هرچند تا پیش از این نشست، تصور می‌شد، بخش زیادی از این مذاکرات به مسأله کردهای شمال سوریه اختصاص داشته باشد، اما در همین حال برخی منابع نزدیک به دفاتر ریاست جمهوری ترکیه و روسیه، هم ظهر دیروز، ساعتی پیش از برپایی این نشست، خبر دادند، مسأله حملات اخیر اسرائیل علیه مواضعی در سوریه بخش مهم نشست را تشکیل خواهد داد. بنیامین نتانیاهو در هفته‌های اخیر با هدف نمایش انتخاباتی برای انتخابات زودهنگام سرزمین‌های اشغالی، تلاش کرده با بزرگنمایی اقدامات ایران در سوریه، مدعی شود، با انجام این حملات قصد دارد توان ایران را در سوریه کاهش داده و امنیت اسرائیل را برقرار سازد. از همین رو سخنان و توافق‌هایی که در نشست  مسکو حاصل شد، نه تنها برای ناظرانی که با نگرانی شرایط منطقه را زیر نظر دارند، که برای اسرائیل اهمیت ویژه‌ای دارد. بویژه که روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود، تمامی اقدامات اسرائیل در سوریه را زیر نظر دارد و اکنون تل‌آویو نگران آن است که روسیه اطلاعات دریافتی خود را در اختیار دمشق قرار دهد و از این طریق نتانیاهو از نبرد تبلیغاتی خود بازماند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6983/19/498879/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها