مردی از میان 53 نفر معروف




محمد بلوری
روزنامه نگار پیشکسوت
قسمت هشتم/ در اوایل دهه ۴۰ در اعتراض به گرانی بنزین رانندگان تاکسی‌های تهران برای آغاز یک اعتصاب جهت از کار انداختن شبکه تاکسیرانی پایتخت یک عملیات رمزآلود داشتند. از یک هفته پیش از این اعتصاب هنگام کار در خیابان‌ها وقتی به هم می‌رسیدند سر از تاکسی بیرون می‌آوردند و با صدای بلند به هم می‌گفتند: رفیق شمع یادت نره!
مفهوم پیام این بود که به خاطر داشته باش باید روز موعود دست از کار بکشیم. همان گونه که قبلاً اشاره کردم در آغاز دهه ۴۰ که دکتر علی امینی به توصیه امریکا به نخست‌وزیری رسیده بود عقد قرارداد استثماری برای تشکیل کنسرسیوم نفت بین ایران و چند شرکت نفتی آثار زیان بار اقتصادی این قرارداد با شدت بیشتری متوجه کشورمان شده بود چرا که عقد این قرارداد سبب شده بود حق کشف نفت در نقاط گسترده‌ای از محدوده کشورمان و نحوه فروش و قیمت‌گذاری نفت در اختیار چند کشور بیگانه غربی قرار گیرد و به طور کلی سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش نفت نصیب شرکت نفت ایران شود.
در پی بروز این اختلاف بین غربی‌ها و شرکت نفت ایران وضع اقتصاد کشور بحرانی‌تر شد تا اینکه دو سال بعد از کشمکش نفتی در زمان نخست‌وزیری حسنعلی منصور لایحه جدید نفت در مجلس شورای ملی مطرح شد تا اندکی بر درآمد حاصل از فروش نفت افزوده شود در این گیر و دار دو ساله بحران‌آمیز نفت بود که دولت تصمیم گرفت نرخ فروش داخلی نفت و بنزین را افزایش دهد و ریاضت اقتصادی بر مردم تحمیل شود که شاید تا تصویب لایحه جدید نفت در مجلس فرجی
پیش آید.
اشاره کرده بودم که دکتر علی امینی در دوران یکساله نخست‌وزیری اش در جریان اجرای برنامه ریاضت اقتصادی اش قانون از کجا آورده‌ای را به اجرا درآورده بود تا ضمن شناسایی دولتمردان اختلاس چی و ژنرال‌های نظامی که به دزدی و سوء‌استفاده مالی از ارتش و شرکت‌های اقتصادی پرداخته‌اند محاکمه شوند و اموال به غارت رفته از آنان پس گرفته شود.
با انتخاب نورالدین الموتی به وزارت دادگستری برنامه احضار قضایی و محاکمه ژنرال‌های سوء‌استفاده چی به این وزارتخانه سپرده شد در میان این نظامیان که به دادگستری احضار می‌شدند سپهبد حسین آزموده جلاد نظامی ارتش هم دیده می‌شد که اتهامش نه سوءاستفاده مالی بلکه اعدام وحشیانه و پنهانی برخی از زندانیان سیاسی و زنده به گور کردن شبانه این زندانیان در اعماق دریاچه نمک قم بود که من به‌عنوان خبرنگار حوادث روزنامه کیهان در یک مصاحبه غیرعادی با الموتی وزیر دادگستری زمان نخست‌وزیری دکتر علی امینی موفق به افشای این راز وحشتناک شدم.
با انتشار جزئیات چنین جنایاتی ساواک به مأمورانش دستور جمع‌آوری کیهان را به محض انتشار در تهران داد و دولت امینی هم با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که روزنامه کیهان به خاطر چاپ یک مصاحبه دروغین با وزیر دادگستری توقیف می‌شود ولی جزئیات مصاحبه‌ام با وزیر دادگستری درباره افشای راز زنده به گور کردن زندانیان سیاسی در دریاچه قم چه بود.
پیش از پرداختن به این مصاحبه جنجالی‌ام با وزیر دادگستری لازم است برای شناسایی این وزیر خلاصه‌ای از گذشته‌اش را برای اطلاع برخی خوانندگان بخصوص جوانانی نقل کنم که موفق به مطالعه فعالیت‌های سیاسی‌اش در دهه‌های پیشین نشده‌اند. الموتی در سال‌های فعالیت سیاسی اش جزو ۵۳ نفر معروف از بنیانگذاران حزب توده بود که روانه زندان شدند ولی با طرح نقشه‌ای از زندان قصر تهران فرار کردند و در خانه امنی پنهان شدند.‌
ادامه روز سه شنبه

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7156/12/521413/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها