بازگشت سیل‌زدگان خوزستانی به خانه





زهره افشار  
خبرنگار
  بازهم خوزستان و باز هم مقاومت، انگارایستادگی با خون مردم این دیار عجین شده، اینبار دیگر خبری از گلوله و آتش نبود و تنها آب بود که به جنگ مردم این استان آمده بود، اما آنان پس از یک ماه مقابله با سیلی که نمی‌خواست به این زودی‌ها دست از سرشان بردارد، توانستند دراین نبرد پیروز شوند و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد زندگی در چادر را رها کرده و بار دیگر چراغ امید را در خانه‌هایشان روشن کنند. البته هنوز احتمال وقوع سیلاب در خوزستان از بین نرفته و از آنجا که روان آب‌های چند استان از جمله ایلام، لرستان و چهارمحال وبختیاری؛ در نهایت باید وارد خوزستان شود تا گرم شدن هوا و ذوب شدن برف‌هایی که در ارتفاعات این استان‌ها وجود دارد کماکان احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها در خوزستان وجود دارد. در این استان از اول مهرماه سال 97 یعنی شروع سال زراعی جاری تا روز گذشته 520.3 میلی متر بارش رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته 209.3 درصد افزایش داشته است. در مدت مشابه سال زراعی گذشته در این استان 168.3میلی متر بارش داشتیم.
اشک و لبخند خوزستانی‌های سیل‌زده
«زینب حسینی» از اهالی منطقه بامدژ که به همراه دخترانش 3 هفته است در کمپ هلال‌احمر مستقر بوده، می‌گوید: البته در این مدت خیلی به ما سخت گذشت و همسر و پسرم نیز برای کمک به ساخت سیل‌بند در منطقه بودند، اما حالا که سیل نتوانسته آسیبی به خانه‌مان بزند و می‌توانیم دوباره به خانه خود برگردیم خیلی خوشحال هستیم و خدا را شکر می‌کنیم. «حسین احمدی» پیرمرد 85 ساله اهل حمیدیه نیز که به همراه خانواده پر جمعیتش به یکی از اردوگاه‌ها پناه برده بودند، می‌گوید: دیگر وقت بازگشت به خانه است، اما امیدوارم دیگر نوه‌هایم این دوران را تجربه نکنند و فقط خاطراتش را برای فرزندان خود بازگو کنند؛ درست است که در خیلی از موارد در امدادرسانی‌ها مشکلاتی وجود داشت، اما به هر جهت هم از همه مردم و هم نیروهای امدادی که به دادمان رسیدند تشکر می‌کنم.
«اختر قیطانی» از اهالی روستاهای اطراف سوسنگرد هم می‌گوید: باید خدا را شکر کنیم که سیل خانه ما را ویران نکرده و می‌توانیم به خانه برگردیم، اما همه خوزستانی‌ها این شانس را نداشتند و الان که طعم آوارگی را چشیدم تنها به کسانی فکر می‌کنم که خانه خود را به‌دلیل سیل از دست داده‌اند و یک شبه به خاک سیاه نشسته‌اند.«علی احمدی» هم که گلایه‌های فراوانی از نحوه امدادرسانی وتوزیع اقلام دارد، می‌گوید: هر مسئولی به دیدار ما آمد سری تکان داد ویک عالمه وعده وعید قشنگ داد و رفت؛ امیدوارم برای ما که دیگر سقفی بالای سرمان نیست حداقل‌ها را فراهم کنند.
وضعیت عادی بزودی درخوزستان
«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان نیز پس از گذشت چند هفته از وضعیت بحرانی در این استان در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: شرایط در استان به سمت عادی شدن به پیش می‌رود و امیدوارم در هفته آینده بتوانیم وضعیت عادی را در استان اعلام کنیم.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از وضعیت بحران خارج شده‌ایم، اما در برخی نقاط مانند شادگان حالت فوق‌العاده داریم، می‌افزاید: با کاهش دبی رودخانه‌ها مردم در حال ترک اردوگاه‌ها و رفتن به سوی خانه‌های خود هستند.  گفتنی است، در جریان اعلام حالت بحرانی در خوزستان بیش از 100 روستای استان اخطار تخلیه گرفته بود.
شریعتی می‌گوید: با شروع بازگشت مردم به خانه‌هایشان از مجموع 30هزار نفری که برای در امان ماندن از سیل به اردوگاه‌ها انتقال داده شده بودند تنها 4هزار نفر دیگر در این اردوگاه‌ها هستند. 27 اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان برای سیل‌زدگان در نظر گرفته شده بود که استاندار می‌گوید: مردم تنها در 8اردوگاه باقی مانده‌اند که امیدواریم با کاهش دبی خروجی کرخه این تعداد نیز آرام آرام به خانه‌هایشان بازگردند.
استاندار خوزستان دبی خروجی سد کرخه در صبح دیروز(چهارشنبه) را یک هزار و 300 متر مکعب بر ثانیه اعلام و تأکید می‌کند: تلاش‌ها برای کاهش خروجی آب ادامه دارد و زمانی که این دبی به 700 متر مکعب برسد مردم حوزه کرخه نیز می‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند. خوشبختانه خوزستان در جریان سیل هیچ تلفات انسانی نداشت و خسارات مادی نیز با کمک دولت تا حدودی قابل جبران است. وی به مردم نوید می‌دهد که روستاییانی که سیل خانه‌هایشان را تخریب کرده در نزدیکی روستاهایشان اسکان داده می‌شوند تا کار بازسازی خانه‌های آنان به پایان برسد.
 تشکیل کمیته بازگرداندن سیل‌زدگان به خانه
در همین حال، «کیامرث حاجی زاده» مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان هم می‌گوید: با توجه به فروکش کردن آب در برخی از مناطق استان بسیاری از سیل‌زدگان می‌توانند به خانه‌های خود برگردند که در این راستا کمیته بازگرداندن سیل‌زدگان به منازل با همکاری فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های مربوطه تشکیل شده است. وی خاطرنشان می‌کند: هنوز هم همه دستگاه‌ها درآماده‌باش هستند و لازم است پای کار باشند تا مردم سیل‌زده به خانه‌های خود برگردند. حاجی‌زاده تصریح می‌کند: هم‌اکنون در مرحله بازسازی و بازتوانی قرار داریم و مرحله بازگشت از اردوگاه‌ها و اسکان موقت به روستاها و حواشی شهرها را در پیش داریم. وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 38 میلیارد متر مکعب آب وارد سدها و جلگه خوزستان شده، می‌گوید: ظرفیت سدهای استان 22میلیارد متر مکعب است و تاکنون 95درصد ظرفیت سدها پر شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7043/19/508991/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها