دیدار بی‌نتیجه ترامپ و عمران خان در کاخ سفید




ندا آکیش
خبرنگار
نخستین دیدار عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد اما بعید به نظر می‌رسد نتایجی که دولت اسلام آباد انتظارش را داشت حاصل شود و روابط دو کشور مانند گذشته شود. گواه این ادعا هم بیانیه‌ای است که کاخ سفید پس از دیدار خان و ترامپ منتشر کرد.
به گزارش سی‌ان بی‌سی، مایکل کوگلمن، کارشناس جنوب آسیا در اندیشکده ویلسون امریکا درباره دیدار ترامپ و خان گفت: تصور می‌کنم یکی از درخواست‌هایی که عمران خان و دیگر مقامات ارشد پاکستانی همراه او در سفر به واشنگتن از امریکا داشتند، حمایت از اقتصاد پاکستان بوده است اما به نظر نمی‌رسد امریکا فعلاً قصد انجام چنین کمکی را داشته باشد زیرا مسائل دیگری از جمله افغانستان و مبارزه با تروریسم وجود دارد که گفت‌و‌گوهای دوجانبه مقامات واشنگتن – اسلام آباد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی افزود، امریکا افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با پاکستان را مشروط کرده و گفته است اگر پاکستان به پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان کمک کند و با تروریسم در درون مرزهای خود بجنگد می‌تواند امیدوار به کمک اقتصادی واشنگتن باشد.
سال گذشته ترامپ دولت اسلام آباد را متهم کرد که خاک پاکستان را به «بهشت امنی برای تروریست ها» تبدیل کرده است و در توئیتر گلایه کرد که این کشور در ازای میلیاردها دلار کمکی که برای بیش از یک دهه از امریکا دریافت کرده به امریکا «چیزی جز دروغ و فریب» تحویل نداده است. روز دوشنبه هم ترامپ در دیدار با خان به طور تلویحی کمک‌های بیشتر به پاکستان را مشروط و ابراز امیدواری کرد که خان به پایان جنگ در افغانستان کمک کند. او گفت: من فکر می‌کنم پاکستان قصد دارد به ما در رهایی از جنگ افغانستان کمک کند. او [خان] اگر بخواهد می‌تواند ظرف یک هفته به این جنگ خاتمه دهد.
بنا بر گزارش رویترز، از سخنان ترامپ و بیانیه روز دوشنبه کاخ سفید برمی آید که واشنگتن خواستار همکاری بیشتر پاکستان در روند صلح افغانستان است. ترامپ همچنین روز دوشنبه به مسأله کشمیر هم که یکی از موضوعات حساس بین هند و پاکستان است، اشاره کرد و خان به ترامپ گفت که پاکستان تمام تلاش خود را برای حل مناقشه کشمیر می‌کند. اما متأسفانه تاکنون پیشرفتی حاصل نشده است. امیدوارم پرزیدنت ترامپ به پیشرفت روند مناقشه کشمیر
کمک کند.
ترامپ هم ادعا کرد، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند از او خواسته است که در مناقشه کشمیر میانجیگری کند تا این مناقشه قدیمی پایان یابد. هند البته این ادعای ترامپ را رد کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه هند در توئیتر گفت: «مودی چنین درخواستی از ترامپ نکرده است. این موضع ثابت هند است که تمام مسائلش با پاکستان را به‌طور دوجانبه حل کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7115/13/517374/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها