هنر با عشق متولد می‌شود




وجیهه اسداللهی
کارآفرین نمونه
روستای اسدآباد در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، در این روستا کار کردن زنان چندان مورد قبول اجتماع نیست یعنی زنان نمی‌توانند مانند شهرنشین‌ها در محیط بیرون از خانه کار کنند. در عین حال هم بیکاری در این منطقه بیداد می‌کند و خیلی از مردان روستا بیکار هستند و به همین دلیل زنان نمی‌توانند وارد عرصه‌های اشتغال شوند. از کودکی عاشق سرمه‌دوزی بودم. (سرمه دوزی بر وزن ترمه دوزی هنری است که در آن با فلز تابیده شده روی ترمه اشکال زیبا خلق می‌کنند.) در عین حال هم دلم می‌خواست استقلال مالی داشته باشم و بتوانم در امرار معاش به خانواده‌ام کمک کنم. همیشه اعتقاد داشتم که زنان هم می‌توانند درآمدزایی کنند. شانسی برای کار کردن بیرون از خانه نداشتم. از آن جایی که عاشق هنر سرمه دوزی بودم تصمیم گرفتم با استفاده از همین هنر، در خانه کار کنم واز فروش محصولات پول به دست آورم. کم‌کم تصمیم گرفتم هنرم را در اختیار سایر زنان روستا هم قرار دهم تا آنها هم مثل من بتوانند درآمدی داشته باشند. از روزی که تصمیم گرفتم مربیگری کنم تا امروز به 500 زن این هنر را آموزش داده ام. با جان و دل کار می‌کردم چون هم عاشق کارم بودم و هم از اینکه درآمدی دارم احساس امنیت و با شخصیت بودن کردم. این احساس در هر زنی وجود دارد و با هر درآمدی حتی اندک می‌تواند احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشد. زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست از جمله زنانی هستند که تمایل بیشتری در خصوص یادگیری از خود نشان داده‌اند.
این افراد پس از یادگیری کار، با روزی دو تا سه ساعت کار کردن در خانه از ماهی 500 هزار تومان به بالا درآمد دارند. خداروشکر با دریافت وام توانستم دوکارگاه فعال راه‌اندازی کنم که در این کارگاه‌ها 100 نفر مشغول به کار هستند. اولین کارگاه را در همین روستای اسدآباد و دیگری را در شهرکرد راه‌اندازی کردم. در این کارگاه‌ها هم آموزش کار داده می‌شود هم خانم‌ها کار می‌کنند. از استان‌های دیگر هم مراجعه‌کننده داریم. کارآفرینی با زمینه‌های هنری هم برای درآمدزایی بسیار مناسب هستند و هم در آرامش اعصاب و روان مؤثر هستند. در خصوص فروش محصولات، مشتریان بیشتر از تهران و شهرهای بزرگ سفارش کار می‌دهند. در نمایشگاه بین‌المللی تهران هم 5 بار شرکت داشتم اما مشکلی که در این حوزه وجود دارد مبلغ بالای اجاره غرفه‌ها است. بابت هر غرفه متری 160 هزار تومان باید پرداخت کنیم که به اضافه هزینه محل اقامت و خوراک آن چنان سودی عایدمان نمی‌شود.
 از این‌رو اگر از زنان کارآفرین در نمایشگاه‌ها هزینه‌ای گرفته نشود، کمک بزرگی به این قشر خواهد شد. البته در خصوص مشاغل اینچنینی تولیدکننده‌ها سود زیادی نمی‌برند و بیشتر فروشنده‌ها هستند که سود می‌کنند. چنانچه بحث صادرات در خصوص مشاغل هنری با محوریت زنان کارآفرین وجود داشته باشد، سودی که از این کار عاید افراد می‌شود چندین برابر خواهد شد. اتفاقاً چند وقت پیش کارهایم برای شرکت در جشنواره‌ای در تایلند به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت اما چنانچه من هم می‌توانستم در آن نمایشگاه یا نمایشگاه‌هایی نظیر آن حضور داشته و بازاریابی در ابعاد گسترده تری داشته باشم. متأسفانه ترمه قیمت بالایی دارد و اشتغال در این شغل بدون حمایت‌های لازم نمی‌تواند موفق عمل کند در عین حال هم نمایشگاه‌های جزیره‌ای رایگان برای حفظ و بقا و پیشرفت این شغل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/13/535792/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها