رئیس سازمان فنی وحرفه ای کشور خبر داد

اجرای طرح کارآفرینی مهارت بنیان برای استارتاپ‌ها




مهسا قوی قلب
خبرنگار
بحث مهارت آموزی در سال‌های اخیر به شکل ویژه‌ای جزو برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بویژه سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفته است. در این خصوص باتوجه به توانمندی‌های این حوزه دولت فرصت‌هایی را برای ایجاد اشتغال، کارآفرینی و مهارت آموزی فراهم نموده است تا جایی که سلیمان پاک سرشت، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای از تقاضای 40 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای مهارت آموزی خبر می‌دهد.
به‌گزارش «ایران» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این روزها زیاد درباره مهارت می‌شنویم و ترجیع بند تعابیری که مقامات عالی کشور استفاده می‌کنند، مهارت آموزی است، می‌گوید: در سال‌جاری نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی اجرایی شد. از سال 84 فعالیت در حوزه فنی و حرفه‌ای رو به افول رفت و از آن تاریخ دستگاهی فرابخشی در این زمینه نداشتیم، خوشبختانه قانون جدید خلأهای جدی را پرخواهد کرد. کاملاً آشکار است که مسأله مهارت آموزی به میز سیاستگذاری بازگشته است.
پاک سرشت در نشستی درباره فرآیند اصلاح رویه‌ها، عنوان می‌کند: یکی از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، بازنگری در دستورالعمل آموزشگاه‌های آزاد بود، بر اساس داده‌های به‌دست آمده متوجه شدیم فقط از ۱۸ درصد از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود که این یک آمار هشداردهنده بود. وی با بیان اینکه به مناسبت هفته ملی مهارت 13 مرکز در 7 استان افتتاح می‌شود، می‌افزاید: امروز 120 مرکز فعال در کشور داریم و 13 مرکز نیز به این مراکز افزوده شد.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور درباره طرح مشترک مهارت آموزی سربازان می‌گوید: از سال ۹۶ این طرح آغاز شده و در سال ۹۷ ارائه آموزش مهارتی به سربازان افزایش یافته است. در سال گذشته ۱۲۶ هزار و ۹۱۲ نفر از سربازان دوره‌های مهارتی طی کرده‌اند و از این تعداد 67 هزار نفر توانستند گواهینامه مهارت بگیرند. پاک سرشت ضمن اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اساسی سازمان، تأکید بر حکمرانی و مدیریت محلی است، می‌افزاید : در دوره‌های مختلف، نظام آموزش فنی وحرفه‌ای مبتنی بر آموزش‌های عمومی بود اما در دوره جدید تمرکززدایی سیاست‌ها از ستاد سازمان و تفویض اختیارات در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی به استان‌ها آغاز شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مهارت آموزی در حوزه دانش‌آموزی نیز می‌افزاید: طرح «ایران مهارت» در زمینه مهارت آموزی دانش‌آموزان در سال 97 اجرا شد و 290 عنوان در دوره اول متوسطه به 500 عنوان تکثیر یافت و در مجموع 31 هزار و 255 نفر در این طرح آموزش دیدند.
پاک سرشت درباره اعزام نیروی کار به خارج از کشور با اشاره به اینکه در سال‌جاری آرایش جدیدی در این حوزه شکل گرفته، می‌گوید: در این حوزه استانداردهای جامعه هدف شناسایی و پس از آن افراد آموزش می‌بینند. در حال حاضر هم برای کشورهای آلمان و کرواسی تعدادی ثبت‌نام کرده‌اند. در مورد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بررسی‌های ما نشان می‌دهد حدود 40 درصد از متقاضیان آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی هستند که رقم بالایی را در بر می‌گیرد.
وی درباره مهارت آموزی در حوزه دانشگاهی با بیان اینکه در 28 دانشگاه، مراکزی تحت عنوان مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی ایجاد شده است، ادامه می‌دهد: در سال گذشته 41 هزار و 578 نفر از دانشجویان، مشاوره شغلی دریافت کرده‌اند. پاک سرشت ضمن بیان اینکه 42 درصد از کارجویان برای مهارت آموزی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند، می‌افزاید: این افراد بعد از طی دوره آموزش مهارتی، موفق به ورود به بازار کار یا ایجاد اشتغال می‌شوند.
او درباره فعالیت استارتاپ‌ها می‌گوید: اقدام متمایزی که در این حوزه شده، این است که مراکز فنی و حرفه‌ای در حال تبدیل به مراکزی با ویژگی شتاب دهندگی در حوزه استارتاپ‌ها هستند. افرادی که طرح و ایده‌های متعارفی دارند پس از ارزیابی و تأیید طرح، می‌توانند به مدت 4 تا 6 ماه از امکانات و تجهیزات ما استفاده کنند. عنوان این طرح هم «کارآفرینی مهارت بنیان» است و در حال حاضر 250 مرکز در استان‌های سراسر کشور آمادگی پذیرش طرح‌ها را دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7115/14/517379/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها