خداداد عزیزی در گفت‌وگو با «ایران»:

اینکه با تذکر فیفا زنان به ورزشگاه بروند، قشنگ نیست




حامد جیرودی
خبرنگار
خدا‌داد عزیزی یکی از چهره‌های فوتبال ایران است که به رک‌گویی معروف است. برای همین است که معمولاً در مصاحبه‌هایش حرف‌های خواندنی کم ندارد. او چند روز پیش در تمرین تیم ملی نوجوانان حاضر شد و همین موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ حماسه‌ساز «ملبورن» برویم و با او درباره مسائل مختلف صحبت کنیم. خداداد درباره دلیل حضورش در جمع ملی‌پوشان نوجوان به خبرنگار «ایران» گفت: «حسین عبدی و محمدرضا مهدوی که مربیان تیم نوجوانان هستند، از دوستانم هستند و از من خواستند که پیش بچه‌ها بروم. از طرفی من در برنامه «ستاره‌ساز» با نوجوان‌ها کار می‌کنم و خیلی برایم جذاب است. البته قبلاً با بچه‌های این رده سنی کار نکرده بودم اما این برنامه باعث شد تا بیشتر ترغیب شوم. خلاصه رفتم و با بچه‌ها صحبت کردم و خیلی هم خوب بود. در ضمن من مجموعه آکادمی تیم‌های ملی و ایفمارک را ندیده بودم و بازدیدی هم از آنجا داشتم. خیلی خوب بود و واقعاً فکر نمی‌کردم که فوتبال‌مان چنین تجهیزات و امکاناتی در اختیار داشته باشد.»
او به این سؤال که فوتبال پایه ایران از زمانی که خودش در رده‌های پایه بازی می‌کرد، چقدر حرفه‌ای‌تر شده، چنین پاسخ داد: «من به بچه‌های نوجوان هم گفتم شرایط خیلی نسبت به زمان ما فرق کرده. آن موقع تیم‌های بزرگسالان ما هم این امکانات را نداشتند. چمن خوب، امکانات زیاد، اردوهای مناسب. سال 70 که من به تیم ملی امید برای مقدماتی المپیک 1992 بارسلون دعوت شدم، ما بدون بازی تدارکاتی در مسابقات شرکت کردیم. الان تیم ملی نوجوانان راهی چین است و بعد از آن هم به تاجیکستان می‌رود. به نظرم سخت‌افزار فوتبال ما خیلی خوب شده. من به آقای ساکت هم گفتم که اگر می‌خواهیم یک فوتبال سازماندهی و درست داشته باشیم و نگران صعود تیم ملی به جام جهانی نباشیم، باید نگاه‌مان به فوتبال پایه تغییر کند.»
غزال تیزپای فوتبال ایران درباره اینکه آیا فوتبالیست‌های آینده‌داری هم در میان بازیکنان نوجوانان دیده، گفت: «فوتبال پایه نیاز به کار کردن دارد. ما باید خوب‌ها را شناسایی و روی آنها کار کنیم. شک نکنید که استعداد ایرانی در همه رشته‌ها وجود دارد و در فوتبال هم که این موضوع ثابت شده است. متأسفانه آن چیزی که جلوی آن گرفته نشده و نخواهد شد، زد و بندی است که در فوتبال پایه وجود دارد. حتی گاهی در تیم‌های ملی هم یکسری رابطه بازی و زد و بند صورت می‌گیرد که برای فوتبال ما خوب نیست.» مهاجم دهه 70 تیم ملی درباره این که چقدر احتمال صعود امیدها به المپیک با مربیگری فرهاد مجیدی وجود دارد، یادآور شد: «سخت است. چون ما از مرحله اول مقدماتی هم خیلی سخت صعود کردیم. در رده سنی امید، تیم‌های شرق آسیا مثل ژاپن، کره و حتی تیم‌هایی مثل تایلند، ویتنام و فیلیپین خیلی خوب هستند و رشد کرده‌اند.» در روزهای گذشته انتقادهایی از حضور تیم‌های باشگاهی در ترکیه و برگزاری اردو در این کشور شده است. بخصوص پرسپولیس که بازی تدارکاتی هم برگزار نکرد. خداداد گفت: «فکر می‌کنم الان این اردوها با توجه به شرایط مالی که وجود دارد، به درد تیم‌های ما نمی‌خورد. البته این به نظر سرمربی بستگی دارد و ما اگر از بیرون گود بگوییم لنگش کن، درست نیست. شاید همین کسانی که از پرسپولیس انتقاد می‌کنند، اگر سرمربی این تیم بودند و می‌گفتند اردوی ترکیه برویم، قبول می‌کردند. ضمن اینکه تیم همیشه به اردوی پیش فصل نیاز دارد و این می‌تواند در تهران باشد یا بیرون از ایران اما بیشتر کسانی که انتقاد می‌کنند به خاطر وضعیت اقتصادی و دلار است و اینکه پرسپولیس بدون بازی تدارکاتی برگشته، هزینه الکی کردن است و می‌شد این اردو را در تهران هم برگزار کرد.»
مهدی تاج و دیگر مسئولان فدراسیون از احتمال دیر برگزار شدن لیگ به خاطر آماده نبودن ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌ها صحبت می‌کنند. خداداد در این خصوص هم نظر داد: «به نظرم حرف رئیس فدراسیون منطقی است ولی خود ایشان و دوستان باید فکری برای این موضوع بکنند. آن موقع که ناظر AFC برای بررسی ورزشگاه‌ها و امکانات حرفه‌ای به ایران می‌آید، نباید سر آن نماینده و بدتر خودمان کلاه بگذاریم و واقعیت‌ها را پنهان کنیم. اگر می‌خواهیم در آسیا سهمیه داشته باشیم، باید فوتبال‌مان حرفه‌ای باشد، باشگاه‌ها استادیوم و زمین داشته باشند و خصوصی باشند ولی ما نیستیم.»
عزیزی درباره بدهی تیم‌های مختلف گفت: «بحث بدهی را بگذارید کنار. الان پرسپولیس، استقلال و فولاد دولتی هستند و سپاهان نیمه دولتی. چرا سر خودمان و AFC را کلاه می‌گذاریم؟ آقای تاج که می‌گوید باشگاه‌ها استادیوم ندارند، این یعنی داریم سر خودمان را کلاه می‌گذاریم. خب وقتی باشگاه‌ها خصوصی نیستند و استادیوم ندارند، تعطیلش کنید! الان تیم ملی ما از لحاظ سخت‌افزاری فوق‌العاده است و 3 زمین تمرین و خوابگاهی مثل هتل، پَک و ایفمارک دارد. در حالی که باشگاه‌های ما هم باید چنین شرایطی داشته باشند ولی ما به نماینده AFC می‌گوییم ورزشگاه آزادی برای فلان تیم است. ما یک بار باید این دندان فاسد را بکشیم و بگوییم پرسپولیس و استقلال استادیوم خصوصی ندارند. حالا فولاد ساخته و ذوب آهن هم دارد. نقش جهان هم که برای سپاهان نیست ولی حالا یک جوری خریداری کنند. وقتی تیم‌ها خصوصی نیستند، حرف تاج درست است ولی خود فدراسیون باید کاری کند.»
مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها هم دیگر موضوع روز فوتبال ایران است که فیفا درباره آن هشدار جدی داده است. خداداد دراین خصوص گفت: «الان تلویزیون یک سری ورزش‌ها را پخش می‌کند که بحث لباس‌شان خیلی بدتر از فوتبال است. من نمی‌دانم ورود بانوان چه اشکالی دارد که اینقدر با آن مخالفت می‌شود. اینکه با اجبار فیفا این کار صورت بگیرد، قشنگ نیست. اتفاقاً نظر من این است که قسمت خوب سکوهای ورزشگاه‌ها به بانوان داده شود و بقیه هم به آقایان داده شود وگرنه این فشار از سوی فیفا همچنان وجود خواهد داشت.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7115/15/517385/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها