روحانی اولویت های ارتباطاتی و رسانه‌ای سخنگوی دولت را ابلاغ کرد

تسهیل و تقویت ارتباط دولت با مردم و نخبگان




رئیس جمهوری با صدور پیوست حکمی، اولویت‌های ارتباطاتی و رسانه‌ای دستیار ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دولت را ابلاغ کرد، رویکردهایی که نشان دهنده اشراف رئیس جمهوری به ضعف‌های ارتباطی دولت در شرایط فعلی و انتظار گسترده او از دستیاری اجتماعی برای ترمیم این کاستی‌ها است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مقدمه حکم خود خطاب به علی ربیعی، ابتدا ابراز امیدواری کرد که دولت باید بتواند در دوره فعالیت خود، کشور عزیزمان ایران را از چالش‌های بزرگ انباشته شده در طول چند دهه گذشته عبور داده و شرایط مساعدی را برای مقطع پایانی فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ که مصادف به پایان رسیدن قرن حاضر است، به وجود آورد.
وی تصریح کرد: این مهم ممکن نیست مگر با همدلی و همراهی آحاد جامعه و ارتباط نزدیک ارکان دولت با گروه‌های مرجع و حضور مستمر دولتمردان در فضای مجازی و حقیقی برای اقناع مردم در تصمیماتی که گستره ملی داشته و سرنوشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
رئیس جمهوری، جهت‌گیری‌ها و اولویت‌هایی را برای دستیار ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دولت برشمرد که با اجرا و تحقق آن‌ها، همدلی و ارتباط ارکان دولت با گروه‌های مرجع و مردم، بویژه در شبکه‌های اجتماعی محقق می‌شود.
طراحی نظام راهبردهای ارتباطات اجتماعی و اطلاع‌رسانی دولت برای تبدیل سیاست‌های دولت به برنامه‌های ارتباطی مؤثر و متناسب با شرایط و نیازهای روز، تلاش برای ارتقای همدلی میان دولت و ملت از طریق آشنا کردن مردم با برنامه‌ها، موفقیت‌ها و مشکلات دولت و نیز انتقال و اطلاع‌رسانی مسائل مهم به جامعه و تدوین و مدیریت اجرای پیوست ارتباطی و افکار عمومی برای مصوبات مهم دولت، از جمله راهبردهایی است که روحانی برای ربیعی تعیین کرده است.
او همچنین بر تبیین مسائل و موضوعات ملی در جهت اقناع و همراهی مردم از طریق «ساده‌سازی و ملموس کردن مسائل مهم و تخصصی برای عموم مردم نیز تأکید کرده است.
«تأمین نیازهای خبری و اطلاعاتی جامعه»‌ و «تضمین دسترسی آسان رسانه‌ها به داده‌ها و اطلاعات متقن» در مورد مسائل، چالش‌ها، دستورکارها و اقدامات دولت و «مقابله مؤثر با بی‌خبری، ناامیدی و سیاه‌نمایی»، حضورفعال در شبکه فضای مجازی باهدف تبیین خدمات دولت و بهره‌گیری از مفیدترین و مؤثرترین امکانات و فناوری‌های نوین ارتباطی برای برقراری ارتباطات دوسویه با مردم در فضای مجازی از دیگر اولویت‌های تعیین شده از سوی رئیس جمهوری است.
روحانی، در هفتمین راهبرد تجویزی خود، خواستار رصد مستمر فضای عمومی، رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و اقشار اجتماعی و داده‌کاوی برای انتقال منظم وضعیت افکار عمومی و دیدگاه‌ها، نظریات و خواست‌های اقشار مختلف مردم به صورت سازمان یافته و علمی به رئیس ‌جمهوری، معاون اول و اعضای دولت شد و اهتمام به گفت‌وگوی اجتماعی اجزای دولت با جامعه، گروه‌های اجتماعی ذینفع و تسهیل ارتباطات تشکل‌های صنفی، سیاسی و گروه‌ها و اقشار مختلف با دولت را از دیگر موارد مورد انتظار خود برشمرد.
«راهبری همکاری و مشارکت با رسانه‌های مؤثر داخلی و خارجی» و «گسترش همکاری ارکان دولت با رسانه ملی» با هدف کمک فکری - مالی به برنامه‌های تولیدی -تأمینی رسانه ملی از طریق «مدیریت متمرکز بودجه برنامه‌های مشارکتی با صدا و سیما»، پاسخ فوری به اتهامات رسانه‌های خارجی علیه نظام اسلامی و دولت و رفع شبهات، برنامه سازی لازم خبری و تصویری برای طرح‌ها و اقدامات مهم دولت، راهبری برنامه‌های ملی «شفافیت»، «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، «سامانه مطالبات عمومی» و «ارتباط مردمی» و در نهایت هماهنگ سازی رسانه‌های دولت از جمله اولویت‌های تعیین شده از سوی رئیس جمهوری برای سخنگوی دولت است.
این اولویت‌ها، تشریح و تبیین جز به جزء مسائلی است که کارشناسان در سال‌های گذشته به عنوان نواقص ارتباط دولت با رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح کرده و خواستار اجرای آن شده بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7103/1/516170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها