مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران:

ایرنا در مسیر هشتادوپنج سالگی خسته نخواهد شد




گروه اجتماعی/ مراسم گرامیداشت هشتادوپنجمین سالگرد تأسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و همچنین گرامیداشت فرارسیدن روز خبرنگار دراتاق خبر این رسانه برگزار شد. در این مراسم با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت، فریدون وردی‌نژاد، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، سیدضیا هاشمی، مدیرعامل ایرنا و جمعی از مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی از دو سایت مدرسه خبر و ایرنا زندگی نیز رونمایی شد. علی ربیعی سخنگوی دولت در این مراسم گفت: ایرنا، سنگری مهم برای بازتاباندن فعالیت‌ها در عصر کم صدایی دولت بود. فعالیت‌های ایرنا در دوره‌های اخیر بیشتر از گذشته به چشم آمده است.
وی افزود: سختی کار در ایرنا این است که هم باید سخن جامعه را بازتاب دهد و هم سخنی که پارازیت دارد و اجازه نمی‌دهند شنیده شود، انتقال دهد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه‌ در هیچ دوره‌ای نسبت رسانه و تمامیت ارضی مثل این دوره نیست، گفت: امروز خرمشهر و آبادانی محاصره و حصر نشده که بخواهیم لباس رزم بپوشیم و حصر را بشکنیم؛ امروز دشمن در بیمارستان‌ها و کمبود دارو است.
ربیعی با بیان اینکه اکنون دشمنان هدف خود را روح و روان جامعه قرار داده‌اند، گفت: هیچ جامعه‌ای فرو نمی‌پاشد مگر اینکه از نظر ذهنی آن جامعه دچار فروپاشی شود. ‌امروز ذهن‌های جامعه ما هدف قرار گرفته است؛ اجتماعات امروز بخصوص آنها که در کنار ایرنا هستند، بیشتر احساس مسئولیت می‌کنند و مانند یک سرباز اسلحه به دست باید بایستند. سخنگوی هیأت دولت اظهار داشت: در گذشته به یک دشمنی حمله می‌شد که فیزیک داشت و با چشم دیده می‌شد؛ امروز ما دو وظیفه داریم هم باید داخل را تاب آور‌تر کنیم و هم باید تهاجم کنیم؛ امروز رسانه باید یک کار دوسویه داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر دیروز حمله می‌شد، امروز با یک برنامه عملیات روانی متلاشی‌کننده روبه‌رو هستیم و باید از یک سو بر این موضوع متمرکز شویم و از طرفی باید به جامعه آرامش دهیم و این دو کنار هم متناقض‌نما هستند و کار رسانه امروز این است. ربیعی گفت: با توجه به اینکه در آستانه روز خبرنگار هستیم، امسال این ویژگی را برای ما ایجاد کرده که بتوانیم از نقش رسانه در تمامیت ارضی ایران بیشتر سخن بگوییم و اهمیت آن را نشان دهیم، هرچند که ما می‌دانیم بیش از این باید به خانواده و جامعه رسانه مانند سربازانی که باید به آنها اهمیت دهیم، ما به اندازه کافی از آنها حمایت نکردیم و باید از آنها پشتیبانی کنیم.
باید فضای مناسبی در رسانه‌ها برای همه تفکرات فراهم شود
فریدون وردی‌نژاد، معاون سیاسی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در این مراسم گفت: باید قادر باشیم در رسانه‌های اصلی کشور برای همه تفکرات و دیدگاه‌ها فضای مناسب برای طرح مسائل‌شان فراهم کنیم تا اجازه ندهیم رسانه‌های آن سوی آب‌ها، رسانه‌هایی که خارج از مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی ما هستند تعیین کنندگی و مرجعیت در گردش خبر در جامعه ما داشته باشند. وی افزود: منتقدین، اپوزیسیون و کسانی هم که ممکن است منتقد وضعیت فعلی جامعه و دولت باشند آنها هم باید فضایی برای طرح مسائل خود داشته باشند، برای اینکه ما اجازه ندهیم رسانه‌های آن سوی آب‌ها، رسانه‌هایی که خارج از مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی ما هستند تعیین کنندگی و مرجعیت در گردش خبر در جامعه ما داشته باشند.
مدیرعامل اسبق ایرنا گفت: مصاف یا رقابت امروز، رقابت کیفیت و تولید و سرعت و لحظه است مطمئن هستم کسانی که در ایرنا و خبرگزاری‌های دیگر و رسانه‌ها به مسائل گزارش، تحلیل و تفسیر   اساسی‌تری که پیوندهای ملی ما را تقویت می‌کند توجه دارند و خیلی کارکرد حزبی و گروهی ندارند. وردی‌نژاد گفت: نقشی که ایرنا در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، دوران انقلاب و جنبش‌های مختلف و گفتمان‌های گوناگون این سال‌ها و در تحولات و تغییرات دولت داشته، همواره نقش ارزشمند و بزرگی بوده است.
وی ادامه داد: امروز کار خبری بسیار سخت‌تر از گذشته است، چرا که امروز با تغییرات فناوری اطلاعات هرکسی خود خبرنگار شده است. همه، تولیدکننده و شهروند خبرنگارند و همه خودشان تعیین‌کننده‌اند، این تعیین کنندگی در اصل مشارکت‌جویی و مشارکت طلبی را در جامعه تقویت کرد به مفهوم دیگر همه مسئولانه‌تر برخورد می‌کنند و همه پاسخگو شده‌اند. معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری گفت: در چنین وضعیتی به‌طور طبیعی به‌دلیل اینکه تولید افزایش پیدا می‌کند ممکن است اخبار زرد یا شایعه و گردش اطلاعات بویژه در شبکه‌های مجازی و اجتماعی گسترش پیدا کند اما واقعیت این است که همچنان راهبری مسائل خبری و اطلاع‌رسانی در دست خبرگزاری‌ها و مطبوعات اصلی در هر منطقه و کشوری است.
وردی‌نژاد افزود: درست است که شبکه‌های مجازی سرعت، تنوع و تعامل بیشتری دارند اما برای اینکه مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی تقویت شود و با تکیه بر اصول فرهنگی و اجتماعی به طور طبیعی خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی مثل مطبوعات و نشریات همچنان راهبری و هدایت را در این مسأله دارند و آن تنظیم خطوط حرکتی که باید مسئولانه در یک جامعه به چرخش درآید.
معاون سیاسی رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: ایرنا به‌دلیل اینکه رسانه رسمی کشور است باید مسئولیت‌ها و نقش‌های متفاوتی نسبت به بقیه رسانه‌ها از بعد آموزشی، هدایتی و اقناع عمومی و متقابل‌سازی داشته باشد.
وی افزود: واقعیت این است که دولت‌ها معمولاً از رسانه‌ها درخواست‌هایی دارند که آنها را بتواند در سطح جامعه مطرح کند و گاهی تبلیغ کند اما رسانه‌ای موفق است که بیش از آنچه به سمت پروپاگاندای سیاسی و تبلیغ و گرایش‌های این گونه‌ای باشد در امر رسانه‌ای و آگاهی بخشی و اقناع عمومی حرکت کند و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه رابطه مسئولانه‌ای بین حکومت‌کنندگان و حکومت شوندگان باشد و رسانه به‌عنوان آوند ارتباطی بین مردم و حاکمیت نقش خود را بازی کند. وی اضافه کرد: یکی مسأله توهین، اتهام، شایعه پراکنی و برخورد کردن با مسائلی است که منشأ واقعی و دقیق ندارد. خبری که هیجان انگیز باشد اطلاعاتی که نسبت بشود با آن برقرار کرد و همذات پنداری کرد حتی اگر صدق مخبری و خبری نداشته باشد ممکن است به چرخش درآید و ممکن است جذاب باشد به تعبیر دیگر اخبار هیجانی و شاید منفی گوش بیشتری برای شنوایی داشته باشد.
وردی‌نژاد گفت: ما چه کار کنیم که بتوانیم بین این دو مقوله یعنی اخبار مسئولانه، تحرک مجموعه جامعه برای وحدت، انسجام، همراهی و هم قدمی حرکت کنیم که هم رضایت مردمی به‌عنوان اینکه دانستن و آگاه بودن حق ملی یک جامعه است، حق تک تک آحاد مردم است در نظر گرفته شود و در کنار آن دولتی که منتخب این مردم است و به‌دنبال مشارکت در این جامعه است مسائل آن هم مطرح شود.
وردی‌نژاد یادآور شد: طوری نباشد که به گونه‌ای حرکت کنیم که در گردش خبر یک جامعه تبدیل به اپوزیسیون شویم. ممکن است بعضی از سایت‌ها و بعضی از مجموعه‌های کوچک این وضعیت را داشته باشند اما خبرنگار مسئول، خبرنگاری است که قادر باشد در عین حال که چشم مردم و مبدأ خواسته مردم و مطالبات و اولویت‌های آنها از حکومت و دولت اش است، زبان گویای این دولت هم به‌عنوان برگزیده و منتخب ملت باشد.

بـــرش
ایرنا در ادامه مسیرهشتادوپنج سالگی خسته نخواهد شد
 مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به ۲۴ ساعته بودن فعالیت این رسانه در همه زمان‌ها و مکان‌ها، گفت:‌ ایرنا با به کارگیری همه ظرفیت‌ها درادامه مسیر هشتاد و پنج سالگی هرگز دچار خستگی نخواهد شد. سید ضیاء هاشمی افزود: اگرچه شهدا در میان ما نیستند اما همچنان نام و یادشان نزد ما زنده و پویا و الگوی راهی برای ما هستند و همه موظف هستیم با الگو قرار دادن آنها راهی را که پیش گرفتند تداوم بخشیده و نماد خودآگاهی در جامعه باشیم.
دوازدهمین مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود با تقدیر و تجلیل از ۱۱ مدیرعامل اسبق این رسانه، گفت: همه این افراد تلاش کردند تا نهال کاشته شده ایرنا را با تلاش‌های خود آبیاری کرده و به این مرحله برسانند.
وی همچنین درادامه به مجموعه اقدامات انجام گرفته طی یکسال گذشته برای ارتقای جایگاه ایرنا و تنوع بخشی به خروجی‌های آن با ارائه محصولاتی جدید در قالب ایرنا ۲۴ و ایرنا پلاس اشاره کرد.به‌گفته وی کارها و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود باید بسیار بیشتر از آنکه اتفاق می‌افتد باشد و به داشته‌های فعلی نباید اکتفا کرد. مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه نباید به داشته‌های فعلی اکتفا کرد، ادامه داد: در حوزه چندرسانه‌ای در تلاش هستیم تا با خلاقیت و ارائه کارهای جدید از پیشگامان عرصه رسانه باشیم.  هاشمی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه زبان‌های خارجی انجام گرفته است، از راه‌اندازی خروجی زبان چینی در آینده نزدیک خبر داد. وی با اشاره به راه‌اندازی و فعال شدن سایت جدید ایرنا زندگی افزود: این سایت و گروه در زمینه دغدغه‌های اجتماعی و آسیب‌های جامعه فعال می‌شود.
هاشمی راه‌اندازی مدرسه خبر را از دیگر دستاوردهای این رسانه عنوان کرد و گفت:‌ این مدرسه در شکل جدیدی فعال خواهد شد تا منجر به افزایش توانمندی همکاران ضمن خدمت شده و در راستای مسئولیت اجتماعی در جهت افزایش سواد رسانه‌ای در کشور مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه این مراسم از خانواده شهدای ایرنا از جمله شهید محمود صارمی و نیز برگزیدگان نخستین جشنواره تولیدات ایرنا قدردانی شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7126/1/518534/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها