کابوس سیاسی نتانیاهو




کسی فکرش را نمی‌کرد که روزگاری «برجام» به یکی از کلیدواژه‌های سیاستمداران امریکایی در مبارزات انتخاباتی این کشور و انتقاد از رقبای سیاسی‌ تبدیل شود.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که مدت‌هاست سیاست فشار علیه ایران را به طور ویژه‌ای تشدید کرده و بسیاری اقدامات او را با گمانه تلاش برای واداشتن ایران به مذاکره یا خروج از برجام ارزیابی می‌کنند؛ در جدیدترین دست از اقداماتش معافیت شماری از خریداران نفتی ایران را تمدید نکرد تا بسیاری این تصمیم او را دارای پیامدهای مرگباری برای سیاست خارجی واشنگتن بدانند. به این ترتیب سیاستمدار جمهوریخواهی که این روزها تصمیماتش درباره ایران حتی با دیدگاه بخشی از جناح متبوع خود زاویه پیدا کرده است، هر روز بیش از روز قبل در تنگنای تصمیم‌گیری درباره ایران قرار می‌گیرد. ترامپ در حالی امیدهایش برای فشار علیه تهران را با هدف خروج از برجام یا نشاندن بر سر میز مذاکره جست‌وجو می‌کند که می‌کوشد از قبال آن برگ برنده‌ای  برای انتخابات پیش رو دست و پاکند. حالا اگر واکنش‌های برجامی دموکرات‌های صاحبنام امریکایی را که بتدریج برای ورود به صحنه مبارزات انتخاباتی امریکا اعلام آمادگی می‌کنند و برای به دست گرفتن ابتکار عمل جهت شکست دادن ترامپ فراخوان می‌دهند، مرور کنیم بخش زیادی از اقدامات شتابزده رئیس جمهوری امریکا علیه ایران معنادار می‌شود. چه او بخوبی می‌داند ناکامی در پیگیری یکی از مهم‌ترین اقداماتش یعنی خارج کردن امریکا از توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند میخ محکمی بر تابوت ریاست جمهوری او باشد.
تاکنون شماری از نامزدهای انتخاباتی امریکا گفته‌اند در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و تا زمانی که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند باشد، بدون هیچ پیش‌شرطی مجدداً به این توافق خواهند پیوست. در فهرست دموکرات‌هایی که تحرکات انتخاباتی خود را از حالا آغاز کرده‌اند، نام برنی سندرز، سناتور برجسته امریکایی و جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری امریکا به چشم می‌خورد. کسانی که پیش‌تر نیز در زمره جدی‌ترین منتقدان تصمیم دولت امریکا به خروج از برجام بوده‌اند. چنان که بایدن تأکید داشته خروج از برجام باعث انزوای امریکا از متحدان بین‌المللی این کشور خواهد شد.
تشدید فشارهای واشنگتن و کمپین فشار حداکثری علیه ایران ناظر به چنین واقعیتی است که اگر ترامپ نتواند درباره ایران راهی پیدا کند، چه بسا باید از حالا بخشی از امید خود را برای پوشیدن دوباره ردای ریاست جمهوری نقش بر آب ببیند. نتیجه ناگزیر این رویداد روی کار آمدن دموکرات‌هایی است که وعده بازگشت به برجام را سر داده‌اند. نتیجه‌ای که رسانه اسرائیلی هاآرتص آن را «کابوس سیاسی» رژیم صهیونیستی خوانده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7043/8/508953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها