اصلاحات قانون اساسی مصر با مشارکت 44.3 درصد مردم به تأیید رسید

با «سیسی» تا 2030






گروه جهان/ مرد، تنها در گوشه میدان التحریر، جایی که 8 سال قبل پر از شور و هیجان انقلابی بود، ایستاد و از مردم خواست علیه تغییر قانون اساسی مصر قیام کنند. او احمد بداوی بود. همان مردی که سال 2011 در بهار عربی با توئیت‎های خود تبدیل به یکی از رهبران انقلابی شد که حسنی مبارک را سرنگون کرد. اما این بار هیچ‌کس دست او را نگرفت و خیلی سریع سردی دستبند را بر دستان خود احساس کرد. 44.3 درصد مردم به پای صندوق‎ها رفتند و 88.8 درصد آنان رأی مثبت خود را به صندوق انداختند تا عبدالفتاح السیسی تا سال 2030 رئیس‎جمهوری مصر باقی بماند.
به‌گزارش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، حالا مصر قَدَرقدرت دیگری را پیش روی خود می‎بیند؛ مردی که سال 2013 علیه محمد مرسی، رئیس‎جمهوری منتخب مردم کودتا کرد، او و مردان کلیدی‎اش به همراه تمامی سران اخوان‎المسلمین و ده‌ها هزار نفر از حامیان آن را به زندان انداخت و خود بر کرسی ریاست جمهوری نشست. سیسی سال گذشته با 97 درصد آرا برای بار دوم به کرسی خود تکیه زد و اکنون نیز با تغییر قانون اساسی دوره خود را به 6 سال ارتقا داد که به این ترتیب می‌تواند تا سال 2024 همچنان بر کرسی خود تکیه زند و در صورت پیروزی در انتخابات این سال که از اکنون قابل پیش‎بینی است، تا سال 2030 رئیس‎جمهوری مصر باقی خواهد ماند. علاوه بر این مطابق این تغییرات اختیارات او به‌عنوان رئیس‎جمهوری مصر بر دستگاه قضایی این کشور افزایش می‎یابد.
البته رأی مثبت مردم به تغییر قانون اساسی چندان جای تعجب نداشت. با توجه به قهر سیاسی معترضان به اقدامات و سرکوب‎های سیسی علیه مخالفان خود و حضور تنها 44.3 درصد واجدان شرایط پای صندوق‎های رأی که اغلب آنها حامی سیسی بودند، کاملاً قابل انتظار بود که همه‎پرسی قانون اساسی با رأی بالا از آزمون مردمی عبور کند. الهام ادیاروس، فعال مصری و عضو حزب «نان و آزادی» می‎گوید: «مصر امروز در شرایطی بدتر از شرایط دوره مبارک قرار دارد. همه با ناامیدی حرف می‎زنند و هیچ خوشبینی درباره آینده وجود ندارد. سیسی همچون مبارک معترضان را به بهانه حفاظت مصر از تروریست‎ها و خشونت طلبان ساکت می‎کند. او همچنین با استفاده از فشارهای ریاضت‎اقتصادی بر خانواده‌های فقیر و متوسط اجازه سربرآوردن را به کسی نمی‎دهد.»
منتقدان سیسی با اشاره به مشارکت پایین مردمی در همه‎پرسی، معتقدند این همه‎پرسی قابل پذیرش نیست. اما قوانین مصر اهمیتی به مشارکت پایین نمی‎دهد. همان‎طور که این انتقادات در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نیز محلی از اعتبار نیافت. سال گذشته در جریان انتخابات ریاست جمهوری منتقدان عکس‎های زیادی از صف مردم گرسنه و فقیر منتشر کردند که در ازای دریافت بسته‎های مواد غذایی به ارزش 6.70 پوند، به سیسی رأی می‎دادند. با وجود همه این انتقادها و اما و اگرها عبدالفتاح السیسی ساعتی پس از اعلام نتایج همه‎پرسی در صفحه توئیتر خود نوشت: مردم مصر با آگاهی ملی به چالش‌هایی که با آن مواجه‌ایم با شرکت گسترده در این همه‌پرسی جهان را شگفت‌زده کردند. همچنین از این پس یک چهارم کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص می‎یابد و نقش ارتش در اداره امور کشور تقویت می‎شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7043/22/509060/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها