در نشست انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تأکید شد

زمینه‌های حضور گسترده مردم در انتخابات فراهم شود




شانزدهمین نشست دوسالانه مجمع عمومی و دومین کنگره سراسری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، صبح پنجشنبه گذشته با پیام سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات و سخنرانی اساتید دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست که در دهه فجر برگزار شد، هم به تجربه انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن همچون قانون اساسی پرداخته شد و هم به الزامات حکمرانی در جهان فعلی، با توجه به تغییراتی که از سال 57 تا امروز در سال 98 صورت گرفته است، اشاره شد.
به گزارش جماران، محمود صادقی، به عنوان دبیرکل این تشکل، با تسلیت حوادث آبان ماه و دی ماه سال جاری، به رواج بحث «حکمرانی خوب» در ادبیات سیاسی اشاره کرد و گفت: رگه‌های بسیاری از این شاخص‌ها را در قانون اساسی می‌توانیم دنبال کنیم. به عنوان مثال شاخص مشارکت جویی و اینکه حاکمیت به دنبال جلب مشارکت آحاد مردم باشد هم در مقدمه قانون اساسی مفصل آمده و تحقق اهداف جمهوری اسلامی را منوط به مشارکت آحاد مردم کرده است.  صادقی برگزاری  انتخابات در 40 سال اخیر را یکی از عوامل پایداری جمهوری اسلامی برشمرد و با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، از همه گروه‌های سیاسی، احزاب و اندیشمندان و دانشگاه‌ها خواست بیانیه گام دوم را مورد نقد و بررسی قرار دهند.
او با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره مبارزه با فساد، ابراز امیدواری کرد که برای تحقق گام دوم انقلاب به زیرساخت‌هایی آن توجه شود؛ والا با شعار، فضاسازی و بعضاً حذف، به نظرم ما نمی‌توانیم به آن هدف‌ها برسیم، همچنان که خود رهبر انقلاب هم تشکیل مجلس قوی را منوط به مشارکت گسترده مردم دانستند. طبیعی است که باید زمینه‌های این مشارکت گسترده فراهم شود. در ادامه این نشست نیز حجت‌الاسلام داود فیرحی، استاد دانشگاه تهران در مطلبی با عنوان «اصلاح و مکانیزم‌های اصلاح» با بیان اینکه پژوهشگران معتقدند امروز اصلاحات در ایران یک ضرورت ناممکن است، اظهار کرد: در چنین شرایطی باید یا راهی یافت یا راهی ساخت؛ راهی غیر از این هم وجود ندارد. چون ما آلترناتیو دیگری در سیستم‌ها نداریم مگر اینکه آلترناتیوی از روی اجبار به صورت تاریخی پیدا شود. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه جریان‌های اصولگرا تمرکزی روی نهادها ندارند و معتقدند که نهادها را نباید نقد کرد و باید افراد را اصلاح کرد، تصریح کرد: اینها فکر می‌کنند وقتی که انسان‌ها خوب باشند، خوب عمل می‌کنند. در حالی که هیچ گاه در حوزه سیاست بین خوبی آدم‌ها و خروجی عمل خوب سیاسی ملازمه دقیقی وجود ندارد و اتفاقاً بعضی مواقع ملازمه معکوس هم هست. یعنی باورها و ارزش‌های انسان عادل او را در تصمیم‌گیری رادیکال می‌کند.
او با بیان اینکه نظام‌هایی که بعد از یک انقلاب در خاورمیانه تأسیس می‌شوند، همیشه دو موضوع سلبی یعنی «استبداد» و «استعمار» را داشته‌اند و شعارهای آنها هم «استقلال» و «آزادی» است، ادامه داد: اما مشکلی به تدریج در این نظام‌ها پیدا می‌شود و آن اولویت استقلال و طبعاً امنیت به مفهوم آزادی است و آزادی و دموکراسی تا زمانی که استقلال و امنیت تهدید می‌شود، به تأخیر می‌افتد و چون به دلیل شرایط منطقه هیچ گاه استقلال کامل تضمین نمی‌شود و امنیت کامل تحقق پیدا نمی‌کند، هیچ گاه نوبت به مفهوم آزادی نمی‌رسد. به گفته فیرحی، اصلاحات لازم بدون حرکت رهبران در این کشورها شدنی نیست و اگر باشد، آسیب‌های اجتماعی آن بیشتر است. الهه کولایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هم حوادث آبان ماه و دی ماه را نمونه‌هایی از انزوای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در مدیریت کشور دانست و گفت: ما در قرن بیستم، چهار جنبش اجتماعی را تجربه می‌کنیم؛ با مشروطه شروع و با جنبش اصلاحات تمام می‌کنیم. نخبگان این حرکت‌ها را مدیریت می‌کنند. بعد از مجلس ششم برآورد من این بود که مشکل ما نخبگان هستند که درک درستی از مشکلات جامعه و واقعیت‌های قابل دسترسی ندارند؛ برای همین متأسفانه جنبش‌های اجتماعی ما دائم در مسیر افول قرار می‌گیرد. با امید فراوان می‌آید و ناامید می‌نشینند؛ تا دفعه بعد که با هزینه‌های گزاف‌تر و خسارت‌های بیشتر، دوباره برای جبران می‌آیند.
پیام خاتمی درباره معامله قرن
گفتنی است حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی نیز در پیام خود به این کنگره که از سوی علی محمد حاضری قرائت شد، «معامله قرن» را محکوم کرد و گفت:  خوشبختانه به جز اشغالگران تروریست صهیونیست، افکار عمومی جهان و منطقه و حتی بسیاری از دولت‌ها آن را محکوم کرده‌اند. این طرح همچون همه طرح‌ها و اقدام‌های ظالمانه دیگر در این منطقه محکوم به شکست است و مطمئنیم که ملت مظلوم فلسطین در جهت احقاق حق خود بیش از پیش مصمم خواهد شد. او یادآور شد: پیام انقلاب اسلامی به همه آزادگان و محرومان و مظلومان بویژه مسلمانان دعوت به بیداری و مقابله با استکبار و استعمار و تلاش برای احقاق بزرگترین حق یعنی حاکمیت بر سرنوشت بوده است. و بر این باوریم که از این حیث انقلاب ما در جهان و منطقه مؤثر بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7274/3/535407/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها