جوابیه ستاد نمازجمعه تهران



روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران در واکنش به گزارش  روز شنبه روزنامه با تیتر «سهم دولت از تریبون نماز جمعه؛ تقریباً هیچ» جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال کرده است. در گزارش یادشده  مروری شده بود بر سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در 3 ماه تابستان که مجموعه 13 هفته را شامل می‌شود. بر این اساس در مدت یادشده تنها دو معاون وزیر از دولت به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها حضور یافته‌اند و حتی در هفته دولت هم نماینده‌ای از پاستور دعوت نشده است. روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران در جوابیه خود توضیح داده است: «مبنای ارزیابی خبرنگار منتقد ستاد نماز جمعه تهران، تابستان 98 بوده است. در صورتی که نماز جمعه فقط تابستان برگزار نمی‌شود و در طول سال است و لذا آمار سالانه می‌تواند مبنای بررسی قرار گیرد. قاعده حضور سخنرانان قبل از خطبه‌ها، در مورد گزارش کار دستگاه‌های تحت اشراف قوای سه‌گانه، درخواست کتبی آنها از ستاد نماز جمعه تهران معمولاً از یک ماه قبل از مناسبت‌های تقویمی مرتبط است و اینکه مناسبت‌های تقویمی دولتی در فصل تابستان کم‌تر از فصل‌های دیگر است مسئولیت متوجه این ستاد نیست ولی در مورد سخنرانی‌های موضوعی براساس مناسبت‌های دینی و انقلابی، ستاد خود اقدام به دعوت از سخنرانان می‌نماید. آمار حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی در تریبون نماز جمعه تهران به شرح ذیل است. سال 96، 14 مورد/ سال 97، 12 مورد + (یک مورد انصراف وزیر محترم دفاع بعد از تنظیم برنامه)/ شش ماهه اول سال 98، 8 مورد (که در مجموع بیش از 50‌ درصد دوسال گذشته بوده است).
سخنرانی قبل از خطبه دو جمعه آینده نیز با درخواست کتبی از چند هفته قبل 2 وزارتخانه به سخنرانان معرفی شده (برای ارائه گزارش کار) اختصاص یافته است. اما در مورد هفته دولت امسال به‌دلیل عدم دریافت هرگونه درخواست از سوی وزارتخانه‌ها، ستاد نماز جمعه تهران برخلاف روش جاری فوق‌الذکر، از وزیران محترم کشور- اطلاعات- فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی دعوت به‌عمل آورد که هر کدام به‌ دلایلی نپذیرفتند و اگر با درخواست کتبی دریافت شده از سوی بسیج ادارات هم موافقت شد، به‌خاطر این بود که بسیج یاد شده خلأ حضور داوطلبانه مدیران دولتی برای ارائه گزارش کار به ‌مردم را از طریق میز خدمت و فراخوان نمایندگان مطلع دستگاه‌های مختلف دولتی برای پاسخگویی به مراجعان فراهم آورده و در حقیقت به برقراری ارتباط بین مردم و دولت کمک کرد و می‌بایست از سوی رسانه دولت مورد تشکر واقع می‌شد نه انتقاد!
نکته دیگر اینکه در طول سال‌های گذشته انتقادهای مطرح شده در تریبون نماز جمعه برخلاف آنچه که اظهار شد منحصر به دولت نبوده است و سایر قوا و نهادها حتی ستاد نماز جمعه تهران از همین تریبون مورد انتقاد واقع شد (مستندات صوتی تصویری آن موجود است و در صورت لزوم ارائه خواهد شد.)
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای در هفته قوه‌ قضائیه نیز مطابق روش فوق‌الذکر با درخواست قوه انجام گرفت. اینکه حضور نمایندگان دستگاه‌ها در حد معاون وزیر بوده است، به تشخیص دستگاه اجرایی مرتبط می‌شود و نه ستاد نماز جمعه، اما نگارنده محترم که حضور معاون را ناکافی قلمداد می‌کند، در موضوع سیاست ‌خارجی پیشنهاد حضور معاون و حتی کارشناس وزارت امور خارجه را برای سخنرانی قبل از خطبه‌ها ارائه می‌کنند!
یادآور می‌شود تاکنون حتی یک مورد درخواست سخنرانی از وزارت‌ امور خارجه دریافت نشده که در برنامه قرار نگرفته باشد.
اقدام روزنامه به انتشار کارنامه تابستانی سخنرانی‌های قبل از خطبه نماز جمعه تهران مؤید توزیع عادلانه فرصت‌ها توسط این ستاد است و اینکه برخلاف آنچه که اعلام شد در تابستان 3 هفته از 3 ماه در اختیار نمایندگان دولت بوده است نه 2 هفته! در همین جدول، روزنامه به درج «گزینشی» سخنان بعضی از سخنوران اقدام کرده‌ است مثلاً آن‌جا که حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان از رئیس جمهوری محترم تشکر کرده‌اند حذف شده! و آن‌جا که از سخن رئیس‌جمهوری اظهار شگفتی کرده‌اند، به‌عنوان انتقاد درج شده است! ضمناً روزنامه ایران مصلحت ندیده است به فرصت‌هایی که ستاد نماز‌جمعه تهران برای برگزاری غرفه‌های معرفی و ارائه خدمات وزارت بهداشت و درمان- جمعیت‌ هلال ‌احمر- جهاد کشاورزی- وزارت کار- سازمان تأمین‌اجتماعی- ثبت احوال- وزارت دارایی- سازمان آب- اداره برق و... در تابستان سال 98 (علی‌رغم اهتمام خود به‌ برگزاری ویژه برنامه‌های چهلمین سال برگزاری نماز جمعه تهران) اختصاص داده است، اشاره نماید.»
توضیح تکمیلی
گزارش روزنامه ایران صرفاً مروری بود به سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که یکی از تریبون‌های اصلی انتقاد از عملکرد دولت است. جان این گزارش در حقیقت اشاره به یک موضوع بدیهی بود که انتقاد از دولت اشکالی ندارد اما توقع است دولت هم از این تریبون عمومی سهمی در خور داشته باشد. توضیح روابط عمومی ستاد نماز جمعه حکایت گر آن است که حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف تحت امر قوای سه گانه برای ارائه گزارش کار و عملکرد به درخواست خود دستگاه‌ها بوده و میهمانان مناسبتی به دعوت ستاد نماز جمعه است. کما اینکه گفته‌اند برای هفته دولت هم دعوت‌هایی از وزرای کشور، اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده که خود آنها نپذیرفته‌اند. با وجود این یک عضو دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در این باره به «ایران» گفت که عرف معمولاً بر این بوده که این قبیل دعوت‌ها از کانال دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت پیگیری می‌شده است و در این مورد بخصوص هم هیچ دعوتی از طریق این دبیرخانه واصل نشده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7163/2/522209/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها