پرسپولیس 2 - استقلال 2؛ دربی 92 جذاب و پرگل از آب درآمد

تساوی زیبا




گروه ورزش / ورزشگاه آزادی تهران پنجشنبه میزبان حساس‌ترین دیدار هفته نوزدهم لیگ برتر بود. جایی که پرسپولیس و استقلال به مصاف هم رفتند و طبق اعلام گوینده ورزشگاه 56780 نفر از دربی 92 استقبال کردند. با توجه به شرایط سختی که برای خرید بلیت الکترونیکی وجود داشت، سکوهای ورزشگاه در هر دو قسمت آبی و قرمز خالی ماند. ضمن اینکه بانوانی که طبق بیانیه فیفا قرار بود در بازی‌های باشگاهی حضور پیدا کنند، مثل همیشه اجازه حضور پیدا نکردند.
با تمام این اوصاف، سوت آغاز دربی 92 توسط بیژن حیدری به صدا درآمد. پس از دقایق ابتدایی که توپ و میدان دست شاگردان یحیی گل‌محمدی بود، این شاگردان فرهاد مجیدی بودند که سعی کردند با استفاده از پاس‌های عمقی، مهدی قائدی و ارسلان مطهری (که جای شیخ دیاباته مصدوم را گرفته بود) را راه بیندازند.
حملات استقلال در دقیقه 24 نتیجه داد و پرچم‌ها در بخش آبی ورزشگاه به اهتزاز در آمد. توپ‌گیری عالی وریا غفوری در میانه زمین و تغییر منطقه بازی توسط هروویه میلیچ پایه‌گذار گل اول بازی شد. قائدی در جناح چپ صاحب توپ شد و ارسال فنی او را به تیر عمودی دروازه پرسپولیس خورد و در برگشت شوت محکم و زمینی فرشید باقری با بغل پای مطهری به گل تبدیل شد. البته برتری شاگردان مجیدی چند دقیقه بیشتر دوام نداشت و سرخپوشان دقیقه 29 بازی را مساوی کردند. پاس در عمق مهدی ترابی را کریستین اوساگوانا از سمت راست با ارسال کوتاه به محوطه شش قدم استقلال فرستاد و علی علیپور براحتی دروازه سیدحسین حسینی را گشود. علیپور در دربی‌های 81 و 86 هم موفق به گلزنی شده بود. درادامه، بازی با سرعت خوبی ادامه پیدا کرد اما بی‌دقتی در پاس‌های آخر مانع از ایجاد موقعیت برای دو تیم شد. در دقیقه ۴۰ روی سانتر فرشید باقری، مطهری می‌توانست گل دوم خود و تیمش را به ثمر برساند اما ضربه سر این بازیکن از بالای دروازه به بیرون رفت. حرکت زیبای مهدی قائدی در دقیقه ۴۵ از سمت راست با حرکت در عرض این بازیکن و شوت فوق‌العاده این بازیکن همراه شد که علیرضا بیرانوند با واکنشی زیبا توپ را به کرنر فرستاد. بدین ترتیب دو تیم با تساوی 1-1 به رختکن رفتند. نیمه دوم را پرسپولیس هجومی‌تر آغاز کرد اما در دقیقه 52، حرکت انفرادی قائدی از سمت چپ که با دریبل زدن کمال کامیابی‌نیا و مهدی شیری همراه شد، استقلال را به گل دوم رساند. پاس در عرض و زیبای قائدی در دهانه دروازه خالی به مطهری رسید و او در اولین تجربه‌اش در دربی، دبل کرد. گل‌محمدی برای تغییر نتیجه دو تعویض در دقیقه ۵۸ انجام داد؛ بشار رسن و محمد نادری جایگزین کامیابی‌نیا و محمد انصاری شدند. سومین تعویض پرسپولیس هم دقیقه ۷۱ انجام شد و آنتونی استوکس به جای اوساگونا وارد زمین شد. نخستین تعویض استقلال هم در دقیقه ۷۷ رقم خورد و قائدی جای خود را به آرش رضاوند داد تا پرسپولیسی‌ها که نگران ضدحملات قائدی و توانایی این بازیکن در حمل توپ بودند، نفسی براحتی بکشند. در ۱۰ دقیقه پایانی پرسپولیس توپ و میدان را در اختیار داشت و تمامی نفرات استقلال در یک سوم زمین خودی بودند. در حالی که استقلال در تدارک تعویض دوم بود، دقیقه 89 پاس چیپ و در عرض رسن را مهدی ترابی رها کرد تا استوکس شوت‌زنی کند اما ضربه نامتعادل او را حسینی به شکل ناقص دفع کرد و در ادامه رسن از مقابل دو مدافع آبی پوش و زاویه بسته، توپ را به تور رساند تا گل مساوی سرخ‌ها به ثبت برسد.پرسپولیس دقیقه 92 صاحب ضربه کاشته شد که شوت استوکس به شکل خطرناکی از کنار دروازه به بیرون رفت و نتیجه پایانی روی  اسکوربورد ۲ - ۲ ماند. پرسپولیس ۴۱ امتیازی شد و در صدر جدول قرار گرفت و استقلال هم ۳۳ امتیازی شد.
این چهل و دومین تساوی سرخابی های پایتخت در 92 تقابل شان بود. آخرین تساوی دو تیم در بازی برگشت لیگ هجدهم با تساوی بدون گل ثبت شد. همچنین آخرین تساوی 2-2 دو تیم در دربی 73 به نام دربی جام ولایت بود که در تاریخ 16 آبان 90 برگزار شد.
گفتنی است در دیگر بازی ها، نفت مسجد سلیمان و سپاهان، به تساوی بدون گل رسیدند. دیدار ماشین‌سازی و پیکان 2 - 2 شد. سایپا – پارس جنوبی و گل گهر – تراکتور 1-1 شدند. شاهین 2-1 نساجی را برد و ذوب آهن 1-0 نفت آبادان را شکست داد.

ســـوژه
شادی گل مطهری سانسور شد، شادی گل علیپور جنجالی

گلزنی علی علیپور در دربی 92 تا حدودی قابل پیش‌بینی بود اما کمتر کسی انتظار داشت که او با شادی گلش، جو ورزشگاه را ملتهب کند. مهاجم پرسپولیس شادی گل شیخ دیاباته (پنجه ببر) را به سمت عکاسان انجام داد و این موضوع اصلاً به مذاق تماشاگران استقلال خوش نیامد. حرکتی که اعتراض نیمکت استقلال را هم به همراه داشت و بیژن حیدری داور بازی، علیپور را با کارت زرد جریمه کرد. البته این تمام ماجرا نبود و هواداران استقلال تا پایان نیمه اول شعارهای تندی علیه علیپور سر دادند. مهاجم سرخپوشان پس از به صدا درآمدن سوت پایان بازی در نیمه اول، سمت فرهاد مجیدی رفت و از او خواست هواداران استقلال را آرام کند و خودش هم به سمت هواداران استقلال رفت و به نوعی از آنها دلجویی کرد. علیپور پس از بازی درباره خوشحالی حاشیه‌سازش گفت: «من به سمت عکاسان رفتم و خوشحالی کردم. واقعاً کاری به هواداران استقلال نداشتم اما آنها هر فحشی که دوست داشتند، به من دادند. شادی گل کریس رونالدو هم توسط بازیکنان دیگر تکرار می‌شود، مگر داور کارت می‌دهد؟» مجیدی هم چنین واکنشی داشت: «فکر نمی‌کنم علیپور قصد بی احترامی داشت.» افشین پیروانی، مدیر تیم پرسپولیس گفت: «به علیپور گفتم عذرخواهی کند؛ کسی قصد توهین نداشت.» البته حاشیه‌ها تنها به شادی گل علیپور ختم نشد و امیرارسلان مطهری، مهاجم استقلال هم پس از هر دو گل خود مقابل پرسپولیس، مانند بازی‌های گذشته شادی منحصر به فرد خود «گیتار زدن» را اجرا کرد اما تلویزیون هر دو بار تصاویر مربوط به شادی خاص مهاجم استقلال را سانسور کرد. موضوعی که بازتاب منفی زیادی در فضای مجازی داشت و کاربران زیادی علیه این اقدام تلویزیون، موضع گرفتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7274/18/535473/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها