آتش منازعات بین ترکیه و سوریه تندتر شد


زهره صفاری
خبرنگار
​​​​​​​چند روز پس‌از بالا گرفتن تنش‌ها میان ترکیه و سوریه در استان ادلب و ادعای اردوغان درباره حمله تلافی جویانه علیه مواضع سوری، رسانه‌های وابسته به کاخ کرملین از مکالمه تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با همتای ترکیه‌ای خود درباره این مسأله خبر دادند، با این حال اردوغان همچنان به تهدید دولت سوریه ادامه داده و مدعی شده، حضور ارتش کشورش در سوریه بنا بر توافق آدانا صورت گرفته است. ادعایی که سوریه رد کرد.
به‌گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، تنش‌ها میان ترکیه و سوریه در چند روز گذشته پس از آن بالا گرفت که وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای از کشته و مجروح شدن بیش از 20 نظامی خود در حمله نیروهای سوری خبر داد. یک روز پس از این حمله، اردوغان که پیش‌تر نیز سوریه را به انجام اقدام نظامی تهدید کرده و نیروهای زرهی اش را از مرز ادلب گذرانده بود، در برابر دوربین خبرنگاران ایستاد و از پاسخ کوبنده به تهاجم سوریه و بمباران بیش از 40 مقر سوری و تحمیل تلفات سنگین به ارتش بشار اسد خبر داد. اما کرملین که پشتیبانی حملات سوریه را در مبارزه با گروه‌های تروریستی منطقه برعهده دارد و ناظر آنها است، ضمن تأیید کشته شدن نظامیان ترکیه‌ای، در لفافه حمله ترکیه را ادعای سران این کشور خواند. این تحولات سران روسیه و ترکیه را پس از گذشت یک ماه از توافق دو کشور برای مبارزه با تروریست‌ها و برقراری آتش بس در منطقه به مذاکره کشاند. به نوشته رسانه وابسته به کاخ کرملین، محور اصلی مذاکرات تحولات اخیر سوریه و نگرانی دو کشور از افزایش تنش‌ها در منطقه صفر ادلب بود. با توجه به افزایش تحرکات تروریستی در این استان سوریه، دو طرف بر لزوم پایبندی به تعهدات برای پاکسازی تروریست‌ها، برقراری امنیت بیش از سه میلیون غیرنظامی وهمکاری بیشتر وزارت دفاع دو کشور تأکید کردند.
تداوم رجزخوانی‌های ترکیه
با این حال رجز خوانی‌های معمول رجب طیب اردوغان در مواجهه با دمشق، همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه نوشت: «رجب طیب اردوغان» که سیاست‌های مداخله جویانه‌اش در سوریه برخلاف شعارهایش به سود گروه‌های تروریستی پیش می‌رود، در حالی که از صلح صحبت می‌کند، خطاب به روس‌ها به‌عنوان مهم‌ترین حامی ارتش سوریه گفت: «امیدوارم روس‌ها شرایط حساس ما در سوریه را بهتر درک کنند.» اما ارتش سوریه نیز ساکت نماند و در برابر رجزخوانی‌های اردوغان در بیانیه‌ای حضور نظامیان ترکیه را در ادلب غیرقانونی و تهاجم خواند و تهدید کرد هر حمله‌ای را پاسخ خواهد داد.
این بار اما نوبت اردوغان بود که با اولتیماتومی قدرت نظامی اش را به رخ حریف بکشد. رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد: «ارتش ترکیه بر اساس توافقنامه آدانا که اجازه انجام عملیات نظامی در سوریه را می‌دهد، در سوریه حضور دارد بنابراین اگر نیروهای سوریه تا آخر فوریه(23 روز دیگر) از 2ایست بازرسی ما عقب نشینی نکنند و امنیت نظامیان ترکیه در ادلب تأمین نشود، حق ایجاد امنیت برای نظامیان کشورمان را محفوظ می‌دانیم.» وزارت خارجه سوریه اما این ادعاها را رد کرد و در بیانیه ای اعلام کرد: «توافق آدانا برای تضمین امنیت مرزهای دو کشور و با هدف مبارزه با تروریسم است اما اقدامات ترکیه نشان دهنده حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی است.»
آنچه مسلم است مواضع خصمانه ترکیه در سوریه مورد حمایت امریکا و هم پیمانان آن قرار خواهد گرفت. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفت: «حملات مداوم، غیرقابل توجیه و بی‌رحمانه رژیم سوریه به ساکنان ادلب را محکوم کرده و از ترکیه متحد خود در پیمان آتلانتیک شمالی حمایت می‌کنیم.»
خبر دیگری از مسائل سوریه حاکی است، «دیوید سوانسون»، سخنگوی سازمان ملل در منطقه با اشاره به آوارگی 520 هزار نفر در تنش‌های دو ماهه اخیر سوریه به گروه‌های خارجی و داخلی درباره افزایش شمار آوارگان هشدار داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/4/535293/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها