قصه نماینده بلا و وزیر ناقلا



شهاب پاک‌نگر
یکی از روزنامه‌ها پیشنهاد داده که «به‌جای کوکب خانم و پتروس فداکار، بیرانوند را قصه کتاب‌های درسی کنید». اولاً که کوکب خانم و پتروس به شما چه کار دارند که هرچیزی می‌شود می‌روید سراغ این دو عزیز. کوکب خانم تقریباً بیست سی سال پیش نشسته بود یک گوشه و داشت نیمرویش را درست می‌کرد که با این قیمت‌های تخم‌مرغ، همان کار را هم نمی‌تواند بکند. پتروس بیچاره هم صرفاً انگشتش را کرده در سوراخ سد و به من و شما کاری ندارد. ثانیاً اگر قرار باشد قصه‌های جدیدی به کتاب درسی اضافه کنیم باید مواردی باشد که به قول وزیر آموزش و پرورش «مهارت زندگی» را افزایش دهد. برای همین ما می‌خواهیم چند خط داستانی کاربردی را برای اضافه شدن به کتب درسی پیشنهاد دهیم:
قصه پاک‌دستان: یک آقایی بود که خیلی پاک‌دستی را دوست داشت، دوستانش هم همینطور. برای همین دوستانش رفتند یک با یک عالمه بانک و مؤسسه مالی تازه تأسیس ارتباط برقرار کردند که بتوانند آنجا پاک‌دستی کنند. این به دانش‌آموزان یاد می‌دهد باید به پاکیزگی خیلی اهمیت بدهند و نان در پاک‌دستی است، اگر گروهی باشد چه بهتر.
قصه تلاش: یک آقایی بود که خیلی تلاش می‌کرد و برای اینکه بتواند رئیس جمهوری شود هر دوره کاندیدا می‌شد. او با اینکه دوازده سال شهردار بود ولی از دار دنیا هیچ پس‌اندازی نداشت. روزی یک شخصی به وی می‌گوید «داداش! تو که تو دوازده سال نتونستی یه پس‌انداز داشته باشی چطور می‌خوای کشور رو مدیریت مالی کنی؟! حداقل یه ذره پس‌انداز می‌کردی اگه چهارشاخ گاردن پاترولت خراب شد بتونی عوضش کنی!» مرد تلاشگر خیلی به فکر فرو رفت و تصمیم گرفت دوره بعد هم دوباره کاندیدا شود.
قصه نماینده بلا و وزیر ناقلا: روزی روزگاری، چند نماینده هر روز صبح می‌آمدند مجلس و می‌گفتند «خب امروز چی کار داریم؟! آهان بیاین یه وزیر رو استیضاح کنیم!» و هر روز همین کار را ادامه می‌دادند و وزیر هم باید می‌آمد کمیسیون مربوطه و آنها را قانع می‌کرد که این سؤالات خیلی به وزارتخانه او ربطی ندارد. این قصه به دانش‌آموزان یاد می‌دهد که ندانستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است و بهتر است سؤالات‌مان را دوران کودکی بپرسیم تا وقتی بزرگ شدیم ذهن‌مان را درگیر نکند.
قصه مرد همه‌فن حریف: یک مردی بود که شغل‌های زیادی داشت، اینجا، آنجا، همه جا! کافی بود دستش را دراز کند تا یک شغل جدید بگیرد. این قصه به دانش‌آموزان یاد می‌دهد اگر به یک جایگاهی برسید، لازم نیست بروید دنبال شغل، شغل‌ها خودشان می‌آیند سمت شما، مثلاً 8-37 شغل.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6983/24/498932/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها