ظریف در نیویورک سیاست های دولت ترامپ را به چالش کشید

مادامی که منافع ملی ما تأمین شود تنگه هرمز باز می‌ماند





وزیر امورخارجه کشورمان که برای حضور در چند نشست بین‌المللی و نیز دیدار با دبیر کل سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است طی سخنانی در نشست «انجمن جامعه آسیا» با انتقاد از سیاست‌های دوگانه امریکا در قبال کشورهای جهان گفت: «امریکا از باقی کشورها می‌خواهد که همانند کشوری عادی رفتار کنند اما خود این توصیه را رعایت نمی‌کند.»
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف  خروج امریکا از برجام، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد،  یونسکو و پیمان پاریس را از جمله مصادیق رفتارهای غیرعادی امریکا دانست و گفت: «حال بگویید که کدام کشور است که عادی رفتار نمی‌کند. این اولین سؤالی است که باید بدان پاسخ دهند. ما به پای میز مذاکره رفتیم. برایان هوک نیز آوریل گذشته آنجا بود. او نیز انتظار نداشت که این توافق پایان یابد. او باور نمی‌کرد که رئیس‌ جمهورش چنین کاری کرده است. حال او باید سیاست را – که در واقع نمی‌توان آن را سیاست خواند – توجیه کند».
وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه امریکا قطعنامه شورای امنیت را با تحریم‌های خود نقض می‌کند ، گفت: « این اولین باری است که یک عضو دائم شورای امنیت آشکارا از سایر کشورها می‌خواهد که یک قطعنامه این شورا را نقض کنند و آنها را تهدید به مجازات می‌کند. ایران نباید تصمیمی بگیرد. سایر جهان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند چنین رفتاری ادامه یابد و یا خواهان توقف چنین اقداماتی هستند. ما می‌دانیم که امریکا یک قدرت بزرگ اقتصادی است. ما می‌دانیم امریکا بازار بزرگی دارد. می‌دانیم که همه به حفظ این بازار تمایل دارند اما دولت امریکا باید بفهمد که بقیه از روی ناچاری دست به چنین کارهایی می‌زنند. این یک زورگویی تمام‌عیار است.»
ظریف با تأکید بر اینکه مقامات امریکایی نمی‌توانند خواسته‌های خود را به ما و دیگران دیکته کنند و ما تحت تأثیر این تحریم‌ها و فشارها سیاست خودمان را تغییر نمی‌دهیم گفت: «تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تأثیرگذار بوده، این تحریم‌ها مردم ایران و مردم عادی را هدف قرار داده است». او در ادامه افزود: «ملت ایران موافق توافقنامه برجام هستند و اگر امریکا می‌خواهد به ملت ایران خدمت کند باید به این توافق پایبند باشد نه فقط شعار بدهد».
ظریف همچنین با اشاره به اینکه اروپایی‌ها به وعده‌هایشان در مورد برجام پس از خروج امریکا از این توافق بین‌المللی عمل نکرده‌اند، گفت: اروپایی‌ها بعد از خروج امریکا از این توافق بین‌المللی وعده‌های متنوعی را به ایران در ارتباط به برجام دادند تا این توافق حفظ شود. ما انتظار داریم آنها به وعده‌های خود عمل کنند.
 خلیج فارس رگ حیاتی همه جهان است
وزیر امور خارجه کشورمان درباره اینکه با توجه به رفتار و حرف‌هایی که از طرف ترامپ مطرح شده ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده، آیا ممکن است این مسائل به حقیقت تبدیل شود یا اینکه افزایش تنش‌های لفظی ادامه داشته باشد، گفت: «ترامپ می‌خواهد از طریق این فشارها ما را وادار کند تا توافقنامه بهتری داشته باشیم اما چه توافقنامه‌ای بهتر از برجام؛ بنابراین درباره نفت نیز همین کار را می‌کند و این فشارها را به ایران وارد می‌کند.»
او با بیان اینکه «ما هرگز تسلیم نمی‌شویم و تاریخ طولانی ما نشان داده که هرگز تسلیم نخواهیم شد»، ادامه داد: «ترامپ نقشه‌ها و برنامه‌هایی دارد اما اینها نوعی نیرنگ بازی است که به اهدافش نمی‌رسد. او می‌خواهد ایران را وادار کند برای اینکه اقداماتی انجام دهد و بعد از طریق همین اقدامات سوء استفاده کند. همان طور که در عراق و جاهای دیگر از این روش‌ها استفاده کرد.»
ظریف همچنین درباره بستن تنگه هرمز نیز تأکید کرد: «خلیج فارس رگ حیاتی و جریان زندگی ما است. همچنین رگ حیاتی همه جهان است. بنابراین ما تاکید می‌کنیم که خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و خلیج مکزیک نیست. او باید بین خلیج فارس و خلیج مکزیک فرق قائل شود چرا این کلمه را به کار می‌برم زیرا پادشاه سعودی در ریاض هم آن را خلیج فارس گفته، کویت هم به خلیج فارس اشاره دارد، پس چرا باید بچگانه رفتار کنیم. اسم آن خلیج فارس است و اسناد و نشانه‌هایی که وجود دارد نشان می‌دهد که خلیج فارس بوده و همه می‌دانند که در مرز کشور ما قرار دارد در واقع رگ حیاتی کشور ما و جهان است. باید آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در اینجا برقرار باشد. تا جایی که به نفع منافع ملی ما باشد در خلیج فارس آزادی رفت و آمد برقرار است تا بتوانند آزادانه رفت و آمد کنند.»
همچنین به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه با بیان اینکه  در امریکا و در اروپا ایرانیانی هستند که در زندانند چون امریکا به آنها اتهام نقض تحریم‌ها را زده است در حالی که اتهام آنها ارسال تجهیزات هواپیمای مسافربری و نه جت بوده است، به زندانیان امریکایی و دو تبعیتی در ایران نیز اشاره کرد و گفت:«ما در مورد نازنین زاغری صحبت می‌کنیم که البته من ناراحت هستم از شرایط او و به عنوان وزیر امور خارجه هر چه از دستم برآمده برای کمک انجام داده‌ام اما هیچ کسی از زن ایرانی که در استرالیا زندانی است و در زندان بچه‌دار شده، سخن نمی‌گوید. من این پیشنهاد را علناً می‌دهم، بیایید زندانی‌ها را تبادل کنیم.»

برش
واکنش ظریف به اعدام ۳۷ نفر در عربستان سعودی

وزیر خارجه کشورمان به اقدام حکومت عربستان سعودی در اعدام ۳۷ نفر زندانی در این کشور واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف در توئیتر نوشت: «بعد از چشم بستن به روی مثله کردن یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی حالا که عربستان سعودی سر ۳۷ نفر را در یک روز از تن جدا می‌کند- و حتی یک نفر را دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد- کوچکترین صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود. عضویت در "تیم B" -بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بی‌بی‌- باعث مصونیت در برابر ارتکاب به هر جنایتی می شود».



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7043/3/509042/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها