هند خودمختاری کشمیر را لغو کرد


گروه جهان / آمیت شاه، وزیر کشور هند دیروز دوشنبه به وقت محلی در پارلمان این کشور حضور یافت و اعلام کرد، بر اساس حکم حکومتی و با استناد به ماده 370 قانون اساسی، امتیازات ویژه‌ای که دولت به کشمیر اعطا کرده بود، لغو می‌شود. براساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، به جامو و کشمیر اختیارات ویژه‌ای در مقایسه با سایر ایالت‌ها داده بود و بر اساس آن اداره امور داخلی جامو و کشمیر برعهده دولت محلی بود. به گزارش بی بی سی، لغو امتیازات ویژه کشمیر به فاصله یک روز پس از آن رخ داد که هند نیروهای نظامی جدید به کشمیر اعزام و یکشنبه شب هم رهبران کشمیر را حبس خانگی کرد.
در نگاه اول لغو امتیازات ویژه کشمیر برای این ایالت مسلمان نشین خبر بسیار بدی است اما نباید فراموش کرد که براساس همین اختیارات و امتیازات ویژه بود که کشمیر به خاک هند ضمیمه شد.
براساس ماده ۳۷۰قانون اساسی هند، کشمیر تحت کنترل هند می‌تواند قانون اساسی و پرچم مخصوص به خود و همچنین اختیارات مستقل داخلی به جز موارد بین‌المللی و دفاعی و ارتباطات را داشته باشد. حالا انتظار می‌رود با لغو این امتیازات، ناآرامی‌ها در کشمیر بسیار گسترده‌تر شود. محبوبه مفتی، سروزیر سابق کشمیر که از یکشنبه شب در حبس خانگی است، در توئیتر خود در واکنش به لغو امتیازات کشمیر نوشت، رفتار و عملکرد هند در کشمیر مانند نیروهای اشغالگر است. هند علاوه بر حبس خانگی رهبران کشمیر، دیدارها و جلسات عمومی را نیز ممنوع کرده و براساس برخی گزارش‌ها خطوط تلفن همراه و هچنین اینترنت را هم محدود کرده است.
همچنین پاکستان و هند بر سر کشمیر مسلمان‌نشین مشاجره سرزمینی دارند و تاکنون 4 جنگ تمام عیار بین این دو کشور بر سر کشمیر رخ داده است. علاوه بر این، هند، پاکستان را به حمایت از گروه‌های شبه ‌نظامی در مناطق تحت کنترل خود متهم می‌کند. اتهامی که پاکستان آن را همیشه رد کرده است. از این رو است که این منطقه تقریباً در بیشتر مواقع صحنه ناآرامی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7126/13/518523/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها