بورس پیشتاز بازارها


گروه اقتصادی
​​​​​​​بورس تهران در میان تمام بازارهای سرمایه‌پذیر همچنان رکورد شکنی می‌کند، به‌گونه‌ای که روز گذشته با رشد ۵۶۹۵ واحدی؛ شاخص بورس تهران در پایان معاملات به ۴۴۵ هزار و ۸۹۴ واحد رسید و ارزش معاملات را به بیش از ۴۳۰۶.۷ میلیارد تومان رساند. حال نماگر اصلی بورس تهران، یعنی شاخص کل نشان می‌دهد که اگر چنانچه فردی 100 هزارتومان در این بازار، سرمایه‌گذاری می‌کرد، تا پایان روزگذشته با بازدهی 149.5 درصدی، پولش به 250 هزارتومان می‌رسید. این در حالی است که بازدهی سالانه همین 100 هزارتومان در بازار پول، با 20 درصد سود سپرده به 120 هزارتومان می‌رسید. همین مقایسه باعث شده است که برخی از تحلیلگران به این نتیجه برسند که بازار سرمایه کشور همچنان با امواج متوالی سرمایه‌ها از سایر بخش‌های اقتصادی به‌سوی این بازار روبه‌رو شود. اکنون تحلیلگران می‌گویند که اقتصاد کشور که سالیان سال، بانک محور بوده به‌سمت بازار محوری هدایت شود.
از طرف دیگر با توجه به اینکه بازارهای جهانی رو به بهبود بوده و از اقتصاد چین سیگنال‌های مثبتی به بازار سرمایه کشور می‌رسد، روند ریزش‌های هفتگی محدود شده و بتدریج بازار به‌سمت تثبیت پیش می‌رود. با این حال، برخی از تحلیلگران یک اصلاح قیمتی را تا پایان سال‌جاری دور از انتظار نمی‌دانند.شاید اصلاح نفسگیری باشد، اما به‌طور قطع ‌می‌توان عنوان کرد که پایان سال، بازار سرمایه کشور مبدأ اصلی پول‌های بی‌برنامه و حتی هوشمند به این بازار هستند، به‌طوری که ارقامی که برخی از کارشناسان مالی برای چشم‌انداز شاخص کل مطرح می‌کنند، خیلی از عدد کنونی بالاتر است.
اما مدیرعامل بورس به سرمایه‌گذاران و افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند، چه می‌گوید؟علی صحرایی عنوان می‌کند: «بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است.»
وی ادامه داد: «بازارسهام درطول سال‌جاری به گزینه قابل قبول سرمایه‌گذاران خرد تبدیل شده و محل مناسبی برای افراد دارای سرمایه‌های اندک است که به‌دنبال سرمایه‌گذاری میان مدت هستند.»
این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «تغییر نرخ ارز از دیگر عوامل مؤثر در روند صعودی بازار سهام بوده و باعث شده ارزش جایگزینی شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر با توجه به سیاست درست دولت در خصوص رصد سرمایه‌گذاران و دارندگان دارایی و ثروت و اخذ مالیات‌های چشمگیر، تنها بازاری که تغییرات نرخ مالیاتی را شامل نمی‌شود بازار سرمایه است و این موضوع از جمله سیاست‌هایی است که می‌تواند اجرای آن از سوی دولت ادامه دار باشد.»
وی پیشنهاد می‌کند: «دولت می‌تواند جریان نقدینگی را از طریق سیاست مالیاتی از مکان‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن به تولید ملی کمک نمی‌کند دور و آن را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.»
وی با اشاره به اثر ورود نقدینگی قابل توجه در رشد بازار سرمایه که به‌دلیل شرایط مساعد و شفافیت وارد بورس شده، ادامه می‌دهد:«آموزش و فرهنگ‌سازی و توسعه سامانه کدال و انتشار اطلاعات همزمان شرکت‌ها موجب اعتماد‌سازی مردم نسبت به بازارسرمایه و ارتقای شفافیت شده و فرصت‌های بیشتری را در اختیار سهامداران قرار داده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/9/535243/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها