گپ و گفت «ایران» با استاد محمود فرشچیان در سالروز تولدش

هر‌جای جهان باشم ایرانی‌ام





عشرت کراری
خبرنگار
محمود فرشچیان چهارم بهمن 1308 در اصفهان به‌دنیا آمد. علاقه او به نگارگری و نقاشی، تحت تأثیر ابنیه تاریخی و نگارگری‌های باستانی این شهر قوت گرفت و به این ترتیب او با بهره‌گیری از وجود بزرگانی همچون «عیسی بهادری» از شاگردان برجسته کمال‌الملک، توانست مدارج عالی هنر نگارگری را سپری و جایگاه بالایی را در این حوزه به‌دست آورد. فرشچیان آن‌طور که خود می‌گوید، از کودکی در کوچه‌های چهارباغ تحت تأثیر مساجد قدیمی اصفهان و ازجمله مسجد «شیخ لطف‌الله» بود. از طرفی دیگر به مشاهده هنر اروپا و آثار بزرگانی مانند «میکل آنژ» نیز علاقه داشت. به همین علت همزمان دوره‌های مختلف این 2 طیف هنر را بررسی می‌کرد تا به آنچه می‌خواست برسد و البته رسید. او در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان مقدمات کار را فرا گرفت و برای تکمیل آموخته‌های خود راهی اروپا و دیگر نقاط جهان شد تا از نزدیک با کار هنرمندان بزرگ آشنا شود. فرشچیان سپس به ایران بازگشت تا دانسته‌های خود را در راه اعتلای هنر نگارگری کشور به کار گیرد و بر همین پایه به‌عنوان استاد دانشکده هنرهای زیبای تهران به تعلیم هنرجویان همت گماشت. هنگامی‌که در امریکا ساکن شد، روز به روز ارتباط خود را با دنیای هنر گسترش داد. تابلوهایی چون «شام غریبان»، «ظهر عاشورا»، «ضامن آهو» و «شمس و مولانا» از جمله معروف‌ترین آثار نقاشی فرشچیان محسوب می‌شوند. همچنین طراحی بی‌نظیر ضریح امام رضا(ع) و امام حسین(ع) از جمله شاهکارهای این هنرمند توانمند ایرانی است. با محمود فرشچیان که پا به 90 سالگی می‌گذارد به گپی کوتاه نشسته‌ایم.
کار و تلاش هنرمندانه و بی‌وقفه در سراسر زندگی شما به چشم می‌خورد. چه دلیلی برای این‌همه کوشش و تلاش دارید؟
رسیدن به آرامش و رفاه در زندگی بهایی دارد. اعتقاد دارم که برای دستیابی به آرامش و رفاه در زندگی باید همواره کار کرد. توصیه‌ام به همه مردم و جوانان عزیز این است که با جدیت کار کنند. همچنین سخت مطالعه کنند چرا که مطالعه در هر رشته‌ای اعم از پزشکی، مهندسی، هنر، ادبیات و... واجب است تا بتوان با اشراف به حیطه‌های مختلف، به چرخش چرخه زندگی کمک کرد. باید سخت کار کرد و در کنار آن به مطالعه پرداخت. بنده در این سن و سال که 90 سال از خدا عمر گرفته‌ام شب و روز کار می‌کنم. در تمام طول عمر و از ابتدای شروع فعالیت هنری‌ام تاکنون همیشه کار کردم و تفریحی بزرگ‌تر از کار برای من وجود نداشت. به حمد و لطف خدا به نتیجه مطلوب هم رسیدم. در هر کاری که انسان به آن مشغول است نباید به این فکر کرد که تا چه اندازه به پول خواهد رسید؛ چرا که خدا رزاق است و آنچه که برای معیشت بشر لازم است، توسط خدای رحمان تأمین خواهد شد.
‌امیدتان را از کجا می‌گرفتید که در همه دوران زندگی چنین با انگیزه به خلق آثار شگرف دست زدید؟
همه باید بدانند آنچه می‌خواهند باید از وجود پاک حق طلب کنند که با کار و تلاش میسر خواهد شد. در هر جای جهان که بوده‌ام همواره با اتکا به ذات پاک حق به توفیق دست یافته‌ام.
دوری از کشور و زندگی در غربت آیا روی روند کارتان تأثیری نداشته است؟
عشق به وطن کمک می‌کند تا موفقیت بیشتری در کارها حاصل شود. در هر نقطه از جهان که باشم متعلق به ایرانم و این مسأله به‌عنوان یک پشتوانه، متضمن موفقیت‌های بزرگ است. در کشور امریکا و در نیوجرسی مرکزی را با عنوان «نور و دانش» تأسیس کردم که مانند خانه ایران عمل می‌کند. وجود، چشم و هستی من در این خاک پاک است؛ من همیشه در ایرانم حتی اگر برای کار مجبور به رفتن به دیگر نقاط جهان باشم اما همواره به ایرانی بودن خویش می‌بالم و آرزوی سربلندی و رفاه و آرامش برای همه هموطنان خوب خویش را دارم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6983/24/498934/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها