فیفا درخصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها بیانیه‌ای صریح صادر کرد

تعداد بلیت براساس تقاضا، در همه استادیوم‌ها



هر چه به بازی تیم ملی ایران و کامبوج در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر که 18 مهر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد نزدیک می‌شویم، حساسیت فیفا برای حضور «آزادانه» زنان ایرانی در ورزشگاه بیشتر می‌شود. همزمان با بیانیه ای که جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال پنجشنبه گذشته صادر کرد و خواستار حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد، هیأتی از فیفا برای بررسی اقدامات ایران برای تسهیل ورود زنان به ورزشگاه در بازی تیم ملی مقابل کامبوج به ایران سفر کرده بودند که نتیجه بازدید آن‌ها به سرعت و در یک بیانیه جدید منعکس شد. سایت فیفا با انتشار گزارشی روشن و صریح درباره موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران اظهارنظر کرد که در آن آمده است:«هیأتی از کارشناسان فیفا برای گفت وگو در مورد اقدامات طراحی شده به منظور اجازه حضور زنان در استادیوم‌های ایران برای تماشای مسابقات فوتبال به تهران سفر کردند. در کنار این هیأت، نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز حاضر بود و با معاون وزیر ورزش و جوانان ایران و نمایندگان فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با محوریت روابط بین‌الملل، امنیت و فروش بلیت دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار است در تاریخ 10 اکتبر 2019 تیم‌های ملی ایران و کامبوج در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 با هم بازی کنند و هیأت فیفا همچنین از استادیوم آزادی تهران نیز بازرسی کرد. هیچ محدودیتی در تعداد تماشاگران زن نباید وجود داشته باشد و تعداد بلیت‌هایی که به زنان اختصاص می‌یابد، باید براساس تقاضا باشد و بس. بازرسی‌های موجود نشان داد که هیچ مانع عملیاتی بزرگی برای اجرای این اقدامات در ورزشگاه آزادی در زمان شروع بازی وجود ندارد. در همین راستا، هیأت فیفا مطابق مقررات مربوط به فیفا، در مورد روش‌های بلیت فروشی دقیق و همچنین شرایط عملیاتی مورد نیاز نیز صحبت کرده اند. علاوه بر این، هیأت در مورد لزوم افتتاح استادیوم برای زنان برای حضور در بازی‌های ملی نیز صحبت کردند. در همین راستا فیفا اعلام می‌کند که بر اساس برنامه‌های عملیاتی و نتایج بازی 10 اکتبر 2019 با فدراسیون فوتبال ایران در تهیه پروتکل عملیاتی و الزامات مربوط به آن برای مسابقات لیگ فوتبال ایران همکاری می‌کند. فیفا همکاری خود با فدراسیون فوتبال ایران و نهادهای دولتی ذیربط را ادامه خواهد داد تا این تغییرات مهم را مطابق مقررات فیفا انجام دهد. موضع فیفا محکم و واضح است؛ زنان باید در همه مسابقات فوتبال در استادیوم‌های فوتبال در ایران اجازه ورود داشته باشند.»
در این بیانیه تأکید شده تعداد بلیت‌هایی که به زنان اختصاص می‌یابد، باید براساس تقاضا باشد و بس. این در حالی است که پیش از این غلامحسین زمان آبادی، مشاور فدراسیون فوتبال در امور فرهنگی گفته بود:« 2 سکو برای بانوان در نظر گرفتیم. پیش بینی می‌کنیم که بیش از 1600 نفر از خانم‌ها از این بازی استقبال کنند.» حالا باید دید با توجه به حضور بازرسان فیفا و نظارت دقیقی که روی این موضوع وجود دارد، باز هم تنها به هزار و 600 تماشاگر زن بلیت فروخته می‌شود یا بر اساس میزان تقاضا خواهد بود.
گفتنی است دیروز در فاصله 3 ساعت مانده به شروع بازی استقلال برابر پرسپولیس بلندگوی استادیوم آزادی که در حال ترویج شعارهای فرهنگی بود، خطاب به هواداران حاضر در ورزشگاه اعلام کرد: «با توجه به اینکه قرار است در بازی‌های بعدی خانم‌ها در بازی‌های لیگ و ملی به استادیوم بیایند، از شما خواهش می‌کنیم رعایت کنید و زمینه را برای حضور آنها فراهم کنید.» همچنین مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال که دیروز برای تماشای دربی ۹۰ به آزادی رفته بود، درباره مسأله ورود زنان به استادیوم در جمع خبرنگاران گفت: «برای بازی با کامبوج بانوان می‌آیند و امیدوارم رعایت‌های لازم صورت بگیرد تا زمینه حضور بانوان خدشه‌دار نشود و نباید فضایی به وجود بیاید که نشود از حضور بانوان در استادیوم دفاع کرد.» در این شرایط سؤال این است چرا خبری که مدت‌هاست همه منتظرش بودند از بلندگوی ورزشگاه اعلام شد و از زبان رئیس فدراسیون اعلام نشد که وجهه رسمی داشته باشد؟ در همین رابطه حسن کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی پیش از آغاز دربی ۹۰ در ورزشگاه آزادی حاضر و درباره حضور زنان در استادیوم به خبرنگاران گفت: «ما زیرساخت‌های لازم را به عنوان شرکت توسعه برای حضور بانوان فراهم کردیم و تصمیم‌گیری با مراجع قانونی است که این مسأله را چطور اجرایی کنند. ما به عنوان شرکت توسعه آمادگی لازم برای حضور بانوان با ظرفیت‌های ممکن را داریم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7163/15/522241/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها