از تبریز تا بوشهر


زهرا شایانفر
خبرنگار
   تبریز و رقابت نمایشنامه نویسان در دو زبان ترکی و فارسی
استان آذربایجان شرقی که سال گذشته از جشنواره‌ای جدید با عنوان الف رونمایی کرد، امسال را با جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی «میرزاآقا تبریزی» آغاز کرده است. جشنواره‌ای که  دو بخش متفاوت برای نمایشنامه‌های ترکی و فارسی دارد و گویا قرار است در تیر ماه امسال و 14 تیرماه همزمان با روز قلم برگزیدگانش را معرفی کند. جایزه این جشنواره که به‌نام ایوب آقاخانی، درام نویس و کارگردان تئاتر کشور که ریشه‌ای آذری نیز دارد نام‌گذاری شده است، دو گروه داور دارد. نمایشنامه‌های فارسی را حمیدرضا نعیمی، عبدالحی شماسی و عطاءالله کوپال بررسی خواهند کرد و نمایشنامه‌های ترکی نیز با داوری نادر برهانی مرند، اصغر نوری و سیروس همتی ارزیابی می‌شوند. دبیر این جشنواره سیروس مصطفی است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، حوزه هنری، سازمان بسیج هنرمندان، مؤسسه بین‌المللی الف، دانشگاه نبی اکرم(ص)، انجمن هنرهای نمایشی، کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز و اهالی رسانه استان از حامیان این جشنواره هستند اما آن را انجمن مردم نهاد دانش‌آموختگان تئاتر تبریز برگزار می‌کند.
    تئاتر مشهد و هفت نمایش روی صحنه
هنرمندان تئاتر مشهد که اجرای عمومی نمایش‌هایشان را به برگزاری جشنواره‌های تئاتری ترجیح می‌دهند این روزها با هفت نمایش میزبان مخاطبان هستند.
«ماندارین» نمایشی به طراحی، نویسندگی و کارگردانی هادی محمدخانی، یک اثر موزیکال فیزیکال بدون دیالوگ است که در فضای موسیقی طراحی و تنظیم شده و به‌صورت سولو اجرا می‌شود. داستان این نمایش تلاش انسان برای تبدیل شدن به چیزی است که در طول حیاتش برای آن تلاش می‌کند و در راستای همین تلاش به مسیری دیگر هدایت شده و مسخ می‌شود. ماندارین داستان تغییر است و‌ زاده شدن... داستان جدا شدن از خود، برای پیوستن به خود. ماندارین داستان پیوستن به رؤیاست. این نمایش ساعت 18:30 در تماشاخانه خورشید اجرا می‌شود.
«آنتیگونه» نیز که بر اساس آنتیگونه سوفوکل نوشته شده طراحی، نویسندگی و کارگردانی سیدعلیرضا حیدری امغان را همراه دارد. اثری مفهومی برای مخاطبان بالای هجده سال معرفی شده و روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 19:00 در خیریه یاوران فروغ محبت روی صحنه می‌رود.
کمدی «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» عنوان نمایشنامه‌ای از ج.چپمن، آ.ماریوت، است که ف.ابراهیمیان و ل.عمرانی آن را به فارسی برگردانده‌اند. طراحی و کارگردانی این اثر را حسین اکبرپور بر عهده دارد.
«پنچری»، نمایشی به نویسندگی علی احمدی، طراحی و کارگردانی مهیار غازی و علی احمدی، در این ایّام هر شب ساعت 20:00 در محل پردیس تئاتر مستقل میزبان مخاطبان خود است.
«رومئو و ژولیت» نوشته میلاد کاشانی را مسعود صفری کارگردانی کرده و در خلاصه داستان این نمایش آمده است که در آینده‌ای نه چندان دورتر، در گوشه‌ای از زمین، انسان برای بقا با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان یک عشق میان رومئو و ژولیت قرار است همه چیز را عوض کند.
علاقه مندان این نمایش که دوازده سال را تمام کرده‌اند و از بیماری تنفسی رنج نمی‌برند می‌توانند ساعت 19.30 در محل تئاتر شهر مشهد این نمایش را ببینند.
«خاموشی دریا»، نوشته رضا گوران را سیدمحمدرضا علوی به صحنه آورده است. ساعت 18 در تماشاخانه بهار میزبان مخاطبان خود است.
«زندانی خیابان دوم»، اثری شناخته شده از نیل سایمون را فرشید جوانشیر کارگردانی کرده و ساعت 17.30 در پردیس تئاتر مستقل مشهد به اجرا درمی‌آید.
   طنازان طنز تنگستان در استان بوشهر
یازدهمین جشنواره استانی تئاتر طنز تنگستان اسامی آثار راه‌یافته به جشنواره را که قرار است ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ماه در شهر اهرم استان بوشهر به اجرا دربیایند، معرفی کرد. جواد متین، مرتضی قایدپوری، یونس جعفری و با نظارت اردشیر محمودی فر کارشناس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، پس از ۳ روز بازبینی زنده ۸ اثر و تماشای فیلم ۵ اثر نمایشی دیگر، رأی به حضور ۷ نمایش در این جشنواره داده‌اند. «راز سوگلی‌های حرمسرا»، کار مجید میرزایی از بوشهر، «ژوست و فالش» کار علیرضا میرشکاری از بوشهر، «گربه قجری» کارطوبی بروشم از سعدآباد، «کمدی ارتفاعات» کار رسول محمودی از دیر، «بوقلمون» کار رضا باقری از اهرم، «کله پوک‌ها» کار یونس رازقی‌پور از اهرم و  «شوخی کوچک جناب میم» کار یاسر رازقی‌پور از اهرم قرار است اردیبهشت ماه این شهر را با آثار طنز بیارایند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7043/13/508974/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها