آغاز دور جدید عملیات ترکیه علیه کردهای سوریه




گروه جهان/ «ما خیلی صبوری کردیم. اما صبر هم حد و اندازه‎ای دارد.» رجب‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این دو جمله را گفت و اعلام کرد دور جدید عملیات نظامی کشورش علیه کردهای شمال سوریه کلید خورده‎است.
به‌گزارش سایت روزنامه «فایننشال تایمز»، رجب طیب اردوغان در سخنان خود که در جمع هوادارانش در بورسا ایراد کرد، از آغاز عملیات در شمال سوریه خبر داد و تأکید کرد، هم امریکا و هم روسیه را که از بازیگران کلیدی در نبردهای سوریه هستند، در جریان این عملیات قرار داده است. عملیاتی که می‎تواند به نقطه اختلافی جدید در روابط آنکارا و واشنگتن تبدیل شود. دو کشور هنوز هم بر سر اقدام ترکیه که سامانه دفاع موشکی اس400 را از روسیه خرید، در چالش به سر می‎برند. امریکا ترکیه را تهدید کرده بود، اگر این خرید را انجام دهد، از خرید جنگنده‌های اف 35 امریکا محروم خواهد شد. اما ترکیه بدون توجه به این تهدید خرید خود را انجام داد و وقتی امریکا ترکیه را از فهرست خرید اف35 خارج کرد، با اشاره به جنگنده‌های روسیه، تأکید کرد گزینه‎های جایگزین را مد نظر خواهد داشت. اکنون نیز با توجه به اینکه امریکا حامی کردهای شمال سوریه است و همواره مخالفت خود را با نبردهای ترکیه علیه متحدان خود در شمال سوریه اعلام کرده، به‌نظر می‎رسد، اختلاف‎ها بین دو طرف بیش از گذشته شود.
هرچند که این اولین بار نیست که ترکیه علیه کردهای شمال سوریه وارد عمل می‎شود. ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را متهم می‎کند که با کردهای جنوب ترکیه و «پ‎ک‎ک» در تماس هستند. اکنون 35 سال است که ترکیه در نبردی مداوم با «پ‎ک‎ک» است. منطقه شرق فرات که ترکیه عملیات جدید خود را در آن آغاز کرده، در کنترل کردهای وابسته به یگان‌های مدافع خلق است. این عملیات پس از شکست گفت‌وگوهای بین ترکیه و امریکا بر سر ایجاد یک منطقه حائل در شمال سوریه صورت می‎گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7126/13/518526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها