ظریف: اگر به عقب بازگردیم

باز هم برجام را امضا می‌کنم

- گفتند با ترامپ دیدار نکنید ظرف 2 هفته تحریم می‌شوید که شدم - باب گفت وگو برای همسایگان بسته نیست - تعهد محضری می دهم 1400 نامزد ریاست جمهوری نمی‌شوم - از مردم به خاطر فشارها و کم کاری‌هایی که باعث آسیب به معیشت آنها شده عذرخواهی می‌کنم

وزیر امور خارجه ایران چند روز پس از آنکه نامش در فهرست تحریم امریکا قرار گرفت، در یک نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به گفت‌وگو نشست. محمدجواد ظریف در این نشست دو ساعته که با حضور شمار زیادی از نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد از ماجرای دعوت شدنش به کاخ سفید تا عدم تمایل به حضور در صحنه انتخابات 1400 سخن گفت و به سهم خود از مردم به دلیل فشارهایی که زندگی عادی آنها را تحت تأثیر قرار داده است، عذرخواهی کرد. او از دستاوردهای برجام گفت و تأکید کرد اگر به عقب برگردیم باز هم برجام را امضا می‌کنم. ظریف در این نشست همچنین پیام‌های مثبتی هم به بازیگران منطقه فرستاد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گفت‌وگوی مستقیم با عربستان اعلام کرد. برجام نیز از دیگر موضوعاتی بود که رئیس دستگاه دیپلماسی به تفصیل پیرامون آن توضیح داد و گرچه برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی را از سوی ایران محتمل دانست اما از فروپاشی این توافق سخنی بر زبان نیاورد. به گزارش «ایران»، ظریف در نشست خبری دیروز ماجرای تازه‌ای از قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های امریکا را روایت کرد. ماجرا از این قرار است که وزیر خارجه ایران در جریان سفر اخیرش به نیویورک دعوت رند پال، سناتور جمهوریخواه امریکایی را برای انجام گفت‌وگو اجابت می‌کند. گفت‌وگویی که سناتور امریکایی در خلال آن پیام دعوت ترامپ را به ظریف می‌رساند و از او می‌خواهد برای بن‌بست شکنی در مناسبات تهران – واشنگتن به کاخ سفید بیاید.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به دعوت ترامپ که گویا بعد از مشورت با مقام‌های جمهوری اسلامی انجام شده، این دعوت را رد می‌کند و اعلام می‌کند که ایران فعلاً قصدی برای مذاکره با امریکا ندارد. ظریف در حالی با کارت دعوت ترامپ برای حضور در کاخ سفید روبه‌رو شد که همان موقع این پیام نیز به او مخابره شد که اگر دست رد به دعوت رئیس جمهور امریکا بزند، تنها دو هفته پس از آن نامش در لیست تحریمی کاخ سفید قرار می‌گیرد. چنان که انتظار می‌رفت ظریف از مذاکره با مقام‌های امریکایی خودداری کرد و امریکا او را تحریم کرد. وزیر امور خارجه گفت: «به من گفته شد که ظرف 2 هفته تحریم خواهم شد، مگر اینکه آن پیشنهاد (رند پال) را بپذیرم که بحمدالله نپذیرفتم.»
وزیر خارجه ایران تحریم خود را نشانه به بن‌بست رساندن تلاش‌های دیپلماتیک از سوی امریکایی‌ها دانست و این را هم گفت که امریکایی‌ها به رغم تأکید بر آزادی بیان برای کسانی که در امریکا با او دیدار می‌کنند، دردسر ایجاد می‌کنند و به همین دلیل تلاش می‌کند از رسانه‌ای شدن نام مقام‌های ملاقات کننده با وزیر خارجه ایران جلوگیری شود. او در این رابطه گفت: «کسانی که ملاقات می‌کنیم، افراد خارج از قوه مجریه امریکا هستند. سناتورها، نمایندگان و اصحاب رسانه و افرادی هستند که در گروه‌های فکری حضور دارند. ولی امریکایی‌ها ممکن است برای کسانی که در جلسه با من حضور پیدا می‌کنند، دردسر ایجاد کنند من هیچ وقت اعلام نکردم با چه کسی ملاقات می‌کنم و هیچ گاه اعلام نکردیم که سناتورها و گروه‌های نخبگی که ملاقات کرده‌اند چه کسانی هستند. اگر خودشان خواستند اعلام کردند، ما منعی نداریم آنها اعلام کنند. ولی روش ما این نیست که اعلام کنیم با چه کسانی دیدار کردیم.»
با مردم امریکا درگیری نداریم
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه امریکا جز نابودی و خسارت چیز دیگری به همراه نداشته، از واقعه تروریستی دو روز پیش تگزاس امریکا هم ابراز تأسف کرد و گفت: «گفتمان سلطه، ابرقدرت و زورگویی دوره‌اش تمام شده است. ما با مردم امریکا درگیری نداریم. دیروز بسیار متأسف شدیم که مردم بیگناه امریکا گرفتار فرهنگ هفت‌تیرکشی، قلدری، زورمداری و تقدیس خشونت شده‌اند.»
قدم سوم هم در راه است
وزیر خارجه ایران برداشتن گام سوم از سوی جمهوری اسلامی مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی اش را محتمل دانست و گفت: «اتحادیه اروپا از ابتدای خروج امریکا از برجام تعهداتی را داده و تعهداتی هم در برجام وجود دارد و اگر امکانش باشد اینها اجرا شوند، امکان عبور از این مرحله وجود دارد و اگر این امکان نباشد ایران برنامه خود را اعلام کرده و در چارچوب برجام است، 2 قدم برداشتیم و قدم سوم هم در راه است.»
ظریف با بیان اینکه برجام بر خلاف آنچه گفتند مبنی بر بی اعتمادی متقابل بوده و به همین خاطر سازوکاری پیش‌بینی کرد که اگر طرفی تخلف کرد، طرف مقابل بتواند اقدام کند، استفاده اروپا از مکانیسم ماشه را غیرممکن دانست و افزود: «امروز اجماع امنیتی علیه امریکا شکل می‌گیرد نه علیه ایران. بازگشت به شرایط قبل از برجام غیرممکن است و استفاده از مکانیسم ماشه (Snapback) برای اروپایی‌ها غیرممکن است. چون اقدام ایران خلاف برجام نیست در چارچوب برجام است و این اقدام براحتی می‌تواند برگردد.»
وزیر خارجه درخصوص اینکه آیا گام سوم می‌تواند آخرین قدم باشد و بعد از خروج از برجام برنامه ایران چه خواهد بود؟ افزود: گام سوم نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام، گام سوم در چارچوب برجام است. البته برجام چیز مقدسی نیست و اگر لازم باشد از برجام خارج می‌شویم. او افزود: «راجع به اقدامات بعد از خروج از برجام صحبت نمی‌کنیم.»
دولت انگلیس با تروریسم اقتصادی امریکا همدست است
وزیر خارجه توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس را همدستی این کشور با تروریسم اقتصادی امریکا دانست و گفت: «ایران معتقد است که اقدام انگلیس در جبل طارق راهزنی دریایی است. هیچ منطقی نداشته و توجیه اینکه این تحریم اتحادیه اروپاست هیچ مبنایی ندارد چون اتحادیه اروپا از ابتدا با تحریم‌های فرامرزی مخالف بوده است. اگر تحریمی وجود داشته برای اعضای اتحادیه اروپاست.» ظریف ادامه داد: «از ابتدا هم گفته بودیم و گرچه به انگلیس هیچ ارتباطی ندارد، این کشتی به سمت جایی که تحریم کرده بودند نمی‌رفته است. آنچه دولت انگلیس انجام داده، همدستی با تروریسم اقتصادی امریکاست و در این هیچ شکی نیست و یک راهزنی دریایی است و امریکا برای محروم کردن مردم ایران از داشتن منابع خارجی برای حفظ اقتصاد داخلی این اقدامات را صورت داده است که ان‌شاءالله بتدریج نیاز به منافع نفتی کمتر شود و از ابتدای دولت تدبیر و امید تا امروز از بالای 50 درصد به نزدیک 30 درصد و ان‌شاءالله در بودجه امسال حتی پایین‌تر هم خواهیم رسید.»
آماده گفت‌وگو با عربستان هستیم
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤال روزنامه «ایران» مبنی بر اینکه تا چه اندازه شرایط  را بر اساس تحولات میدانی در منطقه مهیای تنش‌زدایی با عربستان می‌بیند، گفت: «بنده در ابتدای مسئولیتم در وزارت خارجه در اولین مقاله‌ای که نوشتم دعوت به گفت‌وگو کردم و پیشنهاد گفت‌وگو با مقامات سعودی دادم. لذا در گفت‌وگو باز است. ما آمادگی داریم. گفت‌وگو به نفع منطقه، عربستان سعودی و همه کشورهای منطقه است.» ظریف افزود: «باید مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایجاد شود. این موضوع را ضروری می‌دانیم. البته این مسأله در نامه آقای ولایتی به دبیرکل سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۵ هم اعلام شده بود. لذا پیشنهاد جدیدی نیست اما آنها بودند که استقبال نکردند. راه گفت‌وگو و امنیت منطقه باز است و در گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران برای همسایگان بسته نیست.» وزیر امور خارجه در همین چارچوب از میزبانی دوستانه عربستان سعودی از حجاج ایرانی تقدیر کرد و گفت: «گفت‌وگویی بین مسئولان حج عربستان با مسئولان حج ما انجام شده است. امیدوارم این آرامش نتایجی فراتر از حج داشته باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.»
اعضای گروه «بی» در حال کم شدن هستند
وزیر امور خارجه درباره تفاوت دیدگاه ترامپ با تیم «بی» گفت: «من نه ترامپ را از نزدیک دیدم و نه ملاقات داشتم. براساس آنچه شنیدم، برداشتم این است که ترامپ دنبال جنگ نیست ولی براساس اظهارات بولتون او همیشه عنوان کرده دنبال جنگ است.»  او با اشاره به اینکه تصمیم بر تحریم من را زمانی گرفتند که گروه «بی» را مطرح کردم، افزود: «از اعضای گروه بی دارد کم می‌شود. استقبال می‌کنیم کشورهای همسایه ما خارج شوند و همسایگان ما بدانند سقف آهنین رژیم صهیونیستی نمی‌تواند شهرهای فلسطین اشغالی را در برابر مجاهدت‌های مردم غزه و لبنان محافظت کند.»
مقام معظم رهبری در جلسات همواره با سعه صدر نظرات مختلف را می‌شنوند
ظریف درباره نقش مقام معظم رهبری در تصمیمات مربوط به عرصه سیاست خارجی هم  با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسات همواره با سعه صدر نظرات مختلف را می‌شنوند، گفت: «من به عنوان یک کارشناس نظرات خود را در جلسات مطرح می‌کنم ولی تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن مجموعه نظرات اتخاذ می‌شود و رهبری جمع‌بندی نهایی را می‌کنند. این طور نیست که هیچ کس دیگری صحبت نکند. در جلسات نظرات مختلف مطرح شده و سپس مقام معظم رهبری جمع‌بندی می‌کنند.» وی با بیان اینکه  مقام معظم رهبری با دقت در جلسات به اظهار نظر افراد گوش می‌دهند و با سعه صدر به افراد دستور می‌دهند که نظرات کارشناسی خود را مطرح کنند، ادامه داد: «گاهی در یک جلسه نظر ایشان چیز دیگری بوده ولی براساس نظرات مختلفی که در جلسه مطرح می‌شود نظرشان را تغییر می‌دهند چرا که با سعه صدر نظرات مختلف را می‌شنوند و تأکید دارند که در بیان نظرات، افراد خودسانسوری نکنند و این از نعمات ما است.» او ادامه داد: «برخی در داخل کشور و یا بیرون از آن می‌خواهند تصویر غلط ارائه دهند در حالی که من همیشه از محبت‌ها و الطاف مقام معظم رهبری برخوردار بوده‌ام و از این بابت از ایشان سپاسگزارم. مقام معظم رهبری همواره در موضوعات مختلف تأکید دارند که مسئولان نظر خود را بدون خودسانسوری و آزادانه بیان کنند اما برخی می‌خواهند تصویر دیگری ارائه کنند. من همیشه مورد لطف مقام معظم رهبری بوده‌ام که مورد آخر آن را نیز در گزارش‌ها دیدید و من نمی‌دانم چگونه برخی ادعای ولایتمداری دارند اما توهین می‌کنند.»
تعهد محضری می‌دهم که نامزد ریاست جمهوری نمی‌شوم
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به این سؤال که برخی از منتقدان شما ادعا می‌کنند که شما قصد دارید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوید و شاید علت برخی از فشارهای داخلی به شما در این چارچوب باشد تصریح کرد: «من پیش از این نیز در این زمینه اعلام موضع کرده‌ام و گفته‌ام که قصد ندارم در این حوزه ورود پیدا کنم. من اکنون در برابر تمام جهان اعلام می‌کنم که من آن کار را بلد نیستم و دنبال آن کار نمی‌روم و به کسانی که نگران ۱۴۰۰ هستند می‌گویم نگران ۱۴۰۰ نباشند و بگذارند ما کاری را که بلدیم انجام دهیم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوند، من مخلص این افراد نیز هستم.» ظریف ادامه داد: «اگر این دوستان بخواهند حاضرم در محضری که آنها می‌گویند حضور پیدا کنم و تعهد محضری بدهم که من در ۱۴۰۰ در خانه هستم و یا در دانشگاه و قصد ورود به عرصه‌ای که آنها نگرانش هستند را ندارم.»
عذرخواهی از مردم
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مقاومت مردم در مقابل هجمه سنگین فشارهای امریکا این گونه گفت: «ما تلاش کردیم که با اتکا به مردم از این مرحله عبور کنیم. تلاش داریم که در این فرآیند کمترین آسیب به مردم وارد شود. من در همین جا از مردم ایران به خاطر فشارها و کم کاری‌هایی که  بعضاً داشته‌ایم و باعث آسیب به معیشت آنها شده عذرخواهی می‌کنم ولی من تأکید می‌کنم  که ما از این مرحله عبور خواهیم کرد و آنها (اروپایی‌ها) می‌مانند و قلدری امریکایی‌ها.» او افزود: «پشت مردم قایم نمی‌شویم. خادم مردم هستیم. حمایت از مردم وظیفه امنیت ملی است. به مردم خود وامداریم. مردم ولی نعمت ما هستند. ما صاحب اختیار مردم نیستیم.»

برش
لاریجانی و واعظی به دیدار ظریف رفتند

کمتر از یک هفته پس از تحریم وزیر خارجه کشورمان از سوی امریکا، روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی به وزارت خارجه رفت تا در دیدار با محمدجواد ظریف، حمایت قوه مقننه از دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کند. این اقدام درحالی صورت گرفت که مقامات امریکایی، در رویکردی مداخله‌جویانه مدعی شده بودند که یکی از دلایل تحریم ظریف، به این دلیل است که او سخنگوی واقعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست. هرچند این رویکرد به سویه‌های دیگری از سوی برخی در داخل هم دنبال می‌شود، اما حضور علی لاریجانی به عنوان رئیس یکی از قوای سه گانه در عمارت خیابان سی تیر، رد این ادعاهای خارجی و پاسخی به تخریب‌های داخلی است. از جزئیات این دیدار خبر چندانی منتشر نشد، جز اینکه لاریجانی ظریف را دیپلماتی هوشمند و ورزیده توصیف کرد که با مجاهدت‌های خود  دستاوردهای بسیاری برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران داشته است. باوجود این، تصاویر منتشر شده از این دیدار، بیانگر وجود فضایی گرم و صمیمی در دیدار رئیس مجلس و وزیر امور خارجه است. به گزارش ایرنا، رئیس مجلس در این دیدار خطاب به وزیر خارجه گفت:  شما نماد ورزیدگی و سختکوشی دیپلماسی جمهوری اسلامی هستید. لاریجانی با تشکر از اقدامات وزیر امور خارجه کشورمان افزود: شما در این عرصه، مجاهدانه و خستگی ناپذیر عمل کردید و دستاوردهای بسیاری را برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آوردید.
رئیس قوه مقننه، محمدجواد ظریف را دیپلماتی ورزیده و باهوش خواند و ادامه داد: شما به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور با جدیت، هوشمندی، پشتکار و با اقتدار از مصالح ملی دفاع می‌کنید و تلاش‌های شما در عرصه بین‌المللی مؤثر بوده است که دشمنان ملت دست به تحریم شما زده‌اند.
ظریف هم در این دیدار، ضمن تشکر و قدردانی از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در وزارت امور خارجه گفت: با تمام توان از منافع ملی و حقوق ملت در عرصه بین‌المللی دفاع و حمایت می‌کنیم.
واعظی: دولت مستحکم‌تر از گذشته پشتیبان دستگاه دیپلماسی و ظریف خواهد بود
دیروز رئیس دفتر رئیس جمهوری هم به همراه جمعی از معاونان این دفتر و نهاد ریاست جمهوری به دیدار محمدجواد ظریف در محل وزارت خارجه رفتند.
به گزارش ایرنا، محمود واعظی در این دیدار گفت: تلقی دولت امریکا این بود که تحریم ظریف باعث محدودیت و تضعیف نفوذ کلام و بویژه منطق ایشان در مذاکره و مصاحبه و همچنین تضعیف موقعیت وزیر خارجه در داخل کشور می‌شود؛ حال آنکه برخلاف خواست آنها جامعه جهانی اقدام دولت ترامپ را محکوم کرد و دکتر ظریف امروز بیش از هر زمان دیگری مورد حمایت نظام، دولت و شخص رئیس جمهوری، ارکان حاکمیت و محبوب عموم جامعه است. واعظی با اعلام اینکه رئیس جمهوری و دولت نیز مستحکم‌تر از گذشته پشتیبان دستگاه سیاست خارجی و دکتر ظریف خواهند بود، ادامه داد: مدیران، سفرا و کارکنان وزارت امور خارجه با روحیه و انگیزه بیشتر،‌ این اقدام نسنجیده و خصمانه دولت امریکا را به فرصتی برای تحرک بیشتر در مأموریت‌های خود و توسعه روابط و مناسبات بین‌المللی تبدیل خواهند کرد.
وزیر امور خارجه نیز در این دیدار با تشکر از حمایت‌های مردم، مسئولان و همچنین حضور رئیس و معاونین دفتر رئیس جمهوری تأکید کرد که «یکپارچگی و انسجام ملی مهم‌ترین و مؤثرترین پاسخ به اقدامات نابخردانه دولت امریکا و بزرگترین پشتوانه خدمتگزاران ملت در دستگاه دیپلماسی است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7126/1/518538/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها