واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری:

رئیس جمهوری بعدازظهر جمعه از سقوط هواپیما مطلع شد


رئیس دفتر رئیس جمهوری روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران در پاسخ به سؤالی درباره اعلام نشدن تعداد و اسامی کشته‌شدگان آبان ماه، با بیان اینکه آمار برای دولت ارسال شده، اما دولت مسئول انتشار این آمار نیست، گفت: اکنون هم پزشکی قانونی و هم ستاد مشترک در حال بررسی دقیق این مسأله هستند، چرا که باید به مردم آمار دقیقی اعلام شود که به طور مثال این تعداد مردم عادی بودند و این تعداد مرد یا زن بوده‌اند. این آمار ان‌شاءالله منتشر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محمود واعظی با بیان اینکه صحبت‌هایی که درباره ارقام این آمار می‌شود به هیچ وجه صحت ندارد، ادامه داد: دولت به‌هیچ وجه مسئول این کار نیست. در بیشتر کشورهای دنیا آمار را معمولاً پزشک قانونی اعلام می‌کند. در کشور ما نیز قرار گذاشته‌اند که پزشکی قانون و ستاد مشترک یک بررسی جامع انجام داده و آماری را اعلام کنند که برای مردم کاملاً شفاف باشد. رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره فایل صوتی منتشر شده درباره هواپیمای اوکراینی، با بیان اینکه این فایل صوتی تخصصی بود، اظهار کرد: سه‌شنبه گذشته در جلسه‌ای که با متخصصین و سازمان هوایی کشور داشتیم، گفتند هواپیمای آسمان می‌خواسته در آن ساعت در فرودگاه مهرآباد بنشیند، بنابراین در زمان حادثه در کرج بوده است که از آنجا نوری را می‌بیند و حدس می‌زند به برج مراقبت اطلاع می‌دهد. برج همان موقع از پدافند سؤال می‌کند و پدافند می‌گوید مشکلی نیست و شلیکی نشده است، لذا آنجا سؤال می‌کند من برگردم یا بنشینم که اجازه داده می‌شود در فرودگاه مهرآباد بنشیند. او با بیان اینکه روز چهارشنبه این خبر را آقای عابدزاده (رئیس سازمان هواپیمایی کشور) اعلام کرد و او نیز آن را به مردم منتقل می‌کند، تصریح کرد: هیچ جای این فایل نمی‌گوید که موشک زده شده است، بلکه می‌گوید من از کرج، تهران را می‌بینم که یک نقطه نورانی در حرکت است که از برج می‌پرسد چیست؟ که برج می‌گوید مشکلی نیست. رئیس دفتر رئیس جمهوری، مساله مطرح شده در رسانه‌های خارجی مبنی بر مطلع بودن مسئولان را به طور قطع، رد کرد و با بیان اینکه دولت  مطلع نبود و رئیس جمهوری جمعه بعدازظهر مطلع شد، افزود: نخستین فردی که مطلع شد، آقای عابدزاده بود که تا آن زمان اطلاعی نداشت، وگرنه برای حیثیت خودش هم که شده بود روز پنجشنبه شب با مردم طوری دیگر صحبت می‌کرد. در آن روز هم گفت همزمان به ما اطلاع دادند که نوری دیده شده است دولت با مردم صادق بوده و معترض بودیم که چرا به دولت اطلاع ندادند.
خبرنگاری از واعظی پرسید که آیا فرمانده سپاه از این موضوع خبردار بوده که واعظی پاسخ داد: مثل اینکه خودشان هم همین را در مجلس گفتند، ستاد مشترک و گروهی از سپاه، همان موقع که مطلع شدند، تیمی را تشکیل دادند تا تحقیق و بررسی کنند و آن تیم حق نداشته اطلاعی را بیرون دهد، مگر این که به جمع‌بندی برسد به دولت هم اطلاعی نداده است. رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه، سفر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را بسیار خوب عنوان کرد و با بیان اینکه معنای اظهارات آقای بورل این است که اروپا مکانیسم ماشه را عملیاتی نمی‌کند و از دید اروپا هیچ موافقتنامه‌ای بهتر از برجام وجود ندارد، تصریح کرد: معنی اظهارات آقای بورل این است که مکانیسم ماشه عملیاتی نمی‌شود. به هر حال ممکن است برای افکار عمومی خودشان بخواهند پاسخ‌هایی در ارتباط با گام پنجم ما داشته باشند و این به معنای این نیست که تا جایی پیش بروند که عملاً برجام به هم بخورد.واعظی با اشاره به اینکه با برداشتن 5 گام کاهش تعهدات، ایران تمامی تعهدات خود را به نوعی قطع کرده است، این امر را در چارچوب برجام توصیف و تأکید کرد: اکنون عملاً بدهکار نیستیم. ما در برجام دست برتر را داریم و تصمیمی که برای گام پنجم کاهش تعهدات گرفتیم باعث شده که آنها دنبال ما باشند تا صحبت بکنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/2/535274/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها