ایران؛ امشب در یک چهارم نهایی برابر چین به میدان می‌رود

یکی از 4 تا باش





جام ملت‌ها حالا به بازی‌های حساس و نفسگیر خود رسیده. به مرحله یک چهارم نهایی که از ساعت 16:30 با دیدار ویتنام- ژاپن آغاز می شود و تیم ملی ایران هم از ساعت ۱۹:۳۰ امشب به مصاف چین خواهد رفت. دیداری که در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی برگزار می‌شود و قضاوت آن را عبدالرحمن جاسم از قطر بر عهده دارد. تیم ملی در حالی آماده حضور در این بازی می‌شود که یکشنبه شب برابر عمان قرار گرفت و 2 بر صفر به پیروزی رسید. دیداری که در آن علیرضا بیرانوند با پنالتی که دقیقه یک از عمانی‌ها گرفت، شرایط را به سود ایران تغییر داد و در ادامه هم علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه گلزنی کردند تا تیم ملی به یک برد خوب دست پیدا کند و به مرحله بعد راه یابد.
چین هم در شرایطی در این مسابقات شرکت می‌کند که در مرحله گروهی، قرقیزستان را 2-1 و فیلیپین را 3-0 شکست داد و با شکست 2-0 برابر کره جنوبی به عنوان دوم گروه C دست یافت تا در مرحله یک هشتم نهایی حریف تایلند شود. چینی‌ها در این مسابقه، نبرد سختی برابر حریف خود داشتند و بسختی و با نتیجه 2-1 تایلند را شکست دادند تا در این مرحله حریف ایران شوند. جذب ستاره‌های فوتبال اروپا در باشگاه‌ها و استخدام مربی درجه اول و ممتازی مانند مارچلو لیپی نشان می‌دهد که چینی‌ها به دنبال جایگاه بهتری در فوتبال آسیا هستند. هر چند آنها هنوز به یکی از قدرت‌های اصلی قاره کهن تبدیل نشده‌اند و نتوانسته‌اند فوتبال خود را مانند سایر رشته‌های ورزشی دیگرشان نشان دهند. با این حال، چینی‌ها امیدوارند در این دوره بتوانند حداقل رتبه‌ای مانند دومی در جام ملت‌های 2004 که در کشور خودشان برگزار شد، کسب کنند. البته ملی‌پوشان فوتبال ایران بخوبی می‌دانند که نباید از چینی‌ها غافل شوند. تیم ملی در شرایطی عمان را شکست داد که یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ایران، فرصت‌سوزی مهاجمان بود. ایران در این بازی، وحید امیری را به دلیل 2 اخطاره بودن در اختیار ندارد و به همین دلیل ترکیب تیم ملی نسبت به بازی‌های گذشته تغییرات بیشتری خواهد داشت و احتمال دارد دوباره سامان قدوس در ترکیب اصلی قرار بگیرد. 
ایران و چین تاکنون ۲۵ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل این بازی‌ها، ۱۳ پیروزی برای ایران، ۵ پیروزی برای چین و ۷ تساوی بوده ‌است. در این بازی‌ها، ۶۳ گل به ثمر رسیده‌ که سهم ایران ۴۲ گل و سهم چین ۲۱ گل بوده و بهترین گلزن دیدارهای دو تیم هم علی دایی با 3 گل زده است. اولین بازی بین این دو تیم در ۲۱ خرداد ۱۳۵۵ در جام ملت‌های ۱۹۷۶ برگزار شد که با برد ۲ بر صفر ایران به پایان رسید و چین هم در بازی چهارم، موفق به کسب اولین بردش برابر ایران شد. بهترین برد ایران برابر چین با نتیجه ۴ بر صفر بوده که 2 بار تکرار شده‌ که اولین آن 4 بهمن ۶۳ در مسابقات نهرو کاپ هند و دومین بار در 30 دی ۷۹ در مسابقات جام تمدن‌ها در تهران به دست آمده‌ است. ضمن اینکه ایران در بازی‌های رسمی نیز برد ۴ - ۱ برابر چین را تجربه کرده‌ است. بهترین برد چین هم ۲ بر صفر بوده که در سال ۶۸ به دست آمده‌ است. بیشترین فاصله‌ای که بین 2 برد چین افتاده‌ ۱۰ بازی است (۸ برد و ۲ مساوی برای ایران) و بیشترین فاصله‌ای که بین بردهای ایران افتاده‌ ۳ بازی است که در دو مقطع صورت گرفته (بار اول دو مساوی و یک برد برای چین و بار دوم 2 برد و یک مساوی برای چین). همچنین ایران سابقه کسب 5 برد متوالی برابر چین را هم دارد. این بازی در حالی برنده خواهد داشت که پیش از این تکلیف تیم پیروز دو تقابل آنها در جام ملت‌ها در ضربات پنالتی مشخص شده‌ که یک بار ایران و یک بار چین برنده بوده اند. آخرین پیروزی چین برابر ایران، 11 خرداد 88 در یک بازی دوستانه با نتیجه یک بر صفر بوده و آخرین پیروزی ایران هم 8 فروردین 96 در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی به دست آمد که ایران با گل طارمی یک بر صفر به برتری رسید. البته مرحله یک چهارم نهایی در دوره‌های اخیر برای ایران خوش یمن نبوده و تیم ملی در جام ملت‌های 2000، 2007 و 2011 برابر کره جنوبی و 2015 برابر عراق در این مرحله حذف شده اما این بار همه در انتظارند تا این طلسم شکسته شود و ایران مانند سال 2004 گام به نیمه نهایی و بعد از آن فینال بگذارد.
گفتنی است مرحله یک چهارم نهایی جمعه با برگزاری دو دیدار به پایان می رسد. کره جنوبی - قطر (16:30) و امارات - استرالیا (19:30) دو دیدار فردا هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6983/23/498927/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها