به زیبایی های دربی ناخنک نزنیم


یاداشت 
امروز پایتخت و شاید کل ایران به دو نیم تقسیم می‌شود؛ نیمی آبی و نیم دیگر قرمز. این یکی از شاخصه‌های پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال کشور است. اینکه غالباً در هر شهر و استان و روستایی طرفدار دارند. در یک استان جو غالب با آبی‌هاست و در استانی دیگر این قرمزها هستند که کفه ترازو را به نفع خود سنگین می‌بینند.
امروز، روز خاص فوتبال باشگاهی ایران است؛ زمان موعود فرا رسید و شاهد مصاف سنتی دو رقیب دیرینه خواهیم بود. دیداری مهیج که حتی اگر شرایط  دو تیم هم بد باشد، بازهم کانون توجه می‌شود چه برسد به حالا که اوضاع آبی و قرمز خوب است و هر کدام درصدد بهتر کردن آن با تحمیل شکست به حریف و کسب ۳ امتیاز بازی هستند. جملات کلیشه‌ای و نخ‌نما هم هیچ وقت نتوانست جایی میان ادبیات فوتبال ایران و هوادارانش باز کند. جملاتی مثل اینکه دربی هم مثل بقیه بازی‌ها ۳ امتیاز دارد. گرچه در واقع همین طور است اما اهمیت و حساسیت این ۳ امتیاز اصلاً قابل قیاس با دیگر بازی‌ها نیست. دربی پایتخت، ویترین فوتبال باشگاهی ایران است. برای همین است که مربیان و بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال‌مان یا حتی آنهایی که در مقطعی این دیدار را تجربه کرده اند و حالا در نقطه‌ای دیگر از دنیا هستند، از دربی با واژه‌ها و کلماتی ویژه و شورانگیز یاد می‌کنند. مثلاً ایمون زائد که با هت‌تریک در ۱۰ دقیقه، خالق یکی از به یادماندنی‌ترین دربی‌ها لقب گرفت، سال‌ها پس از ترک ایران همچنان در روزهای منتهی به برگزاری دربی در صفحه شخصی‌اش مطالبی مرتبط با این بازی منتشر می‌کند.
معمولاً در کشورهایی که فوتبال‌شان از چنین پتانسیلی برخوردار است، حساس ترین بازی فصل شان را در ایده‌آل ترین شرایط برگزار می‌کنند و از تمام ظرفیت‌ها برای این مهم بهره می‌گیرند. اما در ایران اوضاع متفاوت است. برای ورزشگاه آزادی که ۷۸ هزار گنجایش دارد ، 57 هزار بلیت فروخته می‌شود و حدود 20 هزار هوادار از دیدن این بازی محروم می‌شوند. این اولین ضربه برای کاهش جذابیت دربی است. متأسفانه ضربه محکمی است. معمولاً «گلِ» دیدارهای فصل را در بهترین ساعت و زیر نور ورزشگاه برگزار می‌کنند اما اینجا ساعت مناسبی درنظر گرفته نمی‌شود تا بدین ترتیب ضربه دیگری بر جذابیت و جاذبه دربی وارد شود.
در هر حال می‌توان هر دربی را تولد دوباره فوتبال باشگاهی ایران دانست. به شرطی که در مستطیل سبز هم همه چیز شکل و شمایل دربی داشته باشد. به شرطی که عملکرد دو تیم از لحاظ فنی و کیفی نمایانگر فوتبال توانمند این قدرت قاره‌ای باشد. دربی، خامه روی کیک فوتبال باشگاهی ایران است. بنابراین با فحاشی، سنگ پرانی، حاشیه‌های زننده که ایجاد دافعه می‌کند و رفتارها و گفتارهای دونِ شأن به این خامه ناخنک نزنیم. خرابش نکنیم. چهره زیبای فوتبال را زشت نکنیم. امروز از دربی لذت ببریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/18/535236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها