مانور نظامی جدید امریکا- کره ‌جنوبی آغاز شد اما...

پیونگ‌یانگ از این چیزها نمی‌ترسد


‌ کیم گامل
مترجم: وصال روحانی
همزمان با شروع مانور نظامی مشترک جدید امریکا و کره‌ جنوبی از روز گذشته، کره ‌شمالی یک بار دیگر ادوات و تدابیر نظامی‌اش را فراروی جهانیان قرار داده تا بازنده این جنگ بزرگ روحی-‌روانی نباشد.
کره شمالی البته با تست‌های اخیر نظامی و موشک‌هایی که به طور امتحانی به دل آسمان شلیک کرد، از مدت‌ها قبل هم به همسایه جنوبی‌اش و «امریکای دونالد ترامپ» هشدار داده بود که خیال مرعوب شدن در این بازی قدرت را ندارد. این اقدامات ثابت کرده است مهارت‌های فزاینده دولت پیونگ‌یانگ در ارسال موشک‌های میان برد به اهداف تعیین شده به حدی رسیده که هر موقع بخواهند نه فقط قلب سئول بلکه پیکر هر یک از کشتی‌های عظیم ‌جنگی امریکا در دریای کره و اطراف آن را با موفقیت نشانه خواهند گرفت. خط و نشان کشیدن‌های رهبران تندرو امریکا و کره شمالی به‌رغم چند جلسه صلح صوری بین آنها در دو سال اخیر، یک پروسه آشنا و تکراری شده است. دیوید مکس‌ول یکی از اعضای بارز بنیاد دفاع از دموکراسی که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، می‌گوید: «کیم ‌جونگ اون با مانورهای نظامی‌اش مکرراً به امریکا هشدار داده که نه تنها از نظر توانایی‌های یک ستیز اتمی دست‌هایی خالی ندارد بلکه هر روز در حال افزون بر حجم زرادخانه خود است و این مسأله‌ای است که رئیس‌ جمهوری امریکا را نگران می‌کند. رهبر کره شمالی ذاتاً آدم بسیار خوشبینی‌است و می‌گوید تا زمانی که هر سال دو سه سلاح اتمی تازه را در اختیار می‌گیرد، در هیچ‌ ستیزی کم نمی‌آورد و دلیلی برای ترس از هیچ‌ کس ندارد.»
اولین زهر ‌چشم ‌امسال کیم‌ جونگ اون از ترامپ با پرتاب دو موشک کوتاه برد بالستیک به مقاصد تعیین شده [دریای ژاپن] در اوایل ماه «مه» (اردیبهشت) شکل‌گرفت که کارشناسان را واداشت بگویند این موشک‌ها تفاوت کیفی و عملیاتی با موشک‌های ایسکاندر روسیه ندارند. فریال سعید یک دیپلمات سابق امریکایی که سال‌ها روی سیاست خارجی دولت پیونگ‌یانگ کار کرده است، می‌گوید: «مهم‌ترین مسأله برای کیم‌جونگ اون نشان دادن ابعاد قدرت هسته‌ای‌اش به رئیس‌ جمهوری همواره در اضطرار امریکا و تذکر این نکته به اوست که اگر ترامپ سلاح‌های بزرگ‌تر دارد، کره‌ شمالی از دلی‌بزرگ‌تر و شجاع‌تر بهره‌ می‌گیرد. از سوی دیگر کره‌ شمالی از ترساندن دولت سئول نیز غافل نمی‌ماند و دوست دارد همسایه جنوبی‌اش را در یک حالت استرس نگه‌دارد. مانورهای نظامی مشترک جدید واشنگتن و سئول در ترسیم یک شرایط تازه و محکم سیاسی در منطقه بی‌تأثیر نیست اما تأثیر مستقیمش بر پیونگ‌یانگ اندک است. زیرا اینک رازی وجود ندارد که افسران کره‌ شمالی ندانند.»
گفتنی است که پیونگ‌یانگ بتازگی یک سیستم جدید چند منظوره موشکی را هم از درون خاک خود با ارسال دو موشک امتحانی تازه به سمت اهداف مشخص قسمت کره و اضافه شدن آن را به ادوات نظامی‌اش به طور غیر رسمی اعلام کرده است. مانور جدید در سئول حتی سازمان ملل را تکان نمی‌دهد زیرا آنها هم به تنش‌های مابین دو کره و حضور امریکا به‌عنوان یک عامل بحران زا بین دو کره خو گرفته‌اند. شاید پایان همه این اتفاقات یک جلسه صلح مشترک بین سه طرف این ماجرا باشد ولی هرچه روی بدهد، در این نکته تردیدی نیست که کره‌شمالی افکار و راهبردهای خود را به دو سوی دیگر ماجرا تحمیل کرده و شرط‌‌گذار اصلی چنین جلسه‌ای خواهد بود.
*‌ منبع: Stars an Stripes


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7126/13/518524/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها