یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی به هم رسیدند

دربی گل و گلزن


سونیا احمدی / هفته نوزدهم لیگ برتر دیروز با برگزاری بازی فولاد خوزستان و شهرخودرو آغاز شد. فولادی ها دیروز با گل های فرشاد فرجی (65 گل‌به‌خودی) و لوسیانوپریرا (85) برابر شهرخودرو به برتری رسیدند. فولاد با این برد 27 امتیازی شد و به رده هفتم جدول رسید و شهرخودرو نیز با 32امتیاز در رتبه پنجم جدول باقی ماند. سایر بازی‌های  این هفته امروز با برگزاری 2 مسابقه دیگر ادامه می‌یابد که در حساس‌ترین آن پرسپولیس و استقلال از ساعت 15:30 در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند تا دربی 92 پایتخت هم برگزار شود. دیداری که برای علاقه‌مندان به فوتبال از اهمیت زیادی برخوردار است و آن را بزرگترین دربی قاره آسیا می‌نامند. بیژن حیدری قضاوت دربی 92 را برعهده دارد، سعید علی‌نژادیان و سعید قاسمی هم کمک‌های حیدری در این مسابقه خواهند بود.
طبق قرعه سازمان لیگ، پرسپولیس میزبان بازی امروز قلمداد می‌شود. سرخپوشان پایتخت در شرایطی مقابل رقیب دیرینه صف‌آرایی می‌کنند که در وضعیت خوبی از لحاظ فنی قرار دارند. شاگردان یحیی گل‌محمدی با 7 برد متوالی در لیگ و 2 برد پیاپی در جام حذفی، 9 برد پی در پی به دست آورده‌اند. آنها هفته گذشته 1-0 از سد صنعت نفت آبادان گذشتند و حالا با 40 امتیاز در صدر جدول قرار دارند. سرخپوشان امیدوارند ضمن حفظ نوار پیروزی‌ها، با کسب 3 امتیاز دربی راه قهرمانی خود را هموار کنند. در آن سوی میدان، استقلالی قرار دارد که بسیار آماده و سرحال است. آبی‌پوشان که فرهاد مجیدی را به عنوان نفر اول روی نیمکت خود می‌بینند، در 3 بازی اخیر شامل پلی‌آف لیگ قهرمان آسیا و لیگ برتر بازی‌های درخشانی به نمایش گذاشته‌اند. این تیم ابتدا الکویت را 3-0 و سپس الریان قطر را 5-0 از پیش رو برداشت و پس از آن هم در لیگ 2-1 برابر نفت مسجدسلیمان به برتری دست یافت. با درنظر گرفتن این رویه، هواداران استقلال امیدوارند تیم محبوب‌شان امروز انتقام شکست بازی رفت را بگیرد و به روند روبه رشد خود ادامه دهد. گرچه داستان دربی با همه بازی‌ها متفاوت است و پیروزی در این مسابقه آنقدر اهمیت دارد که هواداران دو تیم آن را همطراز با قهرمانی می‌دانند. به همین دلیل هم بازیکنان و مربیان بیشتر از ارائه بازی زیبا و تماشاگرپسند، به دنبال برد در این مسابقه هستند. در بازی رفت گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی مربیان آرژانتینی و ایتالیایی مسابقه زیبایی را رقم زدند و با اینکه استقلال بازی بهتری نسبت به پرسپولیس به نمایش گذاشت و حتی فرصت گلزنی از روی نقطه پنالتی توسط علی کریمی را از دست داد اما در نهایت این پرسپولیس بود که با گل بازیکن جوانش مهدی عبدی در دقیقه 81 به پیروزی رسید. حالا در بازی برگشت، نه خبری از استراماچونی خوش تیپ و موفق است و نه کالدرونی که نتایج درخشانی با قرمزها به دست آورد. در واقع امروز شاهد دوئل مدافع و مهاجم سابق سرخابی‌ها هستیم. برخی کارشناسان معتقدند کفه ترازو به سمت گل‌محمدی و تیمش سنگینی می‌کند چرا که او تجربه مربیگری‌اش از مجیدی بیشتر است اما فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و احتمال رقم خوردن هر نتیجه‌ای وجود دارد.
پرسپولیس در این بازی، شجاع خلیل‌زاده مدافع خود را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد که غیبت او باعث خواهد شد محمدحسین کنعانی‌زادگان در کنار سیدجلال حسینی در قلب دفاع قرار بگیرد. استقلال هم شیخ دیاباته مهاجم گلزن خود را به دلیل مصدومیت همراه ندارد و به احتمال زیاد مهدی قائدی و امیر ارسلان مطهری در خط حمله آبی‌ها به میدان می‌روند. البته نزدیکان باشگاه پرسپولیس می‌گویند ممکن است در لحظه آخر دیاباته در فهرست استقلال قرار بگیرد و معادلات تغییر کند. از سویی، پرسپولیسی‌ها، آنتونی استوکس مهاجم ایرلندی سابق تراکتور را هم دارند و باید دید یحیی چطور از او استفاده می‌کند. آبی‌پوشان با 35 گل زده خطرناک‌ترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند و پرسپولیس هم با 7 گل خورده، مستحکم‌ترین خط دفاع لیگ محسوب می‌شود. نبرد اصلی دو تیم در میانه میدان خواهد بود؛ جایی که احمد نورالهی، کمال کامیابی‌نیا، مهدی ترابی و وحید امیری برای پرسپولیس و علی کریمی، وریا غفوری، فرشید باقری و آرش رضاوند برای استقلال حضور دارند. نخستین تقابل استقلال و پرسپولیس در قالب یک دیدار دوستانه در ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ رقم خورد که بدون گل به پایان رسید. از آن زمان تاکنون دو تیم ۹۱ بار با هم روبه‌رو شده‌اند که سهم استقلال ۲۶ برد و سهم پرسپولیس ۲۴ برد بوده و ۴۱ بازی نیز مساوی شده‌ است. در این بازی‌ها، ۱۷۰ گل به ثمر رسیده که ۸۷ گل سهم سرخپوشان و ۸۳ گل سهم آبی‌پوشان است. ضمن اینکه در مجموع ۱۰۱ بازیکن متفاوت موفق به گلزنی شده‌اند که امیرحسین جابری‌زاده در دربی دوم اولین گلزن این بازی‌ها برای آبی‌پوشان بوده و صدمین گلزن هم احمد نوراللهی در دربی شماره ۹۰ برای سرخپوشان است. پرسپولیس در آخرین دربی برگزار شده برنده بوده و استقلال هم آخرین بار در دربی برگشت لیگ هفدهم با گل وریا غفوری 1-0 به پیروزی رسید. دیداری که 10 اسفند 96 برگزار شد و یک سال و 11 ماه و 7 روز از آن می‌گذرد. از آن تاریخ به بعد پرسپولیس در 2 دربی لیگ و یک دربی سوپرجام که 3-0 به سود سرخ‌ها اعلام شد، به پیروزی رسیده و یک دربی هم مساوی شده است.
دیگر بازی‌های امروز و فردا
نیم ساعت بعد از شروع دربی92 یک بازی حساس دیگر در شهر اولین‌ها برگزار می‌شود. نفت مسجدسلیمان از ساعت 16 در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان میزبان سپاهان یکی دیگر از مدعیان قهرمانی است. دو تیم زردپوش فوتبال ایران در شرایطی برابر هم قرار می‌گیرند که شاگردان مهدی تارتار یکی از تیم‌های خوب لیگ نوزدهم بوده‌اند. تیمی که اگر چه هفته قبل با شکست برابر استقلال، دومین باخت خود در لیگ را متحمل شد ولی هنوز در خانه نباخته است. این تیم مقابل سپاهانی قرار می‌گیرد که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس در جدول لیگ با 35 امتیاز است و احتمالاً در این بازی هم امیر قلعه‌نویی روی نیمکت خود می‌بیند. البته نفتی‌ها به‌خاطر همزمانی مسابقه با دربی خواهان تغییر زمان بازی شده‌اند که تا این لحظه خبری مبنی بر تعویق این بازی اعلام نشده است.
هفته نوزدهم فردا جمعه با برگزاری 5 مسابقه به پایان می‌رسد که طی آن ماشین‌سازی و پیکان از ساعت ۱۵ در ورزشگاه شهید سردار سلیمانی تبریز به مصاف هم می‌روند. ماشین‌سازی در بازی قبل خود 3-1 مقابل شهر خودرو بازنده شد و پیکان هم با همین نتیجه مغلوب شاهین شد. خودروسازان که پس از این باخت با استعفای حسین فرکی مواجه شدند، حالا عبدالله ویسی را به‌عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌بینند. از ساعت ۱۵:۳۰ سایپا و پارس جنوبی در ورزشگاه شهید دستگردی تهران برابر هم قرار می‌گیرند. شاگردان ابراهیم صادقی 3 بازی است که نباخته‌اند و در آخرین بازی‌شان هم برابر نساجی به پیروزی 3-1 رسیدند. جمی‌ها هم از زمان آمدن هومن افاضلی یک باخت و یک تساوی داشته‌اند و حالا به‌دنبال اولین برد خود با مربی جدیدشان هستند. شاهین در حالی از ساعت ۱۶ در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر میزبان نساجی است که هفته گذشته اولین برد خود در لیگ نوزدهم را به دست آورد تا امیدوار به فرار از انتهای جدول باشد. در مقابل قائمشهری‌ها پس از 3 بازی، هفته قبل شکستی خانگی خوردند و حالا یاران محمدرضا مهاجری به‌دنبال جبران مافات هستند. ذوب آهن و صنعت نفت آبادان، دیگر بازی ساعت ۱۶ را در ورزشگاه فولاد شهر برگزار می‌کنند. تیم اصفهانی هفته قبل اولین شکست خود با مربیگری ‎میودراگ رادولوویچ مونته نگرویی به دست آورد و 2-1 مغلوب تراکتور شد. از سویی نفت در شرایطی پس از باخت به پرسپولیس برابر ذوب آهن قرار می‌گیرد که دیگر دراگان اسکوچیچ را روی نیمکت خود نمی‌بیند و در این بازی، دستیار او بهنام سراج هدایت آبادانی‌ها را بر عهده خواهد داشت. در آخرین بازی و از ساعت ساعت ۱۶:۵۰، گل گهر و تراکتور در ورزشگاه امام علی(ع) سیرجان مقابل هم قرار می‌گیرند. شاگردان مجید جلالی هفته قبل برابر پارس جنوبی به تساوی 1-1 رسیدند و حالا باید مقابل تراکتوری قرار بگیرند که به‌دنبال جایگاهی بهتر در لیگ است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/18/535238/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها