شرایط مدارس تهران مطلوب نیست



برخی از مدارس تهران به لحاظ ایمنی بنا و استحکام سازه در وضعیت مطلوبی قرار ندارند هرچند گفته می شود در این مدت آموزش و پرورش تلاش کرده سطح ایمنی مدارس را  ارتقا دهد. به همین بهانه با علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره وضعیت ایمنی مدارس گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

چندی پیش شهردار تهران اعلام کرد که حدود 900 مدرسه تهران در خط قرمز ایمنی قرار دارند، آیا این آمار را تأیید می‌کنید؟ اگر نه، لطفاً بگویید تعداد مدارس تهران درحال حاضر چقدر است و چند درصد از این مدارس دارای ایمنی و استانداردهای لازم هستند؟
وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران الان مطلوب نیست، اما دارای وضعیت قرمز و امکان بروز مشکلاتی در شرایط عادی  هم نیستند. تعدادی از کلاس‌های درس شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران نیازمند «مقاوم‌سازی» یا «تخریب و بازسازی» هستند که این موضوع در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس استان تهران قرار گرفته است. براین اساس از ابتدای طرح مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی در شهر تهران، 10 هزار و 617 کلاس درس شهر تهران نیازمند تخریب و بازسازی بود که با تلاش اداره کل نوسازی مدارس استان تهران، 3 هزار و 548 کلاس درس تخریب و بازسازی شد، همچنین 11 هزار و 707 کلاس درس شهر تهران نیازمند مقاوم‌سازی بود که 2 هزار و 878 کلاس درس مقاوم‌سازی شدند. این آمار نشان می‌دهد که کار مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس شهر تهران در حال انجام است و براساس اعتباراتی که در اختیار نوسازی مدارس قرار می‌گیرد، مدارس بر اساس اولویت در طرح مذکور بازسازی می‌شوند، اما در شرایط عادی هیچ کدام از مدارس شهر تهران و حتی شهرستان‌های استان تهران دچار مشکل نخواهند شد و بر اساس طرح تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی، کار بازسازی مدارس نیز هم اکنون در حال انجام است. اینکه وضعیت‌هایی را اعلام کنیم که حاصل آن جز نگرانی برای اولیا نیست، شرایط را برای مردم سخت می‌کنیم و نتیجه خوبی نخواهد داشت. دوباره تأکید می‌کنم که مدارس استان تهران شرایط مطلوبی ندارند اما در شرایط کنونی و عادی هیچ مشکلی برای این مدارس رخ نخواهد داد.

در تهران هم اکنون چه تعداد فضای آموزشی ساخته شده است؟
در حوزه دولتی استان تهران، 5 هزار و 600 فضای آموزشی با 57 هزار کلاس درس و یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز وجود دارد و در حوزه غیردولتی هم  2 هزار و 800 فضای آموزشی با 19 هزار کلاس درس و 300هزار دانش‌آموز فعالیت می‌کنند.

سن غالب مدارس تهران چقدر است؟
مدارس تهران بویژه در قسمت مرکزی و جنوب پایتخت از نظر قدمت، به نسبت سایر مناطق سن بالاتری دارند. حدود 235 مدرسه شهر تهران سن بالاتر از 60 سال دارند که بیشترین آنها در مناطق 12، 11 و 6 تهران است.
درباره مبحث حفظ و نگهداری مدارس هم، از سال گذشته تاکنون حدود 550 مدرسه استان تهران مورد رصد و بازرسی در 18 مورد ایمنی قرار گرفتند و بر اساس اولویت نیز ایرادات جزئی آنها برطرف یا در حال برطرف شدن است. این موضوع تداوم دارد تا بتوانیم در موضوع ایمنی مدارس قدیمی نیز به یک شرایط پایدار برسیم.

مدارس تهران از نظر کیفیت و ایمنی چگونه ارزیابی می‌شوند؟ آیا ساختمان یک مدرسه، استاندارد ساختمان‌های عادی را پاس می‌کند یا باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد؟
ساخت فضاهای آموزشی در مجموعه استان تهران و از سوی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران مطابق بالاترین استانداردهای فنی و مهندسی انجام می‌شود، براین اساس مدارس جدید الاحداث دارای بهترین ایمنی در بین تمام ساختمان‌های سطح شهر تهران هستند. مدارسی که در سال‌های اخیر توسط اداره کل نوسازی مدارس ساخته شده است، در شرایط وقوع بحران به محل مدیریت بحران و اسکان مردم تبدیل می‌شود. شهرداری تهران هم هزار مدرسه سطح شهر تهران را به عنوان نقاط امن برای مردم در شرایط بحران معرفی کرده است که نشان از امنیت بالای فضاهای آموزشی است و مردم می‌توانند در شرایط اضطرار نیز به مدارس اطمینان کامل داشته باشند.

سند مخاطرات در رابطه با مدارس تهران اجرا می‌شود یا نه؟
بله، از سال گذشته موضوع پیش‌بینی چک لیست‌هایی برای بررسی وضعیت ایمنی مدارس در قالب 18 مورد ایمنی تهیه و آغاز شد و تاکنون حدود 550 مدرسه را بر اساس استانداردهای مورد نظر احداث فضاهای آموزشی مورد رصد و پایش قرار داده‌ایم. از این تعداد، 50 مدرسه که بر اساس اولویت‌ها نیازمند توجه بیشتر بود، عملیات تعمیرات آنها آغاز شد. براین اساس همزمان موضوع سند مخاطرات در حوزه وظایف اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در حال انجام است و امیدواریم سایر نهادها نیز به وظایف خود در این بخش عمل کنند.

اگر بخواهیم وضعیت مدارس را از نظر کیفیت و ایمنی بررسی کنیم،  بیشترین آسیبی که متوجه مدارس است، چیست؟
با توجه به مستنداتی که در طرح پایش و بررسی وضعیت مدارس در طرح کنونی به دست آمده است، تأسیسات زیرساختی، عدم امکان عبور ماشین آتش‌نشانی و برخی مشکلات در سازه فضای آموزشی از جمله موضوعات مورد تأکید در این بررسی‌ها بوده است.

وضعیت مدارس از نظر مقابله با زلزله چگونه است؟
با تلاش دولت و خیرین مدرسه ساز، هرسال حدود هزار کلاس درس جدید، نوساز، با ایمنی بسیار بالا و مطابق استانداردهای روز به مجموعه فضاهای آموزشی استان تهران اضافه می‌شود که این موضوع در نوع خود بسیار ارزشمند است و باید توجه کافی به آن داشت. در وهله دوم، در شرایط عادی که اکنون در آن حضور داریم، نه تنها برای مدارس نوساز با استانداردهای بالا، بلکه برای مدارس فرسوده نیز هیچ مشکلی اتفاق نخواهد افتاد و در این بخش جای نگرانی وجود ندارد.
موضوع سوم اما، در شرایط غیرعادی و بروز رخدادهای طبیعی مانند زلزله و سیل، نه تنها فضاهای آموزشی فرسوده، بلکه اماکن و ساختمان‌های مختلف نیز در تمام دنیا دچار مشکلاتی می‌شوند؛ اما تمام تلاش مجموعه نوسازی مدارس برای ساخت فضاهای آموزشی استاندارد و همچنین توجه ویژه به مدارس فرسوده است.

آیا ساخت مدارس در ایران از استانداردهای خاصی پیروی می‌کند و آیا در کشورهای دیگر مقررات ایمنی ویژه‌ای برای مدارس در نظر می‌گیرند؟
کار مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس در ایران به اذعان نهادهای بین المللی کاری بی نظیر نه تنها در منطقه بلکه در جهان بوده است. ساخت فضاهای آموزشی با بالاترین استانداردهای فنی و مهندسی انجام می‌شود و بدون شک بالاترین مقررات ایمنی مربوط به ساخت مدارس است. در تمام دنیا نیز توجه به ساختمان‌های آموزشی مورد تأکید است اما ایران در سال‌های اخیر نشان داده که در این بخش پیشتاز است و در تلاش هستیم با فعالیت بسیار زیاد بتوانیم شرایط تحصیل را برای کودکان و نوجوانان کشورمان که حق طبیعی آموزش رایگان در فضای آموزشی مناسب دارند فراهم کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/14/535797/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها