پل شریدر ، نویسنده فیلمنامه «راننده تاکسی» در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر:

به امریکایی بودنم افتخار نمی‌کنم




«ایران»: فیلمنامه نویس «راننده تاکسی» به تهران می‌آید؛ رضا میرکریمی در نشست خبری سی‌و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اعلام این مطلب از حضور پل ژوزف شریدر خبر داده بود. چند روز بعد این فیلمنامه‌نویس و کارگردان مطرح سینمای امریکا تصویری از خودش در میدان نقش جهان اصفهان منتشر کرد و نوشت: «من در میدان نقش جهان اصفهان هستم. این‌جا آنقدر پر از احساس و بینش است که مدتی طول می‌کشد با آن کنار بیایم.» سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه بالاخره پل شریدر در پردیس سینمایی چارسو آفتابی شد و در نخستین مصاحبه‌اش در ایران اعلام کرد: «الیور استون به من توصیه کرد دعوت جشنواره جهانی را بپذیریم و مرا ترغیب کرد که به ایران بیایم.» او صبح روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت هم با حضور در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو مقابل نمایندگان رسانه‌های خبری نشست و از سینمای کیارستمی و فرهادی تا سیاست ترامپ و تحریم علیه ایران سخن گفت.
آشنایی شریدر با سینمای ایران و فیلم‌های ایرانی و مقایسه آن با آنچه که به عنوان سینمای خاورمیانه مطرح است از جمله سؤالات مطرح شده در این نشست بود که فیلمنامه نویس «آخرین وسوسه مسیح» در این باره توضیح داد: «برای بیشتر ما در غرب آشنایی با سینمای ایران با کیارستمی شروع شد و با آقای اصغر فرهادی ادامه پیدا کرد. یکی از دوستان من گادفری چشایر (منتقد امریکایی) که در حال نوشتن کتابی درباره سینمای ایران است در یکی دو سال گذشته چندین فیلم از سینمای ایران را به من معرفی کرده که ببینم.» نویسنده «گاو خشمگین» در بخش دیگر این نشست در پاسخ به سؤالی درباره شناخت او از سینمای بدنه ایران با اعلام این نکته که بیشتر فیلم‌های بین‌المللی که در چرخه هستند را دیده است درباره پناهی، کیارستمی و فرهادی گفت: « من کیارستمی را سیاسی ندیدم.
فیلم‌های اصغر فرهادی هم سیاسی نیستند. ولی می‌دانم فیلم‌های سیاسی جذابی می‌شود اینجا ساخت.»
در بخش دیگر این نشست درباره دولت ترامپ و تحریم‌های جدیدی که علیه ایران وضع شده سؤال شد و کارگردان فیلم «قانون جنگل» در این باره گفت: «در حال حاضر در دورانی قرار داریم که خیلی نمی‌توان به امریکایی بودن افتخار کرد. من در گذشته و حتی در دوران جنگ ویتنام به امریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما اکنون نه. دولتی در امریکا خواهان تغییر رژیم ایران و دستیابی به منافع نفتی شماست و از سویی هم شاید می‌خواهد ایران جور دیگری باشد. تأثیر هنرمندان در این روند نسبت به تأثیر حکومت‌ها اندک است و ما باید هر کاری از دستمان بر می‌آید، انجام دهیم اما این وضعیت عذاب آور است.» هشتگ MeToo و تأثیر این جریان بر سینمای هالیوود آخرین پرسش مطرح شده در این نشست بود که شریدر در پاسخ به آن گفت: «سؤال بسیار بزرگی به عنوان سؤال آخر پرسیدید. باید عرض کنم این اتفاقی که افتاده و موجی که ایجاد شده مانند پاندولی است که فعلاً دارد می‌رود و بعد بازمی‌گردد.
فعلاً باید صبور باشیم و بعد قضاوت کنیم ولی مسأله سوء‌استفاده از بانوان چیزی است که از ابتدای خلقت بشر وجود داشته است. این هشتگ، اتفاق خوبی است که باعث می‌شود تعادل موجود را بهم بزند.» پل ژوزف شریدر فیلمنامه‌نویس و کارگردان مطرح سینمای امریکا صحبت‌هایش را البته با این صحبت‌ها درباره تجربه حضورش در ایران به پایان برد: «قبل از اینکه به ایران بیایم در فیس‌بوکم یک پست گذاشتم و نوشتم که دارم به ایران می‌آیم.
می‌خواستم هر روز مطلبی درباره تجربه حضورم در ایران منتشر کنم، ولی متوجه شدم نظرم هر روز در حال تغییر است بنابراین تصمیم گرفتم وقتی باز می‌گردم نظراتم را درباره این سفر بنویسم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7043/24/509078/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها