گزارش «ایران» از حال و هوای برگزاری همزمان سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها

جشن سینما در ایران همه گیر شد




گروه ایران زمین/ جشن سینمای ایران افزون بر پایتخت به شهرستان‌ها هم رسیده است. از 12 بهمن تاکنون در شهرهای مختلف کشور به فراخور امکانات و ظرفیت‌های سینما‌ها و سالن‌های نمایش، فیلم‌های جشنواره سی‌و‌هشتم اکران می‌شود. استقبال از فیلم‌های اکران شده بسته به فیلم و کارگردان و شهر مود نظر متفاوت است، از خیلی خوب تا نه چندان رضایتبخش. با این حال اینکه به نسبت سال‌های گذشته امکان بیشتری فراهم شده تا علاقه‌مندان به سینما در سراسر کشور همانند پایتخت نشینان سهیم شدن در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور را تجربه کنند نکته‌ای است که رضایت نسبی سینما دوستان در شهرهای به غیر از تهران را به خود جلب کرده است.
مشهد؛ اکران منهای دو فیلم
مشهد شهری است که امسال به جز دو فیلم همه فیلم‌های جشنواره سی‌و‌هشتم را در اکران داشته است.
از ۲۹ فیلم جشنواره فجر، ۲۷ فیلم در ۵ سینمای «هویزه»، «آفریقا»، «اطلس»، «گلشن» و «ویلاژتوریست» مشهد به نمایش درمی‌آید. هرچند برخی از فیلم‌های جشنواره فجر مشهد از جمله «تعارض» که در روز اول در سینما هویزه به‌نمایش در آمده بود مورد توجه قرار نگرفت، اما در میان فیلم‌های نمایش داده شده در این سینما گویا فیلم «شنای پروانه» مورد استقبال قرارگرفته است.
«علی نظر نژاد» از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد می‌گوید: شنیده‌ام فیلم «روز صفر» در تهران حسابی سر‌و‌صدا به پا کرده؛ برای همین هرطور بود خودم را به سینما اطلس رساندم تا این فیلم را ببینم. شانس آوردم که بلیت چند فیلم مهم جشنواره را در پیش‌فروش بلیت‌ها در همان روز نخست خریده بودم وگرنه با این وضعیت، بلیت پیدا نمی‌کردم.
«سارا» یکی دیگر از جوانان مشهدی که برخی از فیلم‌های جشنواره را در سینما آفریقا تماشا کرده، می‌گوید: اینجا یکی از سینماهای قدیمی مشهد است. با وجود آنکه تغییراتی در فضای آن ایجاد شده، اما هنوز این سینما به‌روز نیست و به نظر من امکانات آن مناسب جشنواره نیست. سال‌های پیش در همین سینما برای اکران فیلم‌های مطرح جایی برای سوزن ‌انداختن وجود نداشت، اما امسال زیاد شلوغ نیست.
خانم صادقی هم که خود را معلم بازنشسته معرفی می‌کند، می‌گوید: پردیس سینمایی ویلاژتوریست، به ما نزدیک است و به‌خاطر همین همراه نوه هایم برای تماشای فیلم به اینجا آمده‌ایم. به اصرار نوه‌ام فیلم «آن شب» را انتخاب کردیم، اما وقتی مشغول تماشای فیلم شدیم متوجه شدم رده‌بندی این فیلم برای اکران رده سنی +۱۲ بوده که متأسفانه هیچ گونه اطلاع‌رسانی در سالن‌های فروش انجام نشد. از آن بدتر کسی از مسئولان سالن نیز مانع از حضور کودکان در سالن نشده بود. قیمت بلیت‌ها هم ۲۰‌هزارتومانی بود که به نظرم قیمت منطقی بود. مرد میانسالی که به‌همراه خانواده‌اش به‌تماشای فیلم «من می‌ترسم» نشسته بود، می‌گوید: این فیلم را اتفاقی انتخاب کرده و برای او جالب نبوده و هیجان نداشته است. فرد دیگری نیز که با صورتی در‌هم‌کشیده از سالن خارج می‌شد، نظرش درباره فیلم را اینگونه بیان می‌کند: فیلم را اصلاً دوست نداشتم؛ نه موضوعی داشت و نه بازی‌ها برای من جذاب بود. وی که از قیمت بلیت‌های امسال راضی نیست، توضیح می‌دهد: افزایش قیمت بلیت‌ها باعث شد من که طرفدار فیلم‌های جشنواره هستم، امسال نتوانم تعداد زیادی فیلم ببینم و درنهایت چند فیلم را به‌صورت گزینشی برای تماشا انتخاب کنم.
سینما «ایران» ارومیه میزبان جشنواره فیلم فجر
به‌دنبال بازسازی و احیای بافت فرسوده سینما «ایران» ارومیه، این شهر امسال میزبان سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر است.
«احدهوشمند قره باغ»، رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: تا قبل از دهه 70 این شهر 6 سالن سینمای فعال داشته که طی سال‌های گذشته این تعداد به 3 سالن کاهش یافته است. البته با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم با بازسازی و بهسازی سینماهای موجود تعداد سالن‌های نمایش را افزایش دهیم تا بتوانیم فیلم‌های متنوع و بیشتری را برای علاقه‌مندان به نمایش بگذاریم.
وی با اشاره به آخرین وضعیت تعمیر و نوسازی سینما «ایران» ارومیه افزود: در سال‌های گذشته این سینما یک بار مرمت جزئی شده، اما اکنون با همکاری حوزه هنری، این سینما به‌طور کامل در حال مرمت است. کار بازسازی این سینما از مهرماه ۹۸ آغاز وهمزمان با جشنواره فیلم فجر در 11 بهمن ماه این سینما نیز افتتاح شد. در بازسازی این سالن‌ها از جدیدترین سامانه‌های صوتی و نمایشی بهره گرفته‌ایم و تمام کفپوش‌ها و صندلی‌ها نیز نوسازی شده است. در کل تلاش شده تمام فضا از یک سینمای کهنه و مستهلک به سینمایی کاملاً مدرن و لوکس تبدیل شود. در جشنواره امسال 19 فیلم در سینما آزادی ارومیه اکران می‌شود.
استقبال خوب از جشنواره فیلم فجر در اصفهان
«محمدپناهی نژاد»، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتراصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» می‌گوید: اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی «سیتی سنتر» اصفهان با استقبال چشمگیر مردم رو به رو شده و همه بلیت‌های فیلم‌هایی چون «درخت گردو» و «شنای پروانه» فروخته شده که امیدواریم تهیه‌کننده‌های این فیلم‌ها اجازه نمایش برای سانس‌های بیشتر به آنها را در این شهر هنر پرور بدهند. او می‌افزاید: سالن اصلی پردیس سینمایی سیتی سنتر با ظرفیت ۶۱۰ نفر برای اکران مردمی و سالن شماره دو با ظرفیت ۳۳۳ نفر ویژه هنرمندان اصحاب رسانه در نظر گرفته شده که تاکنون هیچ صندلی خالی نداشته و استقبال خوبی از سوی مردم از فیلم‌ها شده است. مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتراصفهان با اشاره به اینکه با شروع روز اول جشنواره، همه بلیت‌های سالن اصلی پردیس سینمایی سیتی سنتر در برخی فیلم‌ها کاملاً به فروش رسید، می‌گوید: هر روز بین ۳ تا ۴ سانس، اکرانِ فیلم‌های اصلی جشنواره را داریم و در صورت استقبال بیشتر، اکران فوق‌العاده برخی فیلم‌های پر مخاطب را هم خواهیم داشت.
پناهی‌نژاد ادامه می‌دهد: فیلم‌های هنرمندان اصفهان هم در سالن یک مجموعه پردیس سینمایی سیتی سنتر با ظرفیت ۲۵۶ نفر، هر روز در سه سانس اکران می‌شود که تماشای آن برای همه شهروندان رایگان است. فروش بلیت در تمام روز‌های جشنواره از طریق سایت سینما تیکت انجام می‌گیرد که البته ۸۰ درصد بلیت‌ها از در این سایت انجام و ۲۰ درصد باقیمانده در گیشه به فروش می‌رسد.
برگزاری نشست‌های نقد فیلم‌های جشنواره در رشت
«الله کرم رضایی زاده»، مستند ساز و منتقد سینما در گیلان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: همزمان با سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، به‌همت و تلاش مسئولان سازمان سینمایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ششمین دوره این جشنواره در شهر رشت در حال برگزاری است که استقبال خوبی از سوی مردم و دوستداران سینما از فیلم‌های در حال نمایش می‌شود. وی افزود: این دوره از جشنواره، مخاطبان زیادی را به تماشای فیلم‌ها به سینما «میرزا کوچک خان» رشت کشانده است؛ از بهترین برنامه‌هایی که امسال شاهد آن هستیم نقد و بررسی شبانه فیلم‌های به نمایش درآمده در سالن مرکزی شهرداری رشت است که با حضور علاقه‌مندان و منتقدان به‌صورت محفلی صمیمانه برگزار می‌شود. فیلم‌های سینمایی پدران، سینما شهر قصه، پوست، شنای پروانه و همچنین فیلم‌های تعارض و عامه‌پسند در سه روز گذشته در این مکان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت این فیلم‌ها توسط اهالی سینما گیلان مورد واکاوی و قضاوت قرار گرفته است. در مورد فیلم‌ها باید بگوییم که هر کدام از آنها بنا به سلیقه کارگردان و زاویه دید خودش به تصویر کشیده شده بود و آن هم در جای خود جالب بود.
این منتقد سینما گفت: اما در این میان آنچه  مورد توجه است، استقبال بی‌نظیر مردم شهر رشت و گیلان از این رویداد بزرگ بوده که صندلی‌های سینما را پر کرده؛ چه آن کسانی که به‌صورت اینترنتی بلیت تهیه کرده و چه آنانی که حضوری و از گیشه سینما بلیت را خریداری ‌کرده‌اند. بعضی از فیلم‌ها فقط یک سانس نمایش داشت و تماشاگران را پشت گیشه سینما قرار داده بود که ایکاش برای این فیلم‌ها هم مثل سایر فیلم‌ها 2 سانس نمایش در نظر گرفته می‌شد. وقتی در این خصوص سؤال کردیم گفته شد که موافقت تهیه‌کننده در افزایش سانس نمایش مدنظر است که امیدواریم در سال‌های بعد هم تمهیداتی لحاظ شود که هم تعداد فیلم‌ها بیشتر باشد و هم تعداد سینماها که اکثر مردم بتوانند از این رویداد سینمایی کشور بهره‌مند شوند.  لازم به ذکر است که امسال ۱۴ فیلم سینمایی جشنواره سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر در این استان به نمایش در می‌آید و تا ۲۱ بهمن ماه با نمایش ۸ فیلم دیگر به پایان می‌رسد و باید منتظر بود تا ببینیم با چه استقبالی روبه‌رو خواهد شد.
کاهش استقبال از جشنواره فجر در زاهدان
اما در همین حال، «محمد فرتوت عنایت»، خبرنگار «ایران» در زاهدان نیز با معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت و گو کرده است. «نصیر احمد ملازهی» در این باره گفت: میزان استقبال از جشنواره فیلم فجر در زاهدان نسبت به سال گذشته کمی کمتر شده که به نظر می‌رسد این کاهش به‌دلیل برگزاری همزمان جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر باشد.
وی افزود: در سه روز گذشته اکران فیلم‌ها در یک سانس صبح و 2 سانس بعد از ظهر و شب در سینماهای هلال و اشراق زاهدان انجام شده و به طور میانگین در این مدت روزی 800 تا 900 بازدید‌کننده  فیلم‌های فجر را دیدند. ظرفیت دو سینمای زاهدان در هر سانس بیش از ۷۰۰ تا ۷۲۰ صندلی است. این مسئول با بیان اینکه تبلیغات برگزاری جشنواره از طریق تلویزیون، نصب بنر، زیرنویس برنامه‌های سیما و فضای مجازی انجام شده، گفت: سال گذشته حدود 7 تا 8 هزار نفر از فیلم‌های فجر در استان دیدن کرده‌اند. البته افرادی که منتظر برگزاری جشنواره بودند، استقبال خوبی داشته و از فرصت برگزاری جشنواره استفاده کرده‌اند.
تبریز بازهم از قافله عقب ماند
مهرداد خوشکار مقدم خبرنگار «ایران» در آذربایجان شرقی می‌گوید با وجود درخواست‌ها و تقاضای مردم سینما دوست تبریز برای اکران همه فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در این کلانشهر، اما باز هم این درخواست نادیده گرفته شد. امسال فیلم‌های مطرح سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در شهرهایی چون تهران، اصفهان و مشهد و ... اکران می‌شود؛ در حالی که تبریز با آن همه قدمتش بازهم از قافله عقب مانده و تنها 10 فیلم آن هم فقط در یکی از سالن‌های سینمایی اش میزبان این رویداد بزرگ شده است. در همین حال، منطقه آزاد ارس هم از تبریز پیشی گرفته و برای اولین بار همزمان با سراسر کشور 20 فیلم از فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را در قالب 26 سانس در سالن سینما پردیس ارس از 15 تا 21 بهمن ماه اکران می‌کنند.
هنگام مقایسه برنامه اکران تبریز با سایر شهرها درمی یابیم که این برنامه در‌ شأن کهن‌شهر اولین‌ها نیست.
در شهرهای دیگر اکران ویژه اصحاب رسانه و هنرمندان وجود داشته اما در تبریز چنین موضوعی پیش‌بینی نشده است، باید متولیان امر پیش از اکران به هنگام برنامه‌ریزی زمانی را هم برای قشر فرهیخته هنر در نظر می‌گرفتند که متأسفانه در این راستا نیز تدابیری را چاره اندیشی نکرده‌اند. در پایان باید گفت که اهالی فرهنگ و هنر تبریز از محدودیت اکران فیلم‌های سی‌‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به شدت گلایه‌مند بوده و خواهان پاسخ‌های قانع‌کننده‌اند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7274/11/535445/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها