همنوایی چپ و راست در انتقاد از سخن خطیب موقت تهران




موضعگیری‌های خطیبان جمعه در موارد متعددی انتقادبرانگیز بوده‌اند. اما کمتر زمانی بوده است که چپ و راست سیاسی ایران در انتقاد از سخن امام جمعه‌ای هم‌جهت باشند. سخنان حجت‌الاسلام کاظم صدیقی درباره تحریم اما یکی از معدود مواردی بود که واجد این ویژگی شد و از لحظه بیان تا روزهای میانی هفته واکنش‌ها به آن ادامه داشت. واکنش‌هایی که خاصه با انتشار اخباری مبنی بر احتمال حضور صدیقی در مراسم افتتاح یک مجتمع تجاری-فرهنگی بحث‌برانگیز و با وجود تکذیب آن اخبار شدت یافت.
تحریم‌های ظالمانه زندگی روزمره مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و تصمیمات خلق‌الساعه‌ای همچون پایان دادن به معافیت چند کشور واردکننده نفت ایران از سوی دولت امریکا، به نگرانی‌ها نسبت به آینده دامن زده است. وضعیتی که اگر چه بسیاری باور دارند جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با مقاومت از آن عبور کند اما سبب شده است حساسیت‌ها درباره موضعگیری درباره تحریم بیش از هر زمان دیگر باشد و دیگر جامعه از کنار گزاره‌هایی مانند اینکه «تحریم نعمت است»، به سادگی عبور نکند. بر همین قیاس نقل این جمله  امام جمعه موقت تهران خطاب به نمازگزاران که «خداوند با فشارهای بین‌المللی می‌خواهد امتحان‌تان کند، چرا نگرانید که تحریم باشد و تشدید شود؛ به جهنم که تشدید شود.» با موجی از انتقادات مواجه شد که اتفاقاً بیشتر از سوی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا مطرح شد.
چنان که روزنامه «جمهوری اسلامی» در یادداشتی با بیان اینکه وظیفه افرادی که تریبون عمومی را در انحصار دارند، دعوت مردم به تقوی و اخلاق نیکو و مرهم گذاشتن بر زخم‌های آنان در شرایط سخت است، درباره موضع صدیقی نوشت: «این حرف‌ها نشانه قدرت و خردورزی نیست تنها مردمی که در هنگامه بروز تلخ آثار تحریم در زندگی شخصی خود و سفره‌های خالی‌شان، ماتم گرفته‌اند را بیشتر عصبی می‌کند و از نظام دور می‌سازد و همان دشمن غدار که ظاهراً مخاطب این حرف‌هاست را خوشحال می‌کند.»
«عصرایران» هم یادداشتی را منتشر کرد که در آن با طرح این سؤال که «آقای صدیقی آیا امتحان الهی فقط برای مردم است؟»، آمده بود: «مردم تحریم‌ها را تحمل کرده‌اند. مسئولان کشور هم باید کاری کنند... آستین بالا بزنند و مشکلات کشور را حل کنند.» حجت‌الاسلام رسول جعفریان هم در «خبرآنلاین» در مطلبی تحت عنوان«خطیب جمعه تهران نماینده کدام قشر است؟» سخنان صدیقی را از منظر تفاوت گرایش‌های فکری و فلسفی موجود در تاریخ اسلام، از اخباری، اشعری و معتزلی تا فلسفی و عرفانی بررسی کرد و نوشت: «امام جمعه تهران (آقای کاظم صدیقی)، نماینده قشری است که فاصله اشعریت تا عرفان را دنبال می‌کند. برای ایمان، هویتی بالاتر از عقل و خرد قائل است. ایمان را برتر از هر نوع عقل و خدای فلسفی یا طبیعی می‌داند. گریه و اشک را بر تأمل و تعقل ترجیح می‌دهد. صحنه هستی را میدان اراده الهی با حذف هر نوع مقاومت خردگرایانه برابر آن می‌داند و به آن بخشی از متون دینی تمسک می‌کند که همین رویه را توصیه می‌کند.» او با اشاره به اینکه «در مقابل، جناح دیگر میراث‌دار معتزله و فلاسفه اسلامی است که می‌خواهند دین را عقلی بفهمند و عقل را بر ایمان مقدم بردارند»، افزود: «مشکل ما، فقط این نیست که دو تفکر متفاوت برای تفسیر رابطه ایمان با خرد و دانش هست، مشکل این است که ما گرفتار نوعی آشفتگی فکری هستیم. همین قم را ببینید، ده‌ها نوع طرز فکر میان این دو دروازه دارد. هر لحظه از یکی از کارت‌های خود استفاده می‌کند و ضمن این که مشکل را موقتی حل می‌کند، هیچ راهبرد جدی برای نجات از این وضعیت ندارد.» محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم با بیان اینکه سخنان خطیبان جمعه، بازتاب جهانی دارد و بخشی از مواضع جمهوری اسلامی ایران تلقی می‎شود، چنین سخنانی را موجب افول جایگاه نماز جمعه  دانست و گفت: «کلی‎گویی‎ها موجب ناامیدی مردم می‎شود و بهتر است خطبا در حیطه وظایف و دانش خود اظهارنظر کنند.»
محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اما با طرح این انتقاد کلی که «در حال حاضر برخی از خطیبان نماز جمعه در تهران و شهرهای دیگر سخنانی به عنوان خطبه‌های نماز جمعه می‌گویند که دارای ایرادات اساسی است»، خواستار آن شد که ستاد اقامه نماز جمعه تذکر دهد تا خطبا با مطالعه، فکر و با فصاحت و بلاغت صحبت کنند.
تعدد انتقادات چهره‌های منصوب به جریان‌های مختلف سیاسی نسبت به اظهارات خطیب جمعه تهران درباره تحریم‌ها اگر چه با واکنشی یا توضیحی از سوی صدیقی یا شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مواجه نشد اما دست آخر یکی دو سایت خبری اصولگرا به مدد برخاستند و با حذف جمله نقد برانگیز «به جهنم که تحریم تشدید شود»، کاسه را بر سر رسانه‌ها شکانده و مدعی شدند که خبرگزاری‌های اصلاح‌طلب با تقطیع هدفمند صحبت‌های امام جمعه تهران این حواشی را ساخته‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7043/8/508951/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها